2005-09-28, 13:58
själv lyckas jag göra en ganska bra sås i samma panna som jag steker kycklingen i... häller i lite kokosmjölk, vanlig mjölk, pyttelite vatten, lite mjöl (så det blir tjockare) och en buljong, kryddorna har man redan från kycklingen som redan är överkryddad, blir en riktigt smarrig curry/krydd sås

Jag gillar inte mörka såser så denna med kokosmjölk blir perfekt, blir ganska ofta jag gör denna kombi.
bonbon!
Citera
2005-09-28, 14:00
Citat:
Ursprungligen postat av Reject
Rödvinssås är riktigt gott till rätter som innehåller ris. Annars brukar jag göra en sås bestånde av
2/4 Gräddfil alt, Cremé Fraiche
1/4 Chilisås (Felix orginal)
1/4 Hot Chili Sauce (Golden Hills)
1/2 Finhackad gul lök
Ca 6 medelstora fefferonis
Salt och aningen svartpeppar.

Funkar fint till kycklingrätter och ris.

var är rödvinen? i glasen?
Citera
2005-09-28, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
var är rödvinen? i glasen?
Citat:
Ursprungligen postat av Reject
Rödvinssås är riktigt gott till rätter som innehåller ris. Annars brukar jag göra en sås bestånde av
Nyckelordet är det fetstilta Kan inte begripa att du ger dig tid att skriva ett inlägg och göra dig smålustig, men inte ägnar tillräckligt med tid åt att läsa och förstå själva inlägget
Citera
2005-09-28, 14:06
Medlem
dIRe_s avatar
Café de Paris-sås är hur gott som helst till ris.
Citera
2005-09-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Skippa halvfabrikat, bara härdade fetter!
Gör en krämig risotto istället vettja! Släng i lite olika saker alltefter vad du är sugen på, saffran eller stekt svamp, rödvin är också riktigt smaskens.
Spenat är inte fel.

Risotto som svar på sås till ris?

Men det jag egentligen ville kommentera, om man ser en portion béarnaisesås så ser man att den innehåller 10 gram fett, detta är vegetabiliskt och delvis härdat. Alltså inte alla de 10 gram är härdade. Så...spela roll.
Citera
2005-09-28, 16:26
Medlem
apanola IIs avatar
Min favorit är currysås till ris ( och kyckling), brukar göra den ganska het, mycket curry som jag fräser i smör ( inte margarin) i med matlagningsgrädde och lite cayenne, salt och Maizena redning för att göra såsen lite tjockare. Mjöl som redning är helt förkastligt då vete mjölet stjäl smak från övriga ingredienser.

Annars är en tomatsås inte fel.
Citera
2005-09-28, 16:30
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
Risotto som svar på sås till ris?

Men det jag egentligen ville kommentera, om man ser en portion béarnaisesås så ser man att den innehåller 10 gram fett, detta är vegetabiliskt och delvis härdat. Alltså inte alla de 10 gram är härdade. Så...spela roll.
Just. Ibland är det bra att tänka i nya banor vettu!

Härdat fett täpper igen blodkärlen, jag vill gärna ha mina blodkärl intakta.
Du vill äta härdat fett -Det vill inte jag. Men vi gör ju bägge som vi vill.
Citera
2005-09-28, 16:39
Moderator
Ruskigbusss avatar
Iransk youghurtsås - mycket gott till ris.

Finns olika recept, men enklast är att ta lagom mängd youghurt, gräddfil eller liknande, hacka ner gurka, ha i salt och peppar samt hackad mynta. Vill man kan man hacka i lök eller vitlök. Sedan rör man om. Fungerar till både kyckling, fisk och kött.

http://www.ee.surrey.ac.uk/Personal/...t-o-khiar.html
Citera
2005-09-28, 17:25
Medlem
BoyGoneBads avatar
jävligt enkelt...

..men också jävligt gott! Ta en paprika och tärna den. blanda med Heinz chilisås (Ja, Heinz..viktigt.. Hot är också viktigt) svartpeppar och lite vitlök efter smak. Inte för mycket chilisås och du har en kryddig, kall och jävligt mager grillsås, perfekt till stekt kött och kyckling samt ris. När du väl har testat kommer du aldrig vilja ha någon annan "sås" till köttet.
Citera
2005-09-28, 17:53
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Iransk youghurtsås - mycket gott till ris.

Finns olika recept, men enklast är att ta lagom mängd youghurt, gräddfil eller liknande, hacka ner gurka, ha i salt och peppar samt hackad mynta. Vill man kan man hacka i lök eller vitlök. Sedan rör man om. Fungerar till både kyckling, fisk och kött.

http://www.ee.surrey.ac.uk/Personal/...t-o-khiar.html
Lät som indisk raita.
Citera
2005-09-28, 17:56
Medlem
muddafrikkas avatar
Vilken jävla sötsur sås som helst! Det är det enda jag äter till ris..
Citera
2005-09-28, 17:57
Medlem
vagators avatar
Ris passar ypperligt till olika slags grytor, kött, fisk eller vegetariska och då får du ju såsen s.a.s på köpet. Gör en gryta och servera med ris!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in