2012-02-29, 14:55
Medlem
Jo.men.absoluts avatar
Jag bodde mina åtta första år i Stockholm i Husby, och upplevde aldrig någon som helst otrygg stämning där. Gick ofta på kvällspromenader ut mot Järvafältet, och det om något är väl en miljö där man nästan ber om att bli rånad om man ser vad som skrivs om "problemförorterna". Men inget hände någonsin. Hade trevliga grannar också. Bodde dock i bostadsrätt, ska tilläggas. Stämningen kanske är lite annan i hyresområdena, i alla fall var de i lite sämre ytskick.

Ibland läste man om saker som hände i Husby, folk blev rånade, slagsmål och annat. Ofta var de kopplade till ett par tre olika ställen (nån "klubb", en sunkig jack vegas-pub osv), där jag ändå inte satte min fot.

Efter Husby flyttade jag till ett radhus som ligger mellan Skärholmen och Vårberg. Ytterligare två områden på listan. Här har jag bott sedan 2009 och aldrig upplevt någon form av hotfull stämning. Jag är inte ute på natten speciellt ofta, men min flickvän är och hon har inte under dessa tre år upplevt någon form av otrygg stämning på väg hem mitt i natten.

Även i Skärholmen händer saker ibland, fast knappast mer än vad som händer i innerstan. Det är en märklig blandning det där. Större delen av brott som rån och misshandel begås i city där folk ofta känner sig trygga i sin närmiljö.

Precis när man kommer upp ur tunnelbanan på kvällen så kan man känna lite att miljön inte är så trevlig, men så fort man kommer runt hörnet så är det som vilken Stockholmsförort som helst. Bostadshus, lekplatser, tallar osv.
Senast redigerad av Jo.men.absolut 2012-02-29 kl. 14:58.
Citera
2012-02-29, 19:26
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0n0ff
Det inlägget som jag skrev har tydligen två stycken efterblivna snorungar reagerat på. De tror att jag menar att de områdena jag skrev är farliga att vara i? Men om det är någon mer efterbliven jävel som inte förstod det jag skrev så läs en extra gång, jag menade att de jag skrev verkligen inte är farliga. Att jag aldrig känt mig otrygg i de områdena.
Så jävla dumma i huvudet ni är som uttalar er före ni läst vad som egentligen står.
Skäms på er.

TS frågade efter förorter som är "omöjliga" för en svensk att bo i. Du svarade med en lång lista på förorter.

Vem är det egentligen som är svagbegåvad...?
Citera
2012-02-29, 20:17
Medlem
Roxanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Undvik Flemmingsberg. Ghettofaktor av modell större, samt en stor andel invandrare av modell osympatisk. Rågsved bör också undvikas. Området kallas inte Drogsved utan anledning.

Är Flemmingsberg farligare än tex Rinkeby, Alby och Tensta? Är det känt som ett dåligt område? Tycker inte att det är så mycket snack om det eller andra ställen längs med pendeltågen.

Ser ju rätt harmlöst, om än bullrigt, ut på bild. Knallfärgade höghus vid motorväg....
Citera
2012-03-02, 04:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Är Flemmingsberg farligare än tex Rinkeby, Alby och Tensta? Är det känt som ett dåligt område? Tycker inte att det är så mycket snack om det eller andra ställen längs med pendeltågen.

Ser ju rätt harmlöst, om än bullrigt, ut på bild. Knallfärgade höghus vid motorväg....

Killen snackar i nattmössan och verkar leva kvar i år 1993 . Flemingsberg är som vilken tråkig förort som helst på södersidan. Lite tråkiga miljonprogramhus men ganska mixat med svenskar och blattar. Skönt litet centrum och relativ närhet till stan.

Att jämföra Flemingsberg med Rinkeby är ungefär som att likställa Stockholm med Malmö if you catch my drift...
Citera
2012-03-16, 23:33
Medlem
LoggotyroX32s avatar
Har hört att Råcksta utmed gröna linjen ska vara ganska lugnt. Vet ej hur pass invandrartätt det är men jag känner en hel del svenskar där som bor där utan problem.
Senast redigerad av LoggotyroX32 2012-03-16 kl. 23:37.
Citera
2012-03-17, 13:24
Medlem
Nej, det finns inga stadsdelar i Stockholm eller omgivande kommuner som är farliga att bo i bara för att man är svensk. Det finns många invandrartäta förorter med stora sociala problem, men det är absolut inte farligt att bo eller vistas där, inte ens i de mest beryktade områdena. Däremot är det inga jättebra ställen för barn att växa upp på, om det skulle vara eller bli aktuellt.

