Citat:
Ursprungligen postat av baham
Undvik bjuhovda. Av de som finns ute nu är Vitmåragatan bäst (Gökärten) och sen hagastaden är ganska okej. Sen när sommaren närmar sig är det bara att försöka få en studentbostad som ligger i ett bättre område
Det gjorde jag!

Som sagt har jag tackat nej till Bjuhovda. Har pratat i telefon med kvinnan som ännu bor i den lägenhet jag skulle hade fått. Det var så att hon avrådde mig från att bo där bla för lägenheten är så trång och sedan eftersom det är för mycket oljud runt omkring.
Sen har jag ringt till de ansvariga med bostäderna för studenter och förklarade om varför jag tackade nej till lägenheten i Bjurhovdatoppen. Den kvinnan jag pratade med frågade mig "Vad är det för fel på det här området?"... alltså hon verkade inte ha en aning om.

Mitt svar var typ "Jag kan inte säga att det är något bra eller fel på ett visst område i Västerås då jag aldrig varit där. Om man istället läser på internet om vilka åsikter andra har (som är Västeråsborna eller MDH studenter som har bott där) så drar man enkelt slutsatsen att Bjurhovdatoppen inte är ett område som passar bra för en tjej." Vidare försökte hon få mig fatta att olika åsikter är subjektiva. I min tur förklarade jag för henne att jag håller helt med det, men om man läser tex 30 åsikter från 30 personer och alla verkar vara negativa om ett visst område, då det råder ingen tvekan att det är just sanningen. Vi har slutligen gärna kommit överens om att jag kommer att få andra erbjudande (har dessutom tagit bort Bjurhovdatoppen från min önskelista på lägenheter Bjurhovdatoppen).
Den lägenhet du nämnde Vitmåragatan (Gökärten) har blivit tagen av någon annan.

Hade varit bäst att få den. Har höjt mitt erbjudande från 4000 kr till 4250 kr med tanke på att jag kanske slipper att bo i förort eller iaf i ett visst område man har dåliga saker att säga om.
Visst, ska jag söka efter nån annan bostad efter en tid om det visar sig att jag inte tycker om en viss lägenhet.
Citat:
Ursprungligen postat av seinf
Däremot bör man undvika Bjurhovdatoppen av ett helt annat skäl just nu: centrumbyggnaden ska rivas och det ska byggas ett allaktivitetshus där så om man inte gillar ljudet från bilmaskiner etc. så bör man välja något annat.
Bra att veta ju för nya studenter om all bygg som ska börja. Oväsen runt omkring... Det gillar jag inte. Som student vill man få läsa i lugnt och ro...
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Park blir skitbra, ja bor endel afrikaner och endel kineser också men jag skulle inte vilja bo någon annanstans i västerås än på det området då min lägenhet låg typ 500m ifrån Park hotel
Lugnt o tryggt område med mycket gamlingar i lägenhetshusen och nästan bara villor och radhus runtomkring. Just Park hotel huset ser rätt skabbigt ut men vet inte hur de ser ut där inne
Finns inte alls just nu i början av vårtermin 2012 många tillgängliga studentlägenheter att man kunna välja just den man vill. I brist på annat, har jag gjort en intresseanmälan till en lägenhet i Park område (mycket bättre iaf än Bjurhovdatoppen område). Hoppas bara få/hitta en rimlig lägenhet så snart som möjligt...
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Bjurhovdatoppen i sig är som ett mindre fort mitt på bjurhovda. Ett fort med hög hyra och fuktskador. Jag skulle vilja påstå att det är bättre på bjurhovda nu, men det är det inte. Jag har varit där en del på sista tiden. Någon gjorde inbrott i min kompis lägenhet, när han var hemma, och försökte tvinga han att fixa droger. Men oftast så är det ganska dött och tråkigt där. Det är ju även så långt ifrån mdh man kan komma utan att flytta ut på landet.
Nu blir man orolig efter det du skriver... Jag kommer iaf inte bo i Bjurhovdatoppen! Vill absolut inte att min långa vistelse i Västerås ska börja med dåliga erfarenheter. Jag bor nu i en större ort än Västerås och är van vid att se och träffa folk (också mitt framtida yrke har väldigt mycket att göra med människor, då jag börjar SSK programmet). Om det är så tråkigt i Bjurhovdatoppen som du påstår, då blir det en anledning till för mig att inte välja bo där. Har inte så stora anspråk, vill bara få en "normal" lägenhet så att säga, i ett normalt-tryggt område i Västerås.
Tack så jättemycket för de svar och råd jag fick!