2011-09-24, 18:43
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Bor inte där det finns?
Gå till en vårdcentral då
Citera
2011-12-16, 02:56
  #110
Medlem
eeriikks avatar
Doxyferm. Alkohol efter?

Precis som rubriken säger, blir klar med min 9 dagars kur idag. Skadar det att supa till, en dag efter att kuren är avslutad?
Citera
2011-12-16, 03:20
  #111
Medlem
Det är bara att dricka på! en 100mg doxyferm sitter i kroppen i 24timmar och du har ju tagit hela kuren så det är inga problem! det som händer om du dricker mitt i kuren är att halverings tiden för medicinen blir halverad men som sagt så är du ju färdig med kuren!!
Citera
2011-12-16, 04:21
  #112
Medlem
eeriikks avatar
Yessss, haha fan va skönt att höra!
Citera
2012-06-20, 14:01
  #113
Medlem
Doxyferm

Hej!


Jag har haft hosta och feber ett tag, men mår relativt bra idag. Hämtade ut ett paket Doxyferm på apoteket för en timme sen och började med tabletterna nyss (2 tabletter första dagen och därefter 1 tablett varje dag) totalt 9 dagar.

Det jag undrar och vill diskutera är Doxyferm i samband med alkohol. Jag vet att det finns fler trådar angående just detta som jag även sett men jag tycks inte få det svar jag vill ha.
På bipacksedeln står det klart och tydligt:
"Effekten av Doxyferm kan påverkas vid samtidigt intag av alkohol".

En enkel tolkning av detta är ju att om jag börjar dricka nu så kommer effekten dämpas. Men jag har kollat på andra trådar och då uppstår frågan. Det är väl inte så att effekten kommer dämpas under en längre period? Dvs. Jag tar en tablett på morgonen, dricker på kvällen. Effekten av tabletten jag tog på morgonen KAN dämpas? Det är inte så att tabletten jag tar imorgon kommer dämpas också för att jag drack kvällen innan och tabletten efter det...? Verkar ju orimligt men hoppas inte det!

Och varför jag för helvete inte bara kan va nykter under dessa dagar är midsommar snart och sen ska ja på en annan fet fest.

Jag tror iallafall att om man tar en tablett på morgonen och sen dricker på kvällen så finns det en risk att effekten på den tabletten avtar. Men eftersom det är på kvällen och tabletten har fått jobba från morgon till kväll och jag på morgonen därefter ska ta en ny så är det inga problem? Vad tror ni?
Citera
2012-06-20, 14:29
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaiusBallad
Hej!


Jag har haft hosta och feber ett tag, men mår relativt bra idag. Hämtade ut ett paket Doxyferm på apoteket för en timme sen och började med tabletterna nyss (2 tabletter första dagen och därefter 1 tablett varje dag) totalt 9 dagar.

Det jag undrar och vill diskutera är Doxyferm i samband med alkohol. Jag vet att det finns fler trådar angående just detta som jag även sett men jag tycks inte få det svar jag vill ha.
På bipacksedeln står det klart och tydligt:
"Effekten av Doxyferm kan påverkas vid samtidigt intag av alkohol".

En enkel tolkning av detta är ju att om jag börjar dricka nu så kommer effekten dämpas. Men jag har kollat på andra trådar och då uppstår frågan. Det är väl inte så att effekten kommer dämpas under en längre period? Dvs. Jag tar en tablett på morgonen, dricker på kvällen. Effekten av tabletten jag tog på morgonen KAN dämpas? Det är inte så att tabletten jag tar imorgon kommer dämpas också för att jag drack kvällen innan och tabletten efter det...? Verkar ju orimligt men hoppas inte det!

Och varför jag för helvete inte bara kan va nykter under dessa dagar är midsommar snart och sen ska ja på en annan fet fest.

Jag tror iallafall att om man tar en tablett på morgonen och sen dricker på kvällen så finns det en risk att effekten på den tabletten avtar. Men eftersom det är på kvällen och tabletten har fått jobba från morgon till kväll och jag på morgonen därefter ska ta en ny så är det inga problem? Vad tror ni?

Vad som menas är ju att effekten avtar men jag har själv käkat doxyferm och druckit alkohol när jag hade äggledarinflammation och visst blev jag av med den ändå. Däremot ska du ju inte strunta i att ta den dagen efter även om du är råbakis eftersom de 9 dagarna ska fullföljas i sträck, även om du blir bättre.

