2011-11-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Har du aldrig funderat på varför Jesus inte anklagade de skriftlärde och fariséerna för att inte uttala Guds namn, när han nu anklagade dem för så mycket?

Eller omvänt, varför de skriftlärde inte anklagade Jesus för att använda namnet, som ni menar att han gjorde?

Jo jag har funderat på det, har du aldrig funderat på varför det inte står i bibeln att Guds namn inte får uttalas, att det är förbjudet? Om det nu är så farligt och fel att uttala Guds namn, varför avslöjade Gud sitt namn överhuvudtaget?

Som svar på din fråga så var det självklart känsligt att använda Guds namn offentligt, och därför var Jesus försiktig. Det är därför Jesus säger att han uppenbarade och gjorde Guds namn känt privat, för lärjungarna:

"Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du tog från världen och gav åt mig... Rättfärdige fader, världen känner dig inte, men jag känner dig, och de har förstått att du har sänt mig. Jag har gjort ditt namn känt för dem och skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem, och jag i dem.”(Joh 17:6,25-26 Bibel2000)
Citera
2011-11-11, 17:31
Medlem
KalleGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julistaja
Som de flesta människor begriper så har ett ord oftast en symbolisk innebörd som satts i citationstecken än just bokstavligen. "He had a “prophet” to warn them", i det här syftet att varna människor för vad som komma skall, dvs slutet på denna tingens ordning. Alla vet ju att en profet inte kan bestå av flera människor, alltså så måste det ha en annan betydelse. Men vänta nu... det har det ju! Ordet står inom citationstecken!! Det betyder alltså inte att man ska agera som profeter. Utan att man ska vara som "en profet" som varnar för kommande händelser.

Tråkigt nog så gör du misstaget att dra ut en mening ur kontext och försöker ge det en helt annan innebörd än vad som egentligen menas. Uppenbarligen för att det ska gagna dina oärliga syften. Du bör grundligt undersöka (och förstå) helheten i texten innan du proklamerar att det är minsann si och så. Glöm nu inte att läsa texten noggrannare nästa gång. Försök att förstå helheten i innebörden av texten. Inte bara dra ut en mening ur kontext. Ha det så fint.

Det finns gränser för hur långt man kan gå för att försöka förneka. I ditt fall är det inte utan att jag kommer att tänka på Bagdad Bob. Jag vet inte om du medvetet försöker vilseleda folk eller om det är din rädsla att faktiskt ta till dig vad som står där, men ett bedrägligt sätt är det.

Att understryka en mening är inte att dra den ur kontexten eller att ge den en annan innebörd än vad som egentligen menas. Det är inte på något sätt ett oärligt syfte och det vet du.

"Citattecken" eller "citationstecken" är tecknen ( " " ) man använder för att markera en direkt kommunikation eller citat, för att markera ord och för att visa att ord har en annan betydelse än den vanliga.

Att sätta citationstecken runt ordet "profet" i det här fallet är för att markera ord (tex ge det tyngd) och det är precis det man gör i texten. Observera att man ibland inte använder citattecken.

Att använda citattecken för att ge ett ord en annan betydelse kan vara exempelvis:
Ur Julistajas mun kommer det många "grodor".
"Grodor" får nu en helt annan betydelse. Men att ett ordet skulle få en symbolisk innebörd är rent önsketänkande från din sida, ett sätt att försöka vilseleda. Tror du att folk är så dumma att de inte förstår innebörden av texten.

Att man sen applicerar en profet på många människor tycker du är konstigt, men inte att man applicerar flera människor på en slav?

Här kommer texten igen så du kan läsa om:

