2005-10-23, 20:39
Medlem
espen21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Det var väl om de får DNA-träff på hårstråna från fyndplatsen och nån av de personer som återstår att jämföra med. Jag börjar också bli lite otålig nu, det var ju ett tag sen de snackade om det där.... Tystnaden kanske beror att de faktiskt hittat nåt, och först vill dubbelkolla och planlägga fortsättningen innan de går ut med det.

Var det inte tal om några fingeravtryck också?
Citera
2005-10-23, 21:23
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av espen21
Var det inte tal om några fingeravtryck också?
Det har jag missat i såna fall.
Citera
2005-10-23, 23:33
Medlem
espen21s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Det har jag missat i såna fall.

http://www.kristdemokraten.com/article.asp?Article_Id=20298

Citat:
De har dessutom själva bekostat en ny undersökning av plastsäckarna som likdelarna återfanns i. Med modern teknik har man funnit fingeravtryck som inte är läkarnas. Detta har kostat dem 2500 kronor.
Citera
2006-01-02, 15:46
Medlem
z2joiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Kul att du inte kommer att kunna glömma det då din polare om han existerar i verkligheten och inte är ett fantasifoster lyckades glömma att han sett bilderna när polisen frågade inte så långt efter att det skulle ha skett.

My bad. Det kan ha varit allmänläkaren då som lämnade in bilderna. Jag vet inte vem som är vem. Däremot tog det ganska lång tid innan fotohandlarna kontaktade polisen. Minst ett år tror jag. De gjorde nog själva inte riktigt kopplingen förrän rätt så sent. Vid den tidpunkten hade min polare slutat där och han hördes aldrig av polisen. Jag vet inte säkert, men jag är osäker på om någon av de andra anställdra hördes heller. Om jag förstått det hela rätt så såg ingen av de anställda den som lämnade in filmen, det var bara frugan och hennes man.
Citera
2006-01-02, 15:58
Medlem
z2joiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paul Tibbets
Espen det finns ju mer intressanta citat på den sidan än just det du valt ut. Vilket visar att även om inte polisen hört alla anställda så kom de övriga inte ihåg att någon sådan fotorulle skulle ha lämnats in. Vilket ännu mer får mig att tro att z2jois "kompis" är av imaginär art.

"Det framgår av förundersökningsmaterialet att mordutredarna med stort intresse tog emot makarna Schröders uppgifter. De bad emellertid makarna att prata med sin personal, så att åtminstone någon av de anställda kunde bekräfta den intressanta tilldragelsen.

Makarna Schröder gjorde som polisen bad dem. De tog upp saken med sin personal, men nödgades rapportera till mordutredarna att ingen av de tillfrågade kom ihåg någon sådan händelse i det förflutna."

och

"Det är ett intressant påstående, eftersom man väl får förmoda att personalen skulle ha sagt detsamma till polisen, som man redan sagt till sin arbetsgivare. Utgången av en serie sådana förhör borde alltså ha försvagat fotohandlarparets trovärdighet. Möjligen var det därför som polisen avstod från att gräva alltför djupt i saken. Att man gärna ville tro på fotohandlarparet framgår med all önskvärd tydlighet av det efterföljande förloppet."
Det jag minns (Jag var på besök i den där fotobutiken vid ett par tillfällen innan filmen lämnades in.) var att det var rätt trista typer som jobbade där. Fotoguben själv var en sån där Rotary (eller nån sån liknande klubb med sköna handskakningar) och hans tant var rätt kåt på det. Antagligen ville de inte bli inblandade och ställa till skandal, men så småningom kände de sig mer eller mindre tvungna. Det är rätt hög rotation på anställda och min kompis och en annan tjejkollega var väl runt 18 då det begav sig. Min kompis ville inte bli inblandad. Tjejen vet jag inte var hon tog vägen. Jag tror knappast fotohandlarna frågade sina anställda om de kom ihåg något för i så fall skulle de medgett att de hade visat bilderna för dem. Något de ju tidigare förnekade.
Dessutom skulle rätt många i handskakningsklubben börja fundera på vilka som sett deras gruppsexbilder och då kanske medlemskapet skulle hamna i gungning. Det fanns mycket att förlora för fotohandlarna och det var säkert bekvämast att skita i att fråga.
Citera
2006-01-20, 13:56
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z2jois
Det jag minns (Jag var på besök i den där fotobutiken vid ett par tillfällen innan filmen lämnades in.) var att det var rätt trista typer som jobbade där. Fotoguben själv var en sån där Rotary (eller nån sån liknande klubb med sköna handskakningar) och hans tant var rätt kåt på det. Antagligen ville de inte bli inblandade och ställa till skandal, men så småningom kände de sig mer eller mindre tvungna. Det är rätt hög rotation på anställda och min kompis och en annan tjejkollega var väl runt 18 då det begav sig. Min kompis ville inte bli inblandad. Tjejen vet jag inte var hon tog vägen. Jag tror knappast fotohandlarna frågade sina anställda om de kom ihåg något för i så fall skulle de medgett att de hade visat bilderna för dem. Något de ju tidigare förnekade.
Dessutom skulle rätt många i handskakningsklubben börja fundera på vilka som sett deras gruppsexbilder och då kanske medlemskapet skulle hamna i gungning. Det fanns mycket att förlora för fotohandlarna och det var säkert bekvämast att skita i att fråga.

