Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Så kan det mycket väl vara. Hur förutsättningslös och neutral granskning av MOP man än företar sig, är det svårt att undvika att färgas av sin övertygelse. Man måste i något läge välja vem man ska tro på.
Melker Berntler eller
Olof Frånstedt?
Ebbe Carlsson och
Carl Lidbom eller
P-G Näss? Det kunde bli intressanta diskussioner om någon "låste in" Borgnäs, Jallai, Wall och Uddgren (kanske tillsammans med Ahlenius och Axberger) i ett rum där de fick stånga sina teorier blodiga mot varandra. Särskilt Borgnäs skulle nog må bra av att kliva ner från sin höga häst (kolla 21:30 in i
http://www.kanal5play.se/program/play/breakingnews-s01e18?origin=program).
Jovisst är det så att man färgas av sin övertygelse. Men jag måste ändå säga att valet mellan ovannämnda personer,lite raljant uttryckt, ser ut som valet mellan pest och kolera. Själv tror jag inte på nån.
Alla ljuger tills motsatsen är bevisad. Speciellt torde det väl gälla underrättelseinfo och personer inom underrättelsetjänsten.
Det är min enda övertygelse förutom att CP var oskyldig och att det var ngn slags konspiration.
Tycker det är en rimlig position om man inte har tillgång till insiderinfo.
Som arbetshypotes anser jag att det inte kan uteslutas mot bakgrund av vad som framgått av tråden att det förekommit en kuppförsvarsövning som troligen infiltrerats av MOP-planläggare. Nivån på infiltrationen är väl en spegelbild av nivån på konspirationen bland inblandade organisationer.
Ett mötesscenario, SBC-debaclet och kanske också Dahlgrens dagbok-med påföljande Martingerrapport etc, kommer då i en annan dager.
En intressant fråga är om Åkes Gubbar var införstådda eller inte och om en avbruten knarkspaning ingår i bilden
Vidare: Mattis-breven, Fakta som p ga sjabbel nått SA eller desinfo?. Om det är desinfo är det bara för att "bränna" SA:s "cred" eller handlar det om någonting mer?
Jag tycker att den graf som HEHEHO tog fram för ett tag sen kan användas för att konkretisera arbetshypotesen