Nu får du i och för sig vara glad om du hittar bostad överhuvudtaget med tanke på det korta varslet, men finns det någon form av valmöjlighet skulle jag rekommendera t-banan framför pendeltåget, åtminstone om du har något intresse av att vara ute sent på kvällarna. Prio 2 är så tidsmässigt nära stan som möjligt, jag skulle alla gånger välja t.ex. Husby (en illa beryktad förort) framför röda linjen söder om Vårberg - mest för tidsåtgångens skull, det är inte kul att sitta på tuben fram och tillbaka till Norsborg varje dag.
Citera
2012-03-17, 13:43
Medlem
Haren8s avatar
Flytta till Husby så ska du få smaka på nygräddare bullar. Skämt åsido. Stockholm är en fantastiskt stad men givetvis finns det många olika områden där kriminalitet och stökigheten är större än andra områden.

Söderort

Fittja, Norsborg, Alby.

Västerort

Tensta, Rinkeby, Husby.

Dessa områden räknar jag personligen som Sthlms tuffa om vi säger så. Dessa områden ligger oftast högt i kriminalitet men detta betyder inte att det är omöjligt att bo där.
Är du en Svensk som använder matbutiken, tunnelbanan, bussarna, och i allmänhet inte rör dig eller intresserar dig i kriminella kretsar så är det hur LUNGT som helst. Berätta gärna vart du tänker flytta och hur det går
Citera
2012-03-18, 16:57
Medlem
outoforders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvetintebre
Du kan bo här men risk finns att du hamnar i trubbel det kan jag garantera dig.

Alby,Fittja,Norsborg/Hallunda,Rinkeby,Tensta,Vårby,Vårberg,Skärholmen,
Jordbro,Hässelby,Farsta,Rågsved,Högdalen.
Finns ett par till skumma områden.

Vill du bo i Rödalinjen så flytta typ till mälarhöjden,Örnsberg.
Vill du bo i Blålinjen,Näckrossen,Vreten.
Vill du bo i Grönalinjen,Svedmyra,Gubbängen.

Dessa områden jag nämnt kan det även komma folk från dem dåliga ställen och ställa till problem för dig.
Som att råna dig eller misshandla.

Känns som att flera av de områden du rabblar upp inte platsar in på omöjliga områden att bo i för svenskar eftersom både farsta och högdalen befolkas av en mojoritet svenskar..I både farsta och i högdalen bor det en bra bit över 60% svenskar och i stora delar av hässelby bor det nästan uteslutande svenskar(men antar att du specifikt menar hässelby gård där det bor runt 50%svenskar)...

Finns förövrigt inga omöjliga områden att bo i som svensk i Stockholm allt handlar om hur man beter sig och vad man gör och inte gör ..
Senast redigerad av outoforder 2012-03-18 kl. 17:07.
Citera
2012-03-31, 14:25
Medlem
DigDeeps avatar
Listar några förorter du kan bo i:

SÖDERORT

Hammarbyhöjden, Årsta, Liljeholmen, Gröndal, Hägerstensåsen

VÄSTERORT

Solna, Sundbyberg, Traneberg, Brommaplan/Abrahamsberg

Åk aldrig tunnelbana, skaffa bil med centrallås och ett garage.

(Hyresrätter) Förorter du absolut inte skall bo i:

Rinkeby,Tensta, Hjulsta, Bromsten,Jakobsberg, Akalla, Hjulsta, Kista,Sollentuna, Edsberg,
Blackeberg,Hässelby Gård, Grimsta,Hallonbergen,Rissne, Hagalund(Solna), Helenelund
Hässelby Villastad vid Åkermyntan, "Vällingby", "Råcksta".

