Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-02-25, 00:45
  #1
Medlem
ExNihilos avatar
Jag ska med största sannolikhet flytta till Stockholm inom kort... Eftersom det kom jävligt plötsligt och det inte är långt kvar till jag måste flytta har jag ju inte direkt utrymme att vara petig över var jag ska bo.

Att det blir hyresrätt i någon förort är ganska givet (har inte råd med något annat), men finns det områden jag ska försöka undvika? Jag har inga problem med att bo i områden med mycket invandrare. Däremot undrar jag om det finns några stadsdelar som är helt omöjliga/alltför farliga för blonda blåögda svenskar att bo i?
__________________
Senast redigerad av ExNihilo 2012-02-25 kl. 00:48.
Citera
2012-02-25, 01:11
  #2
Medlem
UnknownSources avatar
Tycker folk överdriver när de säger att man kan bli rånad om man är svensk och går runt på gatan i vissa förorter. Har kompisar runt om i hela Stockholm och jag har då aldrig varit med om något.
Citera
2012-02-25, 01:42
  #3
Avstängd
Duvetintebres avatar
Du kan bo här men risk finns att du hamnar i trubbel det kan jag garantera dig.

Alby,Fittja,Norsborg/Hallunda,Rinkeby,Tensta,Vårby,Vårberg,Skärholmen,
Jordbro,Hässelby,Farsta,Rågsved,Högdalen.
Finns ett par till skumma områden.

Vill du bo i Rödalinjen så flytta typ till mälarhöjden,Örnsberg.
Vill du bo i Blålinjen,Näckrossen,Vreten.
Vill du bo i Grönalinjen,Svedmyra,Gubbängen.

Dessa områden jag nämnt kan det även komma folk från dem dåliga ställen och ställa till problem för dig.
Som att råna dig eller misshandla.
Citera
2012-02-25, 01:44
  #4
Medlem
0n0ffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExNihilo
Jag ska med största sannolikhet flytta till Stockholm inom kort... Eftersom det kom jävligt plötsligt och det inte är långt kvar till jag måste flytta har jag ju inte direkt utrymme att vara petig över var jag ska bo.

Att det blir hyresrätt i någon förort är ganska givet (har inte råd med något annat), men finns det områden jag ska försöka undvika? Jag har inga problem med att bo i områden med mycket invandrare. Däremot undrar jag om det finns några stadsdelar som är helt omöjliga/alltför farliga för blonda blåögda svenskar att bo i?

BAGARMOSSEN
BANDHAGEN
ENSKEDE
ENSKEDEDALEN
ENSKEDE GÅRD
FARSTA
HÄGERSTEN
JOHANNESHOV
SKARPNÄCK
ÄLTA
SKÖNDAL
ÅRSTA
ÄLVSJÖ

De flesta ställena i Söderort är väl ändå rätt så lugna av sig. Har ett par kompisar som bor i varje ort jag skrivit ovan, som är helsvenskar och de trivs bra. Även jag själv bor i Söderort och har varit i varje ort som jag skrivit upp och har aldrig känt mig rädd eller dylikt.

Har däremot aldrig hängt nåt i rinkeyby-tensta-fittja områdena. Inget för mig om vi säger så..

Men om jag skulle va du skulle jag satsa på en lägenhet i Söderort!
Citera
2012-02-25, 04:26
  #5
Medlem
pojkhelvetes avatar
Jävlar vad folk ska överdriva Högdalen är inte farligt för en svensk att bo i , Älvsjö är också lugnt sålänge du inte bor vid stationen.
Citera
2012-02-25, 04:38
  #6
Medlem
roobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExNihilo
Jag ska med största sannolikhet flytta till Stockholm inom kort... Eftersom det kom jävligt plötsligt och det inte är långt kvar till jag måste flytta har jag ju inte direkt utrymme att vara petig över var jag ska bo.

Att det blir hyresrätt i någon förort är ganska givet (har inte råd med något annat), men finns det områden jag ska försöka undvika? Jag har inga problem med att bo i områden med mycket invandrare. Däremot undrar jag om det finns några stadsdelar som är helt omöjliga/alltför farliga för blonda blåögda svenskar att bo i?

Du kommer nog inte ha möjlighet att vara kräsen. Som nyinflyttad i Stockholm, utan kontakter(?), ska du vara jävligt glad om du hittar dig en bostad inom tunnelbanenätet.

