2011-03-27, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Du tror att problemen håller sig till jämna eller ojämna nummer . Massa WT blandat med problembabbar nej tack.
Jag tror inte, jag vet. Det riktiga WT:et bor på Ekbacken/Enhagen för den delen.
Citera
2011-12-19, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Jag hittade den här tråden när jag googlade efter skräckexempel på Bjurhovda till en annan tråd. Läs.
Jag bodde i bjurhovdatoppen aka negertoppen i ca ett år. Det var min första lägenhet. Jag har aldrig varit så lycklig som den dagen jag flyttade därifrån. Förutom att lägenheten inte ens nådde upp till Rosengårds-standard, så är det det tråkigaste bostadsområdet jag satt min fot i. Jag blev bara överfallen 2 gånger under tiden jag bodde där, men en gång när det stod ett gäng blattar beväpnade med tillhyggen utanför porten så kan det vart mig de var efter då också. Vem vet, man behöver uppenbarligen inte anstränga sig för att i problem i området iaf. Det är typ hela tjusningen med Bjurhovda.

Satsa på Vallby om du är ute efter ett vettigt studentboende till ett vettigt pris.

Hejsan!
I januari ska jag börja studera ett program på MDH, Västerås. Under den här tiden söker jag en studentlägenhet, bor i södra delen av Sverige alltså måste jag flytta dit. Nu har jag fått ett erbjudande, alltså det första erbjudandet, till en lägenhet i just området Bjurhovdatoppen.
Har läst alla inlägg som ni postat på Flashback men det gjorde jag tyvärr för sent eftersom jag redan fick erbjudandet. Ska resa dit ensam, dessutom känner jag ingen i Västerås, har aldrig varit i Västerås förut och har nästan ingen aning om staden. De på siten bostadvasteros.se "varnar" (och så via emajl när man får ett erbjudande) om att ifall man "vågar" svara nej till erbjudandet som finns med på intresseanmälan då hamnar man sist i kön och om man inte alls ger ett svar i rätt tid då kommer anmälan att makuleras.

Är det fortfarande så "farligt" att bo i Bjurhovdatoppen, Västerås?
Tror att i så fall, tar jag risken att ge ett negativt svar på sådant erbjudande och får därefter se vad som kommer att ske...
Citera
2011-12-19, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elyza
Hejsan!
I januari ska jag börja studera ett program på MDH, Västerås. Under den här tiden söker jag en studentlägenhet, bor i södra delen av Sverige alltså måste jag flytta dit. Nu har jag fått ett erbjudande, alltså det första erbjudandet, till en lägenhet i just området Bjurhovdatoppen.
Har läst alla inlägg som ni postat på Flashback men det gjorde jag tyvärr för sent eftersom jag redan fick erbjudandet. Ska resa dit ensam, dessutom känner jag ingen i Västerås, har aldrig varit i Västerås förut och har nästan ingen aning om staden. De på siten bostadvasteros.se "varnar" (och så via emajl när man får ett erbjudande) om att ifall man "vågar" svara nej till erbjudandet som finns med på intresseanmälan då hamnar man sist i kön och om man inte alls ger ett svar i rätt tid då kommer anmälan att makuleras.

Tror att i så fall, tar jag risken att ge ett negativt svar på sådant erbjudande och får därefter se vad som kommer att ske...

Undvik bjuhovda. Av de som finns ute nu är Vitmåragatan bäst (Gökärten) och sen hagastaden är ganska okej. Sen när sommaren närmar sig är det bara att försöka få en studentbostad som ligger i ett bättre område
Citera
2011-12-19, 16:52
Medlem
De som inte har bott på Bjurhovda tror en massa. Själv bodde jag 100 meter från Bjurhovdatoppen tills i somras och hur det är i själva Bjurhovdatoppen vet jag inte men annars så är det som sagt inte alls så farligt som det sägs. Där jag bodde var det riktigt bra grannar och som det brukar stå på barnfilmer: alla talar svenska. Det sistnämda gäller dock inte Bjurhovdatoppen vad jag vet.

Däremot bör man undvika Bjurhovdatoppen av ett helt annat skäl just nu: centrumbyggnaden ska rivas och det ska byggas ett allaktivitetshus där så om man inte gillar ljudet från bilmaskiner etc. så bör man välja något annat.
Citera
2011-12-19, 20:29
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Hejsan!

