2011-11-29, 10:32
Moderator
Siegfrids avatar
Frågan om blod och jord kommer att aktualiseras i ett vetenskapligt forskningsprogram som ska ta fram en gång för alla historien om hur norra Sverige befolkades.
Det handlar om samer, tornedalsfinnar och svenskar, om nu någon trodde annat. Här blir det svårt att hålla den multikulturalistiska tungan rätt i mun, trots att det handlar om forna tider och inte dagens massinvandring:
Citat:
Hon och de andra forskarna har många teorier som de ska testa. Där ingår teorin om att dåtidens samhälle var mångkulturellt.

- Det verkar som om människor hade öppet sinnelag för andra typer av kulturer - man satte inte upp staket eller spärrar, säger Bergman.

Samtidigt talar hon om hur människor ända in i vår tid skapat sig en bild av historien där det talas om vem som var först. Det har i sin tur bland annat skapat krav på fiske- och jakträtter.

Frågan handlar om vilka var först och kan därmed påräkna sig hävd och sedvanerätt till landskapet. Här gäller det att inte fastna i gamla tankemönster utan se allt med mångkulturella perspektiv:
Citat:
Forskningschefen Ingela Bergman säger att hon och hennes kolleger varit bundna vid det de har för ögonen. Det gäller också allmänheten.

- Vi skapar en berättelse om oss själva och de minnen som vi har trots att det egentligen är helt fel.

och vidare:
Hon säger att mycket tyder på att det var en blandning av olika folkslag som kom till Norrbotten för att kunna försörja sig och sina familjer.

http://www.kuriren.nu/nyheter/default.aspx?articleid=6173154

Nu låter detta som en parodi på politisk korrekthet. Men bakom ligger ekonomiska intressen. Kan samerna hävda blod och jord-proncipen på Norrbotten så kan de kräva fortsatt rätt till fritt fiske, renbete och ersättningar för "intrång" som till exempel kraftverksdammar.
Tornedalsfinnarna kräver inte ekonomisk ersättning men driver nationella anspråk om till exempel språk, historieskrivning samt gränsregler nära Finland.
Svenskarna kräver i vanlig ordning ingenting för egen del men statsnyttan vill inte gärna släppa till alltför mycket pengar och förmåner till framförallt samerna, även skogsägarna är tveksamma till om renbete ingår i samernas rätt.
Kan man nu omdefiniera historieskrivning och införa mångkulturella perspektiv även där så kan man desarmera samers och tornedalsfinnars anspråk, på samma sätt som man nu ignorerar svenskars blod och jord-argument för sina anspråk på att den svenska nationen inte ska utarmas.
Ska bli intressant att följa denna utveckling. Hoppas nu inte denna tråd enbart kommer att handla om samer/tornedalsfinnar, det är kopplingen till mångkulturen som jag ser intressant.
Citera
2011-11-29, 14:51
Medlem
Behring Breivik har fått en schizofrenidiagnos av rättsläkarna. Det borde ge ett visst genomslag i mediakriget eller är det meningen att Sverigedemokraterna ska hållas ansvarigt för vad varenda schizofreniker i Sverige och utlandet hittar på under sina psykotiska genombrott?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4828553
Citera
2011-11-29, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Frågan om blod och jord kommer att aktualiseras i ett vetenskapligt forskningsprogram som ska ta fram en gång för alla historien om hur norra Sverige befolkades.
Det handlar om samer, tornedalsfinnar och svenskar, om nu någon trodde annat. Här blir det svårt att hålla den multikulturalistiska tungan rätt i mun, trots att det handlar om forna tider och inte dagens massinvandring:
I en häpnadsväckande objektiv intervju i SR diskuterar Erik Blix socialkonservatism/nationalism med Jimmie Åkesson och V-märkta statskunskaparen Marie Demker. Hon gör en i mitt tycke märklig definition av uttrycket "blod och jord". Hon använder det som synonym till jus sanguinis/ jus soli, alltså de juridiska begrepp som är grunden för antingen etnisk nationalism eller medborgarskapsnationalism.
Jag har uppfattat "blod och jord" som ett enhetsuttryck som beskriver en nationsidé och politisk helhetstanke som senare kom till uttryck i 30-talets Blut und Boden - "Heimat"?
Gör Demker en liten sammanblandning där den Bismarckska nationstanken felkopplas ihop med juridiska begrepp?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3601&artikel=4824562

Någon som hörde intervjun? Vad anser ni om Demkers användning av uttrycket "blod och jord"?