“They Shall Know that a Prophet Was Among Them’
JEHOVAH GOD is interested in having people know him. Though he is invisible to human eyes, he provides various ways by which they can know his personality. They can know what to expect from him and what he expects of them. One can come to understand that Jehovah is a God of surpassing wisdom by observing creation. This also reveals the loving care with which he designed things for man’s welfare and enjoyment. A second way to know God is through his Word of truth, the Bible. Herein one finds the full expression of Jehovah’s purpose toward mankind—why man is on the earth and the blessings that God has in store. A third way of coming to know Jehovah God is through his representatives. In ancient times he sent prophets as his special messengers. While these men foretold things to come, they also served the people by telling them of God’s will for them at that time, often also warning them of dangers and calamities. People today can view the creative works. They have at hand the Bible, but it is little read or understood. So, does Jehovah have a prophet to help them, to warn them of dangers and to declare things to come? IDENTIFYING THE “PROPHET” These questions can be answered in the affirmative. Who is this prophet? The clergy of the so-called “Christian” nations hold themselves before the people as being the ones commissioned to speak for God. But, as pointed out in the previous issue of this magazine, they have failed God and failed as proclaimers of his kingdom by approving a man-made political organization, the League of Nations (now the United Nations), as “the political expression of the Kingdom of God on earth.” However, Jehovah did not let the people of Christendom, as led by the clergy, go without being warned that the League was a counterfeit substitute for the real kingdom of God. He had a “prophet” to warn them. This “prophet” was not one man, but was a body of men and women. It was the small group of footstep followers of Jesus Christ, known at that time as International Bible Students. Today they are known as Jehovah’s Christian witnesses. They are still proclaiming a warning, and have been joined and assisted in their commissioned work by hundreds of thousands of persons who have listened to their message with belief. Of course, it is easy to say that this group acts as a “prophet” of God. It is another thing to prove it. The only way that this can be done is to review the record. What does it show?”
VT 1972, 1 april, s 197
Citera
2011-11-11, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo jag har funderat på det, har du aldrig funderat på varför det inte står i bibeln att Guds namn inte får uttalas, att det är förbjudet? Om det nu är så farligt och fel att uttala Guds namn, varför avslöjade Gud sitt namn överhuvudtaget?

Som svar på din fråga så var det självklart känsligt att använda Guds namn offentligt, och därför var Jesus försiktig. Det är därför Jesus säger att han uppenbarade och gjorde Guds namn känt privat, för lärjungarna:

"Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du tog från världen och gav åt mig... Rättfärdige fader, världen känner dig inte, men jag känner dig, och de har förstått att du har sänt mig. Jag har gjort ditt namn känt för dem och skall göra det känt, för att den kärlek som du har älskat mig med skall vara i dem, och jag i dem.”(Joh 17:6,25-26 Bibel2000)

Jag har aldrig påstått att det är fel att uttala Guds namn, så därför tycker jag inte alls att det är konstigt att det inte finns något förbud ang detta i Bibeln!
Dessutom har han ju inte direkt avslöjat sitt namn, inte på ett sätt så att vi vet med säkerhet hur det ska uttalas.

Så du menar att Jesus var så försiktig att han inte uttalade Guds namn offentlig?
Hmm, varför var han då inte lika försiktig när det gällde sabbatsbudet, och en del andra regler?
Och varför använde han inte Namnet i sina böner?
Och varför finns det inte på ett enda ställe i grundtexten till NT?
Citera
2011-11-11, 18:20
Medlem
Citat:
Det är bara ett konstaterande av fakta att Jesus betraktade skriftlärda och fariséerna som avfallna judar. Att hänvisa till något som skriftlärda och fariséer har hittat på är inte trovärdigt.
Dom skriftlärda och fariséerna hade massor med regler som var emot Guds bud, att förbjuda människor att uttala Guds namn var bara ett av dom:

(Matteus 23:1-3,13-36 Bibel2000)

Och oavsett hur det var med den saken så gäller fortfarande att Jesus själv helt tydligt följde detta bud. Du hackar ned på de som använder en titel ("herren", "fadern") för att tala om Gud, men det är precis vad Jesus hela tiden gör.

För att komma tillbaka till topic vill jag sammanfatta:

1. Jehovas Vittnen är inte mer impopulära än andra extrema religiösa grupperingar.

2. Jehovas Vittnen är inte kristna, de uppfyller inte de grundkrav som alla kristna är överens om att man tro för att vara kristen.

3. Namnet "Jehova" är en sentida påfund som aldrig förekommer i Bibeln och som ingen av de bibliska personerna ens hade kännt igen.
Citera
2011-11-11, 18:59
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att det är fel att uttala Guds namn, så därför tycker jag inte alls att det är konstigt att det inte finns något förbud ang detta i Bibeln!

Ok, så då är det inte fel av Jehovas vittnen att använda Guds namn?

Citat:
Dessutom har han ju inte direkt avslöjat sitt namn, inte på ett sätt så att vi vet med säkerhet hur det ska uttalas.

