2012-02-15, 22:30
Medlem
ja de får inte ens söka på namn och kolla efter personer. för det kontrolleras senare vad man varit inne på och då ska finnas ett syfte eller klienten haft en tid eller dylikt.

Så det som ts skrev ändrar inte sekretessen..vad jag kan se ?
Citera
2012-02-15, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plusmoms
Om läkare tycker om att läsa min sjukjournaler så har jag inget emot detta. Jag tror även att det är ytterst få som läser den för att dra sig kuken.

Låt oss säga att en läkare läser din journal utan att vara insatt i ditt fall. Han upptäcker sedan något som andra läkare missat och räddar ditt liv.
Skulle du anmäla denna läkare ?

De får inte läsa journaler på måfå. så frågan är bara skum.
Citera
2012-02-15, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maangoo
den risken är nog obefintlig. Där emot vet di granna snart att du har en begynnande demens eller att ditt DNA inte riktigt stämmer med dom som du tror är dina föräldrar
Ja och sen? Ska dom ha fest och fira denna fantastiska information med resten i området?
Jag förstår inte varför någon skulle vara intresserad, dom ser att jag är sjuk. Eller som du säger dom får veta att "mina" föräldrar har adopterat mig, eller att morsan knullat brevbäraren. Vilket som så är det inget som påverkar mig såpass att jag vill förbjuda samtliga läkare att läsa min journal.
Citera
2012-02-15, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raybanbrillor
De får inte läsa journaler på måfå. så frågan är bara skum.
Har du läst om vad vi diskuterar i denna tråd? Vi pratar om läkare som läser patienters journaler utan att behöva vara insatta i den. Så varför är min fråga skum?
Citera
2012-02-15, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Men är du mycket paranoid?

Vi inom sjukvården har sekretess! Vi förlorar jobbet om vi berättar något vi inte får, vilket är allt. Vi får inte ens säga om vi ser någon vi känner på sjukhuset.

Så glöm det där med att grannar skall få veta något.

Paranoia. Sekretessen har väl aldrig hindrat någon som vill tjäna pengar eller är lite sugen på kändis . Det finns massor av rättsfall där vårdpersonal gått in i journaler redan innan den sammanhållna journalen. Var inte så djävla naiv.
Citera
2012-02-15, 22:38
Medlem
Ett förtydligande. det är all personal som har vårdansvar som kan läsa journalen inte bara läkare
Citera
2012-02-15, 22:41
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Paranoia. Sekretessen har väl aldrig hindrat någon som vill tjäna pengar eller är lite sugen på kändis . Det finns massor av rättsfall där vårdpersonal gått in i journaler redan innan den sammanhållna journalen. Var inte så djävla naiv.

Ja men man ser ju då vem som läst. Alla har ju en egen inloggning och man får inte söka på random personer.
Och dom på IT kan se vem som sett vad och vilken tidpunkt.

Och sen kanske man bör ha alla siffror i ett personnummer för att kunna hitta upp personen, och vissa har som så att det inte skrivs något i journalen för att dom har sekretess av olika skäl.

Och som sjukvårdspersonal måste man ha tillåtelse för att kolla i journalen, och bara för att jag jobbar på sjukhus och har tillgång till journalsystemet så betyder inte det att jag ens kan kolla i min journal. Det är en massa lagar och regler kring detta.

Sen finns det människor som är dumma nog och kringgår detta.
Citera
2012-02-15, 22:42
Medlem
Jag som har sjukvårdspersonal i släkten är inte speciellt road av att det är så lätt att läsa journalerna.

Var gång jag varit någonstans får jag höra av släkting att ”den är en bra läkare du har varit hos” ”och den medicinen ska du inte ha, fråga om den där andra istället”. Dom har till och med berättat om min brors sjukdomar och mediciner för mig, bara så där apropå inget.

Nej tack.
Citera
2012-02-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Ja men man ser ju då vem som läst. Alla har ju en egen inloggning och man får inte söka på random personer.
Och dom på IT kan se vem som sett vad och vilken tidpunkt.

Och sen kanske man bör ha alla siffror i ett personnummer för att kunna hitta upp personen, och vissa har som så att det inte skrivs något i journalen för att dom har sekretess av olika skäl.

Och som sjukvårdspersonal måste man ha tillåtelse för att kolla i journalen, och bara för att jag jobbar på sjukhus och har tillgång till journalsystemet så betyder inte det att jag ens kan kolla i min journal. Det är en massa lagar och regler kring detta.

Sen finns det människor som är dumma nog och kringgår detta.

Just det en massa som kringgår och det får naturligtvis större konsekvenser desto mer information man kan komma åt.
Just därför bör det vara det omvända som gäller patienter skall ge sitt tillstånd innan sjukvården får tillgång till en sammanhållen journal
Citera
2012-02-15, 22:49
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silikat
Jag som har sjukvårdspersonal i släkten är inte speciellt road av att det är så lätt att läsa journalerna.

Var gång jag varit någonstans får jag höra av släkting att ”den är en bra läkare du har varit hos” ”och den medicinen ska du inte ha, fråga om den där andra istället”. Dom har till och med berättat om min brors sjukdomar och mediciner för mig, bara så där apropå inget.

Nej tack.

Du vet väl att du kan anmäla detta?
Det är brott mot sekretessen alla inom sjukvården går under.

Du har inget att göra med din brors sjukdom.

Hade också en släkting som blattrade som fan angående saker jag hade sökt för och hittan och dittan. Och hade jag varit smart så hade jag sagt att jag kunde anmäla henne. Men nu har hon gått i pension.

Men du har rätt att anmäla.
Citera
2012-02-15, 22:51
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Just det en massa som kringgår och det får naturligtvis större konsekvenser desto mer information man kan komma åt.
Just därför bör det vara det omvända som gäller patienter skall ge sitt tillstånd innan sjukvården får tillgång till en sammanhållen journal

Men gud människa, läste inte du det jag skrev nyss?
Jag sa ju att man skall ha fått klartecken från en person för att få tillgång till deras journal.
Du får inte ens läsa din egna.

Och vill man inte att vissa skall läsa kan man fixa det.
Citera
2012-02-15, 22:52
Bannlyst
Personalen i receptionen, räknas de till vårdande personal som kan läsa journalen? Gör de det ibland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in