Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Det mest komiska i den tragiska historien är ändå kvinnan som larmade SOS. Hur lät den överdriften över telefon, som föranledde att dom fann det nödvändigt att bussa inte mindre än TVÅ polispatruller på kreaturet? "Hjälp, en rabiessmittad bergspuma rev inom loppet av en minut ut mina inälvor och slukade en busslast skolbarn!" Eller, varför inte vid dålig mobiltäckning: "hjälp, en rysk satellit har åsamkat radioskugga och det haglar ektoplasma från mikrovågsugnen!"
Snarare så här:
Polis: "Hallå?"
Tant: "Ja, hallå, vi här i koloniområdet har haft problem i över en veckas tid nu med en förvildad katt. Den stryker i området, bajsar i min rabarberodling och ser allmänt övergiven och mager ut. Nyss så var den inne i min stuga och när jag försökte få ut den så bet och rev den mig. Det är inte en hållbar situation längre. Vi är många som är besvärade"
Polis: "Jag förstår, en övergiven katt. Jag skickar två patruller med fångstutrustning."
Tant: "Tack så mycket konstapeln."
Efteråt på polisstationen
Polis1: "Ja så var det här med den där tanten i koloniområdet och katten."
Polis2: "Ja, hur gick det, berätta!"
Polis1: "Inte mycket att berätta, en mager och sliten stackars katt som fräste åt allt och alla, tydligen hade den strukit omkring en längre tid i området. Tanten var inte allvarligt skadad förresten men man kan ju inte ha katter utan ägare som springer omkring hursomhelst, vi är ju inte något jävla U-land."
Polis2: "Vad gjorde ni då?"
Polis1: "Ja, vi var ju fyra stycken så det gick ju ganska enkelt att fånga in katten, den var mager och aggressiv så vi fann för gott att avliva den enligt 21 § lagen om tillsyn över katter och hundar då vi ansåg att den saknade ägare."
Polis2: "Jasså, ni läste inga rättigheter för katten eller lät den ringa ett telefonsamtal?"
Polis1: "Nej, jag avlivade den med tjänstevapnet istället. Några snabba skott, den hann aldrig lida."
Polis2: "Fan, du vet väl hur upprörda Aftonbladet och djurvännerna kommer att bli nu? Dom kan ju inte lagen och kommer att tjaffsa om att katten inte var övergiven och därför spelar det ingen roll om ni ansåg det eller ej samt att ni borde utrett saken genom att ta hand om katten och lämna den till katthem samt annonserat i riksmedia med bild på katten. De kommer också säga att katter inte kan vara aggressiva och att katter utan ägare i svensk natur är helt naturligt och allt annat är rasism!"
Polis1: "Nej, så dumma kan väl folk ändå inte vara?"
Polis2: "Jo...på Flashback..."