Bjurhovdatoppen i sig är som ett mindre fort mitt på bjurhovda. Ett fort med hög hyra och fuktskador. Jag skulle vilja påstå att det är bättre på bjurhovda nu, men det är det inte. Jag har varit där en del på sista tiden. Någon gjorde inbrott i min kompis lägenhet, när han var hemma, och försökte tvinga han att fixa droger. Men oftast så är det ganska dött och tråkigt där. Det är ju även så långt ifrån mdh man kan komma utan att flytta ut på landet.
Citera
2011-12-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baham
Undvik bjuhovda. Av de som finns ute nu är Vitmåragatan bäst (Gökärten) och sen hagastaden är ganska okej. Sen när sommaren närmar sig är det bara att försöka få en studentbostad som ligger i ett bättre område

Det gjorde jag! Som sagt har jag tackat nej till Bjuhovda. Har pratat i telefon med kvinnan som ännu bor i den lägenhet jag skulle hade fått. Det var så att hon avrådde mig från att bo där bla för lägenheten är så trång och sedan eftersom det är för mycket oljud runt omkring.
Sen har jag ringt till de ansvariga med bostäderna för studenter och förklarade om varför jag tackade nej till lägenheten i Bjurhovdatoppen. Den kvinnan jag pratade med frågade mig "Vad är det för fel på det här området?"... alltså hon verkade inte ha en aning om. Mitt svar var typ "Jag kan inte säga att det är något bra eller fel på ett visst område i Västerås då jag aldrig varit där. Om man istället läser på internet om vilka åsikter andra har (som är Västeråsborna eller MDH studenter som har bott där) så drar man enkelt slutsatsen att Bjurhovdatoppen inte är ett område som passar bra för en tjej." Vidare försökte hon få mig fatta att olika åsikter är subjektiva. I min tur förklarade jag för henne att jag håller helt med det, men om man läser tex 30 åsikter från 30 personer och alla verkar vara negativa om ett visst område, då det råder ingen tvekan att det är just sanningen. Vi har slutligen gärna kommit överens om att jag kommer att få andra erbjudande (har dessutom tagit bort Bjurhovdatoppen från min önskelista på lägenheter Bjurhovdatoppen).

Den lägenhet du nämnde Vitmåragatan (Gökärten) har blivit tagen av någon annan. Hade varit bäst att få den. Har höjt mitt erbjudande från 4000 kr till 4250 kr med tanke på att jag kanske slipper att bo i förort eller iaf i ett visst område man har dåliga saker att säga om.
Visst, ska jag söka efter nån annan bostad efter en tid om det visar sig att jag inte tycker om en viss lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av seinf
Däremot bör man undvika Bjurhovdatoppen av ett helt annat skäl just nu: centrumbyggnaden ska rivas och det ska byggas ett allaktivitetshus där så om man inte gillar ljudet från bilmaskiner etc. så bör man välja något annat.
Bra att veta ju för nya studenter om all bygg som ska börja. Oväsen runt omkring... Det gillar jag inte. Som student vill man få läsa i lugnt och ro...

Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Park blir skitbra, ja bor endel afrikaner och endel kineser också men jag skulle inte vilja bo någon annanstans i västerås än på det området då min lägenhet låg typ 500m ifrån Park hotel

Lugnt o tryggt område med mycket gamlingar i lägenhetshusen och nästan bara villor och radhus runtomkring. Just Park hotel huset ser rätt skabbigt ut men vet inte hur de ser ut där inne

Finns inte alls just nu i början av vårtermin 2012 många tillgängliga studentlägenheter att man kunna välja just den man vill. I brist på annat, har jag gjort en intresseanmälan till en lägenhet i Park område (mycket bättre iaf än Bjurhovdatoppen område). Hoppas bara få/hitta en rimlig lägenhet så snart som möjligt...

Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Bjurhovdatoppen i sig är som ett mindre fort mitt på bjurhovda. Ett fort med hög hyra och fuktskador. Jag skulle vilja påstå att det är bättre på bjurhovda nu, men det är det inte. Jag har varit där en del på sista tiden. Någon gjorde inbrott i min kompis lägenhet, när han var hemma, och försökte tvinga han att fixa droger. Men oftast så är det ganska dött och tråkigt där. Det är ju även så långt ifrån mdh man kan komma utan att flytta ut på landet.

Nu blir man orolig efter det du skriver... Jag kommer iaf inte bo i Bjurhovdatoppen! Vill absolut inte att min långa vistelse i Västerås ska börja med dåliga erfarenheter. Jag bor nu i en större ort än Västerås och är van vid att se och träffa folk (också mitt framtida yrke har väldigt mycket att göra med människor, då jag börjar SSK programmet). Om det är så tråkigt i Bjurhovdatoppen som du påstår, då blir det en anledning till för mig att inte välja bo där. Har inte så stora anspråk, vill bara få en "normal" lägenhet så att säga, i ett normalt-tryggt område i Västerås.

Tack så jättemycket för de svar och råd jag fick!
Citera
2011-12-21, 18:04
Medlem
IanChurchills avatar
Citat:
Som sagt har jag tackat nej till Bjuhovda.

