2005-11-01, 23:39
Medlem
Monikas avatar
Äter doxyferm (känner mig tvungen att påpeka att jag inte har klamydia) och har druckit alkohol lite under tiden. Tre gånger kanske. En gång blev jag till och med lite full. Kan fråga läkaren på torsdag men jag blev plötsligt orolig att alkoholen skulle ha slagit ut effekten. Någon som vet hur alkoholtålig doxyferm är?
Citera
2005-11-02, 15:43
Medlem
mkggas avatar
Effekten av Doxyferm minskas om du dricker alkohol... Ta för vana att läsa bipacksedeln när du får medicin utskriven, det står väldigt mycket vettiga saker på den!

Just eftersom Doxyferm är ett antibiotikum, så finns alltid en risk att ett antal bakterier överlever om man gör uppehåll i behandlingen eller minskar effekten av sitt antibiotikum, så ja, det finns en risk att kuren inte gett effekt.
Citera
2005-11-02, 15:53
Medlem
Monikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mkgga
Effekten av Doxyferm minskas om du dricker alkohol... Ta för vana att läsa bipacksedeln när du får medicin utskriven, det står väldigt mycket vettiga saker på den!

Just eftersom Doxyferm är ett antibiotikum, så finns alltid en risk att ett antal bakterier överlever om man gör uppehåll i behandlingen eller minskar effekten av sitt antibiotikum, så ja, det finns en risk att kuren inte gett effekt.

Jo jag vet. Men frågan var hur stor risken var. Det står ju att doxylinet omsätts snabbare av alkohol vilket KAN MINSKA medicinens verkan. Och det kan ju betyda lite vad som helst. Tydligen verkar det vara lugnt iallafall. Jag lär ju märka om jag blir sjuk igen.
Citera
2007-01-30, 20:09
Medlem
Doxyferm och alkohol

skrev likande tråd förut då ajg skerv fel namn på pinicillinet.. så jag skirver en ny.. ursäktar för den gamla...
hur som helst.. jag undrar om någon vet hur alkohol påverkar läkemedlets verkan??
jag käkar doxyferm som är ett penicillin mot bihåleinflamation.. jag hittar inet på nätet som säger att det r fördjudet.. det står bara att man inte "bör" o så o si.. någon vet säkert hur det påverkar??
tack på förhand
Citera
2007-01-31, 16:48
Medlem
Ballooos avatar
Alkohol minskar effekten av Doxyferm, alltså under den tiden du ska ta Doxyferm bör du undvika att dricka alkohol för att uppnå bästa effekt.
Citera
2007-09-26, 20:54
Medlem
Maskrosens avatar
Doxyform - Får inte dricka...

Nu sitter jag här med min medicin Doxyform som jag ska äta i hela tio dagar.
Läkaren sa till mig att jag inte får dricka alkohol eller ha något sexuellt umgänge under tiden.

Hur mycket jag än googlar på medicinen står det inget om att jag "inte" får dricka alkohol, vet någon om detta stämmer?

Får jag dricka eller inte? (Alkohol alltså)
Citera
2007-09-26, 21:25
Medlem
wääuus avatar
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19930319000041&DocTypeID =7&UserTypeID=2&clickable=0

"Användning av Doxyferm med mat och dryck

Effekten av Doxyferm kan påverkas vid samtidigt intag av alkohol.

Effekten av Doxyferm påverkas inte av mat."
Citera
2007-09-26, 21:59
Medlem
Maskrosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19930319000041&DocTypeID =7&UserTypeID=2&clickable=0

"Användning av Doxyferm med mat och dryck

Effekten av Doxyferm kan påverkas vid samtidigt intag av alkohol.

Effekten av Doxyferm påverkas inte av mat."

Vad i hela helvete.....

Och om jag inte tar varje dag och "råkar" glömma bort en dag och super sönder den dagen, då är allt pajt?

Helvete..

Fast iåförsej, vid samtidigt intag av alkohol står det..

Om jag tar en tablett på morgonen (runt 9 tiden) borde jag väl kunna dricka runt 10-11 på kvällen?
Citera
2007-09-26, 23:02
Medlem
Cydelixs avatar
Ställ dig själv frågan: Är det värt att chansa?
Citera
2007-09-26, 23:31
Medlem
nkwtms avatar
Ordet "samtidigt" kan man ju definiera olika, tror dock inte dom menade samtidigt i den bemärkelsen att du sväljer ner medicinen med vodka typ.

Om jag vore dig skulle jag vänta MINST en dag innan jag gav mig på att dricka alkohol om det står speciellt uttryckt i bipackssedeln.

Hur farligt är det egentligen att inte dricka alkohol 10 dagar??

Du har en inflammation i kroppen antar jag efterssom du käkar ett antibiotikum, vad jag vet så brukar inte alkohol hjälpa till att förbättra läget vid infektion.

Se det så här istället:

Ät klart medicinen enligt ordination så blir du frisk snabbare, annars är risken att du kommer få käka en till penicillin-kur och då får du ju inte dricka alkohol under den perioden heller...
Citera
2007-09-27, 02:37
Medlem
Crabfishs avatar
Men för i helvete pöjk... du får väl prioritera lite här.. dricker du alkohol kanske du inte blir av med vad du nu har och får ta en kur till ifall det vill sig illa, som föregående postare skrev.
Det är väl förvisso några som jag känner som har tagit diverse antibiotikum samtidigt som alkohol utan några problem.
Nåja, prioritera bäst du vill, låter lite onödigt i mina öron dock
Citera
2007-09-27, 03:00
Medlem
om du använt kondom från början hade du inte suttit i den här situationen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in