Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Är det så? Visst vet jag att smör inte är bra i för stora mängder men jag trodde det var stor skillnad på härdat fett och smör

Från:
http://www.konsumentsamverkan.se/pre...ing_hardat.htm
"Med tanke på att dessa härdade fetter kommer i fler och fler produkter kan vi bara ge rådet till konsumenterna att UNDVIKA alla produkter med härdade eller delvis härdade fetter. Gå inte på desinformationen om man lägger till "vegetabila", de blir inte bättre för det. Det är bara vegetabila fetter/oljor som härdas och de liknar inte längre vegetabila fetter när de härdats utan ska jämföras med mättade fetter. "
Sedan finns det en del på andra sidor t.ex. wikipedia om du är mer intresserad. Det finns ju forskning om cancer etc med transfetter, men det finns inget säkerställt vad jag vet. Samma forskning pågår ju med mättade fetter.
Men som sammanfattning så skall man väl minimera intaget av mättade fetter samt transfetter, ingen av dem är väl jättebra. Sedan så rör man på sig så behöver man ju inte äta så bra som möjligt hela tiden. Så om du inte har extrema mängder smör i din risotto och äter det varje dag så är det nog rätt lugnt.