Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2011-03-14, 00:40
  #1
Medlem
VladBasarabs avatar
Varför är det egentligen så himla hemskt att en mink dör, att djur flås halvt levande osv, att djur överhuvudtaget blir behandlade ohumanistiskt? Det är djur för i helvete.

Min personliga ståndpunkt är att jag tycker att det är otroligt fjantigt och barnsligt att sitta och gråta över att en ex. mink dör. Varför? Ett djur är ett djur, det är inte en människa, inte ens i närheten. Jag blir så otroligt irriterad på pårökta hippies som ska sitta och värna om djurens rättigheter. Fan vad fjantigt. Ska vi inte upprätta lagar för växternas rättigheter? Eller varför inte mikroorganismernas rättigheter?

Låt höra.

Edit: slarv.
Citera
2011-03-14, 00:46
  #2
Avstängd
JetSetters avatar
Så bara för att de inte är människor, djuren alltså,- så kan man behandla dom hur som helst?
Har du sett videon från PETA eller fan dom nu heter, där djuren flås levande och dom stampar på deras halsar? Det är sjukt obehagligt.

Jag är ingen hippie jävel som röker på, men likförbannat tycker jag att man ska stå upp och säga ifrån när djuren behandlas väldigt illa som när dom flås levande.

Lite jävla medkänsla får man väl ändå ha, även fast det är djur det handlar om?
Glömde säga, jag är ingen djurättsaktivist, bara en vanlig svensk jävel.
Citera
2011-03-14, 00:46
  #3
Medlem
-Orko-s avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empati
Citera
2011-03-14, 00:51
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JetSetter
Så bara för att de inte är människor, djuren alltså,- så kan man behandla dom hur som helst?
Har du sett videon från PETA eller fan dom nu heter, där djuren flås levande och dom stampar på deras halsar? Det är sjukt obehagligt.

Jag är ingen hippie jävel som röker på, men likförbannat tycker jag att man ska stå upp och säga ifrån när djuren behandlas väldigt illa som när dom flås levande.

Lite jävla medkänsla får man väl ändå ha, även fast det är djur det handlar om?
Glömde säga, jag är ingen djurättsaktivist, bara en vanlig svensk jävel.

PETA är ingen tillförlitlig källa fanskapen kidnappar och stjäl djur som de sedan avlivar om de inte hittar hem till dem.
Citera
2011-03-14, 00:51
  #5
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladBasarab
Varför är det egentligen så himla hemskt att en mink dör, att djur flås halvt levande osv, att djur överhuvudtaget blir behandlade ohumanistiskt? Det är djur för i helvete.

Min personliga ståndpunkt är att jag tycker att det är otroligt fjantigt och barnsligt att sitta och gråta över att en ex. mink dör. Varför? Ett djur är ett djur, det är inte en människa, inte ens i närheten. Jag blir så otroligt irriterad på pårökta hippies som ska sitta och värna om djurens rättigheter. Fan vad fjantigt. Ska vi inte upprätta lagar för växternas rättigheter? Eller varför inte mikroorganismernas rättigheter?

Låt höra.

Edit: slarv.

Mikroorganismer och växter saknar (antagligen) förmåga att känna smärta eller känslor, vilket gör att de inte kan lida på samma sätt som högre organismer.
Citera
2011-03-14, 00:53
  #6
Medlem
VladBasarabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSetter
Så bara för att de inte är människor, djuren alltså,- så kan man behandla dom hur som helst?
Har du sett videon från PETA eller fan dom nu heter, där djuren flås levande och dom stampar på deras halsar? Det är sjukt obehagligt.

Jag är ingen hippie jävel som röker på, men likförbannat tycker jag att man ska stå upp och säga ifrån när djuren behandlas väldigt illa som när dom flås levande.

Lite jävla medkänsla får man väl ändå ha, även fast det är djur det handlar om?
Glömde säga, jag är ingen djurättsaktivist, bara en vanlig svensk jävel.

Ja, just så. Vad tycker du? Ska man sitta och hålla i tassarna/hovarna på varje djur som ska bli slaktat, är det så du menar?

