2011-04-19, 15:06
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Fy helvete vad tur att det blev friande i hovrätten men hur i helvete kan ens tingsrätten döma där.
Och sen finns det dom som säger att man inte kan bli dömd utan bevis där ord står mot ord.
Precis det som har hänt i det här fallet.
Man är alltid oskyldig till motsatsen har bevisats har totalt rubbats i dagens Sverige när det gäller sexualmål.
Här är ett mer aktuellt fall där den tilltalade inte hade samma tur i hovrätten.
Fängelse för våldtäkt mot sovande styvsyster
Citat:
Ursprungligen postat av Dagens Juridik
Enligt domstolen var det mindre sannolikt att flickan skulle ha ljugit för kompisen och för sin pojkvän. Vidare menade domstolen att det inte var troligt att hon grundlöst skulle anklaga 26-åringen för brottet. Rätten påpekade även att det inte var 16-åringen utan hennes pappa som tagit initiativet till polisanmälan. Mannen dömdes till två års fängelse för våldtäkt.
Beyond reasonable doubt.
Citera
2011-04-19, 15:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Här är ett mer aktuellt fall där den tilltalade inte hade samma tur i hovrätten.
Beyond reasonable doubt.
Lyckas du verkligen dra några slutsatser om målet på den där notisen?
Citera
2011-04-19, 15:18
Medlem
MoLoKs avatar
Micro113 är en nationalfeminist som anser att svenska kvinnor är överlägsna alla andra kvinnor och att det svenska systemet är det bästa av alla länders.

Hon stödjer sig på en under sökning med 600 granskade anmälningar där 9 stycken klarade av att passera Christian Diesens falskanmälningsnålsöga.

I invandringsforumet brukar de som försöker peka ut invandrare i olika undersökningar stöta på patrull från PK-gänger om de visar på tio stycken undersökningar med tio gånger så stort urval.

Christian och Eva kommenteras så här av annan flashbackare:

"Nu är ju siffran 1,5 % knappast allmänt vedertagen, det är två välkända extremister som presenterat den, varav den ena kräver omvänd bevisbörda, och den andra anser att män som anklagas för allvarliga brott inte bör erhålla någon försvarare under processen."

Och ja, det är Christian Diesen som anser att män som anklagas för allvarliga brott inte ska ha rätt till en advokat.
Senast redigerad av MoLoK 2011-04-19 kl. 15:22.
Citera
2011-04-19, 15:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Micro113 är en nationalfeminist som anser att svenska kvinnor är överlägsna alla andra kvinnor och att det svenska systemet är det bästa av alla länders.

Hon stödjer sig på en under sökning med 600 granskade anmälningar där 9 stycken klarade av att passera Christian Diesens falskanmälningsnålsöga.

I invandringsforumet brukar de som försöker peka ut invandrare i olika undersökningar stöta på patrull från PK-gänger om de visar på tio stycken undersökningar med tio gånger så stort urval.
Jaha, och invandringsforumet står förstås för de intellektuella då? Eller?

Citat:
Christian och Eva kommenteras så här av annan flashbackare:

"Nu är ju siffran 1,5 % knappast allmänt vedertagen, det är två välkända extremister som presenterat den, varav den ena kräver omvänd bevisbörda, och den andra anser att män som anklagas för allvarliga brott inte bör erhålla någon försvarare under processen."

Och ja, det är Christian Diesen som anser att män som anklagas för allvarliga brott inte ska ha rätt till en advokat.
En annan Flashbackare!
Mmm .. det är väl här man skall backa inför att "expertisen" uttalat sig förstår jag.
Citera
2011-04-19, 15:25
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Beyond reasonable doubt.

Ytterligare ett rättsfiasko där en man döms skyldig utan några som helst bevis
Tryggt samhälle detta.
Citera
2011-04-19, 15:26
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Lyckas du verkligen dra några slutsatser om målet på den där notisen?

Dom skriver ju att hans döms på flickans berättelse som anses trovärdig. En berättelse är inte bevis!
Citera
2011-04-19, 15:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Dom skriver ju att hans döms på flickans berättelse som anses trovärdig. En berättelse är inte bevis!
Man måste väl minst ha tillgång till domen för att veta vad de faktiskt tagit ställning till, helst FUP:en faktiskt.