Beträffande samernas sedvanerätt och vad den baseras på så har de ju alltid varit angelägna att hävda sin unicitet och etnisk-kulturella särart.
Därför är det är glädjande att det nu verkar komma fram fler röster även i Sápmi som bejakar den globala migrationens möjligheter. Häromdagen kunde vi läsa hur några representanter för det samiska kollektivet uttryckte sin förhoppning att även Sápmi ska få ta del av den kulturella mångfald som "svenskarna" så länge har förvägrat dem. Även samerna har rätt att inspireras och berikas!
http://www.newsmill.se/artikel/2011/11/22/som-samer-misstror-vi-sds-urfolkspolitik
Citat:
Vi tror nämligen - till skillnad från Sverigedemokraterna - inte bara på svenskars och samers rätt att uttrycka kulturell identitet och tillhörighet, utan på alla människors rätt till detta
/.../Vi vill leva i ett land som ger utrymme för minoriteter att bevara och utveckla sin kultur, samtidigt som det också finns gott om arenor där vi möts över kulturgränserna, där vi inspirerar och berikar varandra.

Några går ännu längre och driver frågan om öppen samiskhet i sametinget. I en nyinkommen motion föreslås att samerna i högre grad ska bejaka mångfald och öppenhet.

http://sverigeidag.wordpress.com/2011/11/24/sameradet-oppnar-for-massinvandring/

Kommer vi alltså snart att få glädjas åt Mångfalden (TM) även i Sápmi? Präst, nåjd och imam sida vid sida?
Senast redigerad av brak-teater 2011-11-29 kl. 15:58.
Citera
2011-11-29, 17:08
Medlem
Ragnarokrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cellar
Bra text
Men detta är kanske en medveten strategi från de borgliga. Att de vill krossa välfärdsstaten och S, med invandringen som redskap? Jag tror att några skribenter har varit inne på den idén tidigare.

Angående Reinfeldt, så lockar uppenbart hans politik väljare. Varför skulle han ändra på något? Han och hans kollegor sitter säkert i sina fina områden, långt ifrån mångkulturen.
Citera
2011-11-29, 19:28
Moderator
Strix m/94s avatar
Den samiska frågan är intressant. Om alla som känner sig som svensk också kan bli svensk, då borde rimligen alla som "känner sig som samer" kunna bli samer. Alla som vill känna sig som samer borde då kunna få rösträtt till sametinget, och därmed påverka den samiska politiken. Det skulle så klart samerna inte uppskatta, och det vill ju egentligen inte vi svenskar heller med den svenska riksdagen. Därav motståndet mot t ex Waberi etc.
Citera
2011-11-29, 19:43
Medlem
Citat:
Jag tror inte det beror på att Reinfeldt 'ogillar' svenskar(fast vem vet?). Han är ju trots allt en true believer. Han tror på det här. Han tror det bara handlar om rasism och pengar. Han förstår inte att människor har olika kapacitet och kultur.

Läckberg-slukaren är för dum för att förstå vad som händer. Han inbillar sig att Stockholm kommer bli en feelgood hollywoodversion av New York om bara skatterna blir lägre och #pursvenskarna" mer öppna och inkluderande. Jag förutspår en obamisering av Reinfeldt och inom några år bjuder han in det här gänget för att diskutera "vi-och-dom-tänkandet":

http://www.newsmill.se/artikel/2011/11/03/ingen-r-ttss-kerhet-f-r-afrosvenskar-efter-slavaktionen-i-lund

I svensk skola kommer detta bli ett tema:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/16/dagens-fr-mlingsfientlighet-har-r-tter-i-den-svenska-slavhandeln?page=1
Senast redigerad av BengeRunflak 2011-11-29 kl. 19:45.
Citera
2011-11-29, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengeRunflak
I svensk skola kommer detta bli ett tema:

http://www.newsmill.se/artikel/2009/11/16/dagens-fr-mlingsfientlighet-har-r-tter-i-den-svenska-slavhandeln?page=1

Intressant att fundera över när gränsen är nådd. När ställer sig någon upp i lärarrummet och säger: "Det här är ren historieförfalskning. Jag vägrar lära ut detta till mina elever"?

