2011-08-22, 22:17
Medlem
Elwisps avatar
Har du fått veta det genom ett nigeriabrev?
Citera
2011-08-22, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Elwisp
Har du fått veta det genom ett nigeriabrev?

haha nej använder inte skitsidor som hotmail eller yahoo.
Citera
2011-08-22, 22:35
Medlem
Cred till TS som sitter och rotar i detta trots att hans pappa nyss gått bort. Det är så en riktig man hanterar sakerna. Ingenting, verkligen ingenting skulle bli bättre om han sket i allt detta, deppade något år och sedan tog tag i det.

Så, ni jävla idioter som anklagar TS för att bry sig mer om pengarna än om farsan, hur tänker ni? Vad är det för svartvit värld ni lever i? TS sitter på flashback och ber om råd för att säkra det pappan lämnade efter sig, och det i sin tur tar därför ut TS sorgearbete? Det är antingen eller som gäller? Sorgliga, dumma jävlar.

Och TS, beträffande bilen så ska du försöka sälja den så fort det går. Någon pajas satt och pratade om att bilen, avställd och "magasinerad" inte kostar något. Det gör den naturligtvis, inte så att du måste betala något nu men när bilen sedan ska säljas så kommer du gå miste om ganska många tusen kr.

Jag känner med dig, lycka till!
Citera
2011-08-22, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ambulerande
Cred till TS som sitter och rotar i detta trots att hans pappa nyss gått bort. Det är så en riktig man hanterar sakerna. Ingenting, verkligen ingenting skulle bli bättre om han sket i allt detta, deppade något år och sedan tog tag i det.

Så, ni jävla idioter som anklagar TS för att bry sig mer om pengarna än om farsan, hur tänker ni? Vad är det för svartvit värld ni lever i? TS sitter på flashback och ber om råd för att säkra det pappan lämnade efter sig, och det i sin tur tar därför ut TS sorgearbete? Det är antingen eller som gäller? Sorgliga, dumma jävlar.

Och TS, beträffande bilen så ska du försöka sälja den så fort det går. Någon pajas satt och pratade om att bilen, avställd och "magasinerad" inte kostar något. Det gör den naturligtvis, inte så att du måste betala något nu men när bilen sedan ska säljas så kommer du gå miste om ganska många tusen kr.

tack så mycket för din empati, uppskattas verkligen!
Citera
2011-08-22, 22:52
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrillMau
Fråga är varför du verkar bry dig mer om pengarna och bilen än din egna pappa.

tråden är i privatekonomi,. IDIOT
Citera
2011-08-22, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsmannen
Min far gick bort för ca 2 veckor sen pga hjärtfel, det är mycket som pågår just nu och idag fick jag reda på att jag, morsan och min lillebror hade ärvt en jävla massa. Min farsa var chef för ett stort företag och jag visste att han håvade in mycket pengar men jag kan kunde aldrig tro att han hade så här mycket. Jag och brorsan fick dela på ca 2.2 mille i fonder och aktier, morsan fick närmare 500 000 och huset. Jag fick farsan favoritbil en mercedes cls 63 amg. Sen fanns det en massa andra saker.

Nu till mina frågor.
Hur är det med livsförsäkringar?

jag vill sälja bilen, har aldrig gjort det förut men när det kommer till pappersarbete och sånt blir det svårt med tanke på att farsan är avliden?

Vad händer med företaget? Tar Vdn över?

jag har inte pratat med morsan så mycket heller då jag inte bor hemma och har varit lite avlägsen men jag vet inte om farsan har skulder, men ifall han har det, vad händer med de?

Beklagar sorgen.

Ställ inte den här typen av frågor på flashback för guds skull är mitt egentliga råd. Gällande livförsäkringar gäller det att leta igenom papper och kolla om din pappa hade någon livförsäkring. Börja med att kolla de vanligaste om du inte hittar några papper (ring Söderberg & Partners, Trygg Hansa, Länsförsäkringar m.fl). Du kan även fråga en av de större försäkringbolagen om de brukar kontakta förmånstagare självmant, eller om förmånstagare måste uppsöka försäkringsbolaget för att få ta del av försäkringsutfallet.

Frågan "vad händer med företaget" är helt beroende på vad du menar med att din pappa var "chef" för företaget. Om han var aktieägare i bolaget kan din mamma ha rätt till aktierna (om de fortfarande är gifta). Var vaksam för hembudsklausuler i bolagsordningen. Om han bara hade en hög befattning i bolaget betyder det ingenting för er efterlevande; ni har då rent rättsligt ingenting med bolaget att göra.

Din skuldfråga kan kortfattat besvaras såhär. Din pappas dödsbo kommer att samla alla tillgångar och skulder och se till att alla skulder regleras innan dödsboet skiftas till arvingar och testamentestagare. Du bör kunna ställa alla din frågor dödsboförättaren som kommer att utses.
Citera
2011-08-22, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torangag
Beklagar sorgen.

Ställ inte den här typen av frågor på flashback för guds skull är mitt egentliga råd. Gällande livförsäkringar gäller det att leta igenom papper och kolla om din pappa hade någon livförsäkring. Börja med att kolla de vanligaste om du inte hittar några papper (ring Söderberg & Partners, Trygg Hansa, Länsförsäkringar m.fl). Du kan även fråga en av de större försäkringbolagen om de brukar kontakta förmånstagare självmant, eller om förmånstagare måste uppsöka försäkringsbolaget för att få ta del av försäkringsutfallet.

Frågan "vad händer med företaget" är helt beroende på vad du menar med att din pappa var "chef" för företaget. Om han var aktieägare i bolaget kan din mamma ha rätt till aktierna (om de fortfarande är gifta). Var vaksam för hembudsklausuler i bolagsordningen. Om han bara hade en hög befattning i bolaget betyder det ingenting för er efterlevande; ni har då rent rättsligt ingenting med bolaget att göra.

