2011-09-22, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
I den bästa av världar skall det säkert vara så, men missminner jag mig inte fullständigt så kom det fram redan i Soc. rapport att sprutorna var beredda "på salen" som då skulle tolkas som i det aktuella rummet. Så OM det har blandats en spruta till det sista kan det också ha skett "på salen".

Nu är det ju inte så att soc. rapport kommer att avgöra den här rättegången. Nu är det ju så att ingen har sett någon spruta in en klar the-färgade vätska och nu är det ju inte så att att domstolen läser ur förhörs-protokoll utan lyssnar på vittnen. Nu är det ju inte så att läkaren skall bevisa sin oskuld utan åklagaren med sin bisittare Althin skall bevisa skuld. Nu är det ju så att vi lär få fortsätta att läsa dina försök att bort-förklara vittnesuppgifter för att lägga ut dimma i tråden.
Citera
2011-09-22, 23:38
Medlem
Onekligen intressant information om hur man glömmer att journalföra tiopentalinfusioner som framkom idag. Att glömma journalföra injektioner av läkemedel torde generellt öka risken för överdoseringar

Övriga reflektioner:

Någon större betydelse för värderingen av den tekniska bevisningen trodde dock inte någon smådos ha.

Hur bra levern kunde bryta ner tiopental borde man kunna få en uppfattning om genom att titta på levervärdena.

Notera vidare att tiopental utsöndras ur kroppen via urinen. Inte mycket torde vara kvar efter några dagar. Men kanske kan något litet spår av tiopental ännu synas i urinen. Detta skulle kunna bidra till att förklara att man hittade litet tiopental i babyns urin.
Citera
2011-09-22, 23:40
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjohn
Skadeståndet skall grundas på att Vanja och hennes familj har förstört en människa liv och karriärmöjligheter

Jag reagerar också på att Peter althin uttrycker så säkert i medicinska frågor något som han rimligtvis inte vet ett skvatt om.
Hur tänkte du nu? Har de anhöriga till barnet förstört läkarens liv, genom att polisanmäla och låta åklagare och polis genomföra en utredning där de kommer fram till att brott har begåtts och fällande dom kan erhållas? Eller genom att de bloggat om sina upplevelser runt sitt barns död?

Ska Althin betala för att han låter säker i saker som du inte tror han vet något om? Jag ser inte hur detta kan kopplas till föräldrarna till den döda flickan och grunda ett ansvar för dem, men om vi nu ska utvärdera Althin - är inte det väsentliga då huruvida det han säger är korrekt eller inte?

Det som framstår som mer sannolikt är att en skadeståndsprocess bör handla om att det allmänna ska ersätta läkaren för det lidande och de skador hon drabbats av. Tjänstefelsutredning bör genomföras på RMV och avseende åklagarna etc (som förstås måste inkludera själva åtalet, tidsutdräkten och de tvångsmedel som använts under utredningens gång, bl.a. polishämtning på arbetsplatsen).
Citera
2011-09-22, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rohanna
Kan det vara så att Linneas lever inte kunde metabolisera tiopentalet och att detta accumulerats från tidigare givna doser?

För att vara tydligare än i tidigare svar: Flickan hade bevisligen en mycket kraftig leversvikt. De fick under hennes sista levnadsvecka avsluta behandling med läkemedel som endast eller till sin absoluta majoritet metaboliseras i levern pga av kraftig anrikning i plasma. Detta är journalfört och kommenterat i en av Socialstyrelsens rapporter.

Sålunda är det av mycket stor betydelse att vi nu vet att flickan fick regäla doser thiopental den 12 i kombination med de troliga två doserna (en induktion samt en kramphävning) nära på hennes död. Urinutsöndringen av thiopental är mycket långsam.
Citera
2011-09-22, 23:53
Medlem
Citat:
Någon som har första förhöret tillgängligt kan kolla de två sista raderna i det. Till dess kan jag citera fritt ur minnet.

- Kan du berätta något mer om behandlingen av flickan under hennes sista tid på sjukhuset?
- Nej!

Låt oss endast kallt konstatera att åklagaren aldrig har lagt ner tid på att försöka förstå i vilken omfattning som flickan fått thiopental under sin sista behandlingsvecka. Detta är naturligtvis en utredningsmässig katastrof eftersom det är helt kritiskt för bedömningen av mätvärdet.
Citera
2011-09-22, 23:54
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Jag delar din uppfattning. Efter att ha läst förhören med vårdpersonal verkar det vara en röd tråd att de verkar vara ovilliga att delta i utredningen. De svarar artigt och kort men inte mycket mer, ibland har jag inte kunnat undslippa en känsla av irritation över vissa frågor, men jag har bara läst utskrifter, inte hört tonfall eller annat som ett ljudband avslöjar.

