Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-28, 21:55
  #241
Medlem
Nitr0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vad roligt att den, trots att den är sliten, låter bra och att du är nöjd med den
Ja det är nog bra att låta någon fiolmakare se över den innan den används regelbundet.

Lejonsnäcka har jag inte hört talas om tidigare, är det vanligt eller är det bara vissa länder som gör dem på fiolerna?

Jaa Tack! Jag ska göra mitt bästa att försöka låta den vila tills det är dags att visa upp den. Hoppas kunna göra det om ett par, tre veckor som allra senast.

Jag hade inte heller hört om lejon som snäckor innan jag mötte den här fiolen, så jag har ingen aning om hur vanligt det kan tänkas vara med sådana. Men, enligt google så verkar det ju finnas många exempel på dem och dessutom flera olika designer. Vissa kanske är vanligare än andra, men jag har ingen aning :S

Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Det har du rätt i... denna t.ex. från 1830... nästan exakt lika... eller denna från 1860... eller denna... eller denna...

Kanske det är en s.k. "Steinercopy"?

Det skulle det mycket väl kunna vara - jag hittade lite hint:ar kring det också när jag letade mer idag. Spännande
Citera
2016-08-28, 22:26
  #242
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nitr0
----
Det skulle det mycket väl kunna vara - jag hittade lite hint:ar kring det också när jag letade mer idag. Spännande
Efter år 1870 blev tydligen lejonbilderna industriellt utskurna, troligen beroende av att de blev populära...
Citat:
After about 1870, most of those lion heads were carved on a machine like this one, called a Spindle carver:
----
On a single spindle carver like the one pictured, there will naturally be some variation from one head to the next, because it's a hand operation, but very little actual craftsmanship. It's a dangerous machine, and takes quite a bit of skill, but I'd guess a good spindle carver could turn out 10 to 20 lion's heads in an hour, only needing sanding and minor detailing to be ready to varnish. Before about 1920, the machines were driven by flat belts off an overhead drive shaft. (I actually saw systems like that still in use in blacksmith shops in Scotland in the 1970s.)
http://www.fiddlehangout.com/archive/26910
https://www.youtube.com/watch?v=EaEZRQrg9s0

Vilket innebär att ditt lejonhuvud utskuret omkr. 1840 borde ha tecken på utsnidning för hand...
__________________
Senast redigerad av studentroland 2016-08-28 kl. 22:43.
Citera
2016-09-01, 20:34
  #243
Medlem
Har ett litet problen!

Har lagt ut min fiol på en auktionssajt. La 1000 kr som utgångsbud. Fick bud direkt! Ärvt fiolen av min morfar som låtit reparera den hos en väldigt känd fiol byggare.
Nu har jag kollat upp lite mer om fiolen och märkt att den förmodligen är värd ca 15.000.
Minst!! Men känslan är ju att om jag inte får fler budgivare på den som vet nåt om fioler så kommer jag inte ens få 3000kr för den. Det är 7 dagar kvar på auktionen. Någon som har tips om hur jag kan marknadsföra fiolen så fler kunniga inom området ser annonsen?
Citera
2016-09-24, 18:35
  #244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitr0
Jaa Tack! Jag ska göra mitt bästa att försöka låta den vila tills det är dags att visa upp den. Hoppas kunna göra det om ett par, tre veckor som allra senast.
...
(min fetning i citatet) Nja, en allmän uppfattning bland fiolkunnigt folk är väl att fioler mår bäst, och utvecklar ljudet bäst, av att spelas?
Riktigt kul att den låter bra! Och priset du gav är väl i linje med vad en ny standardskolfiol kostar.
Citera
2017-08-05, 06:35
  #245
Medlem
Hur länge tar det innan man blir bra på fiol? Så man kan spela bra låtar som är på radionivå? 500, 1000, 2000h?

Eller är fiol verkligen ett sådant instrument som man måste ha talang för?
Citera
2018-02-20, 17:30
  #246
Medlem
meganegerdases avatar
Kan man använda en sådan här för att lära sig spela eller kommer det låta fullständigt katastrof?
https://www.tradera.com/item/210407/...ed-fordral-vit
Citera
2018-09-16, 22:19
  #247
Medlem
Hallå fiolspelare! Tänkte jag skulle köpa mig en fiol eller violin och lära mig spela. Har endast hållit i en fiol en gång i mitt liv men har alltid velat kunna spela. För övrigt spelar jag 4-5 andra instrument så jag är inte ny inom musik, däremot kan jag nada om fioler.

Hur mycket bör man lägga på en fiol/violin?
Hur bra fungerar en sådan här exempelvis; https://www.thomann.de/se/thomann_violinset_44.htm

Kan man stränga om en fiol själv som man strängar om en gitarr?
Ge gärna tips på fioler för nybörjare som man ändå kan klara sig på ett tag.
Citera
2022-01-17, 22:15
  #248
Medlem
Hej,

Jag vill köpa en fiol för nybörjare och behöver tips på vilken märke och pris man ska tänka på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback