2011-11-06, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Visst, det står t.ex. om det i 1 Korinthierna kapitel 5, är det 1917 som du föredrar?

"Nej, då jag skrev så till eder, menade jag, att om någon som kallades broder vore en otuktig människa eller en girig eller en avgudadyrkare eller en smädare eller en drinkare eller en roffare, så skullen I icke hava något umgänge med en sådan eller äta tillsammans med honom.
Ty icke tillkommer det väl mig att döma dem som äro utanför? Dem som äro innanför haven I ju att döma; dem som äro utanför skall Gud döma. I skolen driva ut ifrån eder den som är ond.
"(1Kor 5:11-13 1917)

Du får två andra översättningar också:

"vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond." (1Kor 5:11-13 Bibel2000)

"Jag skriver nu till er att ni inte skall umgås med någon som kallas broder, om han är otuktig, girig eller avgudadyrkare, förtalare, drinkare eller utsugare. Inte heller skall ni äta tillsammans med en sådan. Hur kan det vara min sak att döma dem som står utanför? Är det inte dem som står innanför ni skall döma? Dem som står utanför skall Gud döma. Driv ut ifrån er den som är ond!"(1Kor 5:11-13 Folkbibeln)

De verser som du anger säger inget alls om att utesluta den som har märkt att någon av rörelsens läror inte håller måttet gentemot Bibeln. Ändå är det vad Jehovas vittnen gör. Du vet säkert att det allvarligaste en medlem kan göra är just att ifrågasätta att ledningen har rätt eller att de är ledda av Gud, och att man inte ens behöver göra det offentligt för att råka illa ut?
Citera
2011-11-06, 22:24
Bannlyst
Som trådskapare skulle jag vilja be att de som har en vendetta mot JV och bara vill slänga föraktfulla kommentarer startar en egen tråd. Den här tråden är för att ta reda på fakta. Folk kan sedan dra vilka slutsatser de vill utanför tråden.

Om ni fortsätter med aggressiva kommentarer i den här tråden där jag klart och tydligt ber att slippa det, så kommer jag att rapportera era inlägg så att ni får en tillsägelse.
Citera
2011-11-06, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
Menar du alltså att Jesus uppstod som en andlig varelse och att Yahweh tog bort hans kropp?

Ja precis, han gjordes levande i anden, sedan predikade han som andevarelse även för andarna i fängelset:

"Kristus själv dog ju för era synder, en gång för alla. Rättfärdig dog han för er orättfärdiga för att leda er till Gud. Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ner och predika för andarna i deras fängelse." (1 Petrus 3:18-19 Bibel2000)

Efter det så besökte han lärjungarna, fortfarande som andevarelse, så som även änglar besökte människor med en mänsklig kropp. Att änglarna tidigare i historien använde sig av mänskliga kroppar innebar inte att dom var människor, eftersom dom kunde när som helst bli andevarelser igen.

När Jesus föddes på jorden så föddes han som en människa, och det innebar att han som vi andra människor inte kunde dematerialisera sig och bli en andevarelse, därför var han inte en andevarelse, men när han dog så blev han en ande igen.
Citera
2011-11-06, 22:30
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ja precis, han gjordes levande i anden, sedan predikade han som andevarelse även för andarna i fängelset:

"Kristus själv dog ju för era synder, en gång för alla. Rättfärdig dog han för er orättfärdiga för att leda er till Gud. Hans kropp dödades, men han gjordes levande i anden, och så kunde han stiga ner och predika för andarna i deras fängelse." (1 Petrus 3:18-19 Bibel2000)

Efter det så besökte han lärjungarna, fortfarande som andevarelse, så som även änglar besökte människor med en mänsklig kropp. Att änglarna tidigare i historien använde sig av mänskliga kroppar innebar inte att dom var människor, eftersom dom kunde när som helst bli andevarelser igen.

När Jesus föddes på jorden så föddes han som en människa, och det innebar att han som vi andra människor inte kunde dematerialisera sig och bli en andevarelse, därför var han inte en andevarelse, men när han dog så blev han en ande igen.