Din skuldfråga kan kortfattat besvaras såhär. Din pappas dödsbo kommer att samla alla tillgångar och skulder och se till att alla skulder regleras innan dödsboet skiftas till arvingar och testamentestagare. Du bör kunna ställa alla din frågor dödsboförättaren som kommer att utses.

tack så mycket för svaren. Mjo visste egentligen bara inte vart jag skulle vända mig.

Angående livsförsäkringarna så måste morsan veta vilket försäkringsbolag han hade.

Han var VD på företaget som han jobbade på, vet inte riktigt om han hade aktier i det.
Citera
2011-08-22, 23:19
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambulerande
Någon pajas satt och pratade om att bilen, avställd och "magasinerad" inte kostar något. Det gör den naturligtvis, inte så att du måste betala något nu men när bilen sedan ska säljas så kommer du gå miste om ganska många tusen kr.

Fortfarande ingen kostnad

Vi lägger ner stridsyxan och drar fram ölen istället.

Men aja. TS, lycka till.

Sälj bilen dyrt till någon stackare. Påstå att det är en -09a Limited Edition och att fälgarna kostar 100 k
Citera
2011-08-22, 23:38
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Vilket troll - jag har ärvt si och så mycket - vad skall jag göra? Varför hör man aldrig talas om sådana som är i sorg och kanske tom. "ärvt" skulder - eller folk som trott de gjort detta? Detta är ännu en tråd där man skall tycka - Wow. tänk om jag fick ärva dessa pengar!

TS - väx upp för fan - eller ännu hellre om du vidstår din historia - visa regnummer på bilen och/eller något annat som gör dig trovärdig, din djävla mupp...!

Sjukt, dåligt...!
Citera
2011-08-22, 23:41
Medlem
Köp Guld för pengarna.

Vi har nyligen gått in i en hyper-inflation så dina pengars värde minskar snabbt. Många påstår att guldets pris gått upp men om man jämför Guldpriset med en stabil valuta som tex Schweiz franc så ser man att priset knappt ökat. Det som har hänt är att Dollar/Euro valutorna sjunkit som en sten då man trycker nya pengar hela tiden för att rädda bankerna, tyvärr så hänger kronan med ner eftersom det är en liten o osäker valuta.

Pga inflationen så kommer vi snart att märka att inte bara guld blivit dyrare utan alla andra saker också. Varje gång du märker att något blivit dyrare så har du förlorat lika mycket % av dina sparpengar.

Tänk på att detta tips är GULD värt. Tacka mig gärna om några år..
Citera
2011-08-22, 23:42
Medlem
Du kan inte ensam sälja bilen som du kommer ärva förrän boet skiftats och den blivit din. När någon dör blir arvingarna delägare i dödsboet. Det är ni tillsammans som har rådigheten över din fars kvarlåtenskap. Inom tre månader från dödsdagen ska en bouppteckning göras. Det är som ett "bokslut" över din fars tillgångar och skulder på dödsdagen och upprättas lämpligen av en jurist. Begravningsbyrån kan förmedla kontakt. Vissa begravningsbyråer har en tilläggstjänst som går ut på att de söker reda på alla försäkringar som kan tas i anspråk annars kan juristen göra det. Allt av värde som tillhör din far kommer att värderas, däribland bilen. Det som blir kvar efter att skulderna har räknats av är det som arvingarna har att dela på. Fördelningen sker antingen genom lag eller med utgångspunkt från ett testamente. Jag antar att din far hade skrivit ett testamente eftersom din mor som inte var hans maka ärver. Det är en del formalia med möte, registrering och undertecknande. Först när allt detta är klart blir pengar, aktier och bil dina.

Vad gäller aktier och fonder övertar du dessa utan att behöva skatta. Ditt anskaffningsvärde blir samma som din fars. Börsen är ju minst sagt skakig nu så du bör inte göra ngt oövertänkt. Du kan kontakta Avanza och ngn annan bank för rådgivning. Själv skulle jag inte betala av CSN. Räntekostnaderna på lånet är troligtvis lägre än vinsten du gör om du investerar pengarna väl. Bostadsrätt är bra tänkt. Om du lägger in ett högt belopp i en bostadsrätt på centralt läge (inte Hisingen) blir din boendekostnad lägre samtidigt som du investerar i något du har glädje av under tiden. Tänker du dessutom långsiktigt vid val av lägenhet är du även tryggare vid marknadens svängningar.

Lycka till.
Citera
2011-08-22, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bythewayimdead
Vilket troll - jag har ärvt si och så mycket - vad skall jag göra? Varför hör man aldrig talas om sådana som är i sorg och kanske tom. "ärvt" skulder - eller folk som trott de gjort detta? Detta är ännu en tråd där man skall tycka - Wow. tänk om jag fick ärva dessa pengar!

TS - väx upp för fan - eller ännu hellre om du vidstår din historia - visa regnummer på bilen och/eller något annat som gör dig trovärdig, din djävla mupp...!

Sjukt, dåligt...!

Förstår på riktigt inte vart du vill komma med ditt inlägg. Jag har skrivit att för er som inte tror mig så kommer jag skriva antingen flashback eller muffinsmannen på ett papper och hålla framför bilen. Tänker inte ge dej regnumret och jag har egentligen ingenting att bevis för dej. Om du tror att jag trollar så kan du väl låta bli tråden bara?

Anledningen till varför jag gjorde den här tråden är inte för att skryta om hur mycket jag fick utan för jag har noll jävla koll på vad jag ska göra med de. Och jag fick en hel del hjälp med den här tråden. DU är en mupp och du behöver inte skriva nå mer i tråden!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in