Citat:
Vad de trodde på före rättegången vill jag låta vara osagt. Att vittnesmålen under rättegången totalt sett har försvagat deras sak måste de naturligtvis däremot ha uppfattat.
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag tror liksom du att CCA (ja, jag klumpar ihop alla 3 för att göra det enklare för mig) förlitat sig blint på PRAs utlåtande. Om PRA säger att Linnea dog en onaturlig död så blev hon mördad och detta får anses som ett faktum. Hur enkelt som helst. Sett ur CCAs ögon...
Däremot tror jag inte att CCA tror på en fällande dom men det är självklart bara vad jag tror och i sammanhanget inget annat än en vild gissning.
Däremot tror jag inte att CCA tror på en fällande dom men det är självklart bara vad jag tror och i sammanhanget inget annat än en vild gissning.
Men det är möjligt att du har rätt. Jag har sett en viss tendens till trakasseriåtal från vissa åklagare i andra fall på senare tid enligt principen Vi får inte den fan fälld för det här, men vi kan ändå jävlas rätt bra med honom under tiden med att åtala honom för det. Ett typexempel är när man vet att man kan få en tilltalade dömd till ett par månaders fängelse för nåt som inte går att häkta på, så kompletterar man misstanken med en svag punkt som domstolen ganska säkert inte kommer att döma för, men som det däremot går att häkta på. Den tilltalade får inte ut något skadestånd så länge häktningstiden inte överstiger den utdömda fängelsetiden, men det är betydligt jobbigare att sitta häktad i två månader än att vara på en öppen anstalt lika lång tid. Sånt är enligt mitt ödmjuka förmenande fullständigt åt helvete. Åklagare ska inte använda sina tvångsmedel för att jävlas med misstänkta, utan enbart för att driva en förundersökning framåt.
Fö kommer skadeståndsfrågan att bli rätt intressant om den tilltalade frias. Hon satt inte häktad just nån tid alls, men hon har varit förhindrad att utöva sitt yrke i tre år - låt vara med full lön. Vad är det värt?