2011-06-24, 16:42
Medlem
blenderzs avatar
Intressant, du lade fram ett bra argument till att skaffa barn, inte ofta man ser det. Jag känner igen mig i det du skriver, tänker på sånt varje dag. Har en fråga till dig TS och jag är ledsen att behöva ställa den frågan eftersom vilket ditt svar än blir så kommer folk generellt att respektera dig mindre men men... Tycker du att du är smart? Eller har du någon bevis på det som IQ test eller liknande, vill inte se beviset utan bara se vad du svarar

Föresten självmord är patetiskt, men jag tror inte du är en sån person som skulle ta livet av dig.
Citera
2011-06-25, 00:42
Medlem
omskurengurkas avatar
Det finns ingen mening med livet! (Min Filosofi)

Inledning

Under en längre period har jag varit så pass deprimerad att jag funderade på att ta livet av mig.
Plågad av social fobi/extrem blyghet, ensamhet, självhat, tristess, kärleksbekymmer och separationsångest. Jag orkade inte mer. En dag var jag farligt nära, jag hade redan fäst en röd kabel i taket. Men då tvekade jag. Jag började filosofera kring liv, död, kärlek och världen. Då fick jag en uppenbarelse.

Min Filosofi

Ifall det finns någon mening med livet, varför skulle vi bry oss överhuvudtaget? Vad har det för betydelse? Jag skulle då helst inte vilja att den skulle avslöjas, för då skulle alla människor sträva efter att leva ett "meningsfullt" liv istället för att hitta sin egna väg till ett lyckligt liv.

Kan det vara så att det kanske inte finns någon mening med livet?

Jag är helt övertygad om att livet inte har någon mening. Faktiskt så tror jag att allting är meningslöst, jorden, universum... ja ALLT.

Det börjar med att vi föds, vare sig vi vill eller inte. Och det slutar med att vi dör. Vänner, familj, nära & kära, minnen, allt försvinner. Borta för evigt... Och vad händer efter döden då? Ingen vet.

Kommer ihåg när jag var liten, som alla andra ungar gillade jag att bygga sandslott. Och när det var klart så spolades det så småningom bort med sjön. Vad var det för mening med att bygga sandslott när dem ändå bara spolades bort?

Denna underbara planet, detta paradis, evolutionens stora underverk. En dag kommer den gå under. Alla dessa miljarder år det tog att skapa detta paradiset, flera miljarder år hårt arbete, helt bortkastat. Men det är ju långt tills dess.

Du tycker säkert att jag är knäpp nu, men vänta lite.

Eftersom livet inte har någon mening så har våra handlingar ingen som helst betydelse, om du råkar bete dig idiotiskt så kommer ju inte det följa dig tills slutet. När jag insåg detta faktum fick jag hopp. Hopp om att kunna leva ett normalt liv, att komma över min sociala fobi, att våga ta chanser.

Och vem vet vad som händer efter döden? Kanske en evig dvala som du aldrig kan vakna ur. Låter inte särskilt skoj va? Jag vågar inte ta den risken. Då är det bättre att kämpa vidare.

Om man sitter och grubblar över denna omöjliga gåta så är man uppenbarligen inte nöjd med sitt liv.

Jag trodde att jag skulle bli lycklig när jag hittade meningen med mitt liv. Men när det uppenbarade sig att det inte finns någon mening med livet fann jag lyckan.

Jag har nu lovat mig själv att:

Inte frukta döden: Det kan inträffa när som helst, när det väl inträffar finns det inget man kan göra åt saken

Aldrig ångra nånting: Gjort är gjort, att ettra sig över sina misstag gör det bara värre

VÅGA: Vågar du inget så vinner du inget.

Inte oroa mig i onödan: Ta det lungt, shit happens. Man kan inte styra över allt.

Tänk posivit vad som än händer: Du ska vara tacksam för att du existerar överhuvudtaget.

Ursäkta för grammatiska fel och om jag uttrycker mig konstigt. Jag skriver denna tråden mitt i natten, jag börjar ganska trött.