Jag skulle inte vara nojig med att dricka på midsommar om jag var du
Citera
2012-06-20, 17:30
  #115
Medlem
Alkoholen uppreglerar ett enzym i levern så att antibiotikan bryts ned snabbare och inte får full effekt. Uppregleringen börjar typ dagen efter och håller i sig i några dagar innan leverenzymerna går tillbaka som de var innan.
Alltså kan det göra att alla bakterier inte hinner dö helt, vilket inte är så bra då de kan ha blivit resistenta.
Vad är det för sjukdom du har egentligen? Halsfluss eller nåt?
Citera
2012-06-20, 18:39
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av protonen
Alkoholen uppreglerar ett enzym i levern så att antibiotikan bryts ned snabbare och inte får full effekt. Uppregleringen börjar typ dagen efter och håller i sig i några dagar innan leverenzymerna går tillbaka som de var innan.
Alltså kan det göra att alla bakterier inte hinner dö helt, vilket inte är så bra då de kan ha blivit resistenta.
Vad är det för sjukdom du har egentligen? Halsfluss eller nåt?

Hmm är du säker? Låter ganska vettigt, men är du säker på att det är så eller syftar du på att det är en risk att detta händer? I så fall uppfattar jag det som att effekten av Doxyferm-tabletten dämpas och graden av dämpningen beror på hur mycket alkohol jag dricker? Så tolkar jag det iallafall. Skulle du kunna förklara ytterligare? Låter intressant. Gärna med källa också eftersom jag gärna vill ha kunskap inom detta!

Just nu har jag inte ont i halsen, jag har endast gått runt och hostat upp gult slem i 3 veckor. Jag tog mina första 2 tabletter idag. Dag 1. Innan jag tog tabletterna kände jag knappt förkylningen längre och jag hosta ibland, 1 gång per kvart kanske? O då kommer gult slem upp. Just nu, känner jag mig relativt frisk (fortfarande dag 1). Dock har jag legat i sängen hela dagen och känner mig otroligt varm och jag hostar ibland, men inget allvarligt. Tänk er att ni känner er friska, bara att ni plussar på känslan av svaghet, lite hosta. Så känner jag mig just nu!

Jag kommer att dricka på midsommar, eftersom jag känner att jag kommer känna mig väldigt frisk då, möjligtvis lite hosta om jag anstränger mig.

Jag kan ju höra av mig lite hur det går så kan nästa person som får samma problem läsa.
Citera
2012-06-20, 20:17
  #117
Medlem
killen30s avatar
Det finns en utbredd missuppfattning om att antibiotika och alkohol inte kan kombineras, men ingenting tyder på att det är så. Men en grundregel är dock att aldrig förtära alkohol i större mängder vid infektionssjukdomar. Fass.se
Citera
2012-06-20, 20:21
  #118
Medlem
Chamoniards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaiusBallad
Hej!


Jag har haft hosta och feber ett tag, men mår relativt bra idag. Hämtade ut ett paket Doxyferm på apoteket för en timme sen och började med tabletterna nyss (2 tabletter första dagen och därefter 1 tablett varje dag) totalt 9 dagar.

Det jag undrar och vill diskutera är Doxyferm i samband med alkohol. Jag vet att det finns fler trådar angående just detta som jag även sett men jag tycks inte få det svar jag vill ha.
På bipacksedeln står det klart och tydligt:
"Effekten av Doxyferm kan påverkas vid samtidigt intag av alkohol".

En enkel tolkning av detta är ju att om jag börjar dricka nu så kommer effekten dämpas. Men jag har kollat på andra trådar och då uppstår frågan. Det är väl inte så att effekten kommer dämpas under en längre period? Dvs. Jag tar en tablett på morgonen, dricker på kvällen. Effekten av tabletten jag tog på morgonen KAN dämpas? Det är inte så att tabletten jag tar imorgon kommer dämpas också för att jag drack kvällen innan och tabletten efter det...? Verkar ju orimligt men hoppas inte det!

Och varför jag för helvete inte bara kan va nykter under dessa dagar är midsommar snart och sen ska ja på en annan fet fest.

Jag tror iallafall att om man tar en tablett på morgonen och sen dricker på kvällen så finns det en risk att effekten på den tabletten avtar. Men eftersom det är på kvällen och tabletten har fått jobba från morgon till kväll och jag på morgonen därefter ska ta en ny så är det inga problem? Vad tror ni?

Nej doxyferms effekt kommer inte att påverkas nämnvärt av alkohol.

Risken är snarare att alkohol i stora mängder snarare försämrar immunförsvaret och riskerar att förvärra din infektion med eller utan Doxyferm.

Så fortsätt med Doxyferm och drick med måtta....
Citera
2012-06-20, 20:21
  #119
Medlem
Alvids avatar
Hade jag varit dig så skulle jag väntat till efter helgen med att börja ta doxyn.
Citera
2012-07-21, 17:40
  #120
Medlem
Doxyferm + alkohol = ?

Jag har dragit på mig klamydia från någon jävla brud, har dock ingen aning om vem.
Så nu har jag påbörjat min kur med Doxyferm, som håller på i nio dagar (från och med igår), dock så drack jag alkohol igår när jag hade påbörjat min kur.

Därför så undrar jag, hur påverkas min medicinering av alkohol?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in