2011-05-06, 17:20
Medlem
Runsliingans avatar
Doxyferm och alkohol ?

Jag käkar Doxyferm och undrar hur mkt man kan supa utan att pillerna sluta funka.

Äter dom mot klamydia, är det dåligt o ta typ 10 bärs imorgon ? Eller bör ja bara ta någon bara och supa mer sen när jag är frisk igen ?
Citera
2011-05-06, 18:37
Medlem
HarmonicAces avatar
Sup på och ta dina piller, det är lugnt. Somna inte i solen bara, Doxfyerm kan ge fototoxisk effekt.
Citera
2011-05-06, 20:38
Medlem
Runsliingans avatar
tack
Citera
2011-06-15, 14:56
Medlem
Doxyferm + alkohol/festival

Jag vet att det säkert finns ett antal trådar om detta redan,
men tänkte fråga i säkerhets skull.

Jag har käkar Doxyferm i två dagar nu och sticker imorgon ut och spelar med mitt band och blir borta
i 5 dagar. Jag kommer befinna mig på en festival där jag gärna super till det några gånger.

Jag hörde nått om att det är lungt att dricka alkohol om man tar tabletten tidigt på morgonen om man dricker på kvällen. Så att tabletten hinner få effekt innan man dricker alkoholen, så slipper effekten bli störd.

Stämmer detta verkligen?

tack på förhand.
Citera
2011-06-15, 15:17
Medlem
dekanmis avatar
Jag har fått höra att det ofta inte har någon större påverkan när man dricker alkohol och vet många som ätit doxyferm och ändå druckit. Men man ska nog försöka vara försiktig i alla fall.
Citat:
Doxycyklin omsätts snabbare i kroppen tillsammans med alkohol, framför allt om man dricker alkohol ofta och mycket. Det kan göra att läkemedlet får sämre effekt.
http://www.1177.se/Vasternorrland/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Doxyferm/
Citera
2011-06-15, 17:41
Medlem
Alkoholen inducerar enzymet som bryter ned antibiotikan, vilket gör att den snabbare går ur kroppen och kanske inte hinner göra sin effekt fullständigt.
Men har du bara två dagar kvar som du ska ta?
Isåfall så borde den redan gjort sin verkan till största delen. De sista dagarna är väl mest för att man ska vara 100% säker att alla bakterier dött och inga skapat resistens.

Så, om du tar din nästsista tablett på morgonen och sedan dricker på kvällen innan du tar sista så borde det inte göra någonting.
Men man vet aldrig. Inte så kul att få resistenta bakterier i kroppen heller.
Citera
2011-06-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protonen
Alkoholen inducerar enzymet som bryter ned antibiotikan, vilket gör att den snabbare går ur kroppen och kanske inte hinner göra sin effekt fullständigt.
Men har du bara två dagar kvar som du ska ta?
Isåfall så borde den redan gjort sin verkan till största delen. De sista dagarna är väl mest för att man ska vara 100% säker att alla bakterier dött och inga skapat resistens.

Så, om du tar din nästsista tablett på morgonen och sedan dricker på kvällen innan du tar sista så borde det inte göra någonting.
Men man vet aldrig. Inte så kul att få resistenta bakterier i kroppen heller.

Nej. Jag har 7 piller kvar, tyvärr. Så det ser rätt kört ut.
Tänkte mest på hur tabletterna värkar under dagen. Ifall det gör nån skillnad om dem käkas tidigt och man dricker sent. Hur som haver. Får ta det lungt, alltså.
Citera
2011-09-23, 14:42
Avslutad
Hur mkt påverkas doxyferm av alkohol?

Har tagit Doxyferm mot Klamydia i nio dagar nu. Dock supit till tre av dagarna. Tror ni att jag fortfarande har Klamydia? Orkar inte åka dit för att prova igen..
Citera
2011-09-23, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Har tagit Doxyferm mot Klamydia i nio dagar nu. Dock supit till tre av dagarna. Tror ni att jag fortfarande har Klamydia? Orkar inte åka dit för att prova igen..
Jag söp 4 av de 10 dagarna jag käkade doxyferm när jag gjorde det mot klamydia, det försvann ändå. Beställ hem ett test för säkerhets skull
Citera
2011-09-24, 18:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av duggregn
Jag söp 4 av de 10 dagarna jag käkade doxyferm när jag gjorde det mot klamydia, det försvann ändå. Beställ hem ett test för säkerhets skull

Var gör man det? Har redan doppat fyra gånger.. Heh.
Citera
2011-09-24, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Var gör man det? Har redan doppat fyra gånger.. Heh.
Klamydia.se ?
Citera
2011-09-24, 18:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av duggregn
Klamydia.se ?

Bor inte där det finns?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto