2012-02-16, 01:57
Medlem
Kungensbordells avatar
För din egen självkänsla, ta lektioner. Fick hem en fiol för ett tag sen och det är fullkomligt jävla omöjligt och jag brukar ha lätt för att lära mig nya instrument. Fiol är en styggelse och tror att man måste ha långa bokstavskombinationer för att bemästra detta förbannade intrument.
Citera
2012-02-16, 02:45
Medlem
Hahaha!! Ja alltså det är de jag misstänker! En styggelse, ser redan fram emot att plåga grannen

Hmm jag bor i västerbotten, skellefteå. Tror det blir svårt att hitta lektioner dock :/

Undra hur långt man kan komma med hjälp av internet? Brukar ju finnas en hel del basic grundlektioner på youtube bl a...
Citera
2012-02-22, 22:08
Medlem
Hmm, hittade en rätt billig elfiol. 2995 kostar den och heter Arirang EV-30. Hur illa låter en sådan då, med tanke på priset. Och elfiol, låter det väldigt mycke distat?? Vill ju som sagt att det ska låta som en fiol å inte som ett annat instrument... Förstår ju att ljudet skiljer litegrann, men liksom hur mycke?

Varför ja är lite sugen på en elfiol är mest för att inte behöva störa grannarna dom första åren då man lär suga hästpung på att spela

Kopplas hörlurarna direkt till fiolen eller behöver man nån speciell förstärkare?

Ge alla tips å råd ni kan är ni hyggliga
Citera
2012-02-25, 23:12
Medlem
.
Citera
2012-02-25, 23:39
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiger7
Visst måste man köpa harts (stavning?) åxå till stråken?

På den punkten kan jag hjälpa dig. Det stavas "också".

Citat:
Ursprungligen postat av Tiger7
Tack för svaret

Det var ett nöje. :-)
Citera
2012-02-28, 01:15
Medlem
:d
Citera
2012-03-07, 18:31
Medlem
Jag är självlärd til att jag kan spela legato och lite halvdan staccato med fin klang och vibrato. ta Wolf's Rain - Shiro ~ Long Tails eller megaman 3 introt som exempel. såhär låter det efter kanske to år av att spela lite då och då när jag känner för det helt utan lärare (efter nåt år i mellanstadiet) och helt utan att utmana mig med svåra teknikövningar... kanske en timmes spelande i veckan max.
http://db.tt/CeeQmf4h
http://db.tt/MbgJiwXs <-ölburkar, afrotrumma och ableton live...

Mina CRUCIAL tips är:
1) Rätt hak och axelstöd. Måste kännas ok. annars går det inte. (endå är fiol en lång väg mot att lära sig slappna av axel och haka och inte klämma som ett skruvstäd för att få fingerhanden fri för vibrato men det kommer med tai-chi-tänk. slappna av bara du inte tappar fiolen. och ställ in axelstödet rätt!)
2) bra stråke! Du kan köpa vilken billig fiol som helst. elfiol eller yamaha. bara stråken är (dyr) bra dvs RIKTIGT TAGEL inte syntet! Och välbalanserad.
Får du med en stråke med din två-tre-tusen-kronors fiol så släng den eller spara som ryggkliare .
3) såna där mellantingsträngar med nylon på insidan och virade med metall. nylon: svårt att spela rent.. väldigt mjuka och du lär dig inte skapa vacker tonkvallitet med egen förtjänst på samma sätt. Stål: för hårda och svåra att få fin tonkvallitet i. luras inte av musikbörsenförsäljaren som säger... vänta edit snart. måste skriva på datorn
Citera
2012-03-07, 19:45
Medlem
ok. dumma regler med att edit:era sina inlägg här på forumet får post:a om och kanske nån admin kan hjälpa att ta bort ovanstående:

-------------------------------------

Jag är självlärd til att jag kan spela legato och lite halvdan staccato med fin klang och vibrato. ta Wolf's Rain - Shiro ~ Long Tails eller megaman 3 introt som exempel. såhär låter det efter kanske to år av att spela lite då och då när jag känner för det helt utan lärare (efter nåt år i mellanstadiet) och helt utan att utmana mig med svåra teknikövningar... kanske en timmes spelande i veckan max.
http://db.tt/CeeQmf4h
http://db.tt/MbgJiwXs <-ölburkar, afrotrumma och ableton live...