Självklart visste man hur Guds namn skulle uttalas på den tiden då Gud avslöjade hans namn till Moses:

"Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)

Men med tiden avföll judarna på många olika sätt, bland annat till avgudadyrkan:

"Vänd om till honom som Israel så svekfullt avföll från! Den dagen skall alla förkasta gudarna av silver och guld, dem som ni har gjort åt er i synd." (Jesaja 31:6-7 Bibel2000)

Deras ondska gjorde att dom kom längre bort från Gud, och det påverkade relationen så pass mycket att man inte längre vågade ens uttala hans namn.

Denna rädsla/fobi/vidskepelse är helt klart människors bud, det är inget som Gud talat om för judarna.

Citat:
Så du menar att Jesus var så försiktig att han inte uttalade Guds namn offentlig?
Hmm, varför var han då inte lika försiktig när det gällde sabbatsbudet, och en del andra regler?

Jo han var försiktig även med andra anklagelser, det är klart att han valde hans strider för att inte reta upp dom i onödan, så att kan skulle råka ut för något innan hans uppdrag var slutförd i rätt tid.
Och han använde Guds namn vid dom rätta tillfällena, t.ex. när han undervisade:

"Ni har också hört att det sades till människorna förr i tiden: ’Du skall inte avlägga en ed som du underlåter att hålla, utan du skall infria dina löften till Jehova.’"(Matt 5:33 NWT)

Citat:
Och varför använde han inte Namnet i sina böner?

Han hänvisade till Guds namn i mönsterbönen:

"Så skall ni be: Vår fader, du som är i himlen. Låt ditt namn bli helgat." (Matt 6:9 Bibel2000)

Citat:
Och varför finns det inte på ett enda ställe i grundtexten till NT?

Denna vidskepelse att uttala Guds namn spred sig även till kristna när dom avföll:

"först måste avfallet ske"(2 Thess 2:3 Bibel2000)

Detta avfall från sann kristendom blev tydlig då Johannes skrev sitt första brev:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. " (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Dessa antikrister(falska kristna) hade inte en riktig förståelse för det sanna kristna budskapet, och därför förvrängde och förde in hedniska läror i vad dom ansåg vara kristendom, och där förlorade dom kontakten med den sanne guden, och man blev även påverkade av judarnas vidskepelse att inte uttala Guds namn.

Ett tydligt tecken på att man tog bort Guds namn med tiden i NT, är den utveckling som Septuaginta var med om. I dom tidigaste exemplaren fanns Guds namn, men senare ersatte man Guds namn med "Herren". Samma hände med dom kristna grekiska skrifterna, från början fanns Guds namn med, men det ersattes med tiden med "Herren".

Att Gud har ett namn, och att det namnet ska användas "för all framtid" (2 Mose 3:15), är så uppenbart tydligt när man läser hela bibeln, så att även ett barn kan förstå. Att man inte vill använda Guds namn visar bara att man inte har den sanne guden som Gud.

"Må de känna blygsel och skräck för evigt och gå under i smälek, så att de inser att du ensam, du vars namn är Herren(JHVH), är den Högste, mäktig över hela jorden!"(Psalm 83:18-19 Bibel2000)

"Så säger Herren(JHVH), han som har gjort jorden, som danat den och gett den fast form, han vars namn är Herren(JHVH)" (Jeremia 33:2 Bibel2000)

"Jag är Herren(JHVH), detta är mitt namn."(Jesaja 42:8 Bibel2000)
Citera
2011-11-11, 19:11
Medlem
För att än en gång förtydliga:

Jehovas Vittnen är inte kristna. Så när vissa vittnen här försöker undervisa i vad kristendom är så blir det lite lätt komiskt.

Det är kanske det som stör vissa när det gäller vittnen, de går runt från dörr till dörr och försöker omvända kristna människor till en icke-kristen religion. Jag har inget problem med en muslim som går och knackar dörr och försöker omvända människor till islam eftersom muslimen i varje fall är ärlig med att han vill att det kristne ska överge sin religion och bli islam.

Det som är så lågt och gement med Jehovas Vittnen är att de utger sig för att vara kristna. De är lika lite kristna som muslimer (i själva verket ligger dera syn på Jesus närmare den muslimska synen än den kristna synen) men på ett oärligt sätt försöker de presentera sig som kristna.

