Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsmannen
Min far gick bort för ca 2 veckor sen pga hjärtfel, det är mycket som pågår just nu och idag fick jag reda på att jag, morsan och min lillebror hade ärvt en jävla massa. Min farsa var chef för ett stort företag och jag visste att han håvade in mycket pengar men jag kan kunde aldrig tro att han hade så här mycket. Jag och brorsan fick dela på ca 2.2 mille i fonder och aktier, morsan fick närmare 500 000 och huset. Jag fick farsan favoritbil en mercedes cls 63 amg. Sen fanns det en massa andra saker.
Nu till mina frågor.
Hur är det med livsförsäkringar?
jag vill sälja bilen, har aldrig gjort det förut men när det kommer till pappersarbete och sånt blir det svårt med tanke på att farsan är avliden?
Vad händer med företaget? Tar Vdn över?
jag har inte pratat med morsan så mycket heller då jag inte bor hemma och har varit lite avlägsen men jag vet inte om farsan har skulder, men ifall han har det, vad händer med de?
Om detta är en legitim tråd så kan jag ge några svar iaf.
Alla skulder och tillgångar kommer att gås igenom på bouppteckningen som en jurist sköter. De brukar tillhandahållas utav begravningsbyrån om man inte vill ta med sin egen jurist.
Om du inte vet om att din farsa hade några specifika livförsäkringar så måste du ringa runt. Företaget han drev hade nog försäkringar. Hemförsäkringen har oftast ett efterlevnadsskydd man kan teckna.
Ang. bilen så gör du som man ska göra dvs vänta på bouppteckning. När den är klar så skickas papprena in till skatteverket, efter handläggningstid där så kommer du och dina syskon och eller mamma bli dödsbo"ägare". Det menar att ni får göra alla affärer å din farsas vägnar. Dvs sälja saker i hans namn osv!
Företaget har jag ingen aning om.
Jag hoppas verkligen att detta inte är en trolltråd. Inte för att jag önskar att du måste gå igenom det utan för att jag önskar att du inte skojjar om sånna här saker.