Och ja, jag har sett PETA-videon. Visst kanske det är obehagligt, det klandrar jag inte människor för. Min poäng är fortfarande att djur är djur. Djur blir slaktade, som du sedan äter. Det är liksom meningen. Spelar det då någon större roll under vilka förhållanden djuren blir slaktade?

Citat:
Ursprungligen postat av -Orko-
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empati

Empati i all ära. Men jag kan personligen inte sympatisera med mat.
Citera
2011-03-14, 01:02
  #7
Medlem
-Orko-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladBasarab

Empati i all ära. Men jag kan personligen inte sympatisera med mat.

För att du har en empatistörning?
Citera
2011-03-14, 01:06
  #8
Avstängd
JetSetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VladBasarab
Ja, just så. Vad tycker du? Ska man sitta och hålla i tassarna/hovarna på varje djur som ska bli slaktat, är det så du menar?

Och ja, jag har sett PETA-videon. Visst kanske det är obehagligt, det klandrar jag inte människor för. Min poäng är fortfarande att djur är djur. Djur blir slaktade, som du sedan äter. Det är liksom meningen. Spelar det då någon större roll under vilka förhållanden djuren blir slaktade?

Ja men djuren som blir slaktade blir avlivade först innan dom blir slaktade.
Vad jag tycker? Jag tycker att dom bör avliva djuren först, innan dom börjar flå dom. Är det så jävla konstigt, eller?
Citera
2011-03-14, 01:10
  #9
Medlem
nietsoviets avatar
Hm själv tycker jag tvärtom. Jag kan se gore och snuff och sånt med människor som skadas och torteras och i princip låta det rinna av mig. Men så fort det är kattungar eller hundvalpar eller nåt annat fluffigt och oskyldigt blir jag jävligt upprörd. Jag har mycket emot djurrättsaktivisternas metoder, men själva tanken - att djur faktiskt kan känna smärta och kanske inte vill flås och offras - är inte så dum.
Citera
2011-03-14, 01:11
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VladBasarab
Ett djur är ett djur, det är inte en människa, inte ens i närheten.

Men för helvete, dumhet vet tydligen inte av några gränser. Du är också ett djur, människa!
Citera
2011-03-14, 01:21
  #11
Medlem
dnas.gilverts avatar
Min åsikt är att människor visst är djur. Vad menar du annars att vi skulle vara?

Det som är hemskt är ju sättet man dödar djuren på, man orsakar dem ju en massa totalt onödigt lidande. Ditt argument att de "bara är djur" tycker jag bara är nonsens, men förklara det gärna närmare så att jag kan försöka förstå.

Sen är det ju så att vi faktiskt behöver äta andra livsformer för att överleva, och så är det för alla djur. Faktum är att jag inte kan komma på något, förutom kemikalier, vi äter som inte har varit levande. Därför är dödandet i sig ju nödvändigt för vår överlevnad, så jag sätter mig inte emot det. Dock ser jag inget syfte i att behandla djur (och växter) så brutalt och respektlöst som man faktiskt gör, så om du ser ett syfte i det så är jag väldigt intresserad av att höra det.
Citera
2011-03-14, 01:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nietsoviet
Hm själv tycker jag tvärtom. Jag kan se gore och snuff och sånt med människor som skadas och torteras och i princip låta det rinna av mig. Men så fort det är kattungar eller hundvalpar eller nåt annat fluffigt och oskyldigt blir jag jävligt upprörd. Jag har mycket emot djurrättsaktivisternas metoder, men själva tanken - att djur faktiskt kan känna smärta och kanske inte vill flås och offras - är inte så dum.

Jag tänker faktiskt precis som du. Visst, jag tycker inte om att kolla på bilder eller filmer där människor torteras men jag klarar bättre av att se det än att se kattungar vara med om samma elände. Det gör ont i hela mig. Fick häromdagen se en bild på en katt som satt på något som liknande en bil från översvämningen och det gjorde ont och jag kände mig genast ledsen. Stackars.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback