Hej!
Jag har haft hosta och feber ett tag, men mår relativt bra idag. Hämtade ut ett paket Doxyferm på apoteket för en timme sen och började med tabletterna nyss (2 tabletter första dagen och därefter 1 tablett varje dag) totalt 9 dagar.
Det jag undrar och vill diskutera är Doxyferm i samband med alkohol. Jag vet att det finns fler trådar angående just detta som jag även sett men jag tycks inte få det svar jag vill ha.
På bipacksedeln står det klart och tydligt:
"Effekten av Doxyferm kan påverkas vid samtidigt intag av alkohol".
En enkel tolkning av detta är ju att om jag börjar dricka nu så kommer effekten dämpas. Men jag har kollat på andra trådar och då uppstår frågan. Det är väl inte så att effekten kommer dämpas under en längre period? Dvs. Jag tar en tablett på morgonen, dricker på kvällen. Effekten av tabletten jag tog på morgonen KAN dämpas? Det är inte så att tabletten jag tar imorgon kommer dämpas också för att jag drack kvällen innan och tabletten efter det...? Verkar ju orimligt men hoppas inte det!
Och varför jag för helvete inte bara kan va nykter under dessa dagar är midsommar snart och sen ska ja på en annan fet fest.
Jag tror iallafall att om man tar en tablett på morgonen och sen dricker på kvällen så finns det en risk att effekten på den tabletten avtar. Men eftersom det är på kvällen och tabletten har fått jobba från morgon till kväll och jag på morgonen därefter ska ta en ny så är det inga problem? Vad tror ni?