2012-03-26, 21:35
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
I Malmö kommun har en kommunalt ägd grundskola i stadsdelen Lindängen beslutat att införa frukost för eleverna. Eftersom att skolan ligger i ett sk. utsatt område så är det väldigt positivt om man kan skapa en bättre skolmiljö på skolan då den länge har varit väldigt tuff.

Jag tycker att det är väldigt smart av flera anledningar. Lindängen är ett område där de boende inte har så stora inkomster, det måste vara en lättnad för hushållen när de inte längre behöver betala barnens frukost. Alltså frigörs hushållens begränsade inkomster till andra saker.

"Chris Kofi i klass 9C tillhör en av de nyinvigda frukostätarna.
– Jag började gå hit för två veckor sedan för att mina kompisar äter frukost här. Det är bra för att man kan sova längre på mornarna, säger han."

http://malmo.se/Kommun--politik/Vart-Malmo/Vart-Malmo/Vart-Malmo-artiklar/3-22-2012-%E2%80%9DJag-kanner-mig-piggare-och-orkar-mer%E2%80%9D.html
Citera
2012-03-26, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
I Malmö kommun har en kommunalt ägd grundskola i stadsdelen Lindängen beslutat att införa frukost för eleverna. Eftersom att skolan ligger i ett sk. utsatt område så är det väldigt positivt om man kan skapa en bättre skolmiljö på skolan då den länge har varit väldigt tuff.

Jag tycker att det är väldigt smart av flera anledningar. Lindängen är ett område där de boende inte har så stora inkomster, det måste vara en lättnad för hushållen när de inte längre behöver betala barnens frukost. Alltså frigörs hushållens begränsade inkomster till andra saker.

– Jag började gå hit för två veckor sedan för att mina kompisar äter frukost här. Det är bra för att man kan sova längre på mornarna, säger han."

http://malmo.se/Kommun--politik/Vart-Malmo/Vart-Malmo/Vart-Malmo-artiklar/3-22-2012-%E2%80%9DJag-kanner-mig-piggare-och-orkar-mer%E2%80%9D.html

De får redan en betald frukost, det ingår i summan deras föräldrar får i försörjningsbidrag.
Men det är intressant att det finns pengar till att bjuda den nya adeln på frukost när det inte ens finns pengar till sjukvård. Konstig prioritering.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/sjukhuset-klarar-inte-sparkravet

Men om det innebär att C. Kofi kan sova längre på morgnarna så är det väl värt varenda krona?
Citera
2012-03-26, 22:03
Medlem
AllaOlikaAllaLikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dircos
De får redan en betald frukost, det ingår i summan deras föräldrar får i försörjningsbidrag.
Men det är intressant att det finns pengar till att bjuda den nya adeln på frukost när det inte ens finns pengar till sjukvård. Konstig prioritering.
http://www.sydsvenskan.se/malmo/sjukhuset-klarar-inte-sparkravet

Men om det innebär att C. Kofi kan sova längre på morgnarna så är det väl värt varenda krona?
Men en stadig frukost åt eleverna kostar väl inte så mycket pengar? Det är så tråkigt med personer som dig som genast kommer med pessimistiska kommentarer när man genomför projekt för att förbättra situationen. Att bara klaga leder ingenvart, så låt oss istället se möjligheterna.

Föresten så finns det mer intressant att läsa om Lindängen här:
http://malmo.se/download/18.6e1be7ef13514d6cfcc800052118/VM%2303_2012_bok.pdf
Senast redigerad av AllaOlikaAllaLika 2012-03-26 kl. 22:10.
Citera
2012-03-26, 22:18
Medlem
Citat:
Men en stadig frukost åt eleverna kostar väl inte så mycket pengar? Det är så tråkigt med personer som dig som genast kommer med pessimistiska kommentarer när man genomför projekt för att förbättra situationen. Att bara klaga leder ingenvart, så låt oss istället se möjligheterna.

Förbättra situationen för vem och på vad sätt? Allt är väl redan frid och fröjd i det mångkulturella paradiset Malmö enligt dig?

Jag bor själv på Lindängen och tro mig, det finns inga fattiga svältande blattar härute om du nu tror det.
Citera
2012-03-27, 02:16
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dircos
Jag bor själv på Lindängen och tro mig, det finns inga fattiga svältande blattar härute om du nu tror det.

