2011-09-30, 22:37
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag tror liksom du att CCA (ja, jag klumpar ihop alla 3 för att göra det enklare för mig) förlitat sig blint på PRAs utlåtande. Om PRA säger att Linnea dog en onaturlig död så blev hon mördad och detta får anses som ett faktum. Hur enkelt som helst. Sett ur CCAs ögon...
Däremot tror jag inte att CCA tror på en fällande dom men det är självklart bara vad jag tror och i sammanhanget inget annat än en vild gissning.
Vad de trodde på före rättegången vill jag låta vara osagt. Att vittnesmålen under rättegången totalt sett har försvagat deras sak måste de naturligtvis däremot ha uppfattat.

Men det är möjligt att du har rätt. Jag har sett en viss tendens till trakasseriåtal från vissa åklagare i andra fall på senare tid enligt principen Vi får inte den fan fälld för det här, men vi kan ändå jävlas rätt bra med honom under tiden med att åtala honom för det. Ett typexempel är när man vet att man kan få en tilltalade dömd till ett par månaders fängelse för nåt som inte går att häkta på, så kompletterar man misstanken med en svag punkt som domstolen ganska säkert inte kommer att döma för, men som det däremot går att häkta på. Den tilltalade får inte ut något skadestånd så länge häktningstiden inte överstiger den utdömda fängelsetiden, men det är betydligt jobbigare att sitta häktad i två månader än att vara på en öppen anstalt lika lång tid. Sånt är enligt mitt ödmjuka förmenande fullständigt åt helvete. Åklagare ska inte använda sina tvångsmedel för att jävlas med misstänkta, utan enbart för att driva en förundersökning framåt.

Fö kommer skadeståndsfrågan att bli rätt intressant om den tilltalade frias. Hon satt inte häktad just nån tid alls, men hon har varit förhindrad att utöva sitt yrke i tre år - låt vara med full lön. Vad är det värt?
Citera
2011-09-30, 23:59
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fö kommer skadeståndsfrågan att bli rätt intressant om den tilltalade frias. Hon satt inte häktad just nån tid alls, men hon har varit förhindrad att utöva sitt yrke i tre år - låt vara med full lön. Vad är det värt?
För att inte tala om den uppmärksamhet som ärendet rönt i hela landet, och naturligtvis i hennes närhet. Vill minnas från läsning av FUP att det var en inte helt diskret polishämtning på arbetsplatsen. Vilket man naturligtvis kan fundera över nödvändigheten av.
Citera
2011-10-01, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kelley
Ja, de har fått 2-5g i anastetisk syfte, vilket har gett koncentrationer i blodet som har varit lägre än vid anestesi för kirurgi i 43 av 49 fall och koncentrationer som förknippas vid medvetande i 21 av 49 fall. Och sedan har de avrättats med KCl, eller hur?

Jag ville bara kolla med dig att jag förstått det hela rätt, man kan få intrycket av att de avrättats med tiopental när du skriver som du gör här ovan.
Det är korrekt, tiopental används bara för att söva de dödsdömda, det är kaliumkloriden som dödar. Men eftersom det är oerhört smärtsamt att få kaliumklorid injicerat i kroppen så söver man med tiopental. Många tycks tro att tiopentalet i amerikanska fångar används för att döda fångarna med, vilket är fel. Dock är dosen högre än när man använder det terapeutiskt. Tror tom högsta domstolen i usa sagt att dosen tiopental vid avrättningar får inte vara dödlig då det anses vara inhumant, det är kaliumklorid som ska döda. Det administreras en spruta muskelavslappnande har jag för mig, som skydd mot blodådrornas respons på kaliumkloriden.
Citera
2011-10-01, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SundaSofia
Ingen verkar fråga efter om någon/några av de anhöriga har varit ensamma med barnet någon stund den sista dagen eller tidigare? Eller någon av vårdpersonalen varit det.

