2011-12-20, 22:39
Medlem
EnSvenssons avatar
Jag "kokar" mitt ris i micron. Det tar 10 minuter och du slipper all klabb men kokningen.

1. ta fram ett uppläggningsfat med hög kant

2. släng i 1,5 DL ris (för 2 pers)

3. Häll på 3 DL vatten

4. In i micron - 8 min på max

5. Efter det sätter du i gång den på 3 min på lite mindre effekt typ 320.

6. Sen kan du ta ut ett fat fullt med ris och utan vatten (förhoppningsvis).

Det här med tiderna kan vara helt off. Det är ganska stor skillnad från micro till micro. Testa dig fram.
Citera
2011-12-20, 22:43
Medlem
Det tar tid för en gjutjärnsplatta på spisen att bli tillräckligt sval för att vattnet bara småkokar, ett tips kan vara att koka upp vatten + ris på en platta och sedan flytta kastrullen till en ny, kall platta som bara värms upp till 1:ans värme. Eventuellt skulle det kunna gå att värma vattnet i en vattenkokare och sedan hälla på riset och koka på 1:an. Ett dyrare alternativ är en spis med antingen keramik- eller induktionshäll, där det är enklare att reglera värmen på spisplattorna.
Citera
2011-12-21, 09:15
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Basmati?
Skölj riset ordentligt, då menar jag ordentligt. Låt sedan riset ligga i kallt vatten så länge som du orkar vänta.
Koka upp mycket vatten i en stor kastrull, salta ordentligt. Ha sedan i riset.
När riset har en hård kärna (innan det är klart) häller du riset i en sil och låter det rinna av.
På med kastrullen på plattan, ha i lite smör/olja och en skvätt vatten, häll i riset igen.
Täta locket med en handduk. Ånga riset.
Se till att dra ner värmen efter några minuter så riset inte bränns.

Voila! Krävs mycket träning men med perfekt resultat.

Ska du ha riset till något annat än t.ex asiatiskt är det gott att ha i några smörklickar på riset medans det ångas klart i kastrullen.
Citera
2011-12-21, 13:40
Medlem
Bylines avatar
Jag doserar alltid med förhållandet 1 del ris och två delar vatten oavsett vad som står på paketet.
Sätt kastrullen med ris och vatten på kall platta, utan lock, och sätt plattan på 4:an. Rör om i riset då och då. Till slut kommer det att börja stormkoka (det tar dock lite längre tid än om du haft plattan på 6:an).
Låt det stormkoka fortfarande utan lock i ca ½ minut.
Sätt på locket och dra kastrullen från plattan. Låt stå ca 10 minuter, och riset är klart.

Detta lilla trick lärde jag mig av en Tuppewareförsäljare för många herrans år sedan. Det fungerar som smort och man får perfekt ris varje gång.
Citera
2011-12-21, 14:27
Medlem
arnold2k5s avatar
Micron mina vänner är lösningen på era.problem
Citera
2011-12-21, 16:40
Medlem
jajahars avatar
Jag kokar jasminris och basmatiris på asiatiskt sätt (även om de flesta asiater numera äger en riskokare).

- Du mäter upp ris efter antalet portioner.
- Skölj riset 3 - 4 ggr i kallt vatten så att det mesta av stärkelsen försvinner.
- Häll i kallt vatten så att vattnet når upp till första fingervecket på ditt pekfinger (2,5 - 3 cm).
- Koka upp och sänk därefter till låg värme och låt koka långsamt.
- Rör om mot slutet så att riset blir luftigt och känn efter genom att krossa ett riskorn mellan tumme och pekfinger.
Citera
2011-12-21, 18:43
Medlem
Jag brukar koka upp riset på fyran och sedan sänka det när det börjar koka. Då kokar det aldrig över.
Citera
2011-12-21, 18:53
Medlem
En riskokare kostar inte mycket mer än en brödrost. Rostar du bröd i ugnen?
Investera i en riskokare så kommer du aldrig misslyckas!
Citera
2011-12-23, 12:48
Medlem
Oxigens avatar
Boil in bag ris. Det går inte att misslyckas.
Citera
2011-12-23, 14:42
Medlem
Gift44s avatar
Ris är lätt att laga. Skölj det, blanda det med enochenhalv gång vatten, lite salt. Låt det koka upp tills det mesta vattnet är borta, häll på lite olja och lägg en handduk mellan locket och kastrullen, ha det på svag värme i cirka en kvart, ta bort handduken och låt stå i fem minuter. Har aldrig misslyckats med det. Basmati blir torrt och jasmin vått precis som det ska vara. Uncle Bens har jag inte köpt sen mitten på nittiotalet men det borde funka med det också.
Citera
2011-12-23, 14:43
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oxigen
Boil in bag ris. Det går inte att misslyckas.
Smakar bleh dock. Torrt och smaklöst.
Citera
2015-01-02, 13:51
Medlem
Kuittsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Så här kokas ris:

1: finhacka en gul lök, och då menar jag finhacka.

2: fräs löken i en kastrull i lite olja. Slå på riset när löken blivit lite "svettig".

3: Fräs riset i 30 - 60 sekunder, slå sedan på lite drygt dubbelt så mycket vatten som ris.

4: Låt vattnet med riset i koka upp, sänk till 1-2 på plattan och lägg locket lite på sniskan.

5: Låt stå i ca 20 minuter.

6: Ät.
Bump!

Det där ska jag prova nästa gång jag gör en stroganoff eller en köttfärssås, funderar på att fräsa lite mild chili med löken och riset för att få lite mexikanskt stuk över det hela.

Jag kokade ris i förväg idag. För att kyla ned det färdigkokta riset så sköljde jag det med kallt vatten en massa stärkelse ,och i värsta fall näringsämnen, sköljdes ur riset. Efter det så ställde jag in riset ,som fortfarande var i silen, i kylen. Efter fyra timmar så värmde jag upp riset och en oredd köttgryta i micron. Riset sög åt sig buljongen från köttgrytan som en tvättsvamp och blev riktigt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in