Citat:
Ursprungligen postat av DaVilla
Okej har läst igenom lite av dina inlägg och kommit fram till att du antingen är ett troll eller inte förstår ett skit om kampsport. MMA = Mixed Martial Arts och mma i sig är ingen sport eller kampsport utan består av olika kampsporter kombinerade för att skapa en "ultimat fighter" om man säger så. Det du verkar ha fått för dig är att i UFC så slåss tex en som endast kan boxning mot en som endast kan brottning, vilket är helt fel i UFC tränar 99% fler än 1 kampsport, alltså de tränar brottning, boxning, BJJ, Sambo, kickboxnin, Judo, muay thai osv osv. Med andra ord så tränar man mer än 1 aspekt utav fighting.
Det du TROR att Krav Maga är ett ultimat system som tagit det bästa delarna utav varje kampsport och bildat ett ultimat fight system. Vilket är HELT FEL Krav Maga är designat för att i strid där tex ens motståndare bär på en kniv kunna attackera känsliga punkter i kroppen för att sedan antingen gripa honom eller whatever. Det används inom militären då gångerna man faktiskt behöver gå in i närstrid i krig osv är extreeemt få och de gångerna kanske ens motståndare har ett vapen eller whatever och då vill man ju få bort vapnet. Missuppfatta mig inte nu, Krav Maga är en kampsport som funkar och är effektivt att lära ut till polis, militär osv och det funkar på nästan alla som inte kan kampsort. MEN här kommer haken, stöter man på någon som kan kampsort då kan du vara säker på att den kommer sätta Krav Maga utövaren på plats.
En BJJ utövare hade inte haft något som helt problem med att strypa en krav maga utövare medvetslös på mindre än 20 sekunder. Likaså en brottare hade inte haft några problem med att slänga runt en krav maga utövare som en trasdocka.
Krav maga är inte designat för kamp. Det är enbart designat som självförsvar. Jag kan lugnt säga att även den sämsta fightern i UFC hade kunnat vinna i en strid mot 99,99999% krav maga utövare i världen, och nu snackar jag om såna som ENDAST utövar krav maga och inte någon annan kampsport.
Och att du säger att boxning, brottning, BJJ osv inet funkar på gatan......... gå till ett Greco-Roman brottar gym och se till att du räknar hur många revben du kom in med och räkna sedan om dom efter träningen så kommer du garanterat att ändra uppfattning.
Kunde inte sagt det själv bättre!
Krav Maga är som sagt konstruerat för att oskadliggöra någon som INTE kan kamsport och inte reagrerar som en kamsportare gör.
Det har jag själv fått erfara då jag tränat BJJ under många år i samma lokal som Krav Maga-utövare.
(för övrig är 99% av alla krav magautövare slöddder)
Flertalet ggr har dom velat gå en "match" fast utan fingrar i ögonen. Gick aldrig ur en match som förlorare, faktum är att ingen av mina kamsportsvänner förlorade mot en krav Maga utövare.
Det var lite patetiskt... Men samtidigt är det ju alltid kul att få strypa ut folk som tror som TS att Krav Maga är den ultimata kampsporten.
För övrigt skulle jag aldrig kalla Krav Maga för kamsport, det är självförsvar.
Krav maga är:
GRYMT självförsvar för den som vill "lära" sig fighting på det snabba/enkla sättet.
Kass att gå in med i en fight med där motståndaren vet vad han håller på med, samt om man inte vill få problem med med polisen för man av instinkt stuckit ut ögonen på någon..
TS. Testa gärna BJJ, Thai eller annan valfri riktig kamsport så kommer du efter ett tag förstå =)