Jodå, det har man visst, tidigare i tråden....
Citera
2011-10-01, 01:01
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Mörland verkar ju nu anse att ca 125 mg tiopental räckt (vi får 125 ml om vikt och volym blir ungefär 1:1). Det skulle motsvara strax under 3 g för en vuxen man. Amerikanska fångar som avrättats har fått 2-5 g.

Fast jag begriper inte de där doserna. Jag har arbetat så gott som dagligen med Tiopental sista 10 åren. Normal sövningsdos inför anestesi är 250-400mg på en vuxen. Vad jag inte förstår är att om man skulle ge 3g så skulle det innebära 12 st 10ml-sprutor (alt knappt 2,5st 50ml-sprutor = gigantiska och ffa synliga mängder!! Och INGEN ska ha sett det?? Det verkar så orimligt! Och det till ett litet barn? Om jag på mitt jobb skulle drämma till med 2,5st 50mlsprutor intravenöst, skulle det utan tvekan noteras av omgivningen. Men detta vittnar ju ingen om. Mycket, mycket märkligt.
Citera
2011-10-01, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Mörland måste väl med att injektionen kan ha getts efter döden ha menat att tiopentalet i så fall pumpades runt i kroppen med de sporadiska slag hjärtat kan slå efter döden, eller? (För amerikanska fångar som fått 2 gram tiopental skall visst hjärtat kunna slå sporadiska slag mer än en halvtimme efter döden.)

Förutsättningarna för Mörlands resonemang är tvärtom:

- Inga hjärtslag alls under merparten av injektionen (eftersom då sprids thipentalet vilket driver upp dosen kraftigt).
- Ingen post-mortal diffusion ut i fettväv (vilket Dershwitz visar är med verkligheten ej överenstämmande)

Mätvärdet är verkligen extremt märkligt.
Citera
2011-10-01, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kelley
Ja, de har fått 2-5g i anastetisk syfte, vilket har gett koncentrationer i blodet som har varit lägre än vid anestesi för kirurgi i 43 av 49 fall och koncentrationer som förknippas vid medvetande i 21 av 49 fall. Och sedan har de avrättats med KCl, eller hur?

Jag ville bara kolla med dig att jag förstått det hela rätt, man kan få intrycket av att de avrättats med tiopental när du skriver som du gör här ovan.

5-gramsdoserna började inte ges förrän efter Koniaris "artiklar" i The Lancet publicerats år 2005. Och då gav man enbart tiopental eftersom man ansåg att det säkert räckte.

Tycker också att det är rimligt att allt över 500 mg (0,5 g) borde anses som livsfarligt eftersom detta verkar vara maxdosen för vuxna inom sjukvården. Vill minnas att man vid frivillig eutanasi, som diskuterades tidigare i tråden, gav 1 gram tiopental.

För några dagar sedan refererades en fråga Peter Althin ställt till en av experterna i rätten om vad vederbörande ansåg vara dödlig dos. Då landade vederbörande en bra bit under 100 gram. Slog detta på räknaren och vill minnas att detta motsvarade runt 1,5 g för en vuxen person. Den som bläddrar bakåt i tråden eller söker på "Althin" hittar säkert detta inlägg.
Citera
2011-10-01, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadwood
Fast jag begriper inte de där doserna. Jag har arbetat så gott som dagligen med Tiopental sista 10 åren. Normal sövningsdos inför anestesi är 250-400mg på en vuxen. Vad jag inte förstår är att om man skulle ge 3g så skulle det innebära 12 st 10ml-sprutor (alt knappt 2,5st 50ml-sprutor = gigantiska och ffa synliga mängder!! Och INGEN ska ha sett det?? Det verkar så orimligt! Och det till ett litet barn? Om jag på mitt jobb skulle drämma till med 2,5st 50mlsprutor intravenöst, skulle det utan tvekan noteras av omgivningen. Men detta vittnar ju ingen om. Mycket, mycket märkligt.
Det där är ju så mycket, att det knappast kan ha funnits "på salen", om ens i närheten?
Finns det rutiner för koll över hur mycket som tas ut, av vem och när? Så att man kan upptäcka ev. svinn eller stöld?
Citera
2011-10-01, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Förutsättningarna för Mörlands resonemang är tvärtom:

- Inga hjärtslag alls under merparten av injektionen (eftersom då sprids thipentalet vilket driver upp dosen kraftigt).
- Ingen post-mortal diffusion ut i fettväv (vilket Dershwitz visar är med verkligheten ej överenstämmande)

Mätvärdet är verkligen extremt märkligt.

