Citat:
This.
Ursprungligen postat av Entr0pi
Vad menar du med att "alla värden och handlingar är lika värda"? Vad är de värda, och relativt vad? Låter som en logisk kullerbytta (eller var det meningen?) Själv ser jag allt sådant som subjektivt, dvs det existerar enbart i folks sinnen. Därför är moral och värden såklart något helt relativt (rätt och fel är totalt subjektiva begrepp). Livets mening är på samma sätt absolut inte något som objektivt existerar men det kan däremot ha en subjektiv existens. Kunskap tycker jag är lite svårare, ty världen runt om kring verkar inte vara subjektiv. Hur mycket jag än försöker och vill så kommer jag inte kunna flyga eller spruta eld. Och logiska slutledningar av typen "givet reglerna A och förutsättningarna B så följer C" kommer vara giltiga för alla människor, så de verkar inte heller vara subjektiva.
Bara man kommer överens om en utgångspunkt (några logiska regler+axiom), så blir utsagan "Inget är sant" inte alls en obevisbar paradox, utan ett trivialt falskt påstående (räcker ju med en enda sann utsaga för att motbevisa den).
Bara man kommer överens om en utgångspunkt (några logiska regler+axiom), så blir utsagan "Inget är sant" inte alls en obevisbar paradox, utan ett trivialt falskt påstående (räcker ju med en enda sann utsaga för att motbevisa den).
Jag kommer aldrig kunna acceptera kunskap som inte går att bevisas. Då kan man lika gärna tro på bibeln. Våran oförmåga att få kunskap är p.g.a. våra sinnen som inte ger oss en objektiv syn på världen. Bara för att du har glasögon så betyder det inte att världen blir större. Det finns inget sätt få objektiv kunskap.
Därför är 3+3=6 lika mycket som 3+3=57. Logik, religion, idioti och allt annat är lika värt. Att hävda något annat är att hävda att man har objektiv kunskap. Men att hävda att de är lika värda så hävdar man objektiv kunskap och en paradox uppstår. Den kallas Nihilism.
Utan kunskap så har du inget sätt att värdera saker och du kan ju själv räkna ut hur det blir men meningen med livet.
Nihilismen/extrem skepticism vinner alltid då den utgår från första principen - något som ingen annan filosofi gör. Ska du dock va en riktigt nihilist kan du inte kalla eller ens tänka dig vara en då du hävdar att du har objektiv kunskap. Och om du kallar dig för det gör det så blir det samma sak.
Att du vägrar ta ställning misslyckas också då även det är en ställning. För övrigt kan vi ju inte använda logik (se ovan) så varför bry sig. Paradox alltså. Min signatur beskriver det dock bäst.
Senast redigerad av Soffbord 2011-03-15 kl. 04:42.
Senast redigerad av Soffbord 2011-03-15 kl. 04:42.