2011-08-17, 18:23
Medlem
Hoozts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komet108
Tycker UFC/MMA har mycket mer verklighetsförankring och har mindre filosofi och ritualer som i vissa fall verkar lika meningsfullt som att gå i kyrkan. Det är väl inte själva våldet man vill åt men mer veta vem som är bäst.

Bäst i vadå? Vad vinner vinnaren personligen? UFC är underhållning. De fightas för att underhålla en publik och tjäna pengar på det. Jag hoppas du förstår att det är en enorm skillnad här.

Jag sitter inte här och försöker läxa upp folk i vad som är "bäst", vem som kan knocka vem på gatan eller vem som ser farligast ut framför kameran. Det ligger helt enkelt inte i mitt intresse att veta vem som kan knocka vem. Det är förmodligen här vi tappar bort varandra. Jag behöver inte ge någon "totalstryk" för att växa som utövare och i min personliga utveckling. Jag får mitt självförtroende, min ödmjukhet och tolerans, min respekt och självdisciplin och allt det andra som budon lär mig dagligen, oavsett om jag kan knocka någon i en bur eller inte. Förstår du? Överflödigt våld är ingenting annat än överflödigt våld och det finns ingen annan personlig vinning i det här än möjligtvis någon materialistisk sådan, som exempelvis en pokal. Det är totalt ointressant.
2011-08-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoozt
Bäst i vadå? Vad vinner vinnaren personligen? UFC är underhållning. De fightas för att underhålla en publik och tjäna pengar på det. Jag hoppas du förstår att det är en enorm skillnad här.

Jag sitter inte här och försöker läxa upp folk i vad som är "bäst", vem som kan knocka vem på gatan eller vem som ser farligast ut framför kameran. Det ligger helt enkelt inte i mitt intresse att veta vem som kan knocka vem. Det är förmodligen här vi tappar bort varandra. Jag behöver inte ge någon "totalstryk" för att växa som utövare och i min personliga utveckling. Jag får mitt självförtroende, min ödmjukhet och tolerans, min respekt och självdisciplin och allt det andra som budon lär mig dagligen, oavsett om jag kan knocka någon i en bur eller inte. Förstår du? Överflödigt våld är ingenting annat än överflödigt våld och det finns ingen annan personlig vinning i det här än möjligtvis någon materialistisk sådan, som exempelvis en pokal. Det är totalt ointressant.

Men det säger fortfarande ingentingen om varför budo killar som ställer upp i cagefights trots alllt får stryk i princip varje match? Sen måste man ju vara lite funtad för att vilja ställa upp i UFC och liknande, för det är inte direkt normalt att man väljer att träna flera timmar om dagen bara för att kunna rikta in sig på att slå ner en annan människa i en bur.
Men det är klart, jag tror ju personligen att Bruce Lee hade spöat vilken UFC-dåre som helst
2011-08-17, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
Det finns ringar där folk slåss på riktigt och dödar varandra, men jag tror att sådant hör hemma i nån skitig källare i bangkok och inte på tv. Om du söker runt lite hittar du kanske nån goresida där sådana figher visas, och rätt som det är kanske nån krav-maga-utövare dyker upp och avrättar någon med en trasig glasflaska.

Real enough? Vette fan om det inte hade vart för magstarkt för mig att se på, men UFC är rätt lagom.

mm och snufffilmer är vanliga. Snälla hitta en riktig källa på det där.
2011-08-17, 19:25
Medlem
Hoozts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
Men det säger fortfarande ingentingen om varför budo killar som ställer upp i cagefights trots alllt får stryk i princip varje match? Sen måste man ju vara lite funtad för att vilja ställa upp i UFC och liknande, för det är inte direkt normalt att man väljer att träna flera timmar om dagen bara för att kunna rikta in sig på att slå ner en annan människa i en bur.
Men det är klart, jag tror ju personligen att Bruce Lee hade spöat vilken UFC-dåre som helst

UFC-killar tränar ju för att vinna i en bur på det sättet så man får väl hoppas att Bruce Lee inte hade klarat sig. Eller var det meningen att jag skulle nämna någon jag tror vinner i UFC? Jag förstod nog inte riktigt vad du ville få fram nu. Väldigt irrelevant iofs.