Citat:
Syskonen Tilla och Amadeus Blomkvist tycker om variationen på frukostbuffén, medan skolkamraten Jessica Olsen oftast äter yoghurt med müsli.

Verkar mera vara svenskarna som inte har råd att erbjuda sina barn frukost.
Citera
2012-03-27, 11:47
Medlem
NSOs avatar
Citat:

En gång i tiden när jag studerade på universitetet (länge sedan nu) så drygade jag ut kassan genom att hoppa in som lärarvikarie. Det var bl.a. på en mångkulturell skola i ett mångkulturområde. Samma där- föräldrarna struntade i att servera frukost och eleverna studerade på fastande mage. I bästa fall kom eleverna släntrande över skolgården med en läsk i ena handen och en Snickers i den andra på morgonen. Den skolan började också servera frukost åt eleverna.

Sammanfattningsvis kan man säga att föräldrarna struntade i allt. De struntade i frukost åt barnen, de struntade i att hjälpa dem med läxor, de struntade i kvartssamtal, de struntade i att deras barn mobbade andra, de struntade i att deras barn blev mobbade, de struntade i sina barns galopperande karies. I många fall var förlädrarnas sociala attityder och inställning till samhället faktiskt själva problemet. Det var kort sagt en surrealistisk erfarenhet.

Det ledde mig fram till insikten att sådana här problem i princip inte kan korrigeras med pengar. Det handlar om värderingar, prioriteringar och kulturella praktiker. Redan i dagsläget subventioneras skolor i invandrartäta problemområden med enorma belopp- se t.ex. denna artikel i DN:

http://www.dn.se/sthlm/vi-vill-inte-ha-era-pengar

Så AllaOlikaAllaLika- det här handlar inte om att föräldrarna inte har råd med frukost. Arbetar de inte så har de nämligen försörjningsstöd. De väljer att inte ställa fram frukost. Den bredare frågan är förstås om det verkligen är rimligt att göra frukost till skolbarn till ett offentligt åtagande för kommunen och hur det kommer sig att dessa utanförskapsområden har blivit till sådana sociala härdsmältor. Vad beror det på? Vad orsakar den omtalade segregationen i Malmö?
Citera
2012-03-27, 14:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NSO
En gång i tiden när jag studerade på universitetet (länge sedan nu) så drygade jag ut kassan genom att hoppa in som lärarvikarie. Det var bl.a. på en mångkulturell skola i ett mångkulturområde. Samma där- föräldrarna struntade i att servera frukost och eleverna studerade på fastande mage. I bästa fall kom eleverna släntrande över skolgården med en läsk i ena handen och en Snickers i den andra på morgonen. Den skolan började också servera frukost åt eleverna.

Sammanfattningsvis kan man säga att föräldrarna struntade i allt. De struntade i frukost åt barnen, de struntade i att hjälpa dem med läxor, de struntade i kvartssamtal, de struntade i att deras barn mobbade andra, de struntade i att deras barn blev mobbade, de struntade i sina barns galopperande karies. I många fall var förlädrarnas sociala attityder och inställning till samhället faktiskt själva problemet. Det var kort sagt en surrealistisk erfarenhet.

Det ledde mig fram till insikten att sådana här problem i princip inte kan korrigeras med pengar. Det handlar om värderingar, prioriteringar och kulturella praktiker. Redan i dagsläget subventioneras skolor i invandrartäta problemområden med enorma belopp- se t.ex. denna artikel i DN:

http://www.dn.se/sthlm/vi-vill-inte-ha-era-pengar

Så AllaOlikaAllaLika- det här handlar inte om att föräldrarna inte har råd med frukost. Arbetar de inte så har de nämligen försörjningsstöd. De väljer att inte ställa fram frukost. Den bredare frågan är förstås om det verkligen är rimligt att göra frukost till skolbarn till ett offentligt åtagande för kommunen och hur det kommer sig att dessa utanförskapsområden har blivit till sådana sociala härdsmältor. Vad beror det på? Vad orsakar den omtalade segregationen i Malmö?

Bra inlägg! Preciiis så är det. Har själv blatte-polare (främst kurder av någon anl.) som säger EXAKT samma sak och de stör sig något så in i helvete på det. Värst är de som alla andra blattar föraktar mer än svenskar. Tror inte jag behöver nämna landet ifråga...
De skiter STORT i sina egna barn (bevis: kräken flyr och lämnar sina barn = otänkbart(!) för oss i väst). För mig är just deras barndumpande och "fly" för att få livstids försörjning i väst själva essensen av mitt avsky till dessa semi-människor.

