2010-07-05, 20:13
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Även jag håller på att bli biten av Wagnerflugan och jag undrar nu om nån känner till varifrån man kan kan köpa Ring-serien på dvd (helst via internet då).
Citera
2010-10-19, 23:01
Medlem
Kondensators avatar
Här var det tunt med information. Jag har precis börjat lyssna efter att ha sett kobra:
http://svtplay.se/v/2198462/kobra/del_14_av_22
Citat:
Kompositören Richard Wagner var både ett musikaliskt geni och en övertygad antisemit. Kobra undersöker släkten Wagners band till nazismen och besöker Wagners eget operahus Bayreuth under årets festspel.
Inte så mycket men alltid en start. Jag måste ta reda på vad det är alla pratar om.
Citera
2010-10-20, 00:34
Medlem
Wagner är mycket bra, fast jag lyssnar inte överdrivet mycket på honom dock (jag har inte lärt mig att fullt uppskatta operor ännu).
Citera
2010-10-20, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Även jag håller på att bli biten av Wagnerflugan och jag undrar nu om nån känner till varifrån man kan kan köpa Ring-serien på dvd (helst via internet då).

Du kan köpa den via naxos.se eller megastore.se.
Om jag minns rätt finns det två versioner, en äldre från 70-talet (traditionell uppsättning) från Metropolitan och en nyare där Pierre Boulez dirigerar.
Båda är nog dessvärre ganska dyra.
Citera
2010-10-20, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kondensator
Här var det tunt med information. Jag har precis börjat lyssna efter att ha sett kobra:
http://svtplay.se/v/2198462/kobra/del_14_av_22

Inte så mycket men alltid en start. Jag måste ta reda på vad det är alla pratar om.

En bra start är att köpa en samling med hans orkestrala förspel, ex till Lohengrin, Mästersångarna, osv. Det blir lite som en best of, sedan kan man gå vidare till själva operorna.
Själv har jag sett Ringen 3 ggr (1 ggr live, och 2 ggr på tv).
bästa operorna i mitt tycke: "Tristan och Isolde", "Lohengrin", "Ringen" (förstås, särskilt "Valkyrian" och "Götterdämmerung"), "Flygande Holländaren".
Citera
2010-10-31, 12:50
Medlem
Jag vill tipsa alla Wagnerianer och Wagner intresserade om att "Ringen" nu visas på svt i en uppsättning från 2008 med Zubin Mehta som dirigent.
Såg "Rhenguldet" igår och det var mycket bättre än den svenska uppsättningen.
Imponerande orkesterprestation och välsjunget i alla roller.
Citera
2010-12-05, 11:10
Medlem
Om sisådär ett halvår ska jag för första gången se ringen. Jag får nog säga att jag har ganska höga förhoppningar även fast jag hittills hört eller sett ganska lite av mannen. Jag har dock en fundering: hur skulle ni göra, gå till teatern oförberedda och med ett blank sinne (nästan, jag vet att det är folkvandingstid och att vissa dör), eller är det bättre att läsa på innan för att på så sätt lättare kunna följa handlingen på plats och kunna koncentrera sig på musiken? Jag har 'Opera' av A. Batta ståendes i bokhyllan, ska jag lämna den orörd tills efter cykeln är klar eller förbereda mig innan?

Jag skulle aldrig drömma om att läsa på innan jag sett en film t.ex., men det här känns lite som en annan femma, speciellt när formatet är så episkt.
Citera
2010-12-23, 00:32
Medlem
pastoratets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Castel
Om sisådär ett halvår ska jag för första gången se ringen. Jag får nog säga att jag har ganska höga förhoppningar även fast jag hittills hört eller sett ganska lite av mannen. Jag har dock en fundering: hur skulle ni göra, gå till teatern oförberedda och med ett blank sinne (nästan, jag vet att det är folkvandingstid och att vissa dör), eller är det bättre att läsa på innan för att på så sätt lättare kunna följa handlingen på plats och kunna koncentrera sig på musiken? Jag har 'Opera' av A. Batta ståendes i bokhyllan, ska jag lämna den orörd tills efter cykeln är klar eller förbereda mig innan?

Jag skulle aldrig drömma om att läsa på innan jag sett en film t.ex., men det här känns lite som en annan femma, speciellt när formatet är så episkt.
Läs och lyssna in dig skulle jag säga, bekanta dig med Wagners teorier och verk. Tillkomsthistorien för ringen är värd att ha med sig, från början ett gudadrama som under tre decenniers arbete (inkl. pausen för att skriva Tristan & Isolde) succesivt utvecklas till att lägga mer och mer av handlingen i de mänskliga rollernas händer, och därtill sedan musiken som hinner bli en liten värld i sig själv. Det är otroligt mycket att förhålla sig till och samtidigt vill man ju kunna bära med sig allt av ett verk man knappast lär se många gånger i sin helhet, själv måste jag erkänna att jag som operanovis började storkna någonstans i Siegfried. Läs och lyssna säger jag alltså, här finns en sida som förklarar Wagners ledmotivstanke och tar dig genom Rhenguldet som ju mest är ett anslag till det stora dramat (och därmed ändå introducerar viktiga dramatiska och musikaliska temata), en nyttig introduktion till hur operorna kan förstås: http://www.trell.org/wagner/motifs.html

Själv har jag nu äntligen fått se Tristan & Isolde i Stig Fogh Andersens uppsättning och med densamme som en fantastisk Tristan. En minimalt utsmyckad uppsättning huvudsakligen baserad på ljus/mörker som väv kring sångarna och orkestern där dramat verkligen ägde rum, Köpenhamnsoperans ensemble har verkligen gjort Wagner till sin. Här en artikel som gör den senaste uppsättningen rättvisa, jag kan bara instämma med skribenten: http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1298708/Till-sist-raknas-bara-de-tva.html
Citera
2010-12-23, 02:39
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Jag är inte så mycket för klassisk musik men jag gillar Ride of the valkyries. Den låten är fakiskt riktigt bra. http://www.youtube.com/watch?v=7AlEvy0fJto
Citera
2010-12-26, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pastoratet
Text

Tack för ditt inlägg och dina länkar! Jo, det lutar åt det, att jag läser på innan. Det är nog som du säger, det blir för mycket att bearbeta i realtid.
Citera
2010-12-26, 23:52
Medlem
Kentzs avatar
Låt mig svara på detta genom att citera en musiker jag respekterar väldigt mycket;

"Wagner är inte musik, det är en sjukdom."

Helt ärligt så har jag inget emot Wagner, men jag tycker inte heller att han är något speciellt. Nåja.
Men vem kan påstå att de inte tycker om Valkyrierna?
Citera
2012-01-30, 23:44
Medlem
St.Mosess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kentz
Låt mig svara på detta genom att citera en musiker jag respekterar väldigt mycket;

"Wagner är inte musik, det är en sjukdom."

Helt ärligt så har jag inget emot Wagner, men jag tycker inte heller att han är något speciellt. Nåja.
Men vem kan påstå att de inte tycker om Valkyrierna?

Citatet är taget från "Fallet Wagner" skriven av Nietzsche. Enligt Nietzsche är Wagner upphovet till musikens dekadens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in