Så ok, där finns kanske en viss grund för att Jehovas Vittnen är impopulära. Av religiösa rörelser är de inte den mest extrema och inte den mest våldsamma, men kanske den mest oärliga. Alla andra religiösa rörelser är åtminstone öppna med var de står och behöver inte förställa sig.
Citera
2011-11-11, 19:20
Medlem
Citat:
Ok, så då är det inte fel av Jehovas vittnen att använda Guds namn?

Självklart visste man hur Guds namn skulle uttalas på den tiden då Gud avslöjade hans namn till Moses:

"Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)

Men med tiden avföll judarna på många olika sätt, bland annat till avgudadyrkan:

"Vänd om till honom som Israel så svekfullt avföll från! Den dagen skall alla förkasta gudarna av silver och guld, dem som ni har gjort åt er i synd." (Jesaja 31:6-7 Bibel2000)

Deras ondska gjorde att dom kom längre bort från Gud, och det påverkade relationen så pass mycket att man inte längre vågade ens uttala hans namn.

Denna rädsla/fobi/vidskepelse är helt klart människors bud, det är inget som Gud talat om för judarna.

Jo han var försiktig även med andra anklagelser, det är klart att han valde hans strider för att inte reta upp dom i onödan, så att kan skulle råka ut för något innan hans uppdrag var slutförd i rätt tid.
Och han använde Guds namn vid dom rätta tillfällena, t.ex. när han undervisade:

"Ni har också hört att det sades till människorna förr i tiden: ’Du skall inte avlägga en ed som du underlåter att hålla, utan du skall infria dina löften till Jehova.’"(Matt 5:33 NWT)

Han hänvisade till Guds namn i mönsterbönen:

"Så skall ni be: Vår fader, du som är i himlen. Låt ditt namn bli helgat." (Matt 6:9 Bibel2000)

Denna vidskepelse att uttala Guds namn spred sig även till kristna när dom avföll:

"först måste avfallet ske"(2 Thess 2:3 Bibel2000)

Detta avfall från sann kristendom blev tydlig då Johannes skrev sitt första brev:

"Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. " (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)

Dessa antikrister(falska kristna) hade inte en riktig förståelse för det sanna kristna budskapet, och därför förvrängde och förde in hedniska läror i vad dom ansåg vara kristendom, och där förlorade dom kontakten med den sanne guden, och man blev även påverkade av judarnas vidskepelse att inte uttala Guds namn.

Ett tydligt tecken på att man tog bort Guds namn med tiden i NT, är den utveckling som Septuaginta var med om. I dom tidigaste exemplaren fanns Guds namn, men senare ersatte man Guds namn med "Herren". Samma hände med dom kristna grekiska skrifterna, från början fanns Guds namn med, men det ersattes med tiden med "Herren".

Att Gud har ett namn, och att det namnet ska användas "för all framtid" (2 Mose 3:15), är så uppenbart tydligt när man läser hela bibeln, så att även ett barn kan förstå. Att man inte vill använda Guds namn visar bara att man inte har den sanne guden som Gud.

"Må de känna blygsel och skräck för evigt och gå under i smälek, så att de inser att du ensam, du vars namn är Herren(JHVH), är den Högste, mäktig över hela jorden!"(Psalm 83:18-19 Bibel2000)

"Så säger Herren(JHVH), han som har gjort jorden, som danat den och gett den fast form, han vars namn är Herren(JHVH)" (Jeremia 33:2 Bibel2000)

"Jag är Herren(JHVH), detta är mitt namn."(Jesaja 42:8 Bibel2000)

- Nej, jag tror inte att det är fel att använda Guds namn.
Däremot att förkasta olika kristna sammanhang för att DE inte använder namnet så flitigt som JV.

Dessutom tror jag att det är fel att använda Guds namn på det sätt som JV har gör genom att kalla sig Jehovas Vittnen.
De har tagit Namnet, inte fått det av Gud.

-Man visste hur Guds namn skulle uttalas, skriver du.
Om nu namnet är så viktigt, varför har Gud inte lyckats med att bevara sitt ord så att även namnet kom med?