Kan inte avgöra om det är bara en kollegial uppbackning av barnläkaren eller mer. Normalt brukar väl inte undersköterskor backa upp läkare? Men just denna läkare verkar ha gott rykte, eller är det bara rädsla om jobbet och jobbmiljön?

Möjligt att jag bara har inbillat mig allt.

Vad jag förstått genom bekanta med kopplingar till Astrid Lindgren var stämningen rätt irriterad mot polisen efter den dramatiska arresteringen (särskilt som många i vården hade fått för sig att åtalet gällde höga doser vid smärtlindring).Det kan nog förklara vis korthet mot polisen. För som du antyder är det långt ifrån alltid som uskor har så värst höga tankar om läkare.
Citera
2011-09-23, 00:36
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
I den bästa av världar skall det säkert vara så, men missminner jag mig inte fullständigt så kom det fram redan i Soc. rapport att sprutorna var beredda "på salen" som då skulle tolkas som i det aktuella rummet. Så OM det har blandats en spruta till det sista kan det också ha skett "på salen".

Blandningar sker i medicinrummet, inte på salen. Och varför skulle det behövas en till? De som fanns på salen var ju fullt tillräckliga om nu syftet är att ta livet av flickan.

Jag tycker matningen är intressant. Varför önskar anhöriga att flickan ska matas när hon är döende? Om jag förstått det hela rätt var man tvungen att sätta ny sond vilket inte är särskilt trevligt. Rätta mig gärna om jag har fel. Nutrition kan ju ges via PVK:n som hon ju uppenbarligen hade.

Kan hon ha fått nåt i sonden? Av någon annan?
Citera
2011-09-23, 00:52
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Blandningar sker i medicinrummet, inte på salen.
Du påstår det ja, men läkaren verkar inte hålla med dig.

"Läkaren medgav att hon gjorde i ordning tre sprutor med medicin på salen, varav en innehöll tiopental."
http://www.dn.se/sthlm/fortsatta-forhor-med-lakaren
Citera
2011-09-23, 00:57
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Du påstår det ja, men läkaren verkar inte hålla med dig.

"Läkaren medgav att hon gjorde i ordning tre sprutor med medicin på salen, varav en innehöll tiopental."
http://www.dn.se/sthlm/fortsatta-forhor-med-lakaren

Okej då gjorde hon väl det, ursäkta jag var dåligt påläst där...men varför mata ett döende barn med sond? Hon hade ju infart.
Citera
2011-09-23, 05:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Onekligen intressant information om hur man glömmer att journalföra tiopentalinfusioner som framkom idag. Att glömma journalföra injektioner av läkemedel torde generellt öka risken för överdoseringar

Övriga reflektioner:

Någon större betydelse för värderingen av den tekniska bevisningen trodde dock inte någon smådos ha.

Hur bra levern kunde bryta ner tiopental borde man kunna få en uppfattning om genom att titta på levervärdena.

Notera vidare att tiopental utsöndras ur kroppen via urinen. Inte mycket torde vara kvar efter några dagar. Men kanske kan något litet spår av tiopental ännu synas i urinen. Detta skulle kunna bidra till att förklara att man hittade litet tiopental i babyns urin.

Dt fetade är pudelns kärna. De organisatoriska bristerna runt det här fallet ät helt otroliga. Journaluppgifter som inte förs in och undersköterskor som tillåts tjänstgöra utan att sjuksköterskor finns på avdelningen, vilket utlämnar även läkare till sig själva!

Dessa brister på ALB kan inte den enskilda läkaren lastas för utan borde vara sjukhusledningens ansvar.
Citera
2011-09-23, 06:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Vad jag förstått genom bekanta med kopplingar till Astrid Lindgren var stämningen rätt irriterad mot polisen efter den dramatiska arresteringen (särskilt som många i vården hade fått för sig att åtalet gällde höga doser vid smärtlindring).Det kan nog förklara vis korthet mot polisen. För som du antyder är det långt ifrån alltid som uskor har så värst höga tankar om läkare.

Ja, det är just den punkten jag menade tidigare var usla förhör. Verkar som om inte poliserna som förhör ens avlägset har försökt lära sig grundläggande medicinska rutiner och utrustning. Inte heller verkar de ha förklarat för de förhörda att en del i syftet med förhören är att klarlägga dessa.

Undrar hur mycket värdefull information som de förlorade med fel ingångsvärden i förhören och svårigheter att närma sig de förhörda på ett personligt plan.
Citera
2011-09-23, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri

Du,det är nog huvudsakligen nedbrytningsprodukterna från levern,som utsöndras.Ingen lever,ingen utsöndring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in