2011-12-12, 00:04
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordkorean
Kom inte in på Juristutbildningen i Lund. Så, yes, i might be biased. meeeen....

Måste bara posta Juristprogrammet i Lunds pinsamma informationsvideor på Youtube.

http://www.youtube.com/watch?v=pif9u...el_video_title

Framförallt denna som filmats med skakig gammal DV kamera från 2001.

http://www.youtube.com/watch?v=bFwXv...el_video_title

Men inget slår dock denna video om Marcus som användes vid XI kampanjen.

http://www.jur.lu.se/QuickPlace/ix/M.../?OpenDocument

En väldigt deprimerande video. Tillskillnad från många andra program i Sverige har ju dock Juristprogrammet i Lund lyckats helt okej. Finns betydligt värre fall än detta i Sverige. Men seriöst, kan man inte göra det bra är det ju bättre att inte göra det alls. I detta fall, har ju några elever fått i uppdrag att med Juridicums gamla DV kamera filma och redigera i Windows Movie Maker på en eftermiddag och en kväll.
Nä, det hade nog varit bättre att leasa ut det uppdraget till någon som kan det där med att filma. Å andra sidan vet jag inte om det spelar någon roll med tanke på att den som väljer lärosäte efter att ha sett reklam (bra och dålig sådan) förmodligen kommer välja helt fel.

Vart vill du egentligen komma? Vad menar du med att juristprogrammet (med gemen) lyckats "helt okej"? Menar du utbildningsmässigt rent generellt eller menar du marknadsföringsmässigt?

Min egen åsikt är att en bra utbildning inte ska behöva lägga en krona på marknadsföring.
Citera
2011-12-12, 00:12
Medlem
Jag tänkte mest på informationsfilmerna. Att de var okej nivå för att vara Sverige. PR är ju dock något ganska nytt för Svenska universitet, är ju först med avgiftsinträdet som man börjat satsa pengar på det.

Hur många är det egentligen som går på dessa tillställningarna, är det mycket samma folk varje gång?

JF JIA fest

http://www.youtube.com/watch?v=i5q3G...eature=related

Såg ju rätt så homogent, stelt och awkward, kanske pga. kameran är där.

http://www.youtube.com/watch?v=75dRP...eature=related
Citera
2011-12-12, 00:44
Bannlyst
Hur svårt är det att få jobb som nyexaminerad jurist med en hyffsad lön?
Citera
2011-12-12, 01:01
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Jag tänkte mest på informationsfilmerna. Att de var okej nivå för att vara Sverige. PR är ju dock något ganska nytt för Svenska universitet, är ju först med avgiftsinträdet som man börjat satsa pengar på det.

Hur många är det egentligen som går på dessa tillställningarna, är det mycket samma folk varje gång?

JF JIA fest

http://www.youtube.com/watch?v=i5q3G...eature=related

Såg ju rätt så homogent, stelt och awkward, kanske pga. kameran är där.

http://www.youtube.com/watch?v=75dRP...eature=related
Jag tycker överlag att festfilmer blir ganska tramsiga och jag håller med dig om att det ser ganska trött ut på filmerna du länkar till. Har inte varit på middagen (film #2) men den har gott rykte. Festen efteråt har jag varit på en gång och det var roligt. Tror jag var där samma år som film #1 spelades in. Tyvärr använder de en för stor lokal för eftersläppet vilket gör att det ser väldigt utspritt ut. Samtidigt är det så pass många på middagen att eftersläppet inte gärna kan läggas någon annanstans. Hur många som går vet jag faktiskt inte, men JF är väl inte kända för att organisera de tyngsta festerna, vilket gör att det blir väldigt homogent och (i princip) enbart jurister.

Och vad gäller homogeniteten så är det väl ett tvärsnitt av juriststudenterna som kommer.
Citera
2011-12-12, 01:31
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Text och klipp

Det finns kanske en anledning till att filmskaparna läser till jurister och inte hänger runt dramaten precis men samtidigt får du inte riktigt en rättvisande bild av varken utbildningen eller studenterna genom att titta på några halvtaskiga informationsklipp och lika halvtaskiga festklipp.

Citat:
Ursprungligen postat av Vonito
Hur svårt är det att få jobb som nyexaminerad jurist med en hyffsad lön?

