2012-02-15, 22:53
Bannlyst
Man KAN begära ut loggen, vem som har läst. Det har jag gjort idag. Ska bli intressant att se..
Citera
2012-02-15, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadikalFail
Men gud människa, läste inte du det jag skrev nyss?
Jag sa ju att man skall ha fått klartecken från en person för att få tillgång till deras journal.
Du får inte ens läsa din egna.

Och vill man inte att vissa skall läsa kan man fixa det.

Läs vad jag skriver. Det skall inte FINNAS en sammanhållen journal innan patienten givit sitt medgivande. Det är en djävla skillnad mot vad du giddrar om.
Citera
2012-02-15, 22:57
Medlem
Lys avatar
Jag läste att man kan spärra sina journaler. Det tänker jag göra. Uppsöker ytterst sällan sjukvård och det här med att de kan läsa allt om en känns som en anledning att undvika vård helt. Får försöka bota sig själv om det går. För mig spelar det ingen roll att de har sekretess. Det känns integritetskränkande och obehagligt. Om jag söker för akut magvärk har de inte ett dugg att göra med om jag besökt psykiater, gjort abort eller vad jag än har sökt vård för tidigare. Det är inte relevant att de ska ha sån information om mig. Jag kan svara på frågor om tidigare sjukdomar och olyckor. Men fan heller att allt ska stå i nåt system all sjukvårdspersonal kan läsa.

Det spelar ingen roll om de håller sig till sekretessen och inte för informationen vidare, det är djupt obehagligt ändå. Och respektlöst mot patienten. Man vill faktiskt inte att alla ska veta allting.
Citera
2012-02-15, 23:03
Medlem
RadikalFails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maangoo
Läs vad jag skriver. Det skall inte FINNAS en sammanhållen journal innan patienten givit sitt medgivande. Det är en djävla skillnad mot vad du giddrar om.

Jag vet vad du säger, men fattar du vad jag säger angående det nuvarande systemet och lagar?

Men jag tror det där systemet du pratar om redan är under all kritik, flera läkare har påpekat fel i systemet redan. så dom kan tvingas göra om det helt.
Så då kanske man slipper detta "problemet".
Citera
2012-02-16, 02:02
Medlem
Människan är nyfiken av naturen. Hur straffas en person som läst en journal utan anledning? Eftersom få bryr sig om att kolla det här, finns ingen statistik på hur vanligt det är.
Citera
2012-02-16, 02:17
Medlem
Pratar vi om psykiatrin också. Alltså allt från min husläkare till det som sagts på psyket?

Om jag går hos psykiatrin idag och genomgår någon form av behandling och allt vi pratar om där. Syns det i den vanliga journalen?
Citera
2012-02-16, 04:40
Medlem
baramejs avatar
Tycker det är helt sjukt att om jag söker vård på VC för halsfluss så skall den läkaren kunna se hela min sjukdomshistorik.
Söker jag för något där min historik kan vara intressant så talar jag så klart om det och då är det okej att läkaren läser journalen om just det som kan vara intressant.

Vi vet ju av erfarenhet att vårdpersonal inte på något sätt har högre moral än andra.
Det finns ju flera fall där obehöriga läst patienters journaler av ren nyfikenhet, och vem kan glömma bilderna som kirurger la ut på sin Facebook av patienter som var nedsövda på operationsbordet?
Jävla dumheter att påstå att vårdpersonal är bättre på att inte glappa än andra.

Är det någon som vet exakt hur man går tillväga för att spärra sina journaler?
Skall man ringa någonstans eller skicka brev eller vad?
Citera
2012-02-16, 07:36
Medlem
Bergakungens avatar
1. Det är straffbart att läsa journaler man inte har anledning att läsa.
2. Det är straffbart att röja information ur journaler. Exempel på straffade och avskedade finns.
3. Det är funktionellt och lämpligt att vården känner till allt som är relevant om patienten.
4. Patienten vet sällan vad som är relevant.

Tyvärr finns begreppet "hål i huvudet" inte på latin.
Citera
2012-02-16, 07:45
Medlem
baramejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
1. Det är straffbart att läsa journaler man inte har anledning att läsa.
2. Det är straffbart att röja information ur journaler. Exempel på straffade och avskedade finns.
3. Det är funktionellt och lämpligt att vården känner till allt som är relevant om patienten.
4. Patienten vet sällan vad som är relevant.

Tyvärr finns begreppet "hål i huvudet" inte på latin.

