• 2
  • 3
2005-09-28, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dIRe_
Café de Paris-sås är hur gott som helst till ris.

Café de Parissås är Guds gåva!

Annars älskar jag parmesansås. Gör en vanlig vitsås (mjölk och mjöl) och ha i en buljongtärning, en aning vitlök och massa riven parmesan. Det funkar att ha basilika i också, då blir det nästan sm en pestosås.
Himla gott är det i alla fall.
Citera
2005-09-28, 22:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Clarice
Café de Parissås är Guds gåva!

Annars älskar jag parmesansås. Gör en vanlig vitsås (mjölk och mjöl) och ha i en buljongtärning, en aning vitlök och massa riven parmesan. Det funkar att ha basilika i också, då blir det nästan sm en pestosås.
Himla gott är det i alla fall.
Det lät som ett himla gott recept Måste testas.
Citera
2005-09-28, 22:55
Medlem
Curry är ju en favorit
Citera
2005-09-29, 08:16
Citat:
Ursprungligen postat av apanola II
Min favorit är currysås till ris ( och kyckling), brukar göra den ganska het, mycket curry som jag fräser i smör ( inte margarin) i med matlagningsgrädde och lite cayenne, salt och Maizena redning för att göra såsen lite tjockare. Mjöl som redning är helt förkastligt då vete mjölet stjäl smak från övriga ingredienser.

Annars är en tomatsås inte fel.

redning, har jag aldrig tänkt på för morsan tog alltid mjöl. Vad heter den redningen du köper?
Citera
2005-09-29, 09:39
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
redning, har jag aldrig tänkt på för morsan tog alltid mjöl. Vad heter den redningen du köper?
Om man smälter smöret, vispar i lite mjöl och sedan späder med vätska under det att man vispar smakar det inte mjöl, alias det klassiska sättet. Toppreda med mjöl=mjölsmak.
Citera
2005-09-29, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Just. Ibland är det bra att tänka i nya banor vettu!

Härdat fett täpper igen blodkärlen, jag vill gärna ha mina blodkärl intakta.
Du vill äta härdat fett -Det vill inte jag. Men vi gör ju bägge som vi vill.

Men transfetter har samma funktion som mättade fetter ungefär och jag skulle chansa på att din risotto innehåller smör?

Bara undvik att få i sig för mycket härdade/mättade fetter så är det lugnt, en portion sås på påse är ingen större fara skulle jag vilja säga.
Citera
2005-09-30, 21:15
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
Men transfetter har samma funktion som mättade fetter ungefär och jag skulle chansa på att din risotto innehåller smör?

Bara undvik att få i sig för mycket härdade/mättade fetter så är det lugnt, en portion sås på påse är ingen större fara skulle jag vilja säga.
Är det så? Visst vet jag att smör inte är bra i för stora mängder men jag trodde det var stor skillnad på härdat fett och smör
Citera
2005-10-05, 11:59
Citat:
Om man smälter smöret, vispar i lite mjöl och sedan späder med vätska under det att man vispar smakar det inte mjöl, alias det klassiska sättet. Toppreda med mjöl=mjölsmak.

nu har jag iaf fixat redning, trodde inte de fanns både ljus o mörk men skaffade den ljusa (gillar inte mörka såser)
Citera
2005-10-05, 15:32
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eggshells
nu har jag iaf fixat redning, trodde inte de fanns både ljus o mörk men skaffade den ljusa (gillar inte mörka såser)
Nu gillar jag inte kött men ändå...rödvinssås...yammie!
Citera
2005-10-05, 17:22
Medlem
Citat:
Är det så? Visst vet jag att smör inte är bra i för stora mängder men jag trodde det var stor skillnad på härdat fett och smör

Från:
http://www.konsumentsamverkan.se/pre...ing_hardat.htm

"Med tanke på att dessa härdade fetter kommer i fler och fler produkter kan vi bara ge rådet till konsumenterna att UNDVIKA alla produkter med härdade eller delvis härdade fetter. Gå inte på desinformationen om man lägger till "vegetabila", de blir inte bättre för det. Det är bara vegetabila fetter/oljor som härdas och de liknar inte längre vegetabila fetter när de härdats utan ska jämföras med mättade fetter. "

Sedan finns det en del på andra sidor t.ex. wikipedia om du är mer intresserad. Det finns ju forskning om cancer etc med transfetter, men det finns inget säkerställt vad jag vet. Samma forskning pågår ju med mättade fetter.

Men som sammanfattning så skall man väl minimera intaget av mättade fetter samt transfetter, ingen av dem är väl jättebra. Sedan så rör man på sig så behöver man ju inte äta så bra som möjligt hela tiden. Så om du inte har extrema mängder smör i din risotto och äter det varje dag så är det nog rätt lugnt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in