Citat:
Ursprungligen postat av Wisby
Nu tvivlar jag på att det rör sig om en amputation till följd av kattens attack men det kan väl inte anses omöjligt att en katt kan hoppa upp i nivå med armen och riva och bita?
Vi kommer till det oprovocerade kontra provocerade lite längre ner.
Snarare "Aha, en förvildad och övergiven katt har bitit en kärring inne på ett inhängnat område. Lika bra att göra slut på lidandet för den katten kan inte må bra."
Det är inget nytt att den bakterieflora som existerar i munnen hos katter kan orsaka svåra infekterade sår vilket kan få svåra konsekvenser för den bitne.
Som kattägare borde det inte vara helt okänt för dig att katter kan ha lätt för oprovocerade attacker.
Tidigare i tråden skrev jag om kelaggression där katten plötsligt får för sig att börja bita och klösa på den person som kelar med den till följd av en inre psykisk konflikt hos katten. Detta är en vanlig oprovcerad attack.
Jag skrev också om inlärda beteenden där katten börjar attackera oprovocerat för att få uppmärksamhet.
Då tänker ägaren ofta att katten måste vara hungrig och beteendet belönas med mat.
På det stora hela så tror jag att det är betydligt vanligare med oprovocerade kattattacker än vad vi vet. Ett enormt mörkertal som vida överstiger exempelvis hundattacker.
Detta tror jag mycket beror på att en hundattack syns och hörs på ett helt annat sätt än vad en kattattack gör och att vi har fått för oss att när en katt attackerar så är det inte katten som gör fel utan att det är vi som gjort något fel.
Men allt det här har väl egentligen behandlats tidigare i tråden...

Ja,då har man ju fixat sig en "attack-katt"!
Hmm,nja..Visst
händer det säkert,men vanligast (speciellt om katten är förvildad) är nog att kisse flyr,än vänder och hugger,eller vad tror du?
De få gånger jag fått en "kel-attack" av någon av våra katter,har jag knappast blivit biten,eller speciellt svårt sargad..(Känner ju dock katterna vi har..) Det som utlöser detta,kan även vara att det
kittlar,och efter ett tag så bir det liksom alldeles för mycket "kittel" och kisse värjer sig och drar.
Jag rättfärdigar inte att allas katter ska fara kring vind för våg och ställa till rabalder/ofog. Men att
skjuta bort huvudet på EN katt gör väl inte att alla lös-springande katter plötsligt stannar inne..