2011-09-25, 18:42
Medlem
Kavrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Acech
This.

Vad vet vi om karaktären? När introducerades han? Etc

Du vet väl att GW säger i Veckans Brott att GM har skjutit folk förut? Berättade han vem det var rakt ut?

All respekt för GW's expertis men han har haft fel förr!
Citera
2011-09-25, 19:09
Medlem
Soterns avatar
Har GW svarat på något mejl ännu?
Citera
2011-09-25, 22:19
Medlem
Durgedurgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Har GW svarat på något mejl ännu?

NEJ
Citera
2011-09-25, 22:36
Medlem
nattekniks avatar
Bror Perä gjorde ju en uppmärksammad resa till Malmö tillsammans med Lars Lundberg dagarna efter mordet.
Vem var Lars Lundberg egentligen ?
Jag har sett intervjun med honom, och vet att han gav ut skriften "kulturnytt"...men vet någon något mer om honom ?
Citera
2011-09-26, 01:26
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hweyl
Så kan det mycket väl vara. Hur förutsättningslös och neutral granskning av MOP man än företar sig, är det svårt att undvika att färgas av sin övertygelse. Man måste i något läge välja vem man ska tro på. Melker Berntler eller Olof Frånstedt? Ebbe Carlsson och Carl Lidbom eller P-G Näss? Det kunde bli intressanta diskussioner om någon "låste in" Borgnäs, Jallai, Wall och Uddgren (kanske tillsammans med Ahlenius och Axberger) i ett rum där de fick stånga sina teorier blodiga mot varandra. Särskilt Borgnäs skulle nog må bra av att kliva ner från sin höga häst (kolla 21:30 in i http://www.kanal5play.se/program/play/breakingnews-s01e18?origin=program).

Jovisst är det så att man färgas av sin övertygelse. Men jag måste ändå säga att valet mellan ovannämnda personer,lite raljant uttryckt, ser ut som valet mellan pest och kolera. Själv tror jag inte på nån.
Alla ljuger tills motsatsen är bevisad. Speciellt torde det väl gälla underrättelseinfo och personer inom underrättelsetjänsten.
Det är min enda övertygelse förutom att CP var oskyldig och att det var ngn slags konspiration.
Tycker det är en rimlig position om man inte har tillgång till insiderinfo.

Som arbetshypotes anser jag att det inte kan uteslutas mot bakgrund av vad som framgått av tråden att det förekommit en kuppförsvarsövning som troligen infiltrerats av MOP-planläggare. Nivån på infiltrationen är väl en spegelbild av nivån på konspirationen bland inblandade organisationer.

Ett mötesscenario, SBC-debaclet och kanske också Dahlgrens dagbok-med påföljande Martingerrapport etc, kommer då i en annan dager.

En intressant fråga är om Åkes Gubbar var införstådda eller inte och om en avbruten knarkspaning ingår i bilden
Vidare: Mattis-breven, Fakta som p ga sjabbel nått SA eller desinfo?. Om det är desinfo är det bara för att "bränna" SA:s "cred" eller handlar det om någonting mer?

Jag tycker att den graf som HEHEHO tog fram för ett tag sen kan användas för att konkretisera arbetshypotesen
Citera
2011-09-26, 05:31
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
En idé i privat regi till en tidning,

1) tipsare erbjuds anonymitet i samband med palmemordet under förutsättning att de (mördaren/anstiftarna) själva kontaktar tidningen. Vid tips måste du ange vilka som kan ha varit inblandade och varför du tror det. Om det senare kommer fram att du undanhöll personer kan du förlora din anonymitet.

2) Alla som kontaktar tidningen själva innan de blir tipsade om får anonymitet

3) uppenbar uppsåtlig falsk angivelse är förstås straffbar som vanligt och kan anmälas av tidningen

4) man får en tipssumma till att starta ett nytt liv om man vill

Tidningen skriver "så gick palmemordet till" utan att röja allt om de anonyma tipsarna som "skött sig",

(((om 30 år publicerar man allt?)))

