2011-08-22, 20:35
Medlem
Messerschmitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skägg-Krale
Ett vanligt tanke-fel är att bilen "kostar" om du inte säljer den nu, mot att du säljer den om ett år.

Det "kostar" dig inget. Värdeminskningen däremot gör att du inte kan få loss lika mycket kapital när du säljer den. Iaf för sådana nya bilar.

Värdeminskning är definitivt en kostnad, däremot ingen utgift...
Citera
2011-08-22, 20:42
Medlem
Skägg-Krales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmitt
Värdeminskning är definitivt en kostnad, däremot ingen utgift...

Jag tycker inte om det, men det defineras som en kostnad idag. DVS att det är en kostnad att äga något.

Skit samma, det var inte det jag var ute efter, se lite längre upp så förklarar jag om att en bil som blir omhändertagen inte kostar.
Citera
2011-08-22, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Agamantum
1) Skit i bilen, håller fullständigt med dig.

Ta kontakt med någon vän eller släkting som kan hjälpa dig sälja den på blocket. Sälj bilen snabbt. Pengarna du får från bilden .. se steg 3.

2) Sälj inte aktierna/fonderna. Din farsa var vd och visste säkert vad han gjorde även vad det gäller investeringar.

3) ..bilens pengar investerar du procentuellt in i samma aktier som din far hade. Innan du tar detta rådet. Se till att företagen som aktierna är, tjänar pengar.

Lycka till.

tack så mycket för hjälpen. Eftersom jag inte vet vad det är för aktier och det har ju varit mycket snack om börskrasch eller vad det är, om jag får reda på att det är bra aktier så fortsätter jag såklart. MEN om det visar sig att aktiernas värde har minskat och det har gjort det ett tag, vad ska jag göra då?
Citera
2011-08-22, 20:50
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Jag tycker inte om det, men det defineras som en kostnad idag. DVS att det är en kostnad att äga något.

Om du säljer aktier med vinst, är inte skatten en kostnad bara för att du inte betalar den direkt? Självklart är en värdeminskning en kostnad, vad du än tycker. Det är inte själva ägandet som är kostnaden. Om du ska bokföra en värdeminskning i ditt företag, hur bokför du den då?

Citat:
Jo, men om du läser ordentligt så ser du att jag skriver om att du inte kör bilen och den står varmt och skönt, så blir det inget slitage.

Är du med så långt? Sedan så förlorar du inte lika mycket i värde pga årsmodellen?

Men för puckon som inte vet vad en service-bok är och inte tänker på att kolla mätarställningen så förlorar du väl massa pengar.

När man köper bil handlar det inte bara om slitage och hur långt den har gått. Om du köper en bil och kan välja mellan en från 2010 och en från 2011 där båda bilarna inte har rullat en mil väljer du självklart den från 2011, ceteris paribus. Dessutom förlorar du ett par-tre procent av bilens värde (d.v.s. i detta fallet 14-21TKR) p.g.a. inflationen.
Citera
2011-08-22, 20:59
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muffinsmannen
Jag har ingen användning för bil just nu eftersom jag bor i gbg, har ingen parkering osv. även om jag har pengarna nu så vill jag inte slänga ut de på saker jag inte har nödvändighet utav. Målet med pengarna nu först och främst är att betala av eventuella csn skulder. Sedan kanske det blir att uppgradera sig från hyres tills bostads.

Jo då förstår jag.

tack för hjälpen, nej mina föräldrar var inte gifta.

Pma dig, -09, inte hundra på skick men senast jag såg den för ca 2 månader sen såg den fint ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Zmutser
det där var ju inte riktigt rätt, eftersom han inte har användning för bilen står den bara och kostar pengar, dels en hel del i värdeminskning eftersom den är såpass ny och dyr, dels i skatt, försäkring och förvaring. kan tänka mig att bilen för tillfället kostar runt 100 lök om året. om han däremot säljer den snarast och lägger in pengarna i fonder, sparkonto eller vad fan som helst kan han istället med lite tur tjäna 100 lök om året.

Som nämnts tidigare så kostar det ingen skatt, vägtull eller helförsäkring. Garageförsäkring, men det är inte många kronor... 100 000 kr? för Underhåll?

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Vadå, TS behöver inte pengar? Du får det att låta som om hans far var Bill Gates.

Man vet aldrig när man behöver en bil? Herregud, man måste inte ha en bil för 700TKR bara för att man kan behöva en bil ibland.

Billigaste CLS AMG jag hittar är en som kostar 275.000 kr... TS skrev aldrig årsmodell(eller?)och då är det inga "700TKROMGOMGOMG"..Vi tar skräckscenariot, vilket 275 loppor inte är så mycket. Eller?