Men Jesus själv säger ju emot er tro här:

"36Medan de ännu talade stod han plötsligt mitt ibland dem och hälsade dem: ”Frid över er!” 37De blev rädda, och i sin förskräckelse trodde de att det var en ande de såg. 38Då sade han: ”Varför blir ni skrämda, varför fylls ni av tvivel? 39Se på mina händer och mina fötter, det är jag och ingen annan. Känn på mig och se på mig, en ande har inte kött och ben, och det kan ni se att jag har.” 40Och han visade dem sina händer och fötter. 41Då de av idel glädje och förvåning ännu inte kunde tro, frågade han dem: ”Finns det något att äta här?” 42De räckte honom en bit stekt fisk, 43och de såg hur han tog den och åt." Lukas 24:36-42

Hur svarar på du på påståendet att Jesus själv säger: "Känn på mig och se på mig, en ande har inte kött och ben, och det kan ni se att jag har.”
Citera
2011-11-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Men hur kunde Jesus uppstå om hans kropp inte uppstod från de döda? Tror ni inte på den kroppsliga uppståndelsen?

Nej vi tror att Jesus gjordes levande i anden:

Han fick alltså en uppståndelse till himlen/den andliga dimensionen. Som andevarelse predikade han sedan för dom änglar som avfallit och fängslats i den andliga dimensionen.
Citera
2011-11-06, 22:36
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:
Nej kroppen upplöstes nog till atomer, och han själv uppstod till den andliga dimensionen som andevarelse.

Hur förklarar du då att Jesus själv motsäger detta i Luk 24:

38 Men han sade till dem: "Varför är ni så förskräckta, och varför stiger det upp tvivel i era hjärtan?
39 Se på mina händer och mina fötter att det verkligen är jag. Rör vid mig och se. En ande har inte kött och ben, som ni ser att jag har."
40 När han hade sagt detta, visade han dem sina händer och sina fötter.
41 Och eftersom de av idel glädje ännu inte kunde tro utan stod där förundrade, frågade han dem: "Har ni något att äta här?"
42 Då räckte de honom en bit stekt fisk,
43 som han tog och åt inför deras ögon.

EDIT: Ser nu att Rottweilern ställt samma fråga men det skulle vara kul att höra hur ni får ihop det?
Senast redigerad av anjoh66 2011-11-06 kl. 22:39.
Citera
2011-11-06, 22:41
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Nej vi tror att Jesus gjordes levande i anden:

Han fick alltså en uppståndelse till himlen/den andliga dimensionen. Som andevarelse predikade han sedan för dom änglar som avfallit och fängslats i den andliga dimensionen.

Petrus talade där om de dagarna då Jesus låg begravd. Men på den tredje dagen så var kroppen borta och Herren sade då till lärjungarna när han visade sig för dem: ""Känn på mig och se på mig, en ande har inte kött och ben, och det kan ni se att jag har.”

När kvinnorna gick till graven så såg de att kroppen var borta och sedan såg de två änglar som sade:

"Varför söker ni den le*van*de här bland de döda? 6Han är in*te här, han har upp*stått. Kom ihåg vad han sa*de till er me*dan han ännu var i Ga*li*leen: 7att Människo*so*nen måste överlämnas i syn*di*ga människors händer och korsfästas och upp*stå på tred*je da*gen.”" Lukas 24

Jesu Uppståndelse är alltså kroppslig!
Citera
2011-11-06, 22:45
Medlem
anjoh66s avatar
Citat:

På något sätt kan jag hålla med dig men inte att hans kropp upplöstes, den blev ju förhärligad så att den inte längre var bunden vid den materiella världen, han kunde ju gå genom stängda dörrar osv.

Att det var samma kropp ser vi ju när han ber lärjungarna att sticka sina fingrar i hans sår.

EDIT: Jag får väl betrakta ditt svar ovan som svar på min och Rottweilerns fråga, men faktum kvarstår att det inte finns några belägg för att inte kroppen också uppstod fast i förhärligad gestalt som inte längre var materiellt bunden.
Senast redigerad av anjoh66 2011-11-06 kl. 22:56.
Citera
2011-11-06, 22:57
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anjoh66
På något sätt kan jag hålla med dig men inte att hans kropp upplöstes, den blev ju förhärligad så att den inte längre var bunden vid den materiella världen, han kunde ju gå genom stängda dörrar osv.

Att det var samma kropp ser vi ju när han ber lärjungarna att sticka sina fingrar i hans sår.

