2011-01-18, 04:12
Medlem
Det här kanske är en dum fråga men jag har om och om läst att det är inte olagligt att köpa och föra in piratkopior men ändå skall alla som får brev från tullen se till att grejerna förstörs.
Om det inte är olagligt så varför skall grejerna förstöras?
Hänger det på antalet?
Om jag beställer en jacka från ett ställe och ett par skor från ett annat ställe och så vidare med jämna mellanrum, får jag då behålla dem?
Är det om tullen misstänker att det är kopior och de skickar information till de där juristerna som sysslar med varumärkesintrång som de förstörs pga att de upptäcker ett varumärkesintrång?
Äh, kan nån vara snäll och förklara för mig om hur man kan göra för att få behålla sin försändelse?
2011-01-18, 09:13
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frukostmackan
Det här kanske är en dum fråga men jag har om och om läst att det är inte olagligt att köpa och föra in piratkopior men ändå skall alla som får brev från tullen se till att grejerna förstörs.
Hänger det på antalet?
Om jag beställer en jacka från ett ställe och ett par skor från ett annat ställe och så vidare med jämna mellanrum, får jag då behålla dem?
Är det om tullen misstänker att det är kopior och de skickar information till de där juristerna som sysslar med varumärkesintrång som de förstörs pga att de upptäcker ett varumärkesintrång?
Äh, kan nån vara snäll och förklara för mig om hur man kan göra för att få behålla sin försändelse?

Du kan dela upp saken i två delar om du vill:

Den ena, och den del som alltid gäller är att vad du än importerar (utanför EU) skall momsas och tullas och vara lagligt att importera. Det går inte att komma ifrån. Om dina försändelser är av lågt värde kan de passera tullen utan åtgärd, för de har inte resurser att fånga och processa allt. "Kinaskräp" för några tior (eller mer) kan passera - det har hänt mig många gånger.

Varor som bryter mot immaterialrättigheter (fejkprylar) får ett extra skydd och där gör tullen ett interimistiskt beslag av varan, om den upptäcks. Även här gäller "upptäcks", givetvis, allt fastnar inte. Om rättighetsinnehavaren då intygar att varan är "fejk" så får rättighetsinnehavaren reda ut saken med mottagaren medan tullen håller varan. I praktiken kommer en rättighetsinnehavare bara att vinna i rätten om han kan visa att det a) är en kopia och b)handlar om kommersiell verksamhet av någon betydelse, men här är juristerna bra på att bli småjobbiga utan att driva saken till tings (mycket brev, ångest, frågor etc) och de flesta viker väl ner sig, om de vet att de har en fejkjacka eller en fultelefon för några hundra i andra vågskålen.

Det är inte tullen som kräver förstörelse, utan rättighetsinnehavaren. Det är ett (för dem) smidigt sätt att "straffa" fulimportörer, och ihop med att tullen visserligen väntar ut ett besked men då vill ha betalt för förvaringen, momsen och eventuell tull (det kan bli en slant) så blir det i praktiken en sorts lösning för båda parter om man upptäcks.
2011-01-18, 16:56
Medlem
loogamans avatar
Citat:

Men du orkade inte läsa igenom tråden du postade frågan i?

/L
2011-01-18, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loogaman
Men du orkade inte läsa igenom tråden du postade frågan i?

/L

Jo, jag läste faktiskt varenda post, vilket jag ALLTID gör innan jag postar, men jag förstod inte skillnaden i att det å ena sidan är lagligt att införa men å andra sidan kostnader. Jag kanske är ovanligt trögfattad men efter att ha läst Bergakungens svar en gång så är jag inte säker på att jag förstår det hela ännu. Kommer därför att läsa svaret fler gånger.
Ber om ursäkt för att jag inte har samma förståelseförmåga som du!

Om alla som har klagomål när folk ställer nya frågor istället skickar ett pm med typ av ovanstående text så skulle vi sluppit åtm två inlägg till i den här tråden. Att skriva som du gjorde nu gör man bara av EN anledning och det är att man själv måste synas och visa vad duktig man är genom att trycka ner andra med sarksm. Trist för dig men jag ställer hellre dumma frågor än visar min dumhet på liknande sätt som du gjorde med ditt onödiga inlägg!
2011-01-20, 19:05
Medlem
loogamans avatar
Citat:
Jo, jag läste faktiskt varenda post, vilket jag ALLTID gör innan jag postar, men jag förstod inte skillnaden i att det å ena sidan är lagligt att införa men å andra sidan kostnader. Jag kanske är ovanligt trögfattad men efter att ha läst Bergakungens svar en gång så är jag inte säker på att jag förstår det hela ännu. Kommer därför att läsa svaret fler gånger.
Ber om ursäkt för att jag inte har samma förståelseförmåga som du!