Jo gubben var med i Rotary enligt Per Lindebergs bok. Fast, du får ursäkta, jag tycker iallafall det låter som en jävla rövarhistoria det du berättar.

Visserligen så lämnades det, enligt boken, då och då in operationsbilder och liknande från något sjukhus i närheten. Så fotohandlarparet har säkert sett en hel del vidriga bilder genom åren. Men att allmänläkaren skulle ha lämnat in styckbilder på Da Costa verkar, enligt mig, vara rena fantasier och efterhandskonstruktioner.
Citera
2006-01-23, 15:02
Medlem
z2joiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monkeytronic
Jo gubben var med i Rotary enligt Per Lindebergs bok. Fast, du får ursäkta, jag tycker iallafall det låter som en jävla rövarhistoria det du berättar.

Visserligen så lämnades det, enligt boken, då och då in operationsbilder och liknande från något sjukhus i närheten. Så fotohandlarparet har säkert sett en hel del vidriga bilder genom åren. Men att allmänläkaren skulle ha lämnat in styckbilder på Da Costa verkar, enligt mig, vara rena fantasier och efterhandskonstruktioner.

Det är sant. Jag lovar. Vi pratade mycket om detta när det hade hänt. Men just då, när bilderna lämnades in, fanns det ju ingen koppling till mordet.

Vi ska väl också komma ihåg att om man är beredd att stycka en kvinna kanske man inte alltid resonerar kring saker och ting som "normala" människor gör.

Jag kan ju för övrigt tillägga att det faktiskt inte behöver vara just bilder på DaCosta. Det kan ju har varit vilken kropp som helst. Han fick väl tillbaka negativen när han hämtade bilderna antar jag.
Citera
2006-02-01, 23:14
Medlem
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=784652

Dokumentär på P3 om mordet på Catrin Da Costa.

Citera
2006-02-07, 11:50
Medlem
Paines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 40 ft Puma
http://www.sr.se/cgi-bin/p3/programsidor/artikel.asp?ProgramID=2519&Artikel=784652

Dokumentär på P3 om mordet på Catrin Da Costa.

Nån som har hört programmet? Orkar oftast inte höra på P3:s dokumentärer. Dom brukar vara ganska sensationslystna.
Citera
2006-02-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paine
Nån som har hört programmet? Orkar oftast inte höra på P3:s dokumentärer. Dom brukar vara ganska sensationslystna.

Ja, den var bra. lyssna på den själv.
Citera
2006-03-07, 20:34
Medlem
Hans Castorps avatar
Jurist bloggade om styckmordet på arbetstid

Vad är detta för en präktig, numera sjukskriven, feminist, någon som vet? Är det en riktig kronofogde eller bara en lönebidragare?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=527024&previousRenderType=6
Citera
2006-04-23, 03:51
Medlem
argusxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z2jois
Det är sant. Jag lovar. Vi pratade mycket om detta när det hade hänt. Men just då, när bilderna lämnades in, fanns det ju ingen koppling till mordet.

Vi ska väl också komma ihåg att om man är beredd att stycka en kvinna kanske man inte alltid resonerar kring saker och ting som "normala" människor gör.

Jag kan ju för övrigt tillägga att det faktiskt inte behöver vara just bilder på DaCosta. Det kan ju har varit vilken kropp som helst. Han fick väl tillbaka negativen när han hämtade bilderna antar jag.

Fotohandlarparet behövde inte alls påstå att de visat bilderna för någon, så att dina "gruppsexbildsinlämnare" behövde vara oroliga. Det som dom skulle fråga om var om de övriga medarbetarna överhuvudtaget kom ihåg att det hade hänt; dvs att fotohandlarparet hade blivit upprörda 1984 redan, och inte bara hittade på det 1987-88. Ifall dom hade hittat någon som sa att "ja jag kommer ihåg att redan för 3 år sedan så var herr o fru Schröder upprörda av otäcka styckningsbilder" så hade det räckt. Å andra sidan var det väl inte så lätt för paret Schröder att hitta dem som slutat.

Om det verkligen är så att dina polare vet att det redan 1984 förekom sådana bilder, och inte bara 1988 i anslutning till rättegången, så är det ju högeligen intressant. Men det låter ju mer som något du hittat på.

*Tanten med hunden hette Ingeborg Olsson och var inte Jovan Rajs hustru.
*Allgéns f.d. fru hette Kristina men har bytt namn, dottern Karin likaså.
*Fotohandlarparet hette Schröder, men han är död och hon är knäckt.
*Dagboksvittnet - ja hon var menederska - hette Marianne Seppälä.
*Härm har bytt namn men inte Allgén.
*Den "sadistiska dockan" med strypsladd om halsen som Härm hade hemma var en skämtpresent från kamrater på Rättsläkarstationen.

Professor emeritus Anders Agell förbereder ännu en resningsansökan till Högsta Domstolen med krav att läkarlegitimationerna ska lämnas tillbaka, dvs de ska då räknas som HELT friade. Han skriver också en bok om fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in