Låter klokt. Min erfarenhet är att man bör undvika Bjurhovda och de flesta stadsdelar som slutar på "-by" i Västerås. Vitmåragatan är nog rätt OK, och framför allt nära till MDH.
Citera
2011-12-22, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanChurchill
Låter klokt. Min erfarenhet är att man bör undvika Bjurhovda och de flesta stadsdelar som slutar på "-by" i Västerås. Vitmåragatan är nog rätt OK, och framför allt nära till MDH.

Tack för tipsen! Nu är det väl så sällan sådana erbjudanden dyker upp på centrala studentlägenheter. Jag hade hunnit med att lämna en intresseanmälan till en lägenhet på Hagastaden (Åkarhagsgatan), men det gjorde jag inte eftersom hyran var alldeles för dyr för mig (ca 4 700 kr). Sen på Nybergska Huset (Vitmårgatan) var tillträde till i 01 februari eller 01 mars, det hade varit för sent för mig.

Jag har istället fått positivt svar på min intresseanmälan till den lägenhet jag sökte i Park området med tillträde till i januari. Har pratat med den tjej som bor där nu och hon berättade för mig att det var inga problem för henne med att bo i Park området. I så fall ska jag bo där en viss tid tills andra bättre möjligheter uppstår med att söka och hitta bostad närmare MDH... det gör man enklare via internkön.
Citera
2012-04-07, 15:33
Medlem
Ass.Parades avatar
Hade som ung 15 åring ett par kompisar på Bjurhovda (då jag bodde där när jag var 10-11 år), brukade komma till Bjurhovda Centrum( stort långt blått hus ) ibland och hörde eller såg aldrig något konstigt. Jag tror alla rykten om Bjurhovda är falska eller bara överdrivna. "Gängen"som tar sönder fönster mm. är shyssta killar som ibland har tråkigt och väljer att "busa" lite. ( Iaf 2005-2006 ).

Bjurhovda är närmast dött. Iaf det senaste året, var där sommaren 2011 men tyckte det var så jävla dött. Några småkidz som spelar fotboll på grusplaner. För bara 6-7 år sen kryllade det av ungdomar runt Benvägen/Centrum..

EDIT: På Bäckby är det mycket värre, dvs där ja bor nu men inget händer mig i alla fall så bryr mig inte. Man drar ju mest ut på stan ändå.
Citera
2012-04-07, 16:54
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ass.Parade
Hade som ung 15 åring ett par kompisar på Bjurhovda (då jag bodde där när jag var 10-11 år), brukade komma till Bjurhovda Centrum( stort långt blått hus ) ibland och hörde eller såg aldrig något konstigt. Jag tror alla rykten om Bjurhovda är falska eller bara överdrivna. "Gängen"som tar sönder fönster mm. är shyssta killar som ibland har tråkigt och väljer att "busa" lite. ( Iaf 2005-2006 ).

Bjurhovda är närmast dött. Iaf det senaste året, var där sommaren 2011 men tyckte det var så jävla dött. Några småkidz som spelar fotboll på grusplaner. För bara 6-7 år sen kryllade det av ungdomar runt Benvägen/Centrum..

EDIT: På Bäckby är det mycket värre, dvs där ja bor nu men inget händer mig i alla fall så bryr mig inte. Man drar ju mest ut på stan ändå.
Så du menar att de hot och rånförsök jag upplevt, inbrotten(ja, plural) hos min vän, uppochnervända bilar och blattar med påkar är något jag hittar på för att ge Bjurhovda ett dåligt rykte?
Citera
2012-04-07, 17:13
Medlem
mpees avatar
Alltså ni får lugna ner er lite. Det är lika illa överallt. Uppvuxen i villa på Erikslund, två mopeder stulna och en granne blev mördad. Inbrottstjuv som smög omkring inne i villan mitt på ljusa dagen när vi var hemma. Bodde ett kort tag på Bäckby och fick däcken till bilen stulna plus att dom repade sönder lacken. Bott på Råby och bevittnat en äldre dam blivit nerslagen och rånad. Var sjukt nära att få tag i dom djävlarna!! Bilstereon baxad två gånger. Bomhot så vi fick utrymma vid två tillfällen.
Bor nu på stan vilket resultuerat i en stulen bil och en oväntad konfrentation med pundare/tjuvar i källaren/garaget tidigt på morgonen.

Har vänner och familj överallt i staden och det verkar vara likadant överallt.
Citera
2012-04-07, 20:07
Medlem
Det är alltid svårt att hålla sig borta från patrasket i Sverige eftersom man planekonomiskt sprider ut patrasket bland de vanliga medborgarna. Enda sättet är tyvärr att på lite avsides på landet. Visst får man stå ut med en del "bönder" men som jag ser det är det ändå bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in