Citat:
Ursprungligen postat av frukostmackan
Det här kanske är en dum fråga men jag har om och om läst att det är inte olagligt att köpa och föra in piratkopior men ändå skall alla som får brev från tullen se till att grejerna förstörs.
Om det inte är olagligt så varför skall grejerna förstöras?
Hänger det på antalet?
Om jag beställer en jacka från ett ställe och ett par skor från ett annat ställe och så vidare med jämna mellanrum, får jag då behålla dem?
Är det om tullen misstänker att det är kopior och de skickar information till de där juristerna som sysslar med varumärkesintrång som de förstörs pga att de upptäcker ett varumärkesintrång?
Äh, kan nån vara snäll och förklara för mig om hur man kan göra för att få behålla sin försändelse?
Du kan dela upp saken i två delar om du vill:
Den ena, och den del som alltid gäller är att vad du än importerar (utanför EU) skall momsas och tullas och vara lagligt att importera. Det går inte att komma ifrån. Om dina försändelser är av lågt värde kan de passera tullen utan åtgärd, för de har inte resurser att fånga och processa allt. "Kinaskräp" för några tior (eller mer) kan passera - det har hänt mig många gånger.
Varor som bryter mot immaterialrättigheter (fejkprylar) får ett extra skydd och där gör tullen ett interimistiskt beslag av varan, om den upptäcks. Även här gäller "upptäcks", givetvis, allt fastnar inte. Om rättighetsinnehavaren då intygar att varan är "fejk" så får rättighetsinnehavaren reda ut saken med mottagaren medan tullen håller varan. I praktiken kommer en rättighetsinnehavare bara att vinna i rätten om han kan visa att det a) är en kopia och b)handlar om kommersiell verksamhet av någon betydelse, men här är juristerna bra på att bli småjobbiga utan att driva saken till tings (mycket brev, ångest, frågor etc) och de flesta viker väl ner sig, om de vet att de har en fejkjacka eller en fultelefon för några hundra i andra vågskålen.
Det är inte tullen som kräver förstörelse, utan rättighetsinnehavaren. Det är ett (för dem) smidigt sätt att "straffa" fulimportörer, och ihop med att tullen visserligen väntar ut ett besked men då vill ha betalt för förvaringen, momsen och eventuell tull (det kan bli en slant) så blir det i praktiken en sorts lösning för båda parter om man upptäcks.