Men också (enligt mig) då änglarna berättade att Jesus inte var i graven därför att han hade uppstått. För låt oss anta att Jesus endast uppstod andligen men inte kroppsligen då hade inte änglarna sagt såhär:

" ”Varför söker ni den levande här bland de döda? 6Han är inte här, han har uppstått. Kom ihåg vad han sade till er medan han ännu var i Galileen: 7att Människosonen måste överlämnas i syndiga människors händer och korsfästas och uppstå på tredje dagen.”"

I en grav så ligger endast en död kropp. Inte en död ande. De säger "Varför söker ni den levande här bland de döda?" Med andra ord så måste kroppen leva. Jesus blev inte överlämnad i syndiga människors händer och korsfästes andligen - utan det var kroppsligen, och därför måste han också ha uppstått kroppsligen. För annars skulle dessa två änglar tala om två helt olika saker här.

Så även detta är ett bevis (enligt mig) för att Jesus uppstod kroppsligen.
Senast redigerad av Rottweilern 2011-11-06 kl. 23:13.
Citera
2011-11-06, 23:26
Medlem
Julistajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rottweilern
Jesu Uppståndelse är alltså kroppslig!
Jag är inte så säker på det. Han skulle ju snart upp till himlen så en köttslig uppståndelse var i detta läge helt onödigt. Däremot undersöker man Bibeln lite närmare så tyder allt på att Jesus kunde materialisera sig och dematerialisera sig efter uppståndelsen. I och med det att Bibeln nämner att Jesus helt plötsligt uppenbarade sig mitt bland sina lärjungar i ett hus med en låst dörr gör att man också därför helt korrekt kan dra slutsatsen att Jesus hade möjligheten att materialisera sig och dematerialisera sig. När Jesus for upp till himlen så var han ju fortfarande i köttslig form men förmodligen så dematerialiserades han då inget av kött och blod kan få inträde i himlen. (Joh 20:26; 1 Kor 15:50)
Citera
2011-11-06, 23:39
Bannlyst
Vänta nu - att Jesus uppstod fysiskt är ju helt grundläggande. Historien om Tvivlande Thomas osv.
Citera
2011-11-06, 23:43
Medlem
Rottweilerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Jag är inte så säker på det. Han skulle ju snart upp till himlen så en köttslig uppståndelse var i detta läge helt onödigt. Däremot undersöker man Bibeln lite närmare så tyder allt på att Jesus kunde materialisera sig och dematerialisera sig efter uppståndelsen. I och med det att Bibeln nämner att Jesus helt plötsligt uppenbarade sig mitt bland sina lärjungar i ett hus med en låst dörr gör att man också därför helt korrekt kan dra slutsatsen att Jesus hade möjligheten att materialisera sig och dematerialisera sig. När Jesus for upp till himlen så var han ju fortfarande i köttslig form men förmodligen så dematerialiserades han då inget av kött och blod kan få inträde i himlen. (Joh 20:26; 1 Kor 15:50)

Hej Julistaja!

Det stämmer att Jesus snart skulle till himlen, men att en köttslig uppståndelse var onödig i detta läge håller jag inte med dig i! Det fanns ju även (enligt Jesus) en profetia i detta. Jona tecknet. Tex. Matteus 12 där det står såhär:

"Sedan sade några skriftlärda och fariseer till honom: ”Mästare, vi vill se dig göra ett tecken.” 39Han svarade: ”Detta onda och trolösa släkte kräver ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än Jona-tecknet. 40Ty liksom profeten Jona var i den stora fiskens buk i tre dagar och tre nätter skall Människosonen vara i jordens inre i tre dagar och tre nätter. "

Så enligt Jesus själv var denne uppståndelse även en profetia som gick i uppfyllelse vid Jesu uppståndelse. Men jag måste säga att jag tror som dig där då Jesus färdades till himlen. Att hans kropp då förvandlades till en andlig kropp. Men att det fortfarande var hans jordiska materiella kropp.

Du tar upp detta med att Jesus gick genom en stängd dörr - och det stämmer att Jesus gjorde det. Men han gick också på vatten! Så jag tänker såhär: Om Jesus kunde gå på vatten med sin jordiska kropp så kunde han nog också gå genom stängda dörrar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in