Edit: Jag läste mitt inlägg igen bara för att se om jag drabbades av någon skum black-out ett tag och skrivit någonting helt annat, men nej, jag kan faktiskt inte riktigt förstå hur du tänkte nu. Jag har inte skrivit ett ord om att budo-killar klarar sig i UFC eller något åt det hållet. Jag skriver om personlig utveckling och du svarar med att UFC-killar tränar flera timmar om dagen och något (ironiskt?) om att Bruce Lee hade vunnit. Alltså jag vet inte vad jag gör i den här delen av forumet nu...

Edit #2: Förresten, funtad?

Citat:
Sen måste man ju vara lite funtad för att vilja ställa upp i UFC och liknande, för det är inte direkt normalt att man väljer att träna flera timmar om dagen bara för att kunna rikta in sig på att slå ner en annan människa i en bur.

Man måste vara "lite funtad"? Vad betyder det? Sunt funtad eller vadå? Måste man vara klok för att träna flera timmar om dagen i förberedelse för UFC, är det vad du försöker skriva här eller vadå?

Edit #3: Hallå? Är jag helt dum i huvudet nu eller? Någon?
Senast redigerad av Hoozt 2011-08-17 kl. 19:39.
2011-08-17, 20:13
Medlem
gbajerns avatar
Citat:

Det du försöker säga är att du tycker att sport är totalt ointressant?
Det är nämligen just det som MMA är, en sport. Det handlar om individer som mäter sig mot andra individer för att se vem som är bäst på ovan nämnda sportgren.

Jag tycker att det är fel att bara kalla mma för underhållning, det är ju inte mer underhållning än vad t.ex. fotboll är underhållning för den som går och tittar på matcher. MMA skulle inte dö bara för att publiken försvann, precis som att fotboll inte skulle slutas spela bara för att publikintresset försvann.
Senast redigerad av gbajern 2011-08-17 kl. 20:21.
2011-08-17, 20:25
Medlem
Kill bills avatar
Vad händer om två som kan Krav Maga möts i en ring? Vinner båda?

Om nu KM var så totalt överlägset är jag säker på att vi skulle se ett gäng israeliter med mästarbälte.

TS är bara ute efter att provocera. Ignore
2011-08-17, 20:53
Medlem
Here we go...

Citat:
UFC-killar tränar ju för att vinna i en bur på det sättet så man får väl hoppas att Bruce Lee inte hade klarat sig. Eller var det meningen att jag skulle nämna någon jag tror vinner i UFC? Jag förstod nog inte riktigt vad du ville få fram nu. Väldigt irrelevant iofs.

Eh va?

Citat:
Edit: Jag läste mitt inlägg igen bara för att se om jag drabbades av någon skum black-out ett tag och skrivit någonting helt annat, men nej, jag kan faktiskt inte riktigt förstå hur du tänkte nu. Jag har inte skrivit ett ord om att budo-killar klarar sig i UFC eller något åt det hållet. Jag skriver om personlig utveckling och du svarar med att UFC-killar tränar flera timmar om dagen och något (ironiskt?) om att Bruce Lee hade vunnit. Alltså jag vet inte vad jag gör i den här delen av forumet nu...

Du verkar(verkade) utgå ifrån att alla som tränar tradionell budo endast inriktar sig på den personliga utvecklingen. Som att målet med tradinell budo endast är till för detta och att man endast använder våld i försvarssyfte(med andra ord att all tradionell budo inte har det som mål). Men visst, budo fokuserar mycket på harmoni och ens egna chi men i flertalet stilar så är det för att kunna prestera när det gäller.

Citat:
Edit #2: Förresten, funtad?

Man måste vara "lite funtad"? Vad betyder det? Sunt funtad eller vadå? Måste man vara klok för att träna flera timmar om dagen i förberedelse för UFC, är det vad du försöker skriva här eller vadå?

Edit #3: Hallå? Är jag helt dum i huvudet nu eller? Någon?

