2008-09-27, 01:16
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Joe Blow, jag citerar mig själv här.

Lars Borgnäs menar att dessa dödsfall på något sätt hänger ihop. Det finns inga som helst bevis. Inte ens några indicier. Sambanden är av typen att de hittades i närheten av E4:an, Teet Härm hade anledning att köra denna sträcka av E4:an. Ergo: Teet Härm kan ha haft något med deras död att göra. Jovisst kan han det, men det kan lika gärna Lars Borgnäs ha.

Andra huvudresonemang är att Härm besökt prostituerade, att han var rättsläkare och undersökte några av de döda ovan och att han av vissa anses vara en skum typ. Därför kan han ha seriemördat dessa kvinnor. Alltihop oerhört lösligt.

För mig personligen får gärna Borgnäs skriva böcker med hur vilda spekulationer som helst. Eftersom jag är intresserad av fallet da Costa, men inte personligen inblandad, tycker jag att hans teorier är och hans infallsvinklar är givande för förståelsen av fallet, inte minst för att det tvingar t.ex Lindeberg och Agrell till bemötande.

Men om jag varit den utpekade hade jag gjort en annan bedömning. Och det kan endast ses som grov ärekränkning att lansera en seriemördarteori på så här lösa boliner, när den enda möjliga gärningsmannen är en man som redan utsatts för ett justitiemord. Det är det som gör det hela så oerhört obehagligt.
Jag köper det mesta av vad du skriver. Känner sig Teet kränkt av Borgnäs och de program SVT visat så bör han stämma dom. Det är högst anmärkningsvärt att detta inte gjorts. Eller inte.
Citera
2008-09-27, 01:18
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vem är eller var koreanen?

I utredningen av Catrine da Costas kontakter figurerar att antal läkare som hon har haft kontakt med på olika sätt. Flera av dem hade skrivit ut olika preparat till henne. En av dessa var en koreansk kirurg som haft da Costa som patient i sin privatmottagning några månader före hennes försvinnande och bland annat skrivit ut Sobril till henne. Han hade tidigare skrivit ut narkotika till missbrukare och därför uppmärksammats av polisen.

Teoretiskt sätt kan det var han som är seriemördaren, men sådant tjänar egentligen bara som kamouflage när Borgnäs ska misstänkliggöra Härm.
Citera
2008-09-27, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Ja men Borgnäs har ju för helvete helt rätt i ditt citat. Ingen av oss vet i vilket sammanhang handduken använts. Även om vi antar att CdCs hårstrå faktiskt innebär att den har något med henne att göra kan man inte dra slutsatsen att de två männen vars DNA också finns på den har något med det möjliga mordet (vi vet ju faktiskt inte ens om hon blev mördad) att göra. Att de DNA-spåren inte kunde knytas till TH och/eller TA betyder ingenting annat än just det - att just de DNA-spåren inte kan knytas till någon av dom. Absolut ingenting annat. Det varken styrker eller minskar misstankarna mot de två. Menar man att det friar dom som riksfårskallen GW är man bortom allt hopp om förmåga till logiskt tänkande.

Av just den anledningen bör Polisen även testa den polske slaktarens DNA, hans hustrus DNA, samt DNA från den man som körde hans bil.

Som jag ser det finns det inga misstankar mot läkarna längre i vilket fall.
Citera
2008-09-27, 09:49
Medlem
Den koreanske läkaren

Är det någon som vet var dessa uppgifter kommer ifrån? Jag mailade till Lars Krantz och frågade, och han trodde han läst det i "Döden är en man", men det stämmer inte. Har han kanske rört ihop det med den polske slaktaren måntro?

"Varför har aldrig någon tagit upp den koreanske läkare, som hade Catrine da Costa som patient, och som blivit dömd för ett analogt rituellt styckmord med bortskurna genitalia, bröst och avlägsnat huvud?

Efter avtjänat straff återvände han så småningom hem till Korea. Han lär numera vara avliden.