Personligen tror jag den gränsen redan är nådd och att eliten bara har några få år på sig att sprida sin propaganda. Det gäller nu för de flesta att inse att andra tycker precis som jag, och det kan kanske ta lite tid, men det är just bara en fråga om tid.
Citera
2011-11-29, 21:12
Medlem
servuss avatar
Citat:
Jag tror inte det beror på att Reinfeldt 'ogillar' svenskar(fast vem vet?). Snarare tror jag det är ett tecken på ren desperation från hans sida. Han vet att detta är en krutdurk som bara växer. Han kastar allt han har på problemet, men inget händer. Han är ju trots allt en true believer. Han tror på det här. Han tror det bara handlar om rasism och pengar. Han förstår inte att människor har olika kapacitet och kultur. Men den här pengafesten kan inte fortsätta för evigt, särskilt inte när invandrarbarnen bara gör sämre och sämre ifrån sig.
Va? Invandring har nästan dubblerats sedan Persson. De är självfallet medvetna om konsekvenserna av deras politik. Hade de oroats för den "krutdurk som bara växer" hade motåtgärder varit passande. Nu är det så att de vill att samhället ska söndras och därför gör de istället allt för att öka massinvandringen. Allt de kastar på problemet är antingen en del i deras maskirovka eller till för att splittra samhället ännu mer. Jmf skattefria zonerna som upprättas i vissa blatteenkalver efter valet (som mottogs som ett skämt på FB första gången det framfördes!). Eller hur lönerna dumpas och arbetslösa ungdomar hindras få jobb mha. instegsjobben.

Det finns såklart naiva idioter inom riksdag och regering, men de flesta är helt enkelt uttryck för ren ondska, även det är alltid svårt att se skillnad mellan idioti och ondska. Mtp Reinfeldts uttalande om hur "ursvensk är bara barbariet" odyl. torde det stå klart att han inte är en naiv idiot, utan helt enkelt är ond.

EDIT:
Vad det gäller betygen så undrar jag vilken nytillkommen grupp som dragit ned resultaten så för de utlandsfödda.
Senast redigerad av servus 2011-11-29 kl. 21:29.
Citera
2011-11-29, 23:17
Medlem
CharlesDexterWards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Behring Breivik har fått en schizofrenidiagnos av rättsläkarna. Det borde ge ett visst genomslag i mediakriget eller är det meningen att Sverigedemokraterna ska hållas ansvarigt för vad varenda schizofreniker i Sverige och utlandet hittar på under sina psykotiska genombrott?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4828553

Det här kommer naturligtvis tas som intäkt för att avfärda all kritik av invandringspolitiken som paranoida vanföreställningar. En psykiskt frisk människa kan således inte vara negativt inställd till mångkultur, postmodernism, svenskhat och folkutbyte.
Citera
2011-11-30, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Intressant att fundera över när gränsen är nådd. När ställer sig någon upp i lärarrummet och säger: "Det här är ren historieförfalskning. Jag vägrar lära ut detta till mina elever"?

Personligen tror jag den gränsen redan är nådd och att eliten bara har några få år på sig att sprida sin propaganda. Det gäller nu för de flesta att inse att andra tycker precis som jag, och det kan kanske ta lite tid, men det är just bara en fråga om tid.

Jag är inte så optimistisk. Hörde igår ett radioinslag om detta:

Citat:
Förtroendebarometern görs av Göteborgs Universitet och Medieakademin och mäter allmänhetens förtroende för företag, institutioner och medier.

Sveriges Radio fick högst förtroende av alla undersökta aktörer, även bland unga och tonåringar. 77 procent svarade att de hade stort förtroende för Sveriges Radio.