Du skriver:
"Och han använde Guds namn vid dom rätta tillfällena, t.ex. när han undervisade:

"Ni har också hört att det sades till människorna förr i tiden: ’Du skall inte avlägga en ed som du underlåter att hålla, utan du skall infria dina löften till Jehova.’"(Matt 5:33 NWT)"

Det är bara din gissning att han använde Guds namn vid dom rätta tillfällena, det finns inget som helst bevis för detta!
Dessutom står det i den här citerade bibelversen inte Jehova i grundtexten, bara i NW.

Och eftersom Gudsnamnet inte finns i NTs grundtext, så är det ett stort och allvarligt fel JV har gjort när de har satt in det i NT.
Citera
2011-11-11, 20:02
Medlem
Citat:
- Nej, jag tror inte att det är fel att använda Guds namn.
Däremot att förkasta olika kristna sammanhang för att DE inte använder namnet så flitigt som JV.

Det är inte främst på grund av namnet som kristenheten ska förkastas, utan på grund av att dom tillber Guds son istället för Gud. Det är bara Gud man ska tillbe, inte någon annan, annars blir det avgudadyrkan.

När kristenheten tillber Jesus så blir det avgudadyrkan, och du vet väl hur allvarligt det är? Är inte avgudadyrkan en orsak till att förkasta en tro?

Citat:
Dessutom tror jag att det är fel att använda Guds namn på det sätt som JV har gör genom att kalla sig Jehovas Vittnen.
De har tagit Namnet, inte fått det av Gud.

Du har fel, Guds namn har utropats över Guds utvalda folk, dom kristna:

"Simon har berättat om att Gud först såg till att han vann ett folk åt sitt namn bland hedningarna. Till detta passar profeternas ord, där det står: Därefter skall jag vända tillbaka och bygga upp Davids fallna hydda. Ur dess spillror skall jag bygga upp den och resa den igen, för att alla de andra människorna skall söka Herren, alla folk över vilka mitt namn har utropats. Så säger Herren, som har gjort detta känt för länge sedan."(Apg 15:14-18 Bibel2000)

Citat:
-Man visste hur Guds namn skulle uttalas, skriver du.
Om nu namnet är så viktigt, varför har Gud inte lyckats med att bevara sitt ord så att även namnet kom med?

Det finns en orsak till varför inte allting är klart och tydligt i bibeln, det vore enkelt för Gud att skriva allt på stentavlor, helt fullkomligt, och helt klart och tydligt utan liknelser eller hemligheter. Orsaken är att detta ska sålla agnarna från vetet, mellan dom som är ödmjuka och söker efter sanning och dom som bara är ute efter att bekräfta sin egen uppfattning istället för bibelns uppfattning. Gud låter denna villfarelse ske eftersom dom inte älskar sanningen, utan valt orättfärdigheten:

"Den Laglöses ankomst är ett verk av Satan och sker med stor makt, falska tecken och under och med orättfärdighetens alla konster, som bedrar dem som går i fördärvet – de har ju inte velat ta emot den kärlek till sanningen som kunde ha räddat dem. Därför låter Gud villfarelsen få makt över dem så att de tror på lögnen och blir dömda, alla dessa som inte har trott på sanningen utan har valt orättfärdigheten." (2Thess 2:9-12 Bibel2000)

Som jag sade tidigare så är det här med Guds namn enkelt att förstå, och då hindras det inte av att avfallna kristna har ersatt Guds namn med titeln "Herren". Alla som är på sanningens sida och söker efter den, kommer att finna den:

"Jag har fötts och kommit hit till världen för denna enda sak: att vittna för sanningen. Den som hör till sanningen lyssnar till min röst.” (Joh 18:37 Bibel2000)

"Sök, så skall ni finna." (Matt 7:7 Bibel2000)

"Ni skall lära känna sanningen, och sanningen skall göra er fria.” (Joh 8:32 Bibel2000)

Citat:
Du skriver:
"Och han använde Guds namn vid dom rätta tillfällena, t.ex. när han undervisade:

"Ni har också hört att det sades till människorna förr i tiden: ’Du skall inte avlägga en ed som du underlåter att hålla, utan du skall infria dina löften till Jehova.’"(Matt 5:33 NWT)"

Det är bara din gissning att han använde Guds namn vid dom rätta tillfällena, det finns inget som helst bevis för detta!
Dessutom står det i den här citerade bibelversen inte Jehova i grundtexten, bara i NW.

