Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-06-27, 18:06
  #1
Medlem
lars-görans avatar
morsan vill köpa en fiol och jag undrar ifall det finns nån här som har spelat fiol eller vet lite om hur dom funkar.

Jag själv har spelat gitarr i ett antal år och tänker att det borde finnas vissa likheter.

Grejen jag skulle behöva veta till att börja med är typ hur en fiol är stämd, gitarrer är ju stämda EADGBe som standard men hur är fiolen stämd?

finns det några bra fiolbutiker i stockholmsområdet som har några nybörjarböcker så skulle det vara perfekt.

MVH
Citera
2005-12-21, 12:55
  #2
Medlem
djäfwulsholks avatar
Ja ursäkta om jag drar upp en gammal tråd.. men jag är också intresserad av hur en fiol är stämd. Har en gammal fiol hemma som min gammelmorfar har gjort, men det fattas lite strängar på den.. finns det nån butik i stockholm med inriktning på fioler där man kan få hjälp?
Citera
2005-12-21, 13:42
  #3
Medlem
ellesspes avatar
En fiol är stämd GDAE ("Grodan Dansar Aldrig Ensam" enligt Suzukiläraren) så det blir lite bakvänt mot en gitarr. Dessutom är ju en fiol bandlös så det gäller att sikta noga
Citera
2009-09-13, 22:57
  #4
Medlem
The Beach boys avatar
Stora tråden om fiol (inköp/tips/hur spela/låtar att lära sig m.m.)

Finns det någon på det här forumet som spelar fiol?Jag har en men kan själv inte spelar.Jag vet inte ens hur man stämmer en.
Citera
2009-09-13, 23:06
  #5
Medlem
Slid3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Finns det någon på det här forumet som spelar fiol?Jag har en men kan själv inte spelar.Jag vet inte ens hur man stämmer en.

Grodan Dansar Aldrig Ensam
Stäm din fiol här
Citera
2009-09-14, 00:16
  #6
Medlem
snattacks avatar
Fiolen är stämd i kvintavstånd, G D A E (där G är G:et strax under mitten-C, dvs lilla c.)

Jag spelar inte stråk själv, men som jag fattat det är violinens spelteknik baserad på lägen, dvs att man placerar fingarna i olika positioner och lägger på ett finger i taget.

Vi ger exempel från A-strängen i C-dur:

Första läget placeras fingrarna på tonerna B C D E (eftersom B är första tonen som uppstår om man trycker ett finger och skall hålla sig inom C-durskala).

Andra läget utgår man istället från att första fingret placeras på tonen C, och ger därför tonerna C D E F.

Tredje läget placeras på tonen D och ger tonerna D E F G osv..

Detta skiljer sig från gitarrteknik på så vis att en gitarrist placerar en skala i en "box" på halsen på ett annat vis än vad en violinist gör, eftersom denne inte behöver bekymra sig om intonation i samma utsträckning. En violinist orienterar sig efter föregående läge och öppna strängar, varför tonarter med många kors och b-förtecken är svårspelade eftersom det inte finns något annat att utgå ifrån än sina egna fingrar och att de måste uppfinna nya "lägen" i stunden.

Jag rekommenderar dig att låna "Fiolen och jag" på Biblioteket eller dylikt. Det är ett smärtsamt instrument du valt att vilja spela
Citera
2009-09-14, 00:17
  #7
Medlem
snattacks avatar
Kan också nämna att en violin vanligtvis stäms genom att man rattar in ett rent A, därefter stämmer man D-strängen till en ren kvint, sedan G-strängen mot D-strängen till en ren kvint. Sist stäms E-strängen.
Citera
2009-09-14, 00:19
  #8
Avstängd
Har spelat Fiol i snart 20 år.
Fråga på om du undrar något.
Citera
2009-09-14, 00:23
  #9
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaika
Har spelat Fiol i snart 20 år.
Fråga på om du undrar något.

Hade jag rätt då? =)
Citera
2009-09-14, 01:07
  #10
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
Fiolen är stämd i kvintavstånd, G D A E (där G är G:et strax under mitten-C, dvs lilla c.)

Jag spelar inte stråk själv, men som jag fattat det är violinens spelteknik baserad på lägen, dvs att man placerar fingarna i olika positioner och lägger på ett finger i taget.

Vi ger exempel från A-strängen i C-dur:

Första läget placeras fingrarna på tonerna B C D E (eftersom B är första tonen som uppstår om man trycker ett finger och skall hålla sig inom C-durskala).

Andra läget utgår man istället från att första fingret placeras på tonen C, och ger därför tonerna C D E F.

Tredje läget placeras på tonen D och ger tonerna D E F G osv..

Detta skiljer sig från gitarrteknik på så vis att en gitarrist placerar en skala i en "box" på halsen på ett annat vis än vad en violinist gör, eftersom denne inte behöver bekymra sig om intonation i samma utsträckning. En violinist orienterar sig efter föregående läge och öppna strängar, varför tonarter med många kors och b-förtecken är svårspelade eftersom det inte finns något annat att utgå ifrån än sina egna fingrar och att de måste uppfinna nya "lägen" i stunden.

Jag rekommenderar dig att låna "Fiolen och jag" på Biblioteket eller dylikt. Det är ett smärtsamt instrument du valt att vilja spela
Menar du att man inte håller flera fingrar ppå varje band samtidig istället för som på gitar där man bara håller på ett band i taget?
Citera
2009-09-14, 11:55
  #11
Medlem
snattacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Beach boy
Menar du att man inte håller flera fingrar ppå varje band samtidig istället för som på gitar där man bara håller på ett band i taget?

Det finns ju så att säga inga "band". Men om jag skall spela tonen C i första läget så lägger jag först på pekfingret och sedan långfingret på A-strängen.
Citera
2009-09-14, 13:16
  #12
Medlem
The Beach boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snattack
Det finns ju så att säga inga "band". Men om jag skall spela tonen C i första läget så lägger jag först på pekfingret och sedan långfingret på A-strängen.
Nej, men du förstår vad jag menar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback