Är det inte 4500 per månad som är skattefritt?
Jag pratade med en löjtnant ifrån Enköpings regemente och han sa så här angående lönen.
Ni gör viktigt arbete men får inte den lön ni ska ha och i slutändan när det kommer till pension så kommer möjlken kosta lika mycket för dig som det kommer göra för ekonomen som har tjänat mer per månad än vad du gjort.
Så soldat yrket är väll inget man gör för pengarna utan antar väll att alla har olika anledningar till varför man går med försvarsmakten och arbetar som soldat men å andra sidan kan du bara arbeta som soldat i 8 år om jag minns det han sa rätt så efteråt kan man skaffa nytt arbete så det är inga problem.
Det som var problemet enligt honom var att det är bra att man har ett yrke eller utbildning vid sidan av soldat yrket så när man är färdig med sina år kan göra nått och inte sitta hemma och inte veta vad man ska göra eller ta vägen - kanske har familj då så det kan bli svårare att tex plugga då när man har ansvar att ta hand om familjen som förälder på känslomässigt men även ekonomiskt. Säger inte att det är omöjligt, såklart det går men det är svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av Adrastus
Undrar lite angående lönen då det ändå är en längre tid av mitt liv, men å andra sidan är det något som intresserar mig mycket.
Ah. Trodde det var mera; GMU > Kustjägare. Så det är alltså; GMU > Amfibiesoldat och sedan där efter kan jag välja inriktning inom Amfibiesoldat till > Kustjägare, Prickskytt etc? Tror jag är med hur det fungerar nu, då ska jag läsa på lite om amfibiesoldat :')
Mycket att tänka på innan man gör sina val för framtiden, lång tid kvar innan det är dags för mig, mycket träning och betyg som ska upp innan, man kan väl aldrig vara för - förberedd? !
Med vänliga hälsningar
Marcus Andersson