2011-09-18, 00:06
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KluvenTunga
Jag fick inget svar. Själv undrar jag därför hur letsdoit själv valt att agera som läkare, om h*n varit sådan, men det kanske är OT i detta fall? Kluven är jag. Det förefaller vara ett komplicerat för alla parter. Vi får se.
Jag skulle tveklöst ha gett barnet så mycket medikamenter som jag bedömt att det (och föräldrarna) behövde - och jag skulle dessutom ha stått för vad jag gjort - utan att dölja mitt rätta ansikte - och även om det i slutändan hade kostat mig en anklagelse om dråp. - Så länge jag ansett mig ha agerat med barnets och föräldrarnas bästa för ögonen hade jag hellre tagit en öppen och oförtäckt diskussion om saken.

Och jag hade definitivt låtit såväl föräldrarna som farmodern delta i omsorgerna inför och efter döden.
Citera
2011-09-18, 00:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Läs min tidigare post igen: https://www.flashback.org/sp32919654

Om det är så att gaspingen även leder till starka ryckningar i ben och armar kan det vara motivert att ge kramplösande. Det är det VL säger. Det är det som inte inträffade.
Lägg märke till det lilla ordet "eller" i det mt säger.
Citera
2011-09-18, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Lägg märke till det lilla ordet "eller" i det mt säger.

Fokusera på rörelser i armar, ben och huvud i samma mening. Du vill inte slå ut andningen. Punkt.
Citera
2011-09-18, 00:20
Medlem
eloges avatar
Citat:
Eloge - du förstår verkligen inte. Mörland går igenom ett stort antal uträkningar med nogrrant redovisade antaganden. Utifrån dess landar han sedan i en slutsats.

Du förstår uppenbarligen inte vad hans antaganden betyder och innebär (du kallar dem 'onödiga påståenden' vilket påvisar en ocean av okunskap alternativt förnekelse) och du förstår inte heller vad ordet slutsats betyder.

Du tycker att det är 'trixande' och 'oväsentligheter'. Jag säger vad det är: Du är ute och cyklar.
Du återkommer hela tiden till att menigheten skall inte försöka sig på att läsa Mörlands yttrande. Nej, endast genom Sikhanders tolkning framgår det vad Mörland egentligen menar.

Det är och förblir strunt. Mörland har skrivit ett yttrande till lekmän. För lekmän att läsa. Att göra det är en stor del av hans profession. Det har han lyckats med, det finns inga konstigheter.

Det finns ingen Mörlandkod som bara Sikhander kan förstå.
Citera
2011-09-18, 00:22
Medlem
Puffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eloge
Avrättningarna har vi tröskat i tråden. Enligt protokollet skall 5 gram användas och mer skall finnas tillgänglig om inte det räcker. Detaljerad beskrivning av dödsförloppet finns i artiklar av reportrar på plats. Om några koncentrationer har uppmätts är för mig okänt.
De avrättningar vi tröskat i tråden är de som beskrivits av Koniaris et al och i de fallen ges 2-5 g tiopental för att fången ska vara medvetslös när den dödande kaliumsprutan ges. Ingen av fångarna dödades med tiopental enbart. Du har ju själv läst artikeln!? Koniaris visade dessutom att dosen (2-5 g) var för liten - hälften av fångarna var nog vid medvetande när de avrättades.
Citera
2011-09-18, 00:29
Medlem
Puffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Anledningen till att Mörland räknar bort övriga delar av kroppen är kanske att om dosen är så pass stor som den är så slutar hjärtat slå tämligen snabbt. Därför är det mesta kvar i blodet. Om tiopentalet inte hinner nå ut till övriga delar av kroppen så räknar han kanske bort dessa. Detta skulle kanske kunna vara förklaringen till att Mörland räknat som han räknat.
Och om tiopentalet inte når ut i kroppen kan det inte hamna i lårvenen...
Citera
2011-09-18, 00:35
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Fokusera på rörelser i armar, ben och huvud i samma mening. Du vill inte slå ut andningen. Punkt.
Ja, det hela balanserar på den sköra linan mellan liv och död. Men om vi riktigt hårddrar saken så finns ett antal alternativ:

1. Döda patienten så att livet upphör. - Uppsåt att döda.
2. Döda patienten så att lidandet upphör. - Uppsåt att lindra med döden som en oundviklig följd.
3. Låta patienten leva med det minimum av lidande jag som läkare är mäktig att på medicinsk väg ombesörja - tills patienten förr eller senare avlider.

Du kanske känner till ett fjärde - och femte alternatív?
Citera
2011-09-18, 00:35
Medlem
eloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puff
De avrättningar vi tröskat i tråden är de som beskrivits av Koniaris et al och i de fallen ges 2-5 g tiopental för att fången ska vara medvetslös när den dödande kaliumsprutan ges. Ingen av fångarna dödades med tiopental enbart. Du har ju själv läst artikeln!? Koniaris visade dessutom att dosen (2-5 g) var för liten - hälften av fångarna var nog vid medvetande när de avrättades.
Vad har inte blivit tröskat i tråden? En del mer än annat. Så vad vill du komma åt? En enkel sökning ger att ett antal människor har blivit avrättade med enbart tiopental, men om det finns någon vetenskaplig uppföljning mer än att de dog vet jag inte.
Citera
2011-09-18, 00:59
Medlem
eloges avatar
Som det verkar finns det en världsomspännande brist på tiopental för närvarande. Det är oklart om någon tiopental har blivit tillverkad under året.

Med det i åtanke så kanke det inte är så självklart att tiopental verkligen har används vid de fyra tillfällen Läkaren föreslår. Att inte bristen har uppmärksammats mer kanske beror på att det finns fullgoda ersättningsmedel.