Sen kostar redan blatteskolorna DUBBELT så mycket som svenskskolorna = din devis stämmer till punkt och pricka.

Men att få hon AllaLika (+hennes gelikar) att förstå detta är som att lära en hund skita i kattlådan, omöjligt.
Senast redigerad av martin79 2012-03-27 kl. 14:36.
Citera
2012-03-27, 16:13
Medlem
spoilers avatar
"Polisen grep i går en 21-årig knivbeväpnad kvinna för förberedelse till mord. Kvinnan var på väg till sin rival – makens andra hustru.

Polisen är förtegen om detaljerna i ärendet, men det handlar om en Malmöbo som gift sig med två kvinnor.
När mannen gifte sig andra gången berättade han för sin nya hustru, den 21-åriga kvinnan, att han redan var gift.
Av allt att döma lovade han dock kvinnan att skilja sig från den första hustrun så snart som möjligt.
Den första hustrun har, enligt uppgift, ingen aning om att maken gift sig en andra gång."

http://www.skanskan.se/article/20120327/MALMO/703279913/1004/-/planerade-att-morda-sin-bigamistmake
Citera
2012-03-27, 16:20
Medlem
0Thor0s avatar
Citat:

Citat:
För genomförandet ansöker skolförvaltningen om totalt 223 000 kronor från Folkhälsorådet. Råvarukostnaden är beräknad till 5 kronor per måltid. Utöver de medel som äskas via Folkhälsorådet kommer Kommunstyrelseförvaltningen/STK att gå in med cirka 40 000 i form av en deltidsanställd person
.
Citat:
Fakta: Så många äter frukost
I Landstinget Dalarnas levnadsvaneundersökning framkommer hur många procent av eleverna som äter frukost nästan varje dag:
Bjursåsskolan 60 procent
Britsarvsskolan 57 procent
Gruvrisskolan 54 procent
Hälsinggårdsskolan 56 procent
Svärdsjöskolan 58 procent
Västra skolan 36 procent
http://www.dt.se/nyheter/falun/1.3394690-frukost-i-skolan-for-battre-resultat
Citat:
Grundskolan i Sverige utgörs av den obligatoriska 9-åriga skolan (skolår 1-9) och omfattar mer än 891 000 elever läsåret 2009/2010.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grundskolan_i_Sverige
Citat:
Ett svenskt läsår ska infatta 178 skoldagar. Läsåret börjar i augusti och slutar i juni följande kalenderår.

Lite lätt ickevetenskaplig räkning och då bara med data från landstinget i Dalarna, får då på ett ungefär:

891 000 tusen elever i Sverige, varav ~50% lågt räknat äter frukost(se landstinget i Dalarna).
Vilket blir omkring 396 495 000kr per läsår i enbart råvarukostnad(se Dalarnas beräkning på 5kronor per måltid) dvs NOLL kr i personal och omkostnader, vilket naturligtvis ökar denna summa avsevärt.

Inte så farligt kan tyckas, antar att du menar att man bör kraftigt strypa invällningen så man har råd med även denna reform, eller har jag missförstått dig?
Citera
2012-03-28, 11:34
Bannlyst
Ilmar och Janne blir kulturberikade:
http://m.expressen.se/kvp/har-blir-reepalu-hotad-mitt-under-tv-intervjun/

Citat:
Här hotas Malmös kommunalråd Ilmar Reepalu (S) mitt framför SVT:s kameror.
Under en promenad i stadsdelen Seved med journalisten Janne Josefsson trängs de upp av två hotfulla män som skäller och skriker.
- De skrek att det var deras gata och att jag skulle hålla käften, säger Reepalu.
- Det är ett rätt hotfullt påhopp, säger Josefsson.

Citera
2012-03-28, 12:54
Medlem
swebarbs avatar
Då vet dom hur alla vanliga människor känner sig när dom blir hotade av såna töntar. Vad förväntade dom sig? det är knappast värre i stockholm han snackar ju skit.
Citera
2012-03-28, 12:58
Medlem
I Stockholm har de ju stora feta vallar som skiljer innerstaden och förorten åt. Sådant har man inte i Al Mallamoh. Tycker själv att det är värre i Malmö än i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in