Mjae använder det ordet när det mer är åt det osunda hållet, fast det är ju jag det. Har du aldrig sagt "Är du helt funtad eller?" Kanske används mer lokalt and regionalt..
Om du är helt dum i huvudet lämnar jag som en öppen fråga...
Senast redigerad av Locomotiv 2011-08-17 kl. 20:59.
2011-08-17, 20:59
Medlem
Hoozts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gbajern
Det du försöker säga är att du tycker att sport är totalt ointressant?
Det är nämligen just det som MMA är, en sport. Det handlar om individer som mäter sig mot andra individer för att se vem som är bäst på ovan nämnda sportgren.

Jag tycker att det är fel att bara kalla mma för underhållning, det är ju inte mer underhållning än vad t.ex. fotboll är underhållning för den som går och tittar på matcher. MMA skulle inte dö bara för att publiken försvann, precis som att fotboll inte skulle slutas spela bara för att publikintresset försvann.

Nej, utan jag besvarade påståendet om att en budo-kille säkert får stryk i en UFC-ring, eftersom de skolats i två olika ting. Mitt ursprungliga inlägg var en klargörelse i de olika begreppen om kampsport och kampsport. Vissa är intresserade av att få se vem som vinner pokalen som skall bevisa att man knockat någon, medan andra är intresserade av en mer personlig utveckling som inte har så mycket med bekräftelse från andra att göra, inga fans, inga prispengar och inga diskussioner kring vem som knockar vem. Det var vad jag menade.

För att svara dig så, nej, MMA är väl inte mer underhållning än vad fotboll är. Har jag aldrig sagt heller, utan det är väl snarare så att det är ungefär där någonstans det hamnar. Underhållning som i fotboll ungefär. Men nu går vi in på mer individuell smak och tycke. Vad jag tycker om MMA eller vad du tycker om MMA är helt ointressant. Det är dock så att de som är intresserade av UFC ofta är intresserade av den del av kampsport vi kallar kumité, fast under helt andra omständigheter eftersom det drivs av helt andra intressen, så som pengar, underhållning och längtan efter så brutalt våld som möjligt under de regler man sätter upp. Moralen pressas för underhållningens skull helt enkelt. Jag är ingen moralkärring eller så utan jag bara talar om vad det handlar om. Det skall även gärna spelas hårt på en viss image som publiken gärna ska anamma för att förhöja känslan av att det där näsbenet när som helst kan flyga. Det är liksom den stenhårda hetsiga programledaren, de häftigt inredda hallarna alá Fightclub på steroider. Man behöver inte vara beteendevetare eller psykolog för att förstå vilka slags karaktärsdrag hos målgruppen man försöker tilltala.

Men vad det gäller ifall det endast är underhållning, så nej givetvis inte. Utövarna måste ju träna inför kalaset också, så för de innebär väl UFC en hel del motion och styrketräning, råa ägg och kyckling också.
2011-08-17, 21:00
Medlem
Kenazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uffepuffe
poängen är att dom flesta killarna i ufc ofta har renodlade stilar kombinerat med brottning, anpassat för en ring med regler.

det funkar att slåss lite stående och ligga lite på marken.
men det är bara anpassat efter sporten.

alltså inte så realistiskt.

Tja, det finns olika mma ligor, inte bara UFC, och alla dessa ligor har olika regler. UFC är väl den "snällaste" av dessa, i Brasilien får du sparka på han som ligger ner för exempel.

Har du hört talas om ground n' pound och submissions förresten? Tror inte att du har det, då skulle du nog ha mer respekt för just den delen av MMA. Sen vem har sagt att MMA ska fungera som Krav Maga/självförsvar?
2011-08-17, 21:08
Medlem
Hoozts avatar
Citat:

Eh va?

Eva? Nej.

Citat:
Du verkar(verkade) utgå ifrån att alla som tränar tradionell budo endast inriktar sig på den personliga utvecklingen. Som att målet med tradinell budo endast är till för detta och att man endast använder våld i försvarssyfte(med andra ord att all tradionell budo inte har det som mål). Men visst, budo fokuserar mycket på harmoni och ens egna chi men i flertalet stilar så är det för att kunna prestera när det gäller.

