2011-03-22, 15:10
Medlem
JakeCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuxInterior
Några bilder på Piltz, Tell, Ekesäter, Svensson, Jörlin m.fl. ur vitboken "Mordet på Palme och polisspåret":

http://www.megaupload.com/?d=DZITU6DP

Fan va det där hjälpte mig! Tack <3
Citera
2011-04-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
"Baseball-poliserna"; Piltz, Tell, Eksäter och allt vad de hette var ju egentligen bara fotsoldater.
Jag kan inte tänka mig att de körde sitt eget lilla race med de kriminella pundarna utan att de
hade klartecken från cheferna. Ruttna befäl ger ruttna soldater, det kan man se överallt.
I företag, organisationer o.s.v. Riktiga ledare ska lägga ribban för de underställda, och begår
någon ett övertramp så får vederbörande en varning, på nästa övertramp åker vederbörande ut
på arslet. Sådant skapar en kultur av respekt och ordning.

Polisen i Sverige verkar ju länge ha fungerat som ett slutet ordenssällskap och
kanske var BB-polisernas chefer riktiga mesar som inte vågade styra upp deras beteende?

Alltså: Med rätt chefer hade dessa råskinn till snutar kanske funkat bra i sina roller..

Det är klart att det bara var "fotsoldater" men det förtar knappast deras ansvar. Även om ledningen tittade åt andra hållet så kan de självfallet inte sanktionera den typen av metoder som basebolligan utvecklade. Nu pratar vi alltså om polischefer som på den tiden var från juristprogrammet med tvåårig polischefsutbildning på PHS som påbyggnad. Kommissarierna och inspektörerna var säkert av samma skrot och korn som sina trupper.
Sen ska man komma ihåg att poliskulturen på den tiden var mycket brutalare än idag, polisen fick göra mer i våldsanvändning än idag. Ex piketens vana att lägga gripna i magläge inne i bussen, nåt som blivit mycket uppmärksammat på senare år pga dödsfall. Detta trots att det numera finns anvisningar från RPS som avråder från detta.
Man fick också använda den gamla kravallbatongen på ett helt annat sätt än idag.

Citat:
Ursprungligen postat av JakeC
Eller så fyllde BB-ligan precis den funktion de var (av Hans Holmér) skapade för. Tror också att BBL bara var fotsoldater, men är ändå övertygad om att en av de sköt. Som jag sagt tidigare; Den ursprungliga och tilltänkta mördaren väntar vid Rådmansgatan (Thiemo, Baresic, White, listan på kandidater kan göras lång). Att Avsan (exempelvis) fick ta skottet var Plan C. Sista chansen innan Palme försvinner ner i Tunnelbanan (tror dom). Spåren ska givetvis inte leda rakt in i polishuset. Holmér gjorde ett hästjobb som hela tiden styrde utredningen åt fel håll.

Nu var det väl inte palmemordet som avhandlades i den här tråden. Men visst, jag lutar nog åt samma teori som GW har, en skjutvan person med nån typ av säkerhetsarbete, militär, polis mm.

Citat:
Ursprungligen postat av JakeC
Fan va det där hjälpte mig! Tack <3

Notera särskilt de otäcka psykopatblickarna de har. Det är väl bara en som ser någorlunda normal ut, även om han inte heller har en direkt överbegåvad blick.
Citera
2011-04-03, 09:50
Medlem
JakeCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukiskillen
Det är klart att det bara var "fotsoldater" men det förtar knappast deras ansvar. Även om ledningen tittade åt andra hållet så kan de självfallet inte sanktionera den typen av metoder som basebolligan utvecklade. Nu pratar vi alltså om polischefer som på den tiden var från juristprogrammet med tvåårig polischefsutbildning på PHS som påbyggnad. Kommissarierna och inspektörerna var säkert av samma skrot och korn som sina trupper.
Sen ska man komma ihåg att poliskulturen på den tiden var mycket brutalare än idag, polisen fick göra mer i våldsanvändning än idag. Ex piketens vana att lägga gripna i magläge inne i bussen, nåt som blivit mycket uppmärksammat på senare år pga dödsfall. Detta trots att det numera finns anvisningar från RPS som avråder från detta.
Man fick också använda den gamla kravallbatongen på ett helt annat sätt än idag.

Nu var det väl inte palmemordet som avhandlades i den här tråden. Men visst, jag lutar nog åt samma teori som GW har, en skjutvan person med nån typ av säkerhetsarbete, militär, polis mm.

Notera särskilt de otäcka psykopatblickarna de har. Det är väl bara en som ser någorlunda normal ut, även om han inte heller har en direkt överbegåvad blick.