Jag tycker man borde klara sig rätt bra på 1.1 miljon utan att behöva sälja allt man äger om man bor på landsbygden. Jag utgår från att TS inte bor i Stockholm, om inte... så bör han väl sälja allt han har för att kunna finansiera sin bostadsrätt.
Citera
2011-08-22, 21:00
Medlem
Bruc3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
När man köper bil handlar det inte bara om slitage och hur långt den har gått. Om du köper en bil och kan välja mellan en från 2010 och en från 2011 där båda bilarna inte har rullat en mil väljer du självklart den från 2011, ceteris paribus. Dessutom förlorar du ett par-tre procent av bilens värde (d.v.s. i detta fallet 14-21TKR) p.g.a. inflationen.

Givetvis gäller det när du köper nya bilar. Inte om du hittar något unikt eller som är äldre.
Citera
2011-08-22, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bruc3
Som nämnts tidigare så kostar det ingen skatt, vägtull eller helförsäkring. Garageförsäkring, men det är inte många kronor... 100 000 kr? för Underhåll?

Billigaste CLS AMG jag hittar är en som kostar 275.000 kr... TS skrev aldrig årsmodell(eller?)och då är det inga "700TKROMGOMGOMG"..Vi tar skräckscenariot, vilket 275 loppor inte är så mycket. Eller?

Jag tycker man borde klara sig rätt bra på 1.1 miljon utan att behöva sälja allt man äger om man bor på landsbygden. Jag utgår från att TS inte bor i Stockholm, om inte... så bör han väl sälja allt han har för att kunna finansiera sin bostadsrätt.

Bilen är utav modellen som släpptes 2009 och köptes samma år för ca 900 000. Har inte exakta priset just nu.

Edit; Det är en Mercedes CLS 63 AMG. Vet inte om "63" gör någon skillnad eller som det finns andra CLS AMG modeller.
Senast redigerad av Muffinsmannen 2011-08-22 kl. 21:12.
Citera
2011-08-22, 21:16
Medlem
Raoul69s avatar
Citat:
tack så mycket för hjälpen. Eftersom jag inte vet vad det är för aktier och det har ju varit mycket snack om börskrasch eller vad det är, om jag får reda på att det är bra aktier så fortsätter jag såklart. MEN om det visar sig att aktiernas värde har minskat och det har gjort det ett tag, vad ska jag göra då?

Beror på vilka aktier det gäller.

Men det är i dessa tider som nu som man lägger grunden och skapar förmögenheter.
Så klockrent med lite pengar att lägga på börsen i dessa tider.

Sälj bilen och investera 25% av beloppet nu, sedan vänta ett kvartal och gör åter samma sak. fortsätt så. Det är omöjligt atta pricka botten, så hellre sprida ut köpen. Sen väntar du och koncentrerar dig på plugget.

Men sälj inte aktierna nu - då förlorar du garanterat pengar.
Citera
2011-08-22, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raoul69
Beror på vilka aktier det gäller.

Men det är i dessa tider som nu som man lägger grunden och skapar förmögenheter.
Så klockrent med lite pengar att lägga på börsen i dessa tider.

Sälj bilen och investera 25% av beloppet nu, sedan vänta ett kvartal och gör åter samma sak. fortsätt så. Det är omöjligt atta pricka botten, så hellre sprida ut köpen. Sen väntar du och koncentrerar dig på plugget.

Men sälj inte aktierna nu - då förlorar du garanterat pengar.

okej, men måste jag ständigt vaka över aktierna eller räcker det med att jag går in och kollar någon gång ibland? Tror han använder sig utav Avanza om det nu spelar någon roll. Hur ska jag gå tillväga med att hitta aktier jag vill investera i? All hjälp uppskattas.
Citera
2011-08-22, 21:36
Medlem
Citat:
Bilen är utav modellen som släpptes 2009 och köptes samma år för ca 900 000. Har inte exakta priset just nu.

Edit; Det är en Mercedes CLS 63 AMG. Vet inte om "63" gör någon skillnad eller som det finns andra CLS AMG modeller.

-09orna på blocket ligger på runt 500 tusen så ungefär halva värdet har försvunnit på två år, sälj den.
Citera
2011-08-22, 22:11
Medlem
SkrillMaus avatar
Fråga är varför du verkar bry dig mer om pengarna och bilen än din egna pappa.
Citera
2011-08-22, 22:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SkrillMau
Fråga är varför du verkar bry dig mer om pengarna och bilen än din egna pappa.

Jag bryr mig inte mer om det men det finns inget jag kan göra för att få tillbaka farsan. Istället för att bli deprimerad och sitta inne hela dagarna så försöker jag göra det bästa utav situationen. Sälja bilen innan den minskar för mycket i värde, sen har jag inget behov utav den just nu och verkligen inte en sådan dyr. Pengarna i form av aktier och fonder vill jag veta vad jag ska göra med för att återigen göra det bästa utav situationen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in