Intressanta tankar om ett system för angiveri och tips. Incitamentstrukturen förefaller vettig Några tankar/frågor

a) Har ngt liknande provats i annat sammanhang utomlands?

b) Är idéerna om angiveri förenlig med svensk lagstiftning?

c) Varför tips till en tidning?. Vore det inte bättre att sköta hela systemet digitalt.

c) Beträffande sanningskommission-varför skulle makthavarna släppa fram en sådan. Förefaller orealistiskt. Se mitt tidigare inlägg i denna fråga.
Går idéerna delvis att realisera utan ngn sanningskommission? Kanske det finns personer med stor cred och stor sakkunskap som kan verka i annat sammanhang?
Citera
2011-09-26, 09:03
Medlem
Durgedurgs avatar
Jag vill se dokumentären "satans mördare"

Någon som vet var jag kan se den?
Citera
2011-09-26, 11:40
Bannlyst
Mörkläggning

Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Som arbetshypotes anser jag att det inte kan uteslutas mot bakgrund av vad som framgått av tråden att det förekommit en kuppförsvarsövning som troligen infiltrerats av MOP-planläggare. Nivån på infiltrationen är väl en spegelbild av nivån på konspirationen bland inblandade organisationer.

Stig Edqvist sa i en intervju med Gunnar Wall att walkie-talkie männen antagligen var folk med mobiltelefoner - första mobiltelefonen kom 1987. Det säger han alltså efter tio år i Palmegruppen. Jag betvivlar att karln är fullständigt efterbliven, det är något som spökar. GK använder samma krampaktiga tekniker: Det var kallt ute, det var väktare, det var knarkspanare, det var skattemyndigheten, det var kriminella et c. Vad är mörklagt och varför?

(Edit

...och den personliga favoriten: Personer i Palmes ålder och ställning går mycket sällan ut under kvällstid varför man kan undra vad ev. "kartläggare" skulle fylla för funktion.)
Senast redigerad av Acech 2011-09-26 kl. 12:05.
Citera
2011-09-26, 14:40
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:

...och den personliga favoriten: Personer i Palmes ålder och ställning går mycket sällan ut under kvällstid varför man kan undra vad ev. "kartläggare" skulle fylla för funktion.)

Min favorit också..he..he... ...Man kan ju inte låta bli att undra över hur det ser ut i huvudet
på en människa som uttalar påståenden av det här slaget.
Vem var det nu förresten som var "geniet" här...? Från vem kom denna våldsamt
skrattframkallande mening...? Jag bara måste få veta.

Edit: Aha! Nu går det upp ett ljus här äntligen. Det var förstås Edqvist som fick till det så...
Senast redigerad av Grandioso 2011-09-26 kl. 14:43.
Citera
2011-09-26, 16:25
Medlem
bartrams avatar
Ang Åkes Pojkar mm

Är det nån som har koll på hur långt bakåt tiden man misstänker att spaning skedde mot SAP-folk.

Noterar f.ö att även jag nu drabbats av det "onda ögat". Läsare kan reflektera över det tidsmässiga sambandet med mina tidigare inlägg. Det är tydligen så en "saklig diskussion" skall föras, ngt som också GW har påpekat
Citera
2011-09-26, 16:42
Medlem
tinytinys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Ang Åkes Pojkar mm

Är det nån som har koll på hur långt bakåt tiden man misstänker att spaning skedde mot SAP-folk.

Noterar f.ö att även jag nu drabbats av det "onda ögat". Läsare kan reflektera över det tidsmässiga sambandet med mina tidigare inlägg. Det är tydligen så en "saklig diskussion" skall föras, ngt som också GW har påpekat

Spaning pågick sen ca. 10år bakåt i tiden.

Citat:

Det var just därför det var intressant att kartlägga de som gick ut under kvällstid :-) Och med lyckat resultat fortsatte därför gruppen under lång tid.
Senast redigerad av tinytiny 2011-09-26 kl. 16:56.
Citera
2011-09-26, 17:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tinytiny
Det var just därför det var intressant att kartlägga de som gick ut under kvällstid :-) Och med lyckat resultat fortsatte därför gruppen under lång tid.

Var de inblandade i mordet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in