2011-07-13, 05:56
Medlem
Jernvantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Sist men inte minst: I äkta FB-anda måste jag fråga: Vilken etnicitet hade katten?!

Bondkatt troligast, så föräldrarna och dess förfäder var rasförrädare som blandat blod under hundratals generationer.
Citera
2011-07-13, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jernvante
Bondkatt troligast, så föräldrarna och dess förfäder var rasförrädare som blandat blod under hundratals generationer.

Nej, nej. Ingen rasförrädare. Detta handlar om svenska bondkattgener sedan Birger Jarls dagar
Citera
2011-07-13, 14:02
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisby
Nu tvivlar jag på att det rör sig om en amputation till följd av kattens attack men det kan väl inte anses omöjligt att en katt kan hoppa upp i nivå med armen och riva och bita?
Vi kommer till det oprovocerade kontra provocerade lite längre ner.

Snarare "Aha, en förvildad och övergiven katt har bitit en kärring inne på ett inhängnat område. Lika bra att göra slut på lidandet för den katten kan inte må bra."

Det är inget nytt att den bakterieflora som existerar i munnen hos katter kan orsaka svåra infekterade sår vilket kan få svåra konsekvenser för den bitne.

Som kattägare borde det inte vara helt okänt för dig att katter kan ha lätt för oprovocerade attacker.
Tidigare i tråden skrev jag om kelaggression där katten plötsligt får för sig att börja bita och klösa på den person som kelar med den till följd av en inre psykisk konflikt hos katten. Detta är en vanlig oprovcerad attack.
Jag skrev också om inlärda beteenden där katten börjar attackera oprovocerat för att få uppmärksamhet.
Då tänker ägaren ofta att katten måste vara hungrig och beteendet belönas med mat.

På det stora hela så tror jag att det är betydligt vanligare med oprovocerade kattattacker än vad vi vet. Ett enormt mörkertal som vida överstiger exempelvis hundattacker.
Detta tror jag mycket beror på att en hundattack syns och hörs på ett helt annat sätt än vad en kattattack gör och att vi har fått för oss att när en katt attackerar så är det inte katten som gör fel utan att det är vi som gjort något fel.

Men allt det här har väl egentligen behandlats tidigare i tråden...
Ja,då har man ju fixat sig en "attack-katt"!

Hmm,nja..Visst händer det säkert,men vanligast (speciellt om katten är förvildad) är nog att kisse flyr,än vänder och hugger,eller vad tror du?

De få gånger jag fått en "kel-attack" av någon av våra katter,har jag knappast blivit biten,eller speciellt svårt sargad..(Känner ju dock katterna vi har..) Det som utlöser detta,kan även vara att det kittlar,och efter ett tag så bir det liksom alldeles för mycket "kittel" och kisse värjer sig och drar.

Jag rättfärdigar inte att allas katter ska fara kring vind för våg och ställa till rabalder/ofog. Men att skjuta bort huvudet på EN katt gör väl inte att alla lös-springande katter plötsligt stannar inne..
Citera
2011-07-13, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Ja,då har man ju fixat sig en "attack-katt"!

Hmm,nja..Visst händer det säkert,men vanligast (speciellt om katten är förvildad) är nog att kisse flyr,än vänder och hugger,eller vad tror du?

De få gånger jag fått en "kel-attack" av någon av våra katter,har jag knappast blivit biten,eller speciellt svårt sargad..(Känner ju dock katterna vi har..) Det som utlöser detta,kan även vara att det kittlar,och efter ett tag så bir det liksom alldeles för mycket "kittel" och kisse värjer sig och drar.

Jag rättfärdigar inte att allas katter ska fara kring vind för våg och ställa till rabalder/ofog. Men att skjuta bort huvudet på EN katt gör väl inte att alla lös-springande katter plötsligt stannar inne..

Ja, visst är väl det vanligaste att de flyr. Däremot så tvivlar jag på att de har så lätt för att fly när de smiter in i ett skjul och vägrar att springa ut igen.
Jag får nog erkänna att ifall en katt hade sprungit in i mitt skjul och bitit och rivit mig när jag försökt få ut den så hade jag nog ringt polisen jag med.
Kanske inte just för att jag blir biten utan för att jag behöver hjälp med att få ut den.
Det är ju inte precis att stänga dörren och vänta en månad för att sen kasta ut den...

Jag är inte den som vill tvinga alla att ha innekatter. Däremot så är det så otroligt korkat att inte märka upp sin katt. Särskilt i Östersund där man sedan många år tillbaka MÅSTE märka den.
Man kan inte tänka längre än sin plånbok om man som kattägare struntar i att märka sin katt...
Citera
2011-07-15, 00:37
Medlem
Storblottarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expos
Vad du missat är att katten varit innekatt under i princip hela sitt liv, varför i hela helvete släpper dom då ut den? Klart att något kan hända för en så ovan katt.
Vart har du fått den informationen från? Att katten varit innekatt hela sitt liv och aldrig fått vara ute någon gång?

Vidare så blir inte en innekatt folkilsk över att få släppas ut. Det har med helt andra faktorer att göra.
Citera
2011-07-15, 00:40
Medlem
Storblottarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lodbroker
Nej. Det måste man inte. Som lagen ser ut räcker det med att man kan anta att katten är förvildad eller övergiven.
Gäller samma sak om man skulle stöta på en hund i samma tillstånd?
Citera
2011-07-15, 13:40
Medlem
DerangedMcLaughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
I vilka fantasier då? Du kan inte mycket om katters beteende va?
Jag har haft katter i 30års tid och hittills har jag aldrig sett eller hört talas om en katt som går till attack mot en människa helt oprovocerat.