Hade jag övat flitigt varje dag hade jag nog kunnat bli så här långt kommen på 2 år kanske. min gissning. just bestämt mig att bli bad-ass. ska köpa Headway The Band-pickup, förstärkare för aukustiskt och en looper-pedal (sån som repeterar det du spelar så du kan bygga på i live-framträdanden) och öva varje dag framöver har jag bestämt mig för. Men ta alltid pauser. man får ont i kroppen och då måste man ta paus! får du ont i käken så ta paus! och då är det din läxa #1. hitta en mer avslappnad hållning. därför kan det vara värt att ha lärare några gånger i början men annars kan man alltid läsa sig till tips bara att en lärare ser hur du står och håller dig vilket inte internet gör.

Jag har en dyr fiol då mina föräldrar hoppades på att jag skulle bli duktig violinist när jag var liten så den har fin klang men mestadelen av klangen ligger på spelarens skicklighet. Jag kan få en billig fiol att låta vackert i lekmäns öron och en nybörjare kommer alltid få det att låta kackigt även på en dyr fiol. men känner du nån med en fin fiol och undrar över din tusenkronors så låna och testa för att se om det är dags att byta upp sen när du kommit en väg på biten.

Mina CRUCIAL tips är:
1) Rätt hak och axelstöd. Måste kännas ok. annars går det inte. (endå är fiol en lång väg mot att lära sig slappna av axel och haka och inte klämma som ett skruvstäd för att få fingerhanden fri för vibrato men det kommer med tai-chi-tänk. slappna av bara du inte tappar fiolen. och ställ in axelstödet rätt!)
Vissa rekommenderar varmt Wolf-axelstöd för dom är böjbara och ställbara men jag höll på att ge upp då det inte alls passade mig. Kun är kanske det vanligaste. Jag har ett Tido och efter jag köpte det blev ergonomin enormt bättre och jag kan nu njuta av att spela och aldrig mer spänna axel, haka/käke och få verk. Det finns koncertviolinister som fortfarande inte lärt sig hitta ergonomi och avslappning och kroniska käkskador är en vanlighet medans många gammla virtuoso-gubbar spelar som om fiolen skulle trilla av axeln när som helst och folkviolinister ofta inte ens har hakan mot hakstödet och bara har kul! det är det det handlar om. njutning och ha kul.

2) bra stråke! Du kan köpa vilken billig fiol som helst. elfiol eller yamaha. bara stråken är (dyr) bra dvs RIKTIGT TAGEL inte syntet! Och välbalanserad.
Får du med en stråke med din två-tre-tusen-kronors fiol så släng den eller spara som ryggkliare .

3) Hybridsträngar med nylon på insidan och virade med metall. Rent nylon: svårt att spela rent.. väldigt mjuka och du lär dig inte skapa vacker tonkvallitet med egen förtjänst på samma sätt. Stål: för hårda och svåra att få fin tonkvallitet i. luras inte av musikbörsenförsäljaren som säger att de där som alla köper (stålsträngar) är vad du som nybörjare vill ha. det är det inte. dom gör ont. du kommer inte gilla tonen (dom är gjorda för folkmusik!) och du lär dig inte spela rent/träffa rätt lika bra och vibrato på så hårda strängar blir väldigt svårt och väldigt lite. med mjukare hybridsträngar blir det mer utslag på svängningarna med fingrarna och mer/lättare vibrato.

>9000) SPELA HELT HÄMNINGSLÖST, LÅTSAS SOM ATT DU ÄR EN VIRTUOS MED HELA KROPPEN, OCH VAR ALDRIG BLYG/RÄDD/TYSTLÅTEN/FÖRSIKTIG! det är A och O för att komma nån vart. Visst finns det piano (du vet termen för tyst) i fiolspel men det är nåt man lär sig först när man lärt sig FÅ TON över huvud taget. jag ska spela in ett exempel som får dig att förstå:
http://dl.dropbox.com/u/5042186/fwuwuwu_tips_till_nyb%C3%B6rjare_f%C3%B6r_sj%C3%A4 lvl%C3%A4rande_med_fiol.mp3

såhär ser förpackningen på strängarna jag snackar om ut:
http://dl.dropbox.com/u/5042186/fwuwuwu_vision_violin_strings_vi100_synthetic_core _medium_thomastik_infeld_vienna.jpg

????) innan du köper fiol så gå och få prova den och om du inte kan spela så spela ett par djärva snabba stråk på blanka (utan nedtryckt finger) strängar så du hör tonen. speciellt om det rör sig om en elfiol. du måste testa den. köp inget på eBay! jag köpte en som hade fint ljuddemo som lät sjysst. när jag fick den såg den awesome ut men pickup:en skickade ut brus. 0% ton. så gå till en butik. det finns billiga elfioler som du kan prova i butiken och får du inte det så som sonic säger "get outa there!".
OBS! tänk på också att en billig aukustisk fiol kan vara mycket bättre för att lära sig för en elfiol har inget fullt aukustiskt ljud och den pickup:en du får kommer inte ge dig bra höga frekvenser... "brillians" etc, det lovar jag. det kommer låta plastigt och du lär dig inte få tonkvallitet på fiol. du lär dig få en billig, mufflad elfiol låta så halvdant som den bara kan låta.