Edit: De stater som kör enligt "old school" med tre medel har ersatt tiopental med pentobarbital och det lär ha fungerat.
Senast redigerad av eloge 2011-09-18 kl. 01:16.
Citera
2011-09-18, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puff

Fångarna i Koniaris artiklar i The Lancet från 2005 fick 2-3 g tiopental plus hjärtstoppande medel. Däremot är det riktigt att Koniaris ansåg att en hel del fångar kan ha varit vid medvetande när de fick det hjärtstoppande medlet.

Senare prövade man i USA att ge enbart tiopental vid avrättningar, men då en 5 g-dos.

Babyn skall ha fått en dos tiopental i storleksordningen 10 g, om man justerar för kroppsvikt och antar att babyn vägde lika mycket som en vuxen man.

Mer om innehållet i Koniaris artiklar:

I de flesta fall brukar nästan inget tiopental finnas kvar i blodet vid obduktionen. I ungefär 5 % av fallen i Koniaris undersökning fanns dock så pass mycket tiopental kvar i blodet att den kvarvarande halten gör de mätvärden som uppmätts för babyn i det här fallet rimliga. Jag har tidigare i tråden spekulerat i om de fångar som hade väldigt mycket tiopental kvar i blodet (högsta värdet var 67 %) kan ha fått sitt hjärtstoppande medel tidigare än andra fångar. Denna frågeställning kommer kanske att belysas under den fortsatta rättegången, i alla fall hoppas jag det.

Jag misstänker också att den åtalade läkaren kan ha trott att eftersom nästan inget tiopental brukar finnas kvar i blodet så blir risken att bli ertappad med en dödlig överdos obefintlig eller ganska liten. Frågan är vad som finns publicerat om kvarvarande tiopentalhalter utöver Koniaris artiklar i The Lancet från 2005 och vad den åtalade läkaren eventuellt kan läst i detta speciella ämne. Jag misstänker att den åtalade läkaren kan ha bommat något och därför inte insett riskerna att ertappas vid drastisk överdosering av tiopental.

En annan intressant fråga är vad läkaren kände till beträffande babyns tidigare historia och eventuella risker för att de anhöriga skulle gå till polisen.

Vidare är ju det normala att anhöriga inte anmäler till polisen utan till Hälso- och Sjukvårdens Ansvarsnämnd (idag har dock Socialstyrelsen tagit över dessa anmälningar). Och Hälso- och Sjukvårdens Ansvarsnämnd brukade väl inte låta RMV göra provtagningar på lik.
Citera
2011-09-18, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Fångarna i Koniaris artiklar i The Lancet från 2005 fick 2-3 g tiopental plus hjärtstoppande medel. Däremot är det riktigt att Koniaris ansåg att en hel del fångar kan ha varit vid medvetande när de fick det hjärtstoppande medlet.

Senare prövade man i USA att ge enbart tiopental vid avrättningar, men då en 5 g-dos.

Babyn skall ha fått en dos tiopental i storleksordningen 10 g, om man justerar för kroppsvikt och antar att babyn vägde lika mycket som en vuxen man.

Mer om innehållet i Koniaris artiklar:

I de flesta fall brukar nästan inget tiopental finnas kvar i blodet vid obduktionen. I ungefär 5 % av fallen i Koniaris undersökning fanns dock så pass mycket tiopental kvar i blodet att den kvarvarande halten gör de mätvärden som uppmätts för babyn i det här fallet rimliga. Jag har tidigare i tråden spekulerat i om de fångar som hade väldigt mycket tiopental kvar i blodet (högsta värdet var 67 %) kan ha fått sitt hjärtstoppande medel tidigare än andra fångar. Denna frågeställning kommer kanske att belysas under den fortsatta rättegången, i alla fall hoppas jag det.

Jag misstänker också att den åtalade läkaren kan ha trott att eftersom nästan inget tiopental brukar finnas kvar i blodet så blir risken att bli ertappad med en dödlig överdos obefintlig eller ganska liten. Frågan är vad som finns publicerat om kvarvarande tiopentalhalter utöver Koniaris artiklar i The Lancet från 2005 och vad den åtalade läkaren eventuellt kan läst i detta speciella ämne. Jag misstänker att den åtalade läkaren kan ha bommat något och därför inte insett riskerna att ertappas vid drastisk överdosering av tiopental.

En annan intressant fråga är vad läkaren kände till beträffande babyns tidigare historia och eventuella risker för att de anhöriga skulle gå till polisen.

Vidare är ju det normala att anhöriga inte anmäler till polisen utan till Hälso- och Sjukvårdens Ansvarsnämnd (idag har dock Socialstyrelsen tagit över dessa anmälningar). Och Hälso- och Sjukvårdens Ansvarsnämnd brukade väl inte låta RMV göra provtagningar på lik.

Är du läskunnig eller ? Försök förstå att det inte går att uppnå pentonivåerna som hittats i lårblod. Förklara hur man kan uppnå nivåerna i stället för att snacka massa skit
Citera
2011-09-18, 02:04
Medlem
eloges avatar
Nu är jag lite slarvig här och kan inte referera och återge exakt, men på ett eller annat sätt verkar läkaren ha fått en "varning" eller vad man skall kalla det från en kollega om att flickans kropp kan komma att bli obducerad.

Det kan man tycka talar för att läkaren inte dräpte flickan, men samtidigt blir det än mer skrämmande om sådana varningar skickas kolleger emellan.
Senast redigerad av eloge 2011-09-18 kl. 02:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in