1. Att det är straffbart har uppenbarligen inte hindrat folk från att läsa journaler dom inte skall.

2. Se nr 1 + det är redan försent för den drabbade patienten även om någon blir straffad. Infon är redan ute.

3. Nej, det är inte funktionellt att personalen vet att en person brutit benet för 20 år sedan i en skidolycka om denna nu söker för halsfluss.

4. Patienter är faktiskt inte dumma i huvudet bara för att dom inte har en fin titel som Dr före sitt namn. Visst sjutton fattar man att det är relevant att nämna en del saker vid vissa situationer, speciellt vid diffusa symptom och/eller oklar anledning till sina besvär.

Det där med hål i huvudet ja...
Citera
2012-02-16, 08:41
Medlem
sebnies avatar
RadikalFail: Vad är anledningen till att man inte får läsa sin egen journal som läkare? Man har ju rätt att begära ut journalen i enlighet med PUL.

Om man som läkare, får läsa någon annans journal med denna patient's tillåtelse, oavsett om man har ett giltigt syfte eller inte, så borde man väl kunna ge tillåtelse till sig själv att läsa sin egna journal?

-----

När det gäller det hela ser jag inget problem med sammanhållen journal, men systemet borde göras smartare så att läkaren inte får tillgång till mer info än den behöver.

T.ex. när det gäller mediciner. Finns ingen anledning till att journalsystemet ska visa alla mediciner man haft.

Ha istället i receptutfärdningssystemet så att det är tekniskt omöjligt att skriva ut 2 mediciner till en patient som inte passar ihop rent mediciniskt.
För det finns ju de fall där man missat att kolla de mediciner patienten redan har och skrivit ut något helt katastrofalt för patienten som lett till allvarliga biverkningar och akutintag m.m.

Det kräver iofs en stor databas på vilka mediciner och vilka doser som inte passar ihop. Men det är ju en smal sak för vård-IT att fixa.

Om systemet då kunde själv kolla tidigare mediciner i journalen när man i receptsystemet är på väg att skriva ut något, säg att läkaren är påväg att skriva ut "Bricanyl", så skulle receptsystemet kunna säga till exempel: "Skriv ut Recept: Receptutskrift misslyckades: Patient nr XXXXXX-XXXX använder en annan medicin som är olämplig att kombinera med Bricanyl. Välj en annan medicin.".
Och då skulle även vården bli säkrare för patienten.

På så sätt behöver man till exempel inte visa hela patientens medicin-historik för alla läkare utan det räcker ju att systemet säger ifrån i de fall man försöker göra något mediciniskt inkompatibelt.

Det skulle dock kräva en helt annan struktur i journalsystemet, så att det inte förekommer några fritextfält utan journalsystemet måste då i stort sett bestå av fält med olika val så att systemet kan samköra åtgärder med varandra och hindra läkaren att utföra en åtgärd som skulle vara potentiellt farlig för patienten.
Senast redigerad av sebnie 2012-02-16 kl. 08:58.
Citera
2012-02-16, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tipptipp
Pratar vi om psykiatrin också. Alltså allt från min husläkare till det som sagts på psyket?

Om jag går hos psykiatrin idag och genomgår någon form av behandling och allt vi pratar om där. Syns det i den vanliga journalen?

I en samanhållen journal syns det och så länge som du inte aktivt meddelat att den dele inte får läsas har all sjukvårdspersonal som kommer i kontakt med dig i ett vårdärende typ stukad fot rätt att läsa din psyk journal.
Citera
2012-02-16, 09:48
Medlem
Jag ringde runt för att spärra journaler hos några vårdgivare, då jag tycker att det är såpass känslig information. Jag blev helt paff när jag pratade med en läkarsekreterare om saken, så jag "glömde" av att komma med motfrågor.

Vill inte ringa upp igen, så nån annan kanske kan svara på dessa frågor:

1) Varför får man inte ha en pågående kontakt (tex ett inplanerat återbesök) på en mottagning om man vill spärra sina journaluppgifter där?

2) Om en mottagning/vårdcentral inte har sammanhållen journalföring i dagsläget, kan man begära att få besked om det sker i framtiden?

3) När man väl har spärrat sina journaluppgifter så har verksamhetschefen + personen som är ansvarig för spärrarna fortfarande rätt att läsa din journal - vid behov. Vad händer den dagen man ringer och vill boka en ny tid? Man måste ju ange sitt personnummer när man bokar tid. Kommer det bli problem då om det finns spärrade uppgifter från samma mottagning där man vill boka tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in