Citat:
Ursprungligen postat av AllaOlikaAllaLika
I Malmö kommun har en kommunalt ägd grundskola i stadsdelen Lindängen beslutat att införa frukost för eleverna. Eftersom att skolan ligger i ett sk. utsatt område så är det väldigt positivt om man kan skapa en bättre skolmiljö på skolan då den länge har varit väldigt tuff.
Jag tycker att det är väldigt smart av flera anledningar. Lindängen är ett område där de boende inte har så stora inkomster, det måste vara en lättnad för hushållen när de inte längre behöver betala barnens frukost. Alltså frigörs hushållens begränsade inkomster till andra saker.
"Chris Kofi i klass 9C tillhör en av de nyinvigda frukostätarna.
– Jag började gå hit för två veckor sedan för att mina kompisar äter frukost här. Det är bra för att man kan sova längre på mornarna, säger han."
http://malmo.se/Kommun--politik/Vart-Malmo/Vart-Malmo/Vart-Malmo-artiklar/3-22-2012-%E2%80%9DJag-kanner-mig-piggare-och-orkar-mer%E2%80%9D.html
En gång i tiden när jag studerade på universitetet (länge sedan nu) så drygade jag ut kassan genom att hoppa in som lärarvikarie. Det var bl.a. på en mångkulturell skola i ett mångkulturområde. Samma där- föräldrarna struntade i att servera frukost och eleverna studerade på fastande mage. I bästa fall kom eleverna släntrande över skolgården med en läsk i ena handen och en Snickers i den andra på morgonen. Den skolan började också servera frukost åt eleverna.
Sammanfattningsvis kan man säga att föräldrarna struntade i allt. De struntade i frukost åt barnen, de struntade i att hjälpa dem med läxor, de struntade i kvartssamtal, de struntade i att deras barn mobbade andra, de struntade i att deras barn blev mobbade, de struntade i sina barns galopperande karies. I många fall var förlädrarnas sociala attityder och inställning till samhället faktiskt själva
problemet. Det var kort sagt en surrealistisk erfarenhet.
Det ledde mig fram till insikten att sådana här problem i princip inte kan korrigeras med pengar. Det handlar om värderingar, prioriteringar och kulturella praktiker. Redan i dagsläget subventioneras skolor i invandrartäta problemområden med enorma belopp- se t.ex. denna artikel i DN:
http://www.dn.se/sthlm/vi-vill-inte-ha-era-pengar
Så AllaOlikaAllaLika- det här handlar inte om att föräldrarna inte har råd med frukost. Arbetar de inte så har de nämligen försörjningsstöd. De väljer att inte ställa fram frukost. Den bredare frågan är förstås om det verkligen är rimligt att göra frukost till skolbarn till ett offentligt åtagande för kommunen och hur det kommer sig att dessa utanförskapsområden har blivit till sådana sociala härdsmältor. Vad beror det på? Vad orsakar den omtalade segregationen i Malmö?