Citat:
Ursprungligen postat av Gitte
Jag har aldrig påstått att det är fel att uttala Guds namn, så därför tycker jag inte alls att det är konstigt att det inte finns något förbud ang detta i Bibeln!
Ok, så då är det inte fel av Jehovas vittnen att använda Guds namn?
Citat:
Dessutom har han ju inte direkt avslöjat sitt namn, inte på ett sätt så att vi vet med säkerhet hur det ska uttalas.
Självklart visste man hur Guds namn skulle uttalas på den tiden då Gud avslöjade hans namn till Moses:
"
Detta skall vara mitt namn för all framtid; med det namnet skall jag åkallas från släkte till släkte." (2 Mose 3:15 Bibel2000)
Men med tiden avföll judarna på många olika sätt, bland annat till avgudadyrkan:
"
Vänd om till honom som Israel så svekfullt avföll från! Den dagen skall alla förkasta gudarna av silver och guld, dem som ni har gjort åt er i synd." (Jesaja 31:6-7 Bibel2000)
Deras ondska gjorde att dom kom längre bort från Gud, och det påverkade relationen så pass mycket att man inte längre vågade ens uttala hans namn.
Denna rädsla/fobi/vidskepelse är helt klart människors bud, det är inget som Gud talat om för judarna.
Citat:
Så du menar att Jesus var så försiktig att han inte uttalade Guds namn offentlig?
Hmm, varför var han då inte lika försiktig när det gällde sabbatsbudet, och en del andra regler?
Jo han var försiktig även med andra anklagelser, det är klart att han valde hans strider för att inte reta upp dom i onödan, så att kan skulle råka ut för något innan hans uppdrag var slutförd i rätt tid.
Och han använde Guds namn vid dom rätta tillfällena, t.ex. när han undervisade:
"
Ni har också hört att det sades till människorna förr i tiden: ’Du skall inte avlägga en ed som du underlåter att hålla, utan du skall infria dina löften till Jehova.’"(Matt 5:33 NWT)
Citat:
Och varför använde han inte Namnet i sina böner?
Han hänvisade till Guds namn i mönsterbönen:
"
Så skall ni be: Vår fader, du som är i himlen. Låt ditt namn bli helgat." (Matt 6:9 Bibel2000)
Citat:
Och varför finns det inte på ett enda ställe i grundtexten till NT?
Denna vidskepelse att uttala Guds namn spred sig även till kristna när dom avföll:
"
först måste avfallet ske"(2 Thess 2:3 Bibel2000)
Detta avfall från sann kristendom blev tydlig då Johannes skrev sitt första brev:
"
Mina barn, detta är den sista tiden. Ni har hört att en antikrist skall komma, och nu har också många antikrister trätt fram. Av detta förstår vi att det är den sista tiden. De har utgått från oss men hörde aldrig till oss. Ty om de hade hört till oss hade de stannat hos oss. Men det skulle avslöjas att ingen av dem hör till oss. " (1 Joh 2:18-19 Bibel2000)
Dessa antikrister(falska kristna) hade inte en riktig förståelse för det sanna kristna budskapet, och därför förvrängde och förde in hedniska läror i vad dom ansåg vara kristendom, och där förlorade dom kontakten med den sanne guden, och man blev även påverkade av judarnas vidskepelse att inte uttala Guds namn.
Ett tydligt tecken på att man tog bort Guds namn med tiden i NT, är den utveckling som Septuaginta var med om. I dom tidigaste exemplaren fanns Guds namn, men senare ersatte man Guds namn med "Herren". Samma hände med dom kristna grekiska skrifterna, från början fanns Guds namn med, men det ersattes med tiden med "Herren".
Att Gud har ett namn, och att det namnet ska användas "för all framtid" (2 Mose 3:15), är så uppenbart tydligt när man läser hela bibeln, så att även ett barn kan förstå. Att man inte vill använda Guds namn visar bara att man inte har den sanne guden som Gud.
"
Må de känna blygsel och skräck för evigt och gå under i smälek, så att de inser att du ensam, du vars namn är Herren(JHVH), är den Högste, mäktig över hela jorden!"(Psalm 83:18-19 Bibel2000)
"
Så säger Herren(JHVH), han som har gjort jorden, som danat den och gett den fast form, han vars namn är Herren(JHVH)" (Jeremia 33:2 Bibel2000)
"
Jag är Herren(JHVH), detta är mitt namn."(Jesaja 42:8 Bibel2000)