2011-10-15, 11:38
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja Oxford är bra för den late då 10 källhänvisningar tar upp halva sidan.... Alltså behöver du bara skriva text på den andra halvan. Harvard är inte alls så svårt att läsa som du tror. Dessutom behöver man inte lyfta blicken och leta efter den förbannad siffra någonstans nere på sidan, utan man har författaren man hänvisar till i klartext efter påståendet.
Tio källhänvisningar tar självklart inte upp hälften utav sidan, sedan förstår jag inte varför du säger att det är bra "för den late", då man givetvis inte utgår från hur många sidor som produceras, utan hur många ord eller tecken som skrivs. Att sätta en gräns på sju sidor är horribelt, att sätta en gräns på 12 000 tecken (ink. fotnoter) är betydligt bättre, annars blir man straffad för underrubriker då dessa tar upp en relativt stor del utan sidan (till skillnad från fotnoter).
Citera
2011-10-15, 11:39
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eclair
Jag har en egen fråga men tyckte att det var onödigt att skapa en ny tråd då det redan fanns en.

Jag baserar ett arbete på en magisteruppsats. Om jag inte är intresserad av författaren av uppsatsens analyser utan mer på de fakta som han har källhänvisat till. Refererar jag då till uppsatsen till de fakta som jag plockat eller kan jag använda mig av uppsatsen källhänvisning?

Du refererar till uppsatsen i värsta fall (rekommenderas ej, ser inte bra ut, mer allt beror på din ambitionsnivå), men du bör söka upp de källor som författaren använt och använda dem.
Citera
2011-10-15, 11:53
Medlem
Eclairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Du refererar till uppsatsen i värsta fall (rekommenderas ej, ser inte bra ut, mer allt beror på din ambitionsnivå), men du bör söka upp de källor som författaren använt och använda dem.

Så det är okej att använda sig av källorna då?

T.ex. i uppsatsen så står: Nalle Puh älskar att äta honung*

*Stora boken om Nallle Puh (2001)

Så kan jag t.ex. skriva: Honung är en matprodukt som Nalle Puh verkligen gillar*

*Stora boken om Nalle Puh (2001)

Eller bör jag då ha:

* Sagofigurer och vad de gillar, magisteruppsats, Erik Eriksson, 2005
Citera
2011-10-15, 11:56
Medlem
eXtremos avatar
Citat:

Så kan jag t.ex. skriva: Honung är en matprodukt som Nalle Puh verkligen gillar*

Eller bör jag då ha:

Det är alltid bättre att använda ursprungskällor för att informationen skall vara så oförvanskad som möjligt, men var då inte lat genom att enbart skriva av källförteckningen, utan gå till biblioteket och sök upp ursprungskällorna, så att du inte gör bort dig. Det kan stå någonting helt annorlunda där, som författaren till uppsatsen valt att tolka på sitt sätt.
Citera
2011-10-15, 12:16
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:

Eller bör jag då ha:

Jag var nog otydlig. Du ska i första hand gå till bibblan och läsa Stora boken... (2001) och referera till den, i värsta fall refererar du till Eriksson (2005). Det är inte ok att referera till Stora boken... (2001) utan att ha läst den. Det är också dumt eftersom du inte vet om Eriksson är dum i huvudet eller kanske hittat på. Hoppas det blev klarare nu.
Citera
2011-10-15, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Tio källhänvisningar tar självklart inte upp hälften utav sidan, sedan förstår jag inte varför du säger att det är bra "för den late", då man givetvis inte utgår från hur många sidor som produceras, utan hur många ord eller tecken som skrivs. Att sätta en gräns på sju sidor är horribelt, att sätta en gräns på 12 000 tecken (ink. fotnoter) är betydligt bättre, annars blir man straffad för underrubriker då dessa tar upp en relativt stor del utan sidan (till skillnad från fotnoter).

En del kurser vill ha sidkrav, en del kör med ordkrav.
Men det ändrar inte fakta att fotnoter tar plats.
Citera
2011-10-15, 21:41
Medlem
Tlagnojs avatar
Sammanfogat ett par trådar om källhänvisningar

/mod
Citera
2012-01-17, 21:30
Medlem
Tillåtet att referera till föreläsning??

Jag skriver en kandidatuppsats men undrar om man får referera till en föreläsning i den? Jag känner själv att det är väldigt tveksamt, men finns det inga regler mot det kanske det är värt att köra på det ändå...

Jag skriver vid Lunds universitet, om det spelar någon roll.
Citera
2012-01-17, 21:33
Medlem
-Orko-s avatar
Mina erfarenheter är att det inte är ok att referera till föreläsningar. Men jag vet inte hur det är i Lund visserligen.
Citera
2012-01-17, 22:14
Medlem
evolutes avatar
Man kan referera till privata samtal om man så vill. Dock blir referensen "bättre" om någon kan kolla upp den och om det du vill referera till avgör sanningshalten i ett viktigt påstående du gör kanske det är lämpligare att försöka hitta en annan referens.
Citera
2012-01-17, 22:39
Medlem
rayraviolis avatar
I en c-uppsats bör du kunna hitta en bättre referens. Det ser inte så bra ut. I en hemtenta eller liknande är det mer ok.

Det är ju viktigt att din opponent kan följa dig i spåren och kolla upp dina referenser. Kan vara bra att tänka på.
Citera
2012-01-17, 22:40
Medlem
Ja.
Enligt exempelvis vancouver-systemet ger du en källhänvisning i den löpande texten, men upptar den inte i referenslistan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in