så tänk över det där. 1000-3000kr för en aukustisk + en bra stråke (lätt och välbalanserad) som kan komma att kosta mer än fiolen är ett klokt övervägande!
och har inte han i butiken mer att säga om saken än jag så köp inte där. gå då till kanske fiolbutiken/fiolreparatören på repslagaregatan i stockholm exv eller till en fiollärare på en musikskola (tar säkert emot dig gratis för en 15 minuters diskussion om du ringer i förväg) och få insatta råd.

och ett sista råd! om du inte börjar med lektioner utan vill öva själv så kolla youtube tutorials och spela den musiken du tycker är roligast att spela... exv har jag lärt mig spela på ett begränsat antal favorit-spelmusik-låtar. Jag menar, ta castlevania, är inte det hyfsat bra övning? eller arrange-skivorna av suikoden/suikogaiden (withered earth, ducklings etc)... om du nu är gamer... annars, spela den där rocklåten du alltid lyssnar på... eller gå till en lärare. ditt val.

6) profit!

Att tillägga: att greppa stråke rätt och bära halsen med tummen och inte nere i tum/pekfinger-vecket är bra saker att lära sig. sen kan man (som många folkmusiker) bära halsen nere i tumvecket för det känns lite lättare att spela snabbt då men det blir svårare med vibrato vilket är syftet med att bära med tummen och att bära så lätt som möjligt och fritt och alltid flytta tummen och handen med längs halsen upp och ner och inte låsa sig. (att lära sig vara fri och rörlig med finger-handen och bara klämma åt när man gör vibrato och endå inte tappa fiolen då man vill vara avslappnad och inte klämma hårt med axel och haka är en av de största utmaningarna har jag läst och erfarit. tips: ha kul, slappna av. försök aldrig spela vackert på bekostnad av komfort och njutning!).

lycka till!

vill du diskutera det mer eller ha mer hjälp/råd av nån som inte har en uns kvallifikationer bakom sina råd men egen erfarenhet och noll distans så är min epost nimnimnim@gmail.com och visste du att ventrilo på en bra server kan ha så låg latency att även mellan sverige och amerika så kan man jamma ihop utan att märka nån fördröjning? det kan vi göra om du har lust. eller bara chatta. har skype också: nimnimnim.gmail.com <-användarnamn.

mtfbwy
Citera
2012-03-10, 22:54
Medlem
Rosamuffinss avatar
Du har ju inga band så du måste ju höra eller lära dig vart man ska spela för E# t.ex Sen kan du bara spela tabs? Kallar du dig själv för gitarrist? Lär dig teori, musik är inte så esoteriskt som du tror.
Citera
2012-04-19, 19:29
Medlem
Shroomfaces avatar
Hur går det med felan Ts? Är det någon här som spelar folkmusik förresten? Vad spelar ni för låtar? Hur länge har ni spelat? Berätta lite om ert spelande
Citera
2012-08-26, 07:50
Medlem
Kommer jag att kunna spela fiol som Stirling?

Hej!

Jag har alltid velat lära mig något instrument och det står mellan piano och fiol. Lutar mest åt fiolhållet och min dröm är att kunna spela som Lindsey Stirling, jag menar, lyssna bara på följande:
http://www.youtube.com/watch?v=aHjpOzsQ9YI
Hennes musikvideor är även helt fantastiska. Men hursomhelst, jag älskar ljudet av en fiol och det får mig att drömma mig bort till något helt annat ställe och jag bryr mig inte om det kommer ta mig ett år eller tio år att komma upp i samma nivå som henne, men jag undrar är det för sent för mig? Jag är 20+ nu..

Vad kostar en fiol och sånt och kan man lära sig det för hand eller behöver man en lärare? Vad kostar de?

Min budget är max 25k fram till slutet av året och därefter kommer jag att ha ungefär det dubbla per år att använda mig av både till instrument, utrustning och lektioner om jag behöver det.
Citera
2012-08-26, 07:58
Medlem
Hon var inte extremt duktig, så det ska du nog klara av inom ett par år. Kanske. Hon var absolut inte dålig, men jag tycker nog inte att hon är lika bra som du tycker

Fiol och dubstep? Det var lite annorlunda...
Och fy fan hur hon rör sig, ser ut som om hon blir våldtagen av en grävling titt som tätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in