Hyffsat lätt med hyffsade betyg/meriter.
Citera
2011-12-12, 02:19
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Det finns kanske en anledning till att filmskaparna läser till jurister och inte hänger runt dramaten precis men samtidigt får du inte riktigt en rättvisande bild av varken utbildningen eller studenterna genom att titta på några halvtaskiga informationsklipp och lika halvtaskiga festklipp.
Jag vet inte hur det ser ut i Stockholm, men i Lund har kårerna och nationerna väldigt väldefinierade uppgifter, där fest inte hör till kårernas primäruppgift. De bästa festerna med blandade människor får man helt enkelt inte via kårerna, utan det är något nationerna bjuder på.

Å andra sidan torde väl alla kårfester vara lika homogena. Åtminstone i Lund. Medicinare går på det Medicinska föreningen arrangerar, ekonomer går på det Lundaekonomerna arrangerar och jurister går på det Juridiska föreningen styr med. Humanisterna går inte på något eftersom deras kår inte är kapabla till någonting alls. Ska man kanske hitta något så tror jag faktiskt att JF:s fester är lite mer blandade än många andra kårers, eftersom kontakten med näringslivet är tät. På både JiA-festen (som det nyss länkades till) och balen gästas av praktiserande jurister och advokater vilket åtminstone gör att det inte bara är studenter på kalasen.
Citera
2011-12-12, 14:03
Medlem
drontuss avatar
Hittade den informationen jag sökte.
Senast redigerad av drontus 2011-12-12 kl. 14:13.
Citera
2011-12-12, 15:07
Medlem
Hej,
Är litteraturlistan för uppsala T1 samma för VT2012 som för HT2011. Någon som vet?
Citera
2011-12-12, 21:42
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Jag vet inte hur det ser ut i Stockholm, men i Lund har kårerna och nationerna väldigt väldefinierade uppgifter, där fest inte hör till kårernas primäruppgift. De bästa festerna med blandade människor får man helt enkelt inte via kårerna, utan det är något nationerna bjuder på.

Å andra sidan torde väl alla kårfester vara lika homogena. Åtminstone i Lund. Medicinare går på det Medicinska föreningen arrangerar, ekonomer går på det Lundaekonomerna arrangerar och jurister går på det Juridiska föreningen styr med. Humanisterna går inte på något eftersom deras kår inte är kapabla till någonting alls. Ska man kanske hitta något så tror jag faktiskt att JF:s fester är lite mer blandade än många andra kårers, eftersom kontakten med näringslivet är tät. På både JiA-festen (som det nyss länkades till) och balen gästas av praktiserande jurister och advokater vilket åtminstone gör att det inte bara är studenter på kalasen.

I Stockholm finns ju inte samma studentliv och där skulle jag våga mig på att påstå att de bästa festerna hittar man utanför själva universitetet, således är det ibland lika halvstelt och halvtaskigt hos oss när kostym ska på, krystade visor sjungas och gud förbjude någon filma allt!

Sen är iof halvtaskiga fester alla dagar i veckan bättre än inga fester alls.
Citera
2011-12-13, 07:40
Medlem
80-talists avatar
Sitter och bläddrar igenom Notarie - På väg in i juridikens finrum, har jag uppfattat det hela korrekt att tre års kvalificerat arbete med en klar juridisk inriktning ger ett poängpåslag på hela 36 poäng? Tycker det låter lite väl mycket.
Citera
2011-12-13, 07:49
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80-talist
Sitter och bläddrar igenom Notarie - På väg in i juridikens finrum, har jag uppfattat det hela korrekt att tre års kvalificerat arbete med en klar juridisk inriktning ger ett poängpåslag på hela 36 poäng? Tycker det låter lite väl mycket.
Ja, precis som 3 års extra högskolestudier/universitetsstudier inom en del områden ger det. Jag vet dock inte om du kan lägga samman poäng ifrån de olika kategorierna kanske någon annan vet. Om du läst t.ex. 75 HP statsvetenskap och arbetat 1/2 år med kvalificerat juridiskt arbete, har du då 36 poäng dvs 24+12=36?
Citera
2011-12-13, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Ja, precis som 3 års extra högskolestudier/universitetsstudier inom en del områden ger det. Jag vet dock inte om du kan lägga samman poäng ifrån de olika kategorierna kanske någon annan vet. Om du läst t.ex. 75 HP statsvetenskap och arbetat 1/2 år med kvalificerat juridiskt arbete, har du då 36 poäng dvs 24+12=36?
Spelar betygen (utöver godkänt dvs.) inte någon roll på sidomeriter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in