2010-12-28, 17:57
Medlem
Det är så att jag ska börja plugga i Västerås till våren och jag har fått ett erbjudande om en lägenhet som ligger på bjurhovdatoppen. Någon som kan berätta lite om det stället? Är det verkligen så dåligt och sunkigt som det sägs vara? Ligger det långt från centrum? Jag bor uppe i norrobotten nu så jag vet inte så myket om alla olika områden. Alla tips och råd är välkommna!
Citera
2010-12-28, 18:08
Medlem
Flytta inte dit, sunkigaste stället i staden.
Citera
2010-12-28, 18:44
Bannlyst
Jag tycker att Bjurhovda har ett oförtjänt rykte som fortfarande lever kvar sedan det en gång i tiden faktiskt har varit ett taskigt område.

Enligt rykten ska östra delen vara bättre (läs lugnare) än den delen som ligget mot stan.

Hoppas det löser sig!

//R
Citera
2010-12-28, 18:49
Medlem
Antar att du ska Mälardalen. Bjurhovda är en bra bit från skolan, inge gångavstånd precis. Skulle starkt avråda dig från att välja lägenhet där. Försök komma så nära skolan som möjligt, den ligger centralt och de flesta andra studenterna utifrån bor nära.
Citera
2010-12-28, 19:13
Medlem
Bergvaalls avatar
Har bott i Västerås i hela mitt liv och kan direkt säga att jag aldrig skulle flytta dit. Ligger långt ifrån stan (omkring 4.5 km), Rätt sunkiga lägenheter (typ miljonprogrammet). Dock har bjurhovda en väldigt bra bussförbindelse med centrum via 12:an som går minst 5-6 gånger/timme beroende på vilken tid på dygnet. Jag skulle nog ändå försöka hitta något annat.

Kan tipsa om studentlägenheterna vid MDH/kåren eller hyresrätterna på oxbacken alt kaserngatans studentlägenheter. Alla dem ligger förhållandevis nära stan och är i de flesta fallen bättre än bjurhovda. Titta på Bostad http://www.bostadvasteras.se/default.aspx och http://www.mimer.nu

Mvh Bergvaall
Citera
2010-12-29, 00:53
Medlem
tack för svaren jag tror nog att jag ska leta vidare och hålla mig borta från bjurhovda faktiskt haha men om det inte dyker upp något snart så är jag illa tvungen att ta den lägenheten

det verkar ju vara omöjligt att få tag på en lägenhet i Västerås i nuläget! Men jag ska fortsätta leta och hoppas att det dyker upp något snart
Citera
2010-12-29, 00:56
Medlem
Epeemasters avatar
Bjurhovda i Västerås, är det verkligen så dåligt som det sägs vara?

Ja!! Det är inget ställe för folk som uppskattar trygghet.
Citera
2010-12-30, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KissTheQueen
tack för svaren jag tror nog att jag ska leta vidare och hålla mig borta från bjurhovda faktiskt haha men om det inte dyker upp något snart så är jag illa tvungen att ta den lägenheten

det verkar ju vara omöjligt att få tag på en lägenhet i Västerås i nuläget! Men jag ska fortsätta leta och hoppas att det dyker upp något snart

Att hitta lägenhet i Västerås är inte speciellt svårt, det byggs ständigt och flertalet nybyggda hyresrätter står tomma.

Angående Bjurhovda så är området uppdelat i sex "delar", bjurhovda ett, bjurhovda två osv. Så som jag ser det är en del av dem helt Ok att bo på. Bjurhovdatoppen är bara att glömma, det är troligtvis det skabbigaste du kan hitta på denna sida av stan. Bjurhovda ett samt fem & sex anses som helt okej områden. Den del av bjurhovda som är närmst centrum ligger drygt 3,5km från centrum. Jag bodde själv på malmaberg (granne med bjurhovda) i drygt tio år och detta är endast min uppfattning om området.

Då du ska studera antar jag att du inte har möjlighet att punga ut tio lax i månaden på boende, därav sulle jag rekommendera dig att kolla runt på områden så som haga, malmaberg, skiljebo samt en del i centrum. Dessa områden ligger enl. mig på rätt sida av centrum där det är lite lugnare. Alla ovanstående områden ligger drygt två till tre km från centrum. Cykeln tar fem minuter och bussen detsamma.

Lycka till!
Citera
2010-12-30, 17:16
Medlem
Datasmurfen64s avatar
jag kan inte komma på något ställe i västerås som har sämre rykte ! Välj något annat !
Citera
2010-12-31, 11:46
Medlem
dawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Datasmurfen64
jag kan inte komma på något ställe i västerås som har sämre rykte ! Välj något annat !

Valfritt ställe på västra sidan av stan? Vad sägs som Bäckby eller Råby? Pettersberg, Vallby och till och med Hammarby?

Blattar, socfall, knarkare/alkisar, kriminella eller valfria kombinationer av dessa i överflöd.

Vidare läsning

Jag skulle tipsa om Gideonsberg, Malmaberg och Haga om du vill bo billigt och i en tryggare miljö.
Citera
2010-12-31, 17:34
Medlem
jag fick nyligen ett erbjudande om en lägenhet på malmaberg så jag tog den istället för att det börjar bli knapret med tid! jag fick den genom bostadvasteras.se och själva området eller "huset" heter Park. Någon som kan berätta lite om det placet? Är det långt från centrum?
Citera
2010-12-31, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vikarien
Att hitta lägenhet i Västerås är inte speciellt svårt, det byggs ständigt och flertalet nybyggda hyresrätter står tomma.

Angående Bjurhovda så är området uppdelat i sex "delar", bjurhovda ett, bjurhovda två osv. Så som jag ser det är en del av dem helt Ok att bo på. Bjurhovdatoppen är bara att glömma, det är troligtvis det skabbigaste du kan hitta på denna sida av stan. Bjurhovda ett samt fem & sex anses som helt okej områden. Den del av bjurhovda som är närmst centrum ligger drygt 3,5km från centrum. Jag bodde själv på malmaberg (granne med bjurhovda) i drygt tio år och detta är endast min uppfattning om området.

Då du ska studera antar jag att du inte har möjlighet att punga ut tio lax i månaden på boende, därav sulle jag rekommendera dig att kolla runt på områden så som haga, malmaberg, skiljebo samt en del i centrum. Dessa områden ligger enl. mig på rätt sida av centrum där det är lite lugnare. Alla ovanstående områden ligger drygt två till tre km från centrum. Cykeln tar fem minuter och bussen detsamma.

Lycka till!

Det var precis på bjurhovdatoppen som den lägenheten fanns. kanske därför jag fick erbjudande på den så fort med tanke på dess "rykte", ingen annan verkar ju vilja bo där men tack för tipsen, jag fick en lägenhet på "park" som ligger i malmaberg om jag har förstått rätt XD. så jag flyttar om ett par veckor!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in