• 1
  • 2
2011-12-20, 21:43
Medlem
Imawakes avatar
Alltså jag fattar inte grejen med ris.. har fått lära mig att ris ska alltid stå och småkoka med lock på, men det funkar fan inte.. hur jag än gör så stormkokar det, har fan plattan på "1an" och hällt i vatten men riset kokar som fan endå efter ett tag..

fan det är inte menat att en med kuk ska stå vid spisen
Citera
2011-12-20, 21:45
Medlem
sommarlovs avatar
Gå till en vitvaru-affär, fråga efter en riskokare.

Så slipper du vara en kuk i köket!
Citera
2011-12-20, 21:47
Medlem
gulaLejonets avatar
sätt plattan på 2:an och kastrullen bara halvt på plattan.
Alternativt ropa på morsan och be henne om hjälp
Citera
2011-12-20, 21:55
Medlem
DelGriffiths avatar
Koka upp vattnet först på full effekt och dra sedan ner den till halv och lägg i riset och ha, eventuellt, kastrullen på halva plattan.
Citera
2011-12-20, 21:56
Medlem
Moff .. es avatar
Koka upp vatten och ris på 6an.
Lägg på locket och lägg 2 mynt under grytan.
Lyft inte på locket.
Koka 15 eller 20 min. - beroende på ris sort.
Ta av kastrullen och låt stå 5 min.
Klart.
Citera
2011-12-20, 21:58
Medlem
Bengrots avatar
Ris är enkelt att koka.

Fyll en kastrull till 2 tredjedelar med vatten och låt vattnet koka upp ordentligt. Häll i lite salt om du tycker att det förhöjer smaken och en skvätt matolja för att det ska bli glansigare. Låt det koka så länge som du tycker att det behöver. Personligen kör jag någon minut längre än vad det står på paketet eftersom jag (läs: min asiatiska sambo) gillar välkokt ris. Häll av i ett durkslag och låt det rinna av och sedan tillbaka in i kastrullen för att torka och hålla värme. Ställ inte kastrullen på den varma plattan, då bränner du riset. Enkelt. Kör Basmatiris!

Snart kommer nog Flashbacks samlade riskokarexpertis och talar om hur du egentligen ska göra
Citera
2011-12-20, 22:03
Medlem
tzjs avatar
Så här kokas ris:

1: finhacka en gul lök, och då menar jag finhacka.

2: fräs löken i en kastrull i lite olja. Slå på riset när löken blivit lite "svettig".

3: Fräs riset i 30 - 60 sekunder, slå sedan på lite drygt dubbelt så mycket vatten som ris.

4: Låt vattnet med riset i koka upp, sänk till 1-2 på plattan och lägg locket lite på sniskan.

5: Låt stå i ca 20 minuter.

6: Ät.
Citera
2011-12-20, 22:11
Medlem
Nog för att jag är helt okej på att laga mat, men ris lyckas jag aldrig fixa oavsett hur jag gör. Jag är ingen riskokerska helt enkelt. Så de gånger jag brukar göra ris har jag köpt sån där boil-in-bag. Funkar perfekt för mig!
Citera
2011-12-20, 22:17
Medlem
beror ju också helt på vilket sorts ris du menar
Citera
2011-12-20, 22:20
Medlem
jag kör alltid att jag fyller hela pannan med vatten, kokar upp. häller i riset. låter det koka på 4an..10 på nyare spisar. sen smakar ja. tar en sked och smakar och när ja tycker riset är mjukt nog håller ja bara det i ett durkslag för pasta och låter vattnet rinna av. sen äter ja. funkar 100%. tycker det är onödig kolla tiden
Citera
2011-12-20, 22:22
Medlem
torrenttobbes avatar
haha alla verkar ha olika metoder. Jag gör som följer.
1. fyll på med ris och vatten efter angivna mått på förpackningen.
2. Sätt på högsta värmen
3. när du ser första bubblorna, slå ner till 1an och ha locket på så mycket du kan.
4. vänta tills det är färdigt.
5. ????
6. Profit.
Citera
2011-12-20, 22:31
Medlem
Imawakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
haha alla verkar ha olika metoder. Jag gör som följer.
1. fyll på med ris och vatten efter angivna mått på förpackningen.
2. Sätt på högsta värmen
3. när du ser första bubblorna, slå ner till 1an och ha locket på så mycket du kan.
4. vänta tills det är färdigt.
5. ????
6. Profit.

tänkte också på de, haha

jag kör med Uncle Bens ris och när jag lagar till endast mig så tar jag 1 dl ris 3 dl vatten och kokar upp det samtidigt.. lite skitsamma hur det går bara vattnet har kokat bort enligt mig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in