Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Hur det är med Max och BK vet jag icke, men du har alles rätt i att McDonalds burgare inte innehåller något annat än 100% nötkött. Kryddor tillsätts när köttet är färdiggrillat, precis innan det ska läggas på burgaren. Anledningen till att jag vet detta är för att jag jobbat lite extra under tre år på McD medan jag gick gymnasiet (tog studenten i våras).
Jepp, det konstiga är att max anser att de måste ha ägg i för att det ska funka medan donken och BK tydligen lyckats lösa det. Det är rätt synd för att allt förutom köttet (eller fisken, smakar vedervärdigt om fiskköttet på max) är rätt fint på max. Men köttet kan få mig att hulka....
Citat:
Intressant variant att frysa köttet innan tillagning, det ska också testas!
Ja, det gör inte burgaren bättre, tvärtom, men det blir lättare att steka den då man kan fräsa på en fin stekyta som hjälper till att hålla ihop burgaren. Sen är det ju praktiskt att bara ta fram en plastpåse med en färdig burgare i. Men visst är färskt bättre... Prova att steka en färsk före du fryser burkarna individuellt i sin plastpåse. Inget kladd! Ingen disk!
Citat:
Mitt burgarrecept brukar för övrigt se ut som följer:
Ca 110 (ett kvarts Pound)-200g färs per burgare, brukar göra ungefär 1-3kg samtidigt.
1-2 ägg, beroende på mängd färs.
BBQ sås, ungefär 1-2 matskedar för att ge lite sötma och rök i smaken. Speciellt om burgarna steks och inte grillas.
Salt och svartpeppar samt ev ett stänk tabasco.
Ja, det är ju bara att skippa ägget och byta BBQsåsen mot en bra olja, gärna med röksmak som du säger. Nu hittade jag billig grillolja på ÖB så...
Man kan ju ha i andra kryddor också, det tycker jag är helt OK i vår kyrka! En ide kan ju vara att finhacka ner lite grisbacon i färsen för att gasa på fetthalten.
Citat:
Blanda allting, forma burgarna. Stek/grilla och avsluta med att lägga en skiva cheddarost på toppen som får smälta över burgarna innan dessa serveras.
Jag tycker nog man ska ha två skivor

Idag körde jag Garants prästost som kostade 49:- kilot på Vi denna vecka. Funkade väl men hamburgerindustricheddar är konstigt nog förbannat fint. Köttfärsen köpte jag för 29:90 på samma vi-affär. Man kan inte kalla den högklassig...men måltiden blev OK och billig, 7 kr för köttet, 50 öre grillolja, ganska mycket ost... Ett bra bröd, funkar med färdigköpta hamburgerbröd men de är ofta väl dyra, kneipp tycker jag är helt OK som bröd. Idag blev det dock Garants rostbröd. Sen smetar jag majo, jag brukar köpa kavlis, på det nedre brödet, lägger på rå lök, inte för stark, röd ser ju trevligt ut men numer vette tusan vad de gjort med den, ofta stark, som då fastnar i majon, rejält med sallad, hamburgaren med kryddor, främst peppar, kanske ngn grillvariqant, kanske salt och ost, eventuellt ingelstas kalkonbacon, på det tomat, jag brukar köra 3 rejäla skivor tomat, och ev smörgåsgurka. Ovanbrödet kan få lite senap på sig, sällan ketchup. Jag har faktiskt nästan helt tagit bort Ketchup från maten. Och jag är väldigt konservativ med saltet. Vänjer man sig med salt på allt måste man ha det, jag känner av några korn som förhöjer smaken. Avslutar med att stoppa burgaren i en ficka, antingen ett kaffefilter eller en klippt plastpåse, beror på hur den rinner och hur stor den är.
Priset lär ligga under 20kr utan bacon.
Till det så kan man ta några av lidls lökringar, fritera dem i en gjutjärnspanna ca 1 min per sida, kan även slänga i några industripommes, de skalfria klyftorna från lidl är äckligt snabbmatsgoda men jag söker ännu efter en riktigt bra pommes från frysdisken i affären. Det är väl slitsamt att göra egna.