2011-07-10, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Man måste kunna ange rimliga skäl till att katten ska vara övergiven och förvildad och det har inte funnits i det här fallet då dumjävlarna enbart har gått på att katten saknade öronmärkning och halsband.
Vi kan också av rimliga skäl anta att den inte hade ID-chip då ägarna identifierade den genom egen observation.
Helt omärkt katt i en kommun där alla ägda katter måste vara märkta kan väl rimligen antas vara förvildad?

Edit: Alla kommuner har så kallade lokala föreskrifter som gäller för de boende.
http://www.ostersund.se/omkommunen/lokalaforeskrifter.4.40c7207e118ac0add2780001128.h tml
Under allmänna lokala föreskrifter står det klart och tydligt så här:

Katter
17 § Katten ägare eller den som tagit hand om en katt ska se till att katten är märkt med halsband
eller genom öronmärkning eller på annat sätt så att ägaren kan identifieras.
Senast redigerad av Wisby 2011-07-10 kl. 21:37.
Citera
2011-07-10, 21:57
Medlem
Vad är det för mongo som ringer polisen för hon har blivit biten av en katt?
Citera
2011-07-10, 23:20
Medlem
Herrejävlar! Men vad kan man förvänta sig av backwoods-retard samhället som är Sverige. Hoppas inte att stackarn fick lida.
Citera
2011-07-11, 00:43
Medlem
2006.s avatar
Citat:
Det får du gärna länka till i så fall. Östersund kan inte stifta lagar som gäller över svea rikes lagar...
Har inte du gjort bort dig tillräckligt.

Lagen sätter ramarna för de kommunala bestämmelserna. Kommunerna kan alltså i bestämmelser detaljreglera, ex att du inte får gå med en hund i en viss park osv. Kommunerna kan också sätta bestämmelser som tex hur en katt ska vara märkt osv.
Citera
2011-07-11, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006.
Har inte du gjort bort dig tillräckligt.

Lagen sätter ramarna för de kommunala bestämmelserna. Kommunerna kan alltså i bestämmelser detaljreglera, ex att du inte får gå med en hund i en viss park osv. Kommunerna kan också sätta bestämmelser som tex hur en katt ska vara märkt osv.
Han fick ju ett svar där, men jag antar att han kommer ignorera det, vänta tills det droppat in några fler inlägg och börja argumentera mot en ny person.
Citera
2011-07-11, 07:38
Medlem
Lodbrokers avatar
Citat:
Man måste kunna ange rimliga skäl till att katten ska vara övergiven och förvildad och det har inte funnits i det här fallet då dumjävlarna enbart har gått på att katten saknade öronmärkning och halsband.
Nej. Det måste man inte. Som lagen ser ut räcker det med att man kan anta att katten är förvildad eller övergiven.
Citera
2011-07-11, 13:15
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Det får du gärna länka till i så fall. Östersund kan inte stifta lagar som gäller över svea rikes lagar...
Självklart kan de göra det, åtminstone i såna här fall. Vi kan ta ett exempel gällande hundar, det råder inte generellt koppeltvång i Sverige men vissa städer har det inskrivet i sina lokala föreskrifter. Samma sak och helt lagenligt.
Citera
2011-07-11, 13:17
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anteaus
Och förresten — en del har här i tåden nämnt att det handlar om en "gammal kvinna", en enda har (utan källhänvisning) åldersbestämt henne till 58 år. Andra har därtill påstått att katten tagit sig i i den "gamla kvinnans" hem. Ingsenstans har då jag läst ett endaste dugg om att kattan tagit sig in i någons hem — det enda jag läst är att katten befanns sig på ett kolonilttomräde. Viss skillnad, liksom.
Känner mig träffad, tror jag länkat till artikeln tidigare i tråden men om du missat det kommer den igen: http://op.se/lanet/ostersund/1.3685546-polisen-avrattade-familjekatt

Utdrag ut artikeln:

"En 58-årig kvinna ringde polisen i lördags. Själv har hon en av stugorna i koloniområdet och hon berättade att en katt varit en olägenhet i området den senaste veckan.

På lördagen hade katten tagit sig in i kvinnans stuga och när hon skulle slänga ut den rev och bet den kvinnan, så att hon började blöda."
Citera
2011-07-11, 13:23
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Scanner för katt/hundmärkningschip är alltså del av polisens fältutrustning?

Jag vill gärna ha en källa på det annars; I CALL BULLSHIT.
Är det helt otroligt att tro att polisen tar med sig en scanner när de vet att de ska ut på ett uppdrag som rör en katt? Det behöver inte betyda att det ingår i polisens normala fältutrustning lika lite som fångstsnara och tjocka handskar utan i vissa fall är det kanske sådant som finns på stationen och man tar med sig i fall som rör husdjur? Är det så att polisen inte scannat efter ett chip är det ju tragiskt, men det finns inget som säger att de faktiskt inte gjort det.
Citera
2011-07-11, 15:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avantasia
Är det helt otroligt att tro att polisen tar med sig en scanner när de vet att de ska ut på ett uppdrag som rör en katt? Det behöver inte betyda att det ingår i polisens normala fältutrustning lika lite som fångstsnara och tjocka handskar utan i vissa fall är det kanske sådant som finns på stationen och man tar med sig i fall som rör husdjur? Är det så att polisen inte scannat efter ett chip är det ju tragiskt, men det finns inget som säger att de faktiskt inte gjort det.

Där jag bor så inngår scanners i "fångstutrustningen", dvs tillsammans med snaran och handskarna.

Det finns även en scanner i hundbilen då det normalt är den dom skickar ut när det ska omhändertas/fångas husdjur pga dom burar som finns monterade i den.
Citera
2011-07-11, 18:31
Medlem
SportTacs avatar
Sådär, då var saken avgjord

"Katten Kajsa sköts ihjäl av poliser.

Nu läggs anmälan mot dem ner.

– Jag kan inte se att de gjort något fel, säger åklagare Pär G Lindell."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13309024.ab

Domen är rättvis!
Citera
2011-07-11, 19:48
Medlem
2006.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SportTac
Sådär, då var saken avgjord

"Katten Kajsa sköts ihjäl av poliser.

Nu läggs anmälan mot dem ner.

– Jag kan inte se att de gjort något fel, säger åklagare Pär G Lindell."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13309024.ab

Domen är rättvis!
Som väntat alltså.

Nu kommer BallaRune och alla andra muppar säga bittert "rättsväsendet är korrumperat, rättvisa åt katten Kajsa!!!".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in