Inget område är väl direkt "farligt" sålänge du är lite smart. Att skrika sieg hiel i Husby centrum en fredagkväll räknas inte till att vara smart.
Citera
2012-02-25, 08:31
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roobbe
Du kommer nog inte ha möjlighet att vara kräsen. Som nyinflyttad i Stockholm, utan kontakter(?), ska du vara jävligt glad om du hittar dig en bostad inom tunnelbanenätet.

Inget område är väl direkt "farligt" sålänge du är lite smart. Att skrika sieg hiel i Husby centrum en fredagkväll räknas inte till att vara smart.
Lite OT, men muslimer gillar Hitler...
Nu har vi inga judiska områden heller, men sämst idé att leka nazist skulle vara helSvenska områden!
Citera
2012-02-25, 09:03
  #8
Medlem
Mulas avatar
Jag tror det har skrivits här tidigare, men risken att bli rånad eller knivmördad är nog ganska liten oavsett i vilken förort du bosätter dig i. Några pekar ut ställen längs gröna linjen, jag vill nog säga att alla stationer längs gröna linjen är helt safe som en vanlig medelsvensson, även om en del kanske kan vara lite slummigare än andra. Det är nog bara röda linjen efter vårberg som kan vara lite dodgy...
Men om jag förstår dig rätt så vill du ha en hyresrätt och har ingen kötid. Jadu, då kan du inte vara kräsen. Vi pratar nog snarare pendeltågsavstånd, och där skulle jag nog föredra allt norrut före linjerna söderut. Fram till Huddinge är det dock OK. Lycka till att hitta nåt, det lär du behöva.
Citera
2012-02-27, 00:28
  #9
Medlem
FireOnTheSides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvetintebre
Du kan bo här men risk finns att du hamnar i trubbel det kan jag garantera dig.

Alby,Fittja,Norsborg/Hallunda,Rinkeby,Tensta,Vårby,Vårberg,Skärholmen,
Jordbro,Hässelby,Farsta,Rågsved,Högdalen.
Finns ett par till skumma områden.

Vill du bo i Rödalinjen så flytta typ till mälarhöjden,Örnsberg.
Vill du bo i Blålinjen,Näckrossen,Vreten.
Vill du bo i Grönalinjen,Svedmyra,Gubbängen.

Dessa områden jag nämnt kan det även komma folk från dem dåliga ställen och ställa till problem för dig.
Som att råna dig eller misshandla.

Jag (svensk tjej) har bott i ett av de listade områdena i flera år och är klart besviken på mängden trubbel jag sett än så länge. Och då jobbar jag ändå skift och går hemifrån ensam från tunnelbanan mellan 23 och midnatt om kvällarna.

Sen är det klart att risken att något händer förmodligen är större i vissa av dessa områden än typ i ett villaområde i Älta, men det finns ingen anledning att måla upp det som att du garanterat kommer att hamna i trubbel. Ibland har du tur, ibland har du otur, det kan hända överallt, och det finns ingenstans du inte ibland behöver använda ditt sunda förnuft.
Citera
2012-02-27, 16:10
  #10
Medlem
Så farligt är det inte i dom södra förorterna..

Har själv bott 10+ år på fiiina Södermalm och maken till chackpundare och idioter finns där med..
visst det finns alkisar osv, men vad fan gör de?

ibland känns det som idioter dras till idioter, håller man bara huvudet påskruvat så lever man helt utan problem, så de där snacket om "livsfarligt gå ut" det funkar inte på mig i alla fall

Har bott både i USA och en del andra länder där jag kan garantera att det var LIVSFARLIGT att röra sig i fel områden, så kom inte och dra upp, vadå Bandhagen!? typ sveriges sömnigaste område..
Citera
2012-02-28, 23:24
  #11
Medlem
0n0ffs avatar
Det inlägget som jag skrev har tydligen två stycken efterblivna snorungar reagerat på. De tror att jag menar att de områdena jag skrev är farliga att vara i? Men om det är någon mer efterbliven jävel som inte förstod det jag skrev så läs en extra gång, jag menade att de jag skrev verkligen inte är farliga. Att jag aldrig känt mig otrygg i de områdena.
Så jävla dumma i huvudet ni är som uttalar er före ni läst vad som egentligen står.
Skäms på er.
Citera
2012-02-29, 01:10
  #12
Medlem
IceEyess avatar
Undvik Flemmingsberg. Ghettofaktor av modell större, samt en stor andel invandrare av modell osympatisk. Rågsved bör också undvikas. Området kallas inte Drogsved utan anledning.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback