2011-03-10, 15:09
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViGillarHinkar
Nej det kan jag inte därför att JAG HADE FEL. varsågod för svaret, pusspuss

Tack haha !
2011-03-10, 15:52
Medlem
För att ansöka måste man väl ha en personlig kod. Men hur får jag den? Hittar ju den ingenstans
2011-03-10, 16:16
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muubi
För att ansöka måste man väl ha en personlig kod. Men hur får jag den? Hittar ju den ingenstans

https://e.pliktverket.se/portal/Public/ANS/ansGmu.aspx?EWEBSID=12&EWEBUPDID=6

Fyll i där, fick hem min kod efter 3 dagar
2011-03-10, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben
https://e.pliktverket.se/portal/Public/ANS/ansGmu.aspx?EWEBSID=12&EWEBUPDID=6

Fyll i där, fick hem min kod efter 3 dagar

Tack
2011-03-11, 01:38
Medlem
Kolagubbens avatar
Va tror ni om möjligheterna att få utlandstjänst efter gmu, är det hård konkurens på intagningarna?

Edit läste nu att man tydligen måste vara anställd i ett förband för att få göra utlandstjänst, måste man då alltså vara anställd med pisselön för att kanske få göra utlandstjänst?
Senast redigerad av Kolagubben 2011-03-11 kl. 01:51.
2011-03-11, 07:09
Medlem
Olvards avatar
Citat:
Va tror ni om möjligheterna att få utlandstjänst efter gmu, är det hård konkurens på intagningarna?

Edit läste nu att man tydligen måste vara anställd i ett förband för att få göra utlandstjänst, måste man då alltså vara anställd med pisselön för att kanske få göra utlandstjänst?

Du har så rätt. Utlandsstyrkan är avskaffad, och det är istället förbanden som får ansvar för att sätta upp t.ex styrkan i A-stan. Så ja, du får snällt ta och försöka bli "anställd med pisselön" om du vill åka iväg.

OT: Byt det där barnmördande, blodsugande avatarhelvetet du har. Jisses, jag får epileptiskt pungvred av den.
2011-03-11, 07:23
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olvard
Du har så rätt. Utlandsstyrkan är avskaffad, och det är istället förbanden som får ansvar för att sätta upp t.ex styrkan i A-stan. Så ja, du får snällt ta och försöka bli "anställd med pisselön" om du vill åka iväg.

OT: Byt det där barnmördande, blodsugande avatarhelvetet du har. Jisses, jag får epileptiskt pungvred av den.

Okey, måste man vara anställd som soldat inom försvarsmakten eller man kan ha nån annan sorts jobb typ mekaniker eller nåt. Förutsatt att man gått gmu då.

OT: Det är det som är grejen
Senast redigerad av Kolagubben 2011-03-11 kl. 07:48.
2011-03-11, 10:18
Medlem
Hej,

Jag undrar lite angående utbildnings peroiden, vet att under GMU utbildningen får ganska exakt 4000SEK/Månaden och den sträcker sig under en peroid på 3 månader, som jag upfattat det kan man även ansöka om bostadstillägg ifall har lägenhet sedan tre månader tillbacks.

Är nämnligen intresserad att göra GMU för att bli Kustjägare alternativet Markstrid skyttesoldat. När man gör sin utbildning inom de områden man vill inrikta sig på t.ex Kustjägare, vad ligger utbildningslönen på dom, är det fortfarande 4000 kr eller är det inget?

---

Jag vill bli något som kan jobba både internationelt och inrikes, är kustjägare ett bra alternativ eller fungerar Markstrid skyttesoldat, eller andra utbildningar lika bra för det? Jag är itresserad av uppgifter som spaning och insatser, vill även kunna ha möjligheten att kunna möta människor ifrån andra kultrer då jag är väldigt intresserad av människor. Vill självklart ha något tungt och jobbigt både fyskiskt och psykiskt!

Med vänliga hälsningar
Marcus / Adrastus
2011-03-11, 12:51
Medlem
Citat:

Ja du måste vara anställd av förbandet, men det finns som jag ser det 3 alternativ:

1. Du är GSS/K (fast anställd) och jobbar dagligdags i försvarsmakten.
2. Du är GSS/T ("reservare") och har ett civilt jobb men har försvarsmakten vid sidan av och tjänstgör när förbandet behöver dig, ex. i en insats utomlands.
3. Du har en civil specialkompetens som behövs i en insats. Du väntar och hoppas på att förbandet självt inte lyckas skaffa den kompetensen internt utan ger dig en visstidsanställning under vilken du åker med ut. Detta är ju ungefär som att vänta in en sista-minuten-resa, men troligtvis kommer detta vara en lösning som blir gällande ett bra tag framöver skulle jag tro.
2011-03-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrastus
Hej,

Jag undrar lite angående utbildnings peroiden, vet att under GMU utbildningen får ganska exakt 4000SEK/Månaden och den sträcker sig under en peroid på 3 månader, som jag upfattat det kan man även ansöka om bostadstillägg ifall har lägenhet sedan tre månader tillbacks.