Borkyrka,Alby,Fittja,Hallunda,Vårby Gård, Vårby, Skärholmen,Sätra,Tumba, Flemmingsberg,Rågsved,Hagsätra,Högdalen,Älvsjö Station, Östbergahöjden
Enskededalen,Bagarmossen,Skarpnäck, Skogås, "Farsta", Brandbergen,Handen, Jordbro och Västerhaninge.

NACKA

EJ Henriksdalsringen, Orminge, Fisksätra

NORRORT

EJ Mörbylund, Sätraäng, Hägernäs (Radarvägen Flygkårsvägen), Åkersberga, "Vallentuna"

"Apostrof" = Tveksamt
Citera
2012-03-31, 14:31
Medlem
Allt är så överdrivet. Man kan bo vart som helst i Stockholm utan att bli påhoppad. Inklusive Rinkeby. Det finns inga "omöjliga" ställen att bo på. Var istället glad över att få den bostad du får, speciellt i Stockholm.
Citera
2012-03-31, 20:47
Medlem
outoforders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigDeep
Listar några förorter du kan bo i:

SÖDERORT

Hammarbyhöjden, Årsta, Liljeholmen, Gröndal, Hägerstensåsen

VÄSTERORT

Solna, Sundbyberg, Traneberg, Brommaplan/Abrahamsberg

Åk aldrig tunnelbana, skaffa bil med centrallås och ett garage.

(Hyresrätter) Förorter du absolut inte skall bo i:

Rinkeby,Tensta, Hjulsta, Bromsten,Jakobsberg, Akalla, Hjulsta, Kista,Sollentuna, Edsberg,
Blackeberg,Hässelby Gård, Grimsta,Hallonbergen,Rissne, Hagalund(Solna), Helenelund
Hässelby Villastad vid Åkermyntan, "Vällingby", "Råcksta".

Borkyrka,Alby,Fittja,Hallunda,Vårby Gård, Vårby, Skärholmen,Sätra,Tumba, Flemmingsberg,Rågsved,Hagsätra,Högdalen,Älvsjö Station, Östbergahöjden
Enskededalen,Bagarmossen,Skarpnäck, Skogås, "Farsta", Brandbergen,Handen, Jordbro och Västerhaninge.

NACKA

EJ Henriksdalsringen, Orminge, Fisksätra

NORRORT

EJ Mörbylund, Sätraäng, Hägernäs (Radarvägen Flygkårsvägen), Åkersberga, "Vallentuna"

"Apostrof" = Tveksamt

Hur har du kommit fram till dessa slutsatser?..sollentuna tillexempel är ju en kommun och en ganska stor sådan och edsberg hör dit och är i stockholmsmått jävligt tamt förutom malmvägen..Farsta är verkligen inte något seriöst problem område heller och mörbylund är 3 hus..Bagarmossen har flera olika områden när det gäller hyresrätter och jag har bott i flera av dessa och det är inga problem alls.Och när det gäller enskededale antar jag att du menar området Dlen i enskede eftersom enskededalen nästan uteslutande består av villor..Skarpnäck har vissa gårdar där det kan hända saker men är överlag jävligt lugn..Henriksdalsringen är numera nästan utelsutande bostadsrätter och ryckt upp sig ordentligt...

Jag kan säga massa saker om andra områden du nämnt men orkar inte men jag hoppas du förstår kontentan av det hela..Med andra ord att du inte har någon koll alls.
Citera
2012-03-31, 20:53
Medlem
DigDeeps avatar
Allt beror på vad man prioriterar. Är du normalbegåvad och har/tänker skaffa barn, har en hyfsad bil etc
då bosätter man sig inte i dom listade områdena.

Är du Sosse, går på bidrag,WT, kriminell invandrare, polack alt Litauer som jobbar svart, pundare, hashrökare , ja då passar dessa områden perfekt - du sticker inte ut...

Satsa på innanför tullarna, dock ej Södermalm mkt pundare och söderfyllon samt reclaim the street, nej till atomkraft....

Östermalm är för stelt, folk verkar ha en isglass i röven, samma börjar det bli i Birkastan (Vasastaden)

Nej för faan, lägg pengarna på en husbil istället och bo kvar där du bor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in