"När det gäller" är dock inte i en bur för underhållnings skull. Men visst, jag är också helt övertygan om att många viger sin tid åt budo för att lära sig slåss på gatan, men det har jag redan skrivit om ett par inlägg tidigare.

Citat:
Mjae använder det ordet när det mer är åt det osunda hållet, fast det är ju jag det. Har du aldrig sagt "Är du helt funtad eller?" Kanske används mer lokalt and regionalt..
Om du är helt dum i huvudet lämnar jag som en öppen fråga...

Haha ja du. Vi lämnar den frågan åt de utomstående. Du har säkert fler med dig i den här tråden.

Men nu är jag lite trött på att sitta här och leka Mr. Miyagi VS Skelettpojkarna.
Jag tror det blir mer tjafs för tjafsandet skull om jag skall vara ärlig. För jag tror de flesta av oss nu förstått varför vissa ser upp till UFC, och som trådskaparen skrev, ger de "fighterstatus", medan andra tänker i andra banor. Man är som sagt funtad olika helt enkelt.
2011-08-17, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sassyfrassy
Eftersom att 90% av grabbarna i UFC spöar vem som helst på gatan och i ringen.
Sporten heter MMA, mixed martial arts - en blandning av alla stilar.
Vill en kille slåss på gatan, då tar UFCsnubben ner honom på marken, vill killen ner på marken, då står UFCsnubben upp. Han är bra i stående, på marken, i klinch, takedown defense mm.

Så inget snack om att det är en showsport eller jämför det med annan blajjskit. Tror du kollat lite för mycket på Steven Segal och aikido samt krav maga. Lugn
Haha, förstår din poäng, men 90%? Tror du att 1/10 män skulle kunna sänka folk från UFC på gatan? Testa 0,001%
2011-08-17, 21:50
Medlem
cToThePs avatar
Jag har åtminstone läst halva tråden och ser inga riktiga svar till din fråga så jag bemödar mig här nedan.

Den avgörande anledningen till att MMA-fighters anses 'farligast' är de är de enda ELIT-IDROTTSMÄNNEN som utövar något som liknar en riktig fight. Det går inte att underskatta vikten av detta. Det finns säkert folk som tränat väldigt mycket Krav maga och massa Israeliska soldater som nött det i många år men det går aldrig att jämföra med en etablerad idrott utövad av proffs som får betalt miljoner och tränar flera gånger om dagen. Ju större en sport är desto större blir talang-poolen och desto mognare blir träningsmetoder och tekniker.

Sen jag håller med om att Krav maga teknikmässigt är mer lämpat för strid utan regler men problemet är att du inte kan öva dessa tekniker på ett realistiskt sätt, det skulle snabbt sluta med att alla dina träningspartners var blinda eller döda. Det man kan öva realistiskt är precis de tekniker som MMA tagit till vara.
Dessutom så överskattar du gravt den påverkan 'fulknep' skulle ha på en fight mellan två nyktra motiverade kombattanter. De har helt klart sin plats i självförsvarssituationer. Men i en planerad fight så tar proffset amatören varje gång oavsett hur mycket fulknep han använder.

Sen vill jag kommentera det du skrev om att MMA-fighters oftast bara kan ett par kampsporter. Detta har tidigare stämt och beror på att MMA ännu är en ung sport. I början så plockade man in mer eller mindre "tuff-guys" från gatan. UFC startades för att visa hur grymts jujutsu var genom att Royce Gracie spöade just "tuff-guys" mycket större än han själv. Så alla började träna jujutsu och det troddes var det "ultimata". Med tiden kom det in riktiga idrottsmän som hoppade över från någon annan sport, ofta brottning. I och med att pengarna blivit större så har dessa blivit fler.
Med tiden har sporten mognat och man har insett att man behöver lite av varje. Dock börjar först nu fighters växa upp som har tränat "allt" från början av sin karriär och inte bara lagt till det som en eftertanke.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in