Har jag rätt eller är jag helt enkelt bara dum i huvet?
Citera
2011-06-25, 00:55
Medlem
hitochdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omskurengurka
Bra text
Jag tycker att du har rätt! Tycker att dom 5 sista punkterna stämmer in riktigt bra på hur jag ser saker och ting. Men att våra handlingar inte har någon betydelse stämmer delvis, om du inte bor i ute i skogen så kommer samhället alltid att döma dig efter dina handlingar tyvärr!
Citera
2011-06-25, 00:58
Medlem
Citat:
Inte frukta döden: Det kan inträffa när som helst, när det väl inträffar finns det inget man kan göra åt saken
(

Det där är riktigt bullshit, du skriver så bara för att låta cool och för att det är typisk "tonårsrebell" att tänka så. Du kan verkligen inte dö när som helst, sannolikheten för det är otroligt låg såvida du inte bor i typ Zimbabwe mitt under ett pågående folkmord. Du kommer nog leva ett långt och utdraget svenssonliv och dö när du är 82.
Citera
2011-06-25, 01:04
Medlem
omskurengurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hitochdit
Jag tycker att du har rätt! Tycker att dom 5 sista punkterna stämmer in riktigt bra på hur jag ser saker och ting. Men att våra handlingar inte har någon betydelse stämmer delvis, om du inte bor i ute i skogen så kommer samhället alltid att döma dig efter dina handlingar tyvärr!

Helt rätt, jag uttryckte mig kanske inte tillräckligt tydligt. Men du fattar nog vad jag menar

Citat:
Ursprungligen postat av tjackstirret
Det där är riktigt bullshit, du skriver så bara för att låta cool och för att det är typisk "tonårsrebell" att tänka så.

Nej jag skriver inte så för att vara cool, för IRL har jag varit en nolla i hela mitt liv. Oerhört patetiskt att spela cool bakom datorskärmen.

Citat:
Du kan verkligen inte dö när som helst, sannolikheten för det är otroligt låg såvida du inte bor i typ Zimbabwe mitt under ett pågående folkmord. Du kommer nog leva ett långt och utdraget svenssonliv och dö när du är 82.

Klart man kan (även om sannolikheten är väldigt låg), en olycka kommer alltid oväntat.
Citera
2011-06-25, 01:07
Medlem
-Fitt-s avatar
Citat:
Inledning

Under en längre period har jag varit så pass deprimerad att jag funderade på att ta livet av mig.
Plågad av social fobi/extrem blyghet, ensamhet, självhat, tristess, kärleksbekymmer och separationsångest. Jag orkade inte mer. En dag var jag farligt nära, jag hade redan fäst en röd kabel i taket. Men då tvekade jag. Jag började filosofera kring liv, död, kärlek och världen. Då fick jag en uppenbarelse.

Min Filosofi

Ifall det finns någon mening med livet, varför skulle vi bry oss överhuvudtaget? Vad har det för betydelse? Jag skulle då helst inte vilja att den skulle avslöjas, för då skulle alla människor sträva efter att leva ett "meningsfullt" liv istället för att hitta sin egna väg till ett lyckligt liv.

Kan det vara så att det kanske inte finns någon mening med livet?

Jag är helt övertygad om att livet inte har någon mening. Faktiskt så tror jag att allting är meningslöst, jorden, universum... ja ALLT.

Det börjar med att vi föds, vare sig vi vill eller inte. Och det slutar med att vi dör. Vänner, familj, nära & kära, minnen, allt försvinner. Borta för evigt... Och vad händer efter döden då? Ingen vet.

Kommer ihåg när jag var liten, som alla andra ungar gillade jag att bygga sandslott. Och när det var klart så spolades det så småningom bort med sjön. Vad var det för mening med att bygga sandslott när dem ändå bara spolades bort?

Denna underbara planet, detta paradis, evolutionens stora underverk. En dag kommer den gå under. Alla dessa miljarder år det tog att skapa detta paradiset, flera miljarder år hårt arbete, helt bortkastat. Men det är ju långt tills dess.

Du tycker säkert att jag är knäpp nu, men vänta lite.

Eftersom livet inte har någon mening så har våra handlingar ingen som helst betydelse, om du råkar bete dig idiotiskt så kommer ju inte det följa dig tills slutet. När jag insåg detta faktum fick jag hopp. Hopp om att kunna leva ett normalt liv, att komma över min sociala fobi, att våga ta chanser.

Och vem vet vad som händer efter döden? Kanske en evig dvala som du aldrig kan vakna ur. Låter inte särskilt skoj va? Jag vågar inte ta den risken. Då är det bättre att kämpa vidare.

Om man sitter och grubblar över denna omöjliga gåta så är man uppenbarligen inte nöjd med sitt liv.