Det skulle vara lätt att komma med tio eller hundra frågor till, men vem ska besvara dem? Som jag ser det var förläggningen av styckmordet till rättsläkarstationen i Solna ett led i oskadliggörandet av Milan Valverius. För säkerhets skull anmälde Jovan Rajs och hans kollega Kari Ormstad sin chef Milan Valverius till Palmeåklagaren, då biträdande RÅ, Axel Morath för sekretessbrott, bestående i att han skulle ha visat Palmes obduktionsprotokoll för Dagens Nyheters medarbetare Gun Fälth. På DN arbetade chefredaktören Christina Jutterström, Gun Fälth, Ann-Marie Åsheden och Olle Alsén på Operation Mörkläggning, vilket som synes kan ge utdelning än i denna dag, när Christina Jutterström har blivit chef för Sveriges Television. Polisutredningen mot Valverius lades ned efter ett år, men den tog honom mycket hårt. Styckmordet bidrog till att Jovan Rajs utmanövrerade honom som sakkunnig i utredningen av Palmemordet.

Jag har under arbetet med denna sida kommit i kontakt med ett vittne, som kan intyga att Milan Valverius uppgifter var alldeles riktiga och att Teet Härm var oskyldig. Det är bara det att det finns ingenstans att gå. Polisen vill inte utreda vare sig Styckmordet eller Palmemordet."

Finns mer att läsa på:
http://www.nationalmordet.nu/0211.html
Citera
2008-09-27, 09:51
Bannlyst
Inte kommit fram nån ny motivteori?
Citera
2008-09-27, 15:45
Medlem
Tillägg om den koreanske läkaren

Lars Krantz svarade även att han hade för sig att det skulle vara något som denne läkare gjort i sitt hemland, innan han kom till Sverige.
Citera
2008-09-28, 18:26
Medlem
Är det nån här som har varit inne och läst på svt diskussionsforum efter att allmänläkaren trätt fram. En där verkar totalt oemottaglig för fakta ser det mer eller minfre som klarlaggt att obducenten begått mordet just för att det saknas bevis.
Citera
2008-09-28, 18:29
Medlem
http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?threadID=28146&start=75&tstart=0 jag glömde länken
Citera
2008-09-28, 20:43
Medlem
Nu börjar det bli riktigt roligt en av debbatörerna där tror att jag är ett nick för LGVP.
Citera
2008-09-28, 22:47
Medlem
Jag följde skriverierna i pressen om detta fall under 80-talet.Nåt jag aldrig glömmer är en fd arbetskamrat till obducenten som uttala sig i pressen om hans arbetsmetoder.Det kom in en ung tjej till till rättsläkarstationen som dött i en trafikolycka.Obducenten skär då upp hennes vagina , hans kollega (kvinna) undrar vad fan han sysslar med? Han ska då ha svarat "Jag bara kollar om hon har haft samlag före olyckan" Jag har för mig att hon även vittnade under rättegången. Ber om ursäkt om denna story redan finns här (orkar inte gå igenom hela tråden)
Citera
2008-09-29, 01:08
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efraim Barkbit
Jag följde skriverierna i pressen om detta fall under 80-talet.Nåt jag aldrig glömmer är en fd arbetskamrat till obducenten som uttala sig i pressen om hans arbetsmetoder.Det kom in en ung tjej till till rättsläkarstationen som dött i en trafikolycka.Obducenten skär då upp hennes vagina , hans kollega (kvinna) undrar vad fan han sysslar med? Han ska då ha svarat "Jag bara kollar om hon har haft samlag före olyckan" Jag har för mig att hon även vittnade under rättegången. Ber om ursäkt om denna story redan finns här (orkar inte gå igenom hela tråden)

Orkar du producera någon källa på det annat än dit minne?
Citera
2008-09-29, 18:06
Medlem
Justiceforthe96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
1) I det att han inte driver en eget spår utan grundligt sätter sig in i materialet och ställer de naturliga frågorna utredarna missat och/eller undvikit. Detta gäller palmeutredningen, Estonia, da Costa,....
2) När hörde du GW höja rösten i da Costa-ärendet när det begav sig? Han öppnar ständigt glappkäften när pöbeln inte längre kommer ihåg ett fall eftersom det är först då han kan spela kunnig och ge ett intryck av att han vet mer än alla andra i egenskap av den professur han så skickligt slickade till sig och att han ju känner så många poliser som vet hur allt ligger till. Att han blir allt gaggigare och svamlar alltmer inkoherent kan väl ingen missa.
GW uttalade sig faktiskt mycket kritiskt om bevisläget i fallet redan innan den första rättegången var avklarad. Paradoxalt nog finns det att läsa i "Catrine och rättvisan".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in