Och eftersom Gudsnamnet inte finns i NTs grundtext, så är det ett stort och allvarligt fel JV har gjort när de har satt in det i NT.

Om du är så mån om att det blir rätt översatt, så borde du kolla dina översättningar av GT, där namnet bevisligen finns, och man har gjort ett stort allvarligt fel när de har tagit bort det från GT och ersatt namnet med "Herren".

Ordet "Herren" har absolut ingenting med det hebreiska ordet יהוה att göra, det är en tydlig felöversättning av Guds namn. Det minsta dom skulle göra är att transkribera Guds namn, alltså att översätta dom hebreiska konsonanterna יהוה till JHVH. Se om ditt eget hus först.
Citera
2011-11-11, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomorone
Det är just precis vad det gör, och det kommer att öka "hatet" ju mer "den dagen"
närmar sig.

Du behöver nog kliva ur din drömvärld.
Hur många bomber har exploderat i Rikets salar?
Hur många JV har massakerats när de kommer ut från Rikets sal?
Hur många självmordsbombare har slagit till mot Rikets salar?
Jämför det med vad som varje dag drabbar kristna runt om i världen.
Citera
2011-11-11, 20:12
Medlem
Citat:
Det är inte främst på grund av namnet som kristenheten ska förkastas, utan på grund av att dom tillber Guds son istället för Gud. Det är bara Gud man ska tillbe, inte någon annan, annars blir det avgudadyrkan.

När kristenheten tillber Jesus så blir det avgudadyrkan, och du vet väl hur allvarligt det är? Är inte avgudadyrkan en orsak till att förkasta en tro?

Så JV har varit avgudadyrkare under en stor del av sin historia?
Och ändå godkände Gud dem?
Citera
2011-11-11, 20:15
Medlem
SvenSvenssonovskys avatar
Citat:
Men det betyder inte att Jesus uttalade Guds namn!
Detta har ju varit uppe i många trådar, men får väl upprepas här.

Guds namn finns inte en enda gång i NTs grundtext.
Alltså finns det inget bevis för att Jesus verkligen uttalade namnet.
Inte ens enligt NW anväde Jesus Namnet i någon av sina böner, inte heller i mönsterbönen.
Ändå är det enligt JV viktigt att använda namnet i alla böner.

Den sista meningen som jag tog med i citatet från dig är bara för billig. För Jesus dög det utmärkt med Fader, varför inte för oss?

Det Hebreiska verbet 'hayah' --typ---Jag var, Jag är och Jag förblir. Härleds i Hebreiskan ur El's namn YAHWEH.

Citat:
Men det betyder inte att Jesus uttalade Guds namn!
FNISS

Helgad vare han som kommer i (världsalltets skapares namn) YAHWEH's namn; YAHSHUA - El frälser. Jo som sagt -Jesus- som namnet 'populärt' omnämnes i nutid, eller ännu 'populärare' herren, är ett urvattnande av betydelsen och samhörigheten av El' YAHWEH's existens.

YAHWEH - YAHSHUA
mer känt som
GUD - JESUS

Citat:
Guds namn finns inte en enda gång i NTs grundtext.

Jo på samtliga ställen där YAHWEH näms.

Frånsett förstås de judeo-kristnas NT-versioner där substitut typ 'Hherren' används!
Citera
2011-11-11, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Du behöver nog kliva ur din drömvärld.
Hur många bomber har exploderat i Rikets salar?
Hur många JV har massakerats när de kommer ut från Rikets sal?
Hur många självmordsbombare har slagit till mot Rikets salar?
Jämför det med vad som varje dag drabbar kristna runt om i världen.

Du tänker bara på Jehovas vittnen i Sverige, men Jehovas vittnen finns över hela världen, och är drabbade som andra kristna runt om i världen.
19:06 in i detta program, som tar upp förföljelse av kristna, så tas Jehovas vittnen upp som en av dom grupperna som är förföljda av rysk-ortodoxa kyrkan.

Det finns dom som menar att Jehovas vittnen har varit den mest förföljda religionen under 1900-talet, t.ex. i Nazi-Tyskland och USA under 2:a världskriget:

Citat:
According to the journal, Social Compass, "Viewed globally, this persecution has been so persistent and of such an intensity that it would not be inaccurate to regard Jehovah's witnesses as the most persecuted religion of the twentieth century".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in