Om alla som har klagomål när folk ställer nya frågor istället skickar ett pm med typ av ovanstående text så skulle vi sluppit åtm två inlägg till i den här tråden. Att skriva som du gjorde nu gör man bara av EN anledning och det är att man själv måste synas och visa vad duktig man är genom att trycka ner andra med sarksm. Trist för dig men jag ställer hellre dumma frågor än visar min dumhet på liknande sätt som du gjorde med ditt onödiga inlägg!

Mitt inlägg syftade givetvis till att förmå dig att läsa igenom tråden ett varv till. Enligt mig är en av detta forumets största problem, att folk förväntar sig snabb juridisk konsultation utan att överhuvudtaget orka bemöda sig till att först googla saken. Därav orsaken till att denna tråd är "sammanslagen". Du skulle exempelvis lära dig en hel del genom att använda tullverkets hemsida med tillhörande sökmotor. Eller genom att använda någon av länkarna som denna tråden innehåller och som ganska klart ger svar på tal.

/L
2011-01-25, 23:12
Medlem
Kan bara tacka loogoman för all hjälp man fick innan när tullen stoppa ca 15 par skor,låt tullen förstöra varorna skriv under tullens papper skriv INTE under advokatbyråns papper bara skicka dom tillbaka.
2011-02-25, 21:25
Medlem
simme-MFs avatar
Jag är sugen på att köpa någon märkes klocka och tröjja som är kopior. när man är på semester utomlands så kan man lätt hitta kopior, men jag har inte hittat något på nätet. vart kan man fåtag på det?
2011-03-08, 16:42
Medlem
gurankrs avatar
Hejsan!
Nu sitter även jag i skiten, har beställt ett paket ifrån Kina som vart stoppat i tullen.
För krävde tullen att jag skulle skicka in kvitton/varudeklaration på paketet vilket jag gjorde.
Det har nu gått snart två veckor sedan dess, var på jag idag mailade tullen och frågade vart mitt paket höll hus, jag fick följande svar tillbaka:
Hej!

Tullen kvarhåller din försändelse för kontroll av varumärkesintrång.
Mer info kan ges av Tullen xxxx-520 520.

Med vänlig hälsning
xxxxxx

Vad kommer att hända nu???

/G
2011-03-09, 08:33
Medlem
h4cked4lifes avatar
Får man fråga vart ni har beställt ifrån, vart i kina och om vilken site ? Dhgate ?
Jag har köpt 30 par kalvin kallisar och inte varit något problem med det..

Mvh
2011-04-12, 16:51
Medlem
rejvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurankr
Hejsan!
Nu sitter även jag i skiten, har beställt ett paket ifrån Kina som vart stoppat i tullen.
För krävde tullen att jag skulle skicka in kvitton/varudeklaration på paketet vilket jag gjorde.
Det har nu gått snart två veckor sedan dess, var på jag idag mailade tullen och frågade vart mitt paket höll hus, jag fick följande svar tillbaka:
Hej!

Tullen kvarhåller din försändelse för kontroll av varumärkesintrång.
Mer info kan ges av Tullen xxxx-520 520.

Med vänlig hälsning
xxxxxx

Vad kommer att hända nu???

/G

Vad har du beställt och för hur mycket?
2011-04-16, 02:42
Medlem
dentan80s avatar
många som har hamnat samma problem som mig tullen och varumärkes innehavare.

Jag har kommit på några knäpp med just post paket som åker på tullen och att jobbiga varumärkes innehavare.
Jag ska prova min nya ide.

Nästa nång så ska jag blocka EMS post paket 1 kg paket fan fastnar tullen, men feedex och andra stora transport firmor så går det 100 kg paket igenom utan tull problem sen att du betalar senare tullavgiften.

DHL mycket skön känner varje snubbe som levererar jag kan skriva vilket namn som helst på paketet dem känner igen mitt tel nr så tullen och varumärkes innehavare skulle smaka nånting gött.
2011-05-03, 12:04
Medlem
fettisdagens avatar
Jag har en liten fundering här. Jag och tre andra kompisar ska köpa 2 lot och totalt 20 converse-kopior från Dhgate.com. Vi ska absolut inte sälja utan bunkrar upp för eget bruk så att säga.

Kan vi åka på sjukhelvetes böter på det eller är det sämsta som kan hända att det blir 25% moms som ska betalas?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in