Ska jag vara ärlig så trodde jag att jag postade i Palmetråden

Är det någon som sitter på fler bilder av vilket slag som helst, posta dom gärna!
Citera
2011-05-16, 12:49
Medlem
asdfasdfs avatar
Männen talas det mycket om men kvinnan(kvinnorna?) då, något som vet något där?
Namnet Maria nämndes tidigare i tråden, enda stället jag sett det namnet figurera är just denna tråd.
Annars har jag bara hittat en sida som överhuvudtaget listar några kvinnonamn bland andra namn som utpekats som medlemmar av basebolligan:

Citat:
Alf Jakobsson, Anita von Schedwin, Anna Lundblad, Bertil Mattsson, Björn Glansk, Boris Neuhaus, Dick Malmlund, Göran Ek, Håkan Wall, Kjell Hultman, Lars Mårtensson, Leif Tell, Lennart Matzols, Liselott Jarskär, Michael Lund, Michael Pigulla, Nils Viklander, Per Jörlin, Per Ågren, Peter Sundkvist, Peter Österberg, Roger Weidenstedt, Staffan Jönsson, Stefan Rådman, Stefan Svensson, Sten Warmland, Sten-Åke Wranding, Thomas Ekesäter, Thomas Piltz, Thomas Speckmann, Ulf Dernhagen och Ulf Nord.
(http://piratposten.blogspot.com/2007/02/alla-tider-har-haft-sina-hjltar.html)

Någon som vet vilka de namngivna kvinnorna är och vilken koppling de eventuellt skulle ha till Basebolligan? Eller är kopplingen till piketgruppen?
Vilka av männen ingick och vad är de övriga männen, medlemmar ur piketgruppen eller vad?
Hur många medlemmar hade basebolligan?

Från en sida om filmen "I lagens namn"

Citat:
I lagens namn bygger på romanen "Samhällsbärarna" (1982) av kriminologen Leif G W Persson (f 1945), som i sin tur delvis utnyttjat verklighetsunderlag för romanhandlingen, "bl a det s k Södermalmsfallet och en i olika sammanhang välkänd piketgrupp verksam under slutet av 1970-talet" enligt kriminologen Johannes Knutsson (Chaplin nr 207/1986). I sin Chaplin-artikel understryker Knutsson filmens sätt att beskriva verkligheten och citerar ur Norrmalmsutredningen från år 1984: "Arbetskamrater (-) klagade hos vaktdistriktsledningen och begärde att gruppens verksamhet skulle stoppas. Enskilda befäl gjorde samma sak. Kritik framfördes också från massmedia om den s k 'baseballigan'. Vaktdistriktsledningen företog ej någon åtgärd för att ändra gruppens arbetsmetoder. (-) Kritiken gällde i första hand arbetsmetoderna som beskrevs som bryska, civiltjänstgöringen, besök i s k kvartar, ingripande mot ordningsstörningar i civil klädsel, den höga frekvensen av rapporter om hot och våld mot tjänsteman och våldsamt motstånd, svårighet för befäl att styra gruppen m m. Medlemmarna i gruppen har i många fall blivit anmälda, misstänkta för övergrepp."
I en intervju med Maria Torshall (AB 1986-11-02) yttrade sig Leif G W Persson med en viss försiktighet om filmen:
" - Kjell Sundvall (-) har gjort en action på bekostnad av personerna. Det är filmens dilemma - det är så kort om tid. Allt måste vara antingen eller, ja eller nej. Aldrig både och. Som författare saknar jag komplikationerna. Nu blir filmen en rallarsving - och det är inte riktigt motiverat.
- 90 procent av poliserna är vanliga hyggliga människor som försöker göra sitt jobb (-). Det är stillheten man slås av på en polisstation - inte folk som föses fram i handbojor och skriker som i filmen.
Piketgruppen med inspektör Häll i spetsen är inte - som många trott - den ökända Baseballigan i Stockholm. Helt enkelt för att den inte fanns när 'Samhällsbärarna' skrevs."

Vilka från piketen var det som senare blev medlemmar i Basebolligan?

Lite off topic, men råkar någon veta vart Rolf Machnow ligger begravd? Skulle väldigt gärna vilja lämna några blommor där om tillfälle ges någon gång. ( den som vet kanske kan skicka mig ett PM )
Senast redigerad av asdfasdf 2011-05-16 kl. 13:49.
Citera
2011-05-16, 20:24
Medlem
sphinxen_111s avatar
Flera av de medlemmar du rabblar upp ingick inte i baseball ligan. Bl.a Michael Lundh och Per Jörlin.
Per Jörlin var livvakt åt Hans Holmér men var handplockad från polisen. Han var väl bl.a. med och tränade piketstyrkan. Tydligen ett riktigt praktsvin som senare sadlade om och blev religiös efter att ha suttit inne för hustrumord. M. Lundh jobbade i piketstyrkan och var känd som en hårding, dock aldrig medlem i baseball-ligan. De som sökte sig till baseball-ligan eller gatuvåldsgruppen var personer som arbetade hårt och grep flest personer, de flesta kommer från g,h f turerna på Norrmlamspolisen.

