2010-10-07, 15:08
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miarose
Googlat runt rätt mycket och på dom flesta sidorna står det att det ej är bra att dricka medans man tar doxy. Fast sen såg jag den här:

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-o...ricka-alkohol/

Är sjukt förvirrad. Får man eller får man ej?

Det är inte farligt att dricka när man äter Doxyferm, men effekten av tabletten kan avta om du blandar med alkohol. Då man brukar behandlas i 9 dagar så är det väl bara att göra ett kort uppehåll på alkohol?
Fast du kanske har en annan behandlingsperiod?
Citera
2010-10-07, 15:44
Medlem
miaroses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrik686
Det är inte farligt att dricka när man äter Doxyferm, men effekten av tabletten kan avta om du blandar med alkohol. Då man brukar behandlas i 9 dagar så är det väl bara att göra ett kort uppehåll på alkohol?
Fast du kanske har en annan behandlingsperiod?

Nej det är nio dagar. Bara det att det är fetfest i helgen sen har jag bjudit hit en vän från annan ort.

Läste detta även:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/...t-antibiotika/

Kanske tar mig ett sexpack 2,8 bara för att bli lite salongs.
Citera
2010-10-07, 21:15
Moderator
fredrik686s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miarose
Nej det är nio dagar. Bara det att det är fetfest i helgen sen har jag bjudit hit en vän från annan ort.

Läste detta även:
http://www.smittskyddsinstitutet.se/...t-antibiotika/

Kanske tar mig ett sexpack 2,8 bara för att bli lite salongs.

Läste länken och kan tillägga att det i bipacksedel står att preparatet kan tappa effekt i kombination med alkohol, därför skrev jag det. Sen även om den tabletten tappar effekt så har du ju ändå 9 andra som troligtvis ger effekt. Själv sköt jag upp startdagen på min Doxyferm-kur för att kunna dricka.
Ja, du behöver ju inte dricka så du däckar iaf.
Citera
2010-11-04, 10:25
Medlem
paperflys avatar
Läkaren sa att alkohol + doxyferm var okej. Jag litar inte på honom.

Pratade med min läkare idag och han sa att kombinationen doxyferm och alkohol inte var farlig. Extrakollade med honom om han då menade ett glas vin till maten bara eller om det var lika ofarligt om jag drack 5-6 starköl. Nix, ingen fara sa han. Frågade om det kan påverka behandlingen, nix, ingen påverkan sa han.

Alltså var det fritt fram för mig att ta mig en redig sup i helgen, ingen fara för mitt liv, ingen fara att läkningen av mitt virus ska faila.

Nu till grejen: jag har läst på bipacksedeln att alkohol KAN försämra behandlingen. Och all googling säger både att det helt klart försämrar behandlingen och även som det står i bipacksedeln - att det KAN försämra.

Så vem ska jag lita på? läkaren eller google + bipacksedel?
Citera
2010-11-04, 10:27
Medlem
Defunctuss avatar
Gå till apoteket och fråga...

Man kan ju tycka att du borde kunna lita på läkare men vem vet han kan ju vara trött på sitt jobb helt enkelt.
Citera
2010-11-04, 10:40
Medlem
doxyferm är en antibiotika medicin som inte bör mixxas med alkohol. Läkaren verkar ju vara outbildad. Så jag tycker inte du ska supa när du går på doxyferm, men det är ju upp till var och en.
alkoholen bryter ner antibiotika kuren och på såvis kan du få följd sjukdomar efter några veckor.
Citera
2010-11-04, 10:48
Medlem
Jakuzas avatar
Gissar på att du fått klamydia och måste gå en kur. Doxyferm är vad jag förstått det en ganska "svag" antibiotika och jag har själv krökat när jag kurat mot klammen och har många polare som gör samma sak varav två är färdiga läkare med kåtslag som ofta drar på sig det ena och andra. Och det funkar varje gång.
Varför det står så på bibacksedeln och på google är för att de tar det säkra före det osäkra.

Så kröka du tills damerna blir snygga.
Citera
2010-11-04, 13:23
Medlem
Läkaren hade rätt såtillvida att antibiotika generellt sett inte interagerar med alkohol vilken någon ovan påstod att det skulle göra. Det finns dock några få undantag och Doxyferm är ett av dem. Alkohol förkortar halveringstiden av Doxyferm vilket kan leda till sämre behandlingseffekt. Jag skulle inte dra mig för att ta ett glas till maten men upprepade ordentliga fyllor under behandlingen skulle jag inte rekommendera.
Citera
2010-11-09, 21:07
Medlem
paperflys avatar
Doxyferm och alkohol vid behandlingens slutskede.

Hej.

Har ätit Doxyferm mot klamydia nu i exakt 9 dygn, har inte misskött behandlingen genom att dricka eller något sådant. Tog den 9:e tabletten idag 11.00. Imorn runt samma tid tar jag den 10:e och sista.

Nu har jag lite vin i kylen och tänkte ta 1-2 glas för mig själv. Kan detta förstöra hela behandlingen? jag menar, har ju tagit i 9 dagar, så det mesta av klamydian torde vara borta nu, eller kanske all. Borde ju finnas lite säkerhetsmarginaler i medicinering och sånt, typ att egentligen är man behandlad efter 6 dagar, men resterande tabletter tar man "bara för att..". Doktorn sa att om jag drack några öl så var det ingen fara, och då sa han det första behandlingsdagen. Många andra sa att det var dumt att dricka, men nu är jag mellan dag 9 & 10.

I helgen som var tänkte jag kröka loss med polarna, ringde sjukvårdupplysningen och frågade lite. De sa att när man dricker så har levern fullt upp med att bryta ner alkoholen och då bryts ganska liten mängd doxyferm ned, så nästa dag när jag tar en ny tablett kan det bli förgiftning eftersom att den förra tabletten inte ännu försvunnit ur kroppen. Nu är de 10 timmar sen jag tog den.

Vad tror ni på dessa två frågor:

1. Är det farligt för hälsan med två glas vin?
2. Förstör jag hela behandlingen av två glas vin?
Citera
2010-11-09, 21:25
Medlem
drbondos avatar
Tror inte att du behöver oroa dig i någon av frågorna.
Citera
2010-11-09, 21:37
Medlem
kvistlacks avatar
Nej. Nej.
Citera
2011-01-15, 15:21
Medlem
Hundleifs avatar
Undrar också om man kan ta två - tre öl då jag äter doxycyklin mot mycoplasma i luftvägarna.. suck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in