Jag trodde att jag skulle bli lycklig när jag hittade meningen med mitt liv. Men när det uppenbarade sig att det inte finns någon mening med livet fann jag lyckan.

Jag har nu lovat mig själv att:

Aldrig ångra nånting: Gjort är gjort, att ettra sig över sina misstag gör det bara värre

VÅGA: Vågar du inget så vinner du inget.

Inte oroa mig i onödan: Ta det lungt, shit happens. Man kan inte styra över allt.

Tänk posivit vad som än händer: Du ska vara tacksam för att du existerar överhuvudtaget.

Ursäkta för grammatiska fel och om jag uttrycker mig konstigt. Jag skriver denna tråden mitt i natten, jag börjar ganska trött.

Har jag rätt eller är jag helt enkelt bara dum i huvet?
Om man bortser från filosofiskitsnacket i början så stämmer de fem punkterna på slutet bra med hur man bör se verkligheten för att bli lycklig med livet.
Citera
2011-06-25, 01:10
Medlem
-Fitt-s avatar
Citat:
Det där är riktigt bullshit, du skriver så bara för att låta cool och för att det är typisk "tonårsrebell" att tänka så. Du kan verkligen inte dö när som helst, sannolikheten för det är otroligt låg såvida du inte bor i typ Zimbabwe mitt under ett pågående folkmord. Du kommer nog leva ett långt och utdraget svenssonliv och dö när du är 82.
Jävla pantskaft. Snarare du som försöker vara tonårsrebell. Sverige är ett framgångsrikt land, men det betyder inte att sannolikheten för att TS blir påkörd av en bil imorgon minskar eller ökar. Såvida du inte är Gud och vet mer än oss dödliga såklart.
Citera
2011-06-25, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Fitt-
Jävla pantskaft. Snarare du som försöker vara tonårsrebell. Sverige är ett framgångsrikt land, men det betyder inte att sannolikheten för att TS blir påkörd av en bil imorgon minskar eller ökar. Såvida du inte är Gud och vet mer än oss dödliga såklart.

hahaha "pantskaft".. jävla tönt, sen den obligatoriska ted bundy avataren också.. Du blev säkert mobbad i skolan va?
Citera
2011-06-25, 02:28
Medlem
Vi lever för att dö...

Iallafall, tänk såhär: vad har du att förlora? Om du tänker för mycket på vad som kan hända så förlorar du! Du säger att du har socialfobi, varför? Jo för att du tänker på vad som kan hända och vad
är det, en diss kanske, en diss kommer inte döda dig. Umgås med människor, vad är det värsta som kan hända liksom? Du skämmer ut dig kanske, men vafan spelar det för roll...
Citera
2011-06-25, 23:50
Medlem
GreenGrapess avatar
Du säger alltså att du är rädd att döden ska vara som en evig dvala och att du inte vågar ta den risken, men menar samtidigt att man inte ska frukta döden, eftersom att den är oundviklig och att dina handlingar i livet då kommer att vara betydelselösa. Du säger att du har hittat hopp och ska söka lyckan, för att du kommit till insikten att ditt liv är meningslöst? Är då inte det en mening som du funnit med ditt liv? Bara för att du inte har en övertygelse om att du "måste" göra något, t.ex. tjäna gud eller bilda en stor lycklig familj så innebär det inte att du anser att livet är helt meningslöst. Du verkar uppenbarligen sträva efter att bli lycklig och tycka att livet är att föredra över döden.

Om du faktiskt hade trott att livet var helt meningslöst så hade du inte avslutat inlägget med att att lova dig själv att göra saker som du tror kommer att göra dig mer lycklig, du hade bara fortsatt leva mer eller mindre som du gjort tidigare och sluta tänka på det.
Citera
2011-06-26, 00:46
Medlem
Citat:

Eyyy bruschan...E det såå? chilla lite rå, feta surret om bullshit och grejer vettu fan asså bara för sannolikheten är låg innebär ju inte det att det inte kan hända snubben

@TS
Livet blir åtminstone intressant om man lever som om varje dag var den sista
Har du kommit tillrätta med blygheten kan du överväga en punkt6(eller 3.1) som går ut på att du alltid säger vad du tycker och tänker och aldrig tala illa om någon som inte på plats kan försvara sig. Synnerligen få som är begåvade med denna egenskap tyvärr.
Citera
2011-06-26, 20:10
Medlem
QkNNs avatar
inget har nån mening, sant. Man ska inte tänka på sånt där, bara att rulla vidare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in