Är nämnligen intresserad att göra GMU för att bli Kustjägare alternativet Markstrid skyttesoldat. När man gör sin utbildning inom de områden man vill inrikta sig på t.ex Kustjägare, vad ligger utbildningslönen på dom, är det fortfarande 4000 kr eller är det inget?

---

Jag vill bli något som kan jobba både internationelt och inrikes, är kustjägare ett bra alternativ eller fungerar Markstrid skyttesoldat, eller andra utbildningar lika bra för det? Jag är itresserad av uppgifter som spaning och insatser, vill även kunna ha möjligheten att kunna möta människor ifrån andra kultrer då jag är väldigt intresserad av människor. Vill självklart ha något tungt och jobbigt både fyskiskt och psykiskt!

Med vänliga hälsningar
Marcus / Adrastus

under BU (befattningsutbildning) får du lön enligt soldat avtalet http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Avtal-for-gruppbefal-soldater-och-sjoman/ Jägare under befattningsutbildningen ingår oftast i OR 2 vilket ger en lön på ca 16.300 kr.
Det är nog jägare du ska satsa på eller amfibiesoldat (kustjägare kommer i framtiden främst att rekryteras från amfibiesoldaterna). Alltså kustjägare är inget du kan välja efter GMU först måste du vara amfibiesoldat i ca 1år. Det är så det är tänkt att vara i framtiden i all fall.
2011-03-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
under BU (befattningsutbildning) får du lön enligt soldat avtalet http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Avtal-for-gruppbefal-soldater-och-sjoman/ Jägare under befattningsutbildningen ingår oftast i OR 2 vilket ger en lön på ca 16.300 kr.
Det är nog jägare du ska satsa på eller amfibiesoldat (kustjägare kommer i framtiden främst att rekryteras från amfibiesoldaterna). Alltså kustjägare är inget du kan välja efter GMU först måste du vara amfibiesoldat i ca 1år. Det är så det är tänkt att vara i framtiden i all fall.

Undrar lite angående lönen då det ändå är en längre tid av mitt liv, men å andra sidan är det något som intresserar mig mycket.

Ah. Trodde det var mera; GMU > Kustjägare. Så det är alltså; GMU > Amfibiesoldat och sedan där efter kan jag välja inriktning inom Amfibiesoldat till > Kustjägare, Prickskytt etc? Tror jag är med hur det fungerar nu, då ska jag läsa på lite om amfibiesoldat :')

Mycket att tänka på innan man gör sina val för framtiden, lång tid kvar innan det är dags för mig, mycket träning och betyg som ska upp innan, man kan väl aldrig vara för - förberedd? !

Med vänliga hälsningar
Marcus Andersson
2011-03-11, 13:37
Medlem
Är det inte 4500 per månad som är skattefritt?

Jag pratade med en löjtnant ifrån Enköpings regemente och han sa så här angående lönen.
Ni gör viktigt arbete men får inte den lön ni ska ha och i slutändan när det kommer till pension så kommer möjlken kosta lika mycket för dig som det kommer göra för ekonomen som har tjänat mer per månad än vad du gjort.

Så soldat yrket är väll inget man gör för pengarna utan antar väll att alla har olika anledningar till varför man går med försvarsmakten och arbetar som soldat men å andra sidan kan du bara arbeta som soldat i 8 år om jag minns det han sa rätt så efteråt kan man skaffa nytt arbete så det är inga problem.

Det som var problemet enligt honom var att det är bra att man har ett yrke eller utbildning vid sidan av soldat yrket så när man är färdig med sina år kan göra nått och inte sitta hemma och inte veta vad man ska göra eller ta vägen - kanske har familj då så det kan bli svårare att tex plugga då när man har ansvar att ta hand om familjen som förälder på känslomässigt men även ekonomiskt. Säger inte att det är omöjligt, såklart det går men det är svårt.

Citat:
Ursprungligen postat av Adrastus
Undrar lite angående lönen då det ändå är en längre tid av mitt liv, men å andra sidan är det något som intresserar mig mycket.

Ah. Trodde det var mera; GMU > Kustjägare. Så det är alltså; GMU > Amfibiesoldat och sedan där efter kan jag välja inriktning inom Amfibiesoldat till > Kustjägare, Prickskytt etc? Tror jag är med hur det fungerar nu, då ska jag läsa på lite om amfibiesoldat :')

Mycket att tänka på innan man gör sina val för framtiden, lång tid kvar innan det är dags för mig, mycket träning och betyg som ska upp innan, man kan väl aldrig vara för - förberedd? !

Med vänliga hälsningar
Marcus Andersson

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in