Källa: Palmeutredningen.

Källa på övrigt är från boken: Sveriges likas lag.

Det enda jag kan säga med säkerhet är att L. Tell och T. Piltz var medlemmar från Baseball-ligan. Övriga namn är okända men sannolikt var flera av dessa namn medlemmar ur gruppen.
Citera
2011-05-16, 21:42
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfasdf
Männen talas det mycket om men kvinnan(kvinnorna?) då, något som vet något där?
Namnet Maria nämndes tidigare i tråden, enda stället jag sett det namnet figurera är just denna tråd.
Annars har jag bara hittat en sida som överhuvudtaget listar några kvinnonamn bland andra namn som utpekats som medlemmar av basebolligan:

(http://piratposten.blogspot.com/2007/02/alla-tider-har-haft-sina-hjltar.html)

Någon som vet vilka de namngivna kvinnorna är och vilken koppling de eventuellt skulle ha till Basebolligan? Eller är kopplingen till piketgruppen?
Vilka av männen ingick och vad är de övriga männen, medlemmar ur piketgruppen eller vad?
Hur många medlemmar hade basebolligan?

Från en sida om filmen "I lagens namn"

Vilka från piketen var det som senare blev medlemmar i Basebolligan?

Lite off topic, men råkar någon veta vart Rolf Machnow ligger begravd? Skulle väldigt gärna vilja lämna några blommor där om tillfälle ges någon gång. ( den som vet kanske kan skicka mig ett PM )
Ur "Begravda i Sverige" :

Machnow, Rolf Gunnar
f. 16/4 1943

Herr

Västerled (Västerled, Stockholms stad, Stockholms stad)

Död 28/6 1982
Begravd 2/8 1982

Stockholm, Skogskyrkogården, nr. 42268 (spridd)

Stockholms kyrkogårdsförvaltning (Stockholms stad, Stockholms län)

Box 9
121 25 JOHANNESHOV

Tel. 08-508 301 00
kyrkogardsforvaltningen@kyf.stockholm.se

Posten levererad 2008-08-25
Citera
2011-05-17, 09:56
Medlem
asdfasdfs avatar
Tackar för infon sphinxen_111 och UT64!

Jo de enda säkra namnen verkar vara L. Tell och T. Piltz. Sedan finns det vissa andra namn som förekommer mer frekvent än andra som utpekade, men det hela verkar vara väldigt rörigt.

Lyssnat på radiodokumentären om basebolligan, den verkade handla ganska lite om basebolligan i slutändan och mer om piketen och annat, inte undra på att folk blir förvirrade.
Riktigt beklämmande hur som helst, hur mycket somliga kunnat komma undan med.
Citera
2011-05-17, 22:06
Medlem
sphinxen_111s avatar
Håller med, kan rekommendera att läs om baseboll ligan i palmeutredning. Finns en länk någonstans i denna tråd. Där i finns mkt fakta om ligan samt om en rad polismän som förekom i ligan. Dock inte benämnda med namn utan som Polisman A, B , C. Vissa av dessa kan man luska ut namnen på om man känner till lite annat.
Citera
2011-08-04, 13:59
Medlem
sphinxen_111s avatar
Är tydligen någon medlem från ligan som begick en våldtäkt i våras.

Någon som vet något mer? Några namn?

källa:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/polisman-haktad-for-tva-valdtakter_6144155.svd#after-ad
Citera
2011-08-04, 14:00
Medlem
sphinxen_111s avatar
Verkar vara den här snubben

http://corruptio.blog.com/2011/05/06/enstaka-rotagg-my-ass-fyra-poliser-nu-haktade-for-valdtakt/
Citera
2011-08-19, 14:14
Bannlyst
Någon som har bilder på Leif Tell från dags dato?

Citera
2011-08-19, 16:54
Medlem
UT64s avatar
Jag googlade för skoj skull på "leif tell polis" men det enda som gick
att hitta var någon gammal svartvit bild från 80-talet.
Palmemördare eller ej är ju mannen en riktig skitstövel och han
försöker nog hålla sig under radarn; inget FaceBook eller liknande.

Tydligen är han dock fortfarande(?) polisbefäl i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in