Läs noga innan du kommenterar. Jag skrev att det är mer troligt att kvinnan gjorde något för att provocera katten till attack.
Citera
2011-07-15, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storblottarn
Vart har du fått den informationen från? Att katten varit innekatt hela sitt liv och aldrig fått vara ute någon gång?

Vidare så blir inte en innekatt folkilsk över att få släppas ut. Det har med helt andra faktorer att göra.

Står i artiklarna att katten varit innekatt i hela sitt liv.
Ingen har väl heller påstått att en katt blir automatiskt folkilsk av att släppas ut.
Däremot blir en katt som varit innekatt i 10 år fruktansvärt stressad av den nya situationen.
Särskilt om den släpps ut på andra katters revir, får stryk och jagas iväg.
Att den då har enkelt för att bli aggressiv mot okända människor och uppträder förvildad är inget underligt.

Citat:
Gäller samma sak om man skulle stöta på en hund i samma tillstånd?

En förvildad och övergiven hund i Sverige?
Sällsynt fall.

Men att aggressiva hundar avlivas?
Tycks betydligt vanligare än att aggressiva katter avlivas.
Titta här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=2993048
Lindrig skada på en treåring resulterade i att hunden avlivades på plats.
Säkert ungen som gjorde något dumt mot hunden också.
Citera
2011-07-15, 18:12
Medlem
Storblottarns avatar
Citat:
Står i artiklarna att katten varit innekatt i hela sitt liv.
Ingen har väl heller påstått att en katt blir automatiskt folkilsk av att släppas ut.
Däremot blir en katt som varit innekatt i 10 år fruktansvärt stressad av den nya situationen.
Särskilt om den släpps ut på andra katters revir, får stryk och jagas iväg.
Att den då har enkelt för att bli aggressiv mot okända människor och uppträder förvildad är inget underligt.
Det står även i artiklarna att katten var ute på sin dagliga upptäcktsfärd. Det rimmar väl ganska illa med att den då har varit innekatt hela sitt liv?

En katt blir inte aggressiv utan orsak helt enkelt. Sedan spelar det ingen roll om den varit inne eller utekatt hela sitt liv. Blir den aggressiv finns det en orsak, annars skulle den inte bli det. Och hur jag tror det hela har gått till har jag redan förklarat tidigare.

Citat:
En förvildad och övergiven hund i Sverige?
Sällsynt fall.
De kunde heller inte veta om katten var förvildad och övergiven. Det var bara det jag ville få fram.

Citat:
Men att aggressiva hundar avlivas?
Tycks betydligt vanligare än att aggressiva katter avlivas.
Titta här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=2993048
Lindrig skada på en treåring resulterade i att hunden avlivades på plats.
Säkert ungen som gjorde något dumt mot hunden också.
Skador från en hund är ofta ganska mer omfattande än från en katt. I alla fall om vi ska utgå från de fall som fått lika stor uppmärksamhet i media som detta med katten.
Citera
2011-07-15, 18:22
Medlem
Citat:

De kunde heller inte veta om katten var förvildad och övergiven. Det var bara det jag ville få fram.

Skador från en hund är ofta ganska mer omfattande än från en katt. I alla fall om vi ska utgå från de fall som fått lika stor uppmärksamhet i media som detta med katten.

Det fanns ju däremot inget som pekade på att någon faktiskt ägde katten. Där katter MÅSTE vara märkta där får man anta att magra omärkta katter är förvildade och/eller övergivna.

Att skador från en hund ofta är mer omfattande gör ju inte att det ska bli skillnad om en tant blivit biten av en katt med lindriga skador och om en unge blivit biten av en hund med lindriga skador.

Att det blivit uppmärksammat i media just den här gången är ju en dålig kombination av nyhetstorka och riktigt dåliga kattägare...
Citera
2011-07-15, 18:35
Medlem
Storblottarns avatar
Citat:
Det fanns ju däremot inget som pekade på att någon faktiskt ägde katten. Där katter MÅSTE vara märkta där får man anta att magra omärkta katter är förvildade och/eller övergivna.
Vem har påstått att katten var utmärglad?

Citat:
Att skador från en hund ofta är mer omfattande gör ju inte att det ska bli skillnad om en tant blivit biten av en katt med lindriga skador och om en unge blivit biten av en hund med lindriga skador.
Det tycker jag absolut det gör. Det är sällan kattbett leder till så pass allvarliga skador att exempelvis operation krävs.

Citat:
Att det blivit uppmärksammat i media just den här gången är ju en dålig kombination av nyhetstorka och riktigt dåliga kattägare...
På vilket sätt skulle de vara dåliga kattägare? För att katten (förmodligen) blev trängd och försvarade sig, eller att de släppte ut katten utan halsband?
Citera
2011-07-15, 18:40
Medlem
Citat:
Vem har påstått att katten var utmärglad?

Det tycker jag absolut det gör. Det är sällan kattbett leder till så pass allvarliga skador att exempelvis operation krävs.

På vilket sätt skulle de vara dåliga kattägare? För att katten (förmodligen) blev trängd och försvarade sig, eller att de släppte ut katten utan halsband?

Det står att den vägde 1,5 kg. Det är lite jämfört med en normalstor katt.

Jag skulle säga att det är sällan att lindriga skador av hund leder till samma allvarliga inflammationer som kan drabba lindriga skador från en katt.

Följer man inte reglerna som kattägare så är man en dålig kattägare.
Katten hade nog aldrig avlivats om de hade följt reglerna.
Det är ju inte som för hundar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in