De där raderna säger dig ingenting om vad som lagts fram inför rätten eller vad parterna faktiskt sagt.
Citera
2011-04-19, 15:34
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Man måste väl minst ha tillgång till domen för att veta vad de faktiskt tagit ställning till, helst FUP:en faktiskt.

De där raderna säger dig ingenting om vad som lagts fram inför rätten eller vad parterna faktiskt sagt.

Varför? Dom har ju sammanfattat vad hovrätten har gått på. Det finns inte ett uns av bevis på att samlag ens har ägt rum. Endast en 16årings fantasi. Ja, i mina ögon är det bara en saga/fantasi tills något annat bevisas.
Citera
2011-04-19, 15:37
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Jaha, och invandringsforumet står förstås för de intellektuella då? Eller?

De som ihärdigt kritiserar långt mer genomfattande statististka undersökningar där är de som försvarar invandrare. Om de är intellektuella eller inte får du väl själv ta reda på.

Citat:
En annan Flashbackare!
Mmm .. det är väl här man skall backa inför att "expertisen" uttalat sig förstår jag.

Har Christian Diesen sagt så eller inte?

Ditt hat mot män överskuggar allt. Det är synd.

Du kan gnälla och oja dig över att så få anmälningar leder till åtal men du tycker att det är helt okej att inte banda förhör med målsägande.

Dags att du funderar igenom allt en gång till kanske?
Citera
2011-04-19, 15:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Varför? Dom har ju sammanfattat vad hovrätten har gått på. Det finns inte ett uns av bevis på att samlag ens har ägt rum. Endast en 16årings fantasi. Ja, i mina ögon är det bara en saga/fantasi tills något annat bevisas.
Nej, de har inte sammanfattat ett dugg av det som lagts fram till rätten. Du har inte en aning om huruvida han erkänt samlag eller inte, du vet inte om han erkänt att hon sov eller inte.

Det du vet är att han förnekar brott. Inte om han förnekar omständigheterna eller inte. Det är stor skillnad på de två sakerna - som exempel.

Notisen säger dig ingenting.
Citera
2011-04-19, 15:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
De som ihärdigt kritiserar långt mer genomfattande statististka undersökningar där är de som försvarar invandrare. Om de är intellektuella eller inte får du väl själv ta reda på.
Man kan kritisera långt mer omfattande undersökningar ja - därför att de har brister som man kan peka på när man kritiserar dem.
Man kan också finna mindre undersökningar som är giltiga för det de undersöker därför att de har det upplägget och inte är behäftade med sådana brister att de diskvalificerar sig själv.

Citat:
Har Christian Diesen sagt så eller inte?
Varför frågar du mig det? Du får väl söka på nätet om du vill verifiera det du själv hävdar.

Citat:
Ditt hat mot män överskuggar allt. Det är synd.
Nej, jag hatar inte män. Gnällpellar finner jag däremot tröttsamma.

Citat:
Du kan gnälla och oja dig över att så få anmälningar leder till åtal men du tycker att det är helt okej att inte banda förhör med målsägande.
Jag gnäller inte och ojar mig över att så få anmälningar går till åtal - varifrån har du fått det? Jag anser att man måste acceptera att också skyldiga går fria när man värnar om rättssäkerheten - och att vi ligger bra när det gäller rättssäkerhet.

Vem har sagt att jag tycker det är "okej" att man inte bandar förhör? Är du verkligen så usel på att tolka text?
Jag säger att det är förfarande som inte är helt ovanligt och att Irmeli i den delen inte handlat anmärkningsvärt. Att jag skulle ha uttalat mig i någon form av kvalitetsskala gällande det och vad jag anser om rutinen - det är ju verkligen att kliva bort från vad ämnet handlade om.

Citat:
Dags att du funderar igenom allt en gång till kanske?
Funderar igenom vad?
Att det inte går att genom lite gap och skrik och att vifta med armarna få upp siffran gällande falskanmälan.
Nej - det behöver jag inte fundera på. Sådana metoder fungerar kanske på mammor när småpojkar vill ha glass, det fungerar inte för att förändra statistik.
Citera
2011-04-19, 15:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Var i artikeln står det att inte ett samlag ens har ägt rum? Var står det att den åtalade säger det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in