Citat:
Ursprungligen postat av gbajern
Det du försöker säga är att du tycker att sport är totalt ointressant?
Det är nämligen just det som MMA är, en sport. Det handlar om individer som mäter sig mot andra individer för att se vem som är bäst på ovan nämnda sportgren.
Jag tycker att det är fel att bara kalla mma för underhållning, det är ju inte mer underhållning än vad t.ex. fotboll är underhållning för den som går och tittar på matcher. MMA skulle inte dö bara för att publiken försvann, precis som att fotboll inte skulle slutas spela bara för att publikintresset försvann.
Nej, utan jag besvarade påståendet om att en budo-kille säkert får stryk i en UFC-ring, eftersom de skolats i två olika ting. Mitt ursprungliga inlägg var en klargörelse i de olika begreppen om kampsport och kampsport. Vissa är intresserade av att få se vem som vinner pokalen som skall bevisa att man knockat någon, medan andra är intresserade av en mer personlig utveckling som inte har så mycket med bekräftelse från andra att göra, inga fans, inga prispengar och inga diskussioner kring vem som knockar vem. Det var vad jag menade.
För att svara dig så, nej, MMA är väl inte mer underhållning än vad fotboll är. Har jag aldrig sagt heller, utan det är väl snarare så att det är ungefär där någonstans det hamnar. Underhållning som i fotboll ungefär. Men nu går vi in på mer individuell smak och tycke. Vad jag tycker om MMA eller vad du tycker om MMA är helt ointressant. Det är dock så att de som är intresserade av UFC ofta är intresserade av den del av kampsport vi kallar kumité, fast under helt andra omständigheter eftersom det drivs av helt andra intressen, så som pengar, underhållning och längtan efter så brutalt våld som möjligt under de regler man sätter upp. Moralen pressas för underhållningens skull helt enkelt. Jag är ingen moralkärring eller så utan jag bara talar om vad det handlar om. Det skall även gärna spelas hårt på en viss image som publiken gärna ska anamma för att förhöja känslan av att det där näsbenet när som helst kan flyga. Det är liksom den stenhårda hetsiga programledaren, de häftigt inredda hallarna alá Fightclub på steroider. Man behöver inte vara beteendevetare eller psykolog för att förstå vilka slags karaktärsdrag hos målgruppen man försöker tilltala.
Men vad det gäller ifall det
endast är underhållning, så nej givetvis inte. Utövarna måste ju träna inför kalaset också, så för de innebär väl UFC en hel del motion och styrketräning, råa ägg och kyckling också.