2012-03-01, 13:57
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
...

Nej, jag skämtar inte. Spelet är inte riggat, men sanningen är den att alla inte föds med samma förutsättningar rent socioekonomiskt eller kulturellt.
Har själv läst en del på universitetsnivå, och de korkade studenterna får oftast välbetalda jobb, eftersom de har en tendens att ha rika föräldrar med mycket kontakter.
Exempel; Caroline Sandström på Metro. Riktigt blåst tjej som fått sitt "flashiga" jobb genom att hon har rika föräldrar som är delägare i mediaföretag.
Citera
2012-03-01, 13:57
Medlem
skitexistenss avatar
Vi måste höja socialbidragen till en VD-lön för alla som bor i rosengård så vi minskar klyftorna och orättvisorna!
Citera
2012-03-01, 13:58
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGETMILK
Det spelar ingen roll om han får sänkt lön eller inte. Det är fortfarande styrelsen som bestämmer över tillgångarna och vill de ge honom samma lön eller även en löneförhöjning så har de rätt att göra det då det är DERAS pengar!

VD är precis som arbetaren anställd av företaget/styrelsen.

Du tar upp en helt annan fråga som du får brottas med själv. Det jag undrar är om ansiktsbokaren anser att hans princip ska gälla åt båda hållen.
Citera
2012-03-01, 13:59
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr gurka
...

Marknaden ska inte sätta löner, det är en helt bisarr tanke.
Varför är marknaden vår tids religion och arbetet vår tids kyrkor?
De som gör mest samhällsnytta är nästan alltid de som tjänar minst.
Kan du förklara det moraliskt försvarbara i det?
Citera
2012-03-01, 13:59
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citizeninsane
Oj vad många förutfattade meningar med så få ord. Det är väl ett måste för dig om du ska få ihop det du kallar för verkligheten.

Haha, säger killen som drar dessa one-liners "en gång chef alltid chef".

Märks tydligt att du inte har något att komma med.
Citera
2012-03-01, 14:00
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoveIsHoly
Du måste väl inse att det är provocerande när en anonym flashbackmedlem hävdar att han är mer lämplig att sätta löner än en fri marknad?

Vem är denna användare som hävdat att han vill/kan sätta Vd-löner? Skulle för övrigt inte vilja kalla det för fri marknad.
Citera
2012-03-01, 14:01
Medlem
veyloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muminmonster
Text

De flesta med lite hjärna och erfarenhet vet om detta Men det är oftast gaphalsar utan insikt som hörs mest.

Det är 24/7 jobb hela tiden, och det som driver är "oftast" effektiviteten och att tjäna så mycket som möjligt. Har för mig att jag läst en studie om högt uppsatta positioner och personligheter, där man gick in på psykologin runt att skapa framgång/göra pengar. Så jävla dumt av mig att lägga fram detta som "bevis" för något jag säger när jag inte kan länka till studien, men någon kanske har läst detta med?
Så rent allmänt tror jag att de personer som tjänar så mycket, helt klar blir påverkade av stressen, men är rätt "blinda" för hur det påverkar familjelivet.
Citera
2012-03-01, 14:01
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGETMILK
Helt rätt herr gurka. Det är skillnad på utbildning och utbildning. Jag har fått många kontakter genom skolan och genom praktik som jag fick av skolan! Lille vän du kan ha hur många kontakter du vill men utan min utbildning finns det ingen chans i heeeela världen att du skulle kunna klara av 10% av det jag gör!

Det tvivlar jag inte heller på, det jag tvivlar på är om det nuvarande ekonomiska systemet är hållbart eller öht moraliskt försvarbart.
Utbildning är väldigt viktigt, och jag har själv läst "svåra" saker på ett svenskt topp universitet.

Har tidigare jobbet som mattelärare i grundskolan, då tjänade jag ca 5% av vad en direktör på ett stort företag gör, detta trots att jag gjorde betydligt mycket mer samhällsnytta.
Det är totalt jävla ologiskt och irrationellt.
Citera
2012-03-01, 14:03
Medlem
citizeninsanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Haha, säger killen som drar dessa one-liners "en gång chef alltid chef".

Märks tydligt att du inte har något att komma med.

Är det något som du vill diskutera så går det säkert bra. Men om du vill ägna dig åt pajkastning så är du inte värd det.
Citera
2012-03-01, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Nej, jag skämtar inte. Spelet är inte riggat, men sanningen är den att alla inte föds med samma förutsättningar rent socioekonomiskt eller kulturellt.
Har själv läst en del på universitetsnivå, och de korkade studenterna får oftast välbetalda jobb, eftersom de har en tendens att ha rika föräldrar med mycket kontakter.
Exempel; Caroline Sandström på Metro. Riktigt blåst tjej som fått sitt "flashiga" jobb genom att hon har rika föräldrar som är delägare i mediaföretag.

Jag vet att alla inte föds med samma förutsättningar och jag vet är att det händer att folk får bra jobb genom kontakter, men det är löjligt när folk inte ens försöker, eller säger åt andra att inte försöka pågrund av det.

För det är så jobb där det sker.
Citera
2012-03-01, 14:05
Medlem
IGETMILKs avatar
Citat:
Du tar upp en helt annan fråga som du får brottas med själv. Det jag undrar är om ansiktsbokaren anser att hans princip ska gälla åt båda hållen.
Då ber jag om ursäkt, var för snabb

Citat:
Ursprungligen postat av HeavyPop
Marknaden ska inte sätta löner, det är en helt bisarr tanke.
Varför är marknaden vår tids religion och arbetet vår tids kyrkor?
De som gör mest samhällsnytta är nästan alltid de som tjänar minst.
Kan du förklara det moraliskt försvarbara i det?

Vem skall annars sätta lönen tycker du? Tror du att företagen går i vinst från dag 1?
Hur många personer har inte investerat miljonbelopp och flera år för att snabbt gå under med deras företag? Eftersom ägaren/ägarna ofta tar en väldigt stor risk i starten och investerar väldigt mycket pengar och tid så är det enbart ägaren/ägarna samt vdn i vissa fall som förtjänar frukterna av allt arbete! Tycker du inte det är samhällsnyttigt att skapa jobb och bringa in mycket skatt till Sverige?
Citera
2012-03-01, 14:06
Medlem
Citat:
Är det något som du vill diskutera så går det säkert bra. Men om du vill ägna dig åt pajkastning så är du inte värd det.

Okej, ge mig ett bra argument varför ägarna i ett privat företag inte ska få bestämma lönen på sin VD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in