Andra halvan av ditt inlägg är ungefär detsamma som du kört ungefär 100 ggr i denna tråd, nämligen att tiopental i blodådror ALLTID försvinner ut ur blodådrorna efter döden oavsett om det finns något blodtryck kvar, oavsett vilken temperatur kroppen har (jag har dock inte hört att du säger att detta sker vid minusgrader men det skulle inte förvåna mig om du hävdar detta) och oavsett om det är fråga om en tidpunkt 1 timme eller 10 timmar efter döden.

Dershitz tabell på sid 21 i denna pdf...

http://www.law.berkeley.edu/clinics/.../dershwitz.pdf

... som du syftar på avser mätvärden kort efter döden samt vid obduktion (sannolikt runt 1/2 dygn senare). Vid tidpunkten 14,5 timme efter döden har vi Koniaris uppgifter om upp till 67 % av tiopentalet kvar. Då var koncentrationen 370 mg/liter. Hur långt efter döden Bustophers självmordsfalls-mätvärde på ca 392 mg/liter var taget vet jag inte.

Startpunkten man får utgå ifrån 14,5 timme efter döden kan alltså ligga rätt högt. Dershwitz artikel säger inget vad som händer efter 14,5 timme utan som sagt tidigare. Dessutom redovisar Dershwitz i sin artikel inga siffror på hur mycket av tiopentalet som hamnat i fettet. Hur kan vi då vara så säkra på att tiopentalet efter döden distribuerades ut till fettet?

Men i alla fall verkar inte Mörland tro på dina fett-teorier. Den åtalade läkarens advokat verkar inte heller ha pressat Mörland på denna punkt i rätten. Jag tycker att detta utgör en tydlig indikation på att det du pysslar med är desinformation.

Däremot är det mycket möjligt att den åtalade läkaren trodde att nästan allt tiopental alltid försvann ur blodkärlen ungefär som vid terapeutiska doser och inte kände till att väldigt mycket tiopental i vissa undantagsfall kunde vara kvar i blodkärlen vid obduktion om man gett något typ en dödsstraffdos e dyl.
Senast redigerad av PCuri 2011-10-01 kl. 01:44.
Citera
2011-10-01, 09:15
Medlem
[quote=PCuri]Andra halvan av ditt inlägg är ungefär detsamma som du kört ungefär 100 ggr i denna tråd, nämligen att tiopental i blodådror ALLTID försvinner ut ur blodådrorna efter döden oavsett om det finns något blodtryck kvar, oavsett vilken temperatur kroppen har (jag har dock inte hört att du säger att detta sker vid minusgrader men det skulle inte förvåna mig om du hävdar detta) och oavsett om det är fråga om en tidpunkt 1 timme eller 10 timmar efter döden.

Du är inte klok.Vid varje temperatur över fryspunkten kommer alla ämnen att ,följande sedvanliga lagar,att distribuera sig efter bl.a.lipofilitet/hydrofilitet,tills en jämvikt utifrån i situationen verksamma faktorer uppnåtts.
Citera
2011-10-01, 09:32
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardtimes
Du är inte klok.Vid varje temperatur över fryspunkten kommer alla ämnen att ,följande sedvanliga lagar,att distribuera sig efter bl.a.lipofilitet/hydrofilitet,tills en jämvikt utifrån i situationen verksamma faktorer uppnåtts.
Vanliga kända naturlagar. Men PCurie är jurist och har inte läst naturlagar.
Citera
2011-10-01, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Vanliga kända naturlagar. Men PCurie är jurist och har inte läst naturlagar.

Varför är just jurister så extremt hatiskt inställda till läkare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in