– Ett starkt förtroende hos det svenska folket är en av Sveriges Radios viktigaste drivkrafter. Årets förtroendebarometer visar vilken stor betydelse Sveriges Radio har för det demokratiska Sverige. Sveriges Radios publicistiska ambitioner och prioriteringar har resulterat i en journalistik som publiken verkligen värdesätter, skriver Sveriges Radios vd Mats Svegfors och vice vd Cilla Benkö i en gemensam kommentar.

Förtroendebarometern 2011

Sveriges Radio 77 %
SVT 74 %
Ikea 62 %
Universitet/högskolor 62 %
Sjukvården 60 %
Volvo 58 %
Skatteverket 57 %
Riksbanken 55 %
Regeringen 51 %
Dagens Nyheter 50 %

Förtroendebarometern 2011 Medieföretag

Placeringsnummer i Förtroendebarometern inom parentes

Sveriges Radio 77 % (1)
SVT 74 % (2)
Dagens Nyheter 50 % (10)
TV4 36 % (18)
TV 3 14 % (38)
Aftonbladet 13 % (40)

(Dagens Media)

http://www.dagensmedia.se/nyheter/radio/article3356054.ece

77% har stort förtroende för Sveriges Radio !! Lyssnar dagligen på P1 och det går inte knappt en dag utan ett flyktingkramarreportage eller en debatt mellan en miljöpartist och vänsterpartist hur man snabbast maximerar inkvoteringen av invandrare i styrelserummen...den stora majoriteten av svenska folket är nog tyvärr indoktrinerade hjon utan självständigt politiskt tänkande.

Jag tror inte alls att "gränsen snart är nådd". Jag tror Malmö kommer omvandlas till Skandinaviens svar på Detroit utan att det kommer bli några stora demonstrationer på gatorna. Svenska medelklassen kommer rösta med fötterna, köpa allt bättre inbrottslarm men samtidigt fortsätta vara PK, lita på SVT och rösta på en moderat skattepolitik.

Den naive fånliberalen Reinfeldt kommer köra med "Yes we can!" i de kommande valrörelserna och diskutera strukturell rasism och kvotering med CMR. Planerar själv att följa det svenska förfallet från Nyland, Jylland eller möjligen Nordland (bäst betalt).
Senast redigerad av BengeRunflak 2011-11-30 kl. 06:43.
Citera
2011-11-30, 09:05
Medlem
DN sänker ytterligare sitt anseende genom att samarbeta med den vänsterextrema tidskriften Expo i ytterligare en granskning av vad de uppfattar som främlingsfientliga sajter. Självfallet kommer Bengt Westerberg till tals:

http://www.dn.se/kultur-noje/unga-man-dominerar-pa-extremhogerns-sajter
http://www.dn.se/kultur-noje/tomt-vid-karl-xiis-staty-men-bomberjackan-har-bytts-till-blazer

Har denna nya (låt vara förutsägbara) granskning potential att åstadkomma något i opinionsväg eller kommer den tvärtom förbigås med en axelryckning?
Citera
2011-11-30, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dräng-Erik
DN sänker ytterligare sitt anseende genom att samarbeta med den vänsterextrema tidskriften Expo i ytterligare en granskning av vad de uppfattar som främlingsfientliga sajter. Självfallet kommer Bengt Westerberg till tals:

http://www.dn.se/kultur-noje/unga-man-dominerar-pa-extremhogerns-sajter
http://www.dn.se/kultur-noje/tomt-vid-karl-xiis-staty-men-bomberjackan-har-bytts-till-blazer

Har denna nya (låt vara förutsägbara) granskning potential att åstadkomma något i opinionsväg eller kommer den tvärtom förbigås med en axelryckning?

Flera siffror i den här undersökningen får ses som nedslående för de invandringskritiska webprojekten. Totalt har 6% av befolkningen någon gång det senaste året besökt någon politiskt inkorrekt hemsida (2/3 av dessa har varit inne på PI/AP). Bland personer 16-29 handlar det om 10%, men då känner jag också en hel del folk i det åldersspannet som ofta läser på PI/AP utan att på något sätt dela åsikterna utan bara tycker om att fascineras/förfäras.

Alternativ media ligger alltså fortfarande extremt långt bakom gammelmedia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in