2011-02-11, 01:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
/.../ Och hur kom den höga halten morfin till?
P R-A (med 15 år i branschen) säger:
Citat:
Morfindroppet, det är ju liksom… det är sånt man sätter…
- Det hör till vanligheterna, alltså?
- Ja, det…
- Halterna, alltså.
- Halterna är för höga, men det är… det skulle jag liksom inte hoppa på ändå för den här lilla flickan är ju på väg att dö… alltså hon skulle inte blivit stor…
/…/
Men de har säkert dragit på det här droppet ordentligt för att det ska gå fort, kan jag tänka mig.
Citera
2011-02-11, 02:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pcuri
Är det mer sannolikt att de höga uppmätta halterna för blodprovet från babyliket härrör från dessa smådoser längre tillbaka i tiden eller från en större tiopentalinfusion kort före döden? Möjligen skulle tidigare smådoser kunna ge några småspår i urinen. Men är det sannolikt att dessa tidigare eventuella smådoser skulle ge upphov till de väldigt höga värden som provtagningen på babyliket indikerar?
Dessa tidigare ev. smådoser kan endast ha getts under den 11 dagar långa vårdperioden på BIVA (080910-080920). Under denna vårdtid finns två tillfällen för anestesi: 080911 kl. 13.00 (inhalering av Sevofluran) och 8 dagar senare: 080919; också Sevofluran. Efter 080915 (exkl. 080920) har heller inget morfin givits.

All involverad sjukvårdspersonal anger samstämmigt att inget tiopental tillförts under vården på BIVA – och följaktligen har heller inget tiopental journalförts. - Det kan tilläggas att flera i tråden framfört åsikten att pga att inget tiopental journalförts så intygar involverad sjukvårdspersonal samstämmigt att inget tiopental tillförts. "Glömska" har också åberopats. - Med ledning av framförda åsikter kan man fråga sig om just narkosmedlet tiopental är ett preparat man tvingas smyga med - och därför (som något av en tyst överenskommelse) medvetet undviker att journalföra?
Citera
2011-02-11, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
All involverad sjukvårdspersonal anger samstämmigt att inget tiopental tillförts under vården på BIVA – och följaktligen har heller inget tiopental journalförts. - Det kan tilläggas att flera i tråden framfört åsikten att pga att inget tiopental journalförts så intygar involverad sjukvårdspersonal samstämmigt att inget tiopental tillförts. "Glömska" har också åberopats. - Med ledning av framförda åsikter kan man fråga sig om just narkosmedlet tiopental är ett preparat man tvingas smyga med - och därför (som något av en tyst överenskommelse) medvetet undviker att journalföra?
Nop, av någon underlig anledning förhördes inte personalen inblandad i shuntrevision och MR förrän sommaren 2010.

Det verkar snarast vara så att tiopental är så vanligt förekommande i vården att man inte kan förvänta sig att någon har noterat eventuell användning som något avvikande.
Citera
2011-02-11, 09:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Nop, av någon underlig anledning förhördes inte personalen inblandad i shuntrevision och MR förrän sommaren 2010.
Shunten togs bort den 11 sept. 2009; MR: 19 sept. - Var det datorhaveri då också?
Citat:
Ursprungligen postat av nono2
Det verkar snarast vara så att tiopental är så vanligt förekommande i vården att man inte kan förvänta sig att någon har noterat eventuell användning som något avvikande.
Du menar att tiopental är ett preparat som - till skillnad från t ex Sevofluran - inte journalförs?
Citera
2011-02-11, 09:25
Medlem
Citat:
Shunten togs bort den 11 sept. 2009; MR: 19 sept. - Var det datorhaveri då också?Du menar att tiopental är ett preparat som - till skillnad från t ex Sevofluran - inte journalförs?
Som påpekats var det problem med journalsystemen under perioden. Det är givetvis inte bra främst för den misstänkta. Vad jag förstår finns det inga misstankar om brott med avseende på detta.

Hur kommer det sig att man inte förhörde alla inblandade i vården av barnet i denna tidsperiod i samband med gripandet?
Citera
2011-02-11, 12:11
Medlem
Jag tror tyvärr att det här är mitt sista svar till dig.

Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
Om vi bortser från det där om de anhöriga du skrev (vilket jag inte tror att åklagare, domare eller nämndemän köper) så finns det ett grundläggande problem med ditt resonemang. Och det är hur du skall få en lägre infusionsdos för den levande babyn än den som uppmätts om hela ditt resonemang går ut på att tiopentalet diffuserar ut i omgivande vävnader.

Distribution av thiopental sker mycket snabbt till vävnad. Tidigt till väl genomblödda organ samt fettväv och senare i princip enbart till fettväv. Så det här är korrekt.

Citat:
Om det prov som kommer ut ur babyn huvudsakligen är innehåll i blodkärl borde rimligen koncentrationen tiopental i detta prov bli lägre om tiopental läckt ut från blodkärlen.

Korrekt.

Citat:
Och kommer det med en del från omgivande vävnader och det läckt ut en del tiopental till dessa vävnader så kan detta kanske kompensera för en del av det som läckt ut från blodkärlen. Men merparten av det tiopental som diffuserat ut ur blodkärlen torde väl ändå stanna kvar där.

Ej korrekt (jag antar nu att du ej har ett syftningsfel i sista meningen) - det mesta av thiopentalet hamnar i fettväv med mycket bred marginal.

Citat:
Så mätvärdet lär knappast underdriva den koncentration man en gång hade i blodet. Och även om nästan allt tiopental som diffuserat ut utanför blodkärlen skulle ha hängt med ut vid provtagningen så har jag svårt att se att detta skulle ge en högre koncentration tiopental än om allt tiopental stannat kvar i blodkärlen. Men jag antar att du har någon slags krumbukter och saltomortaler som förklarar detta också?

Korrekt. Ett mätvärde kan endast överdriva den koncentration som rådde i blod emedan flickan var i livet. Däremot är din slutsats fel. Såsom Bustopher visar i posten ovan ökar provets halt av thiopental kraftigt om fett kommit med i provet (återkommer om hans beräkningar). Det är ingen krumbukt. - det är ett faktum. Följdfrågan blir naturligtvis om det är tillfyllest (med rimlighet) för att förklara 2000mikrogram/ml i provet.
Citera
2011-02-11, 12:13
Medlem
Citat:

Intressant. Nyckelförhören finns inte med i FuPen och är dessutom sekretssbelagda. Hur har du fått information kring deras innehåll (jag tänker nu på shuntoperationen, MR-undersökningen samt kramphävningen)?
Citera
2011-02-11, 12:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sikhander
Intressant. Nyckelförhören finns inte med i FuPen och är dessutom sekretssbelagda. Hur har du fått information kring deras innehåll (jag tänker nu på shuntoperationen, MR-undersökningen samt kramphävningen)?
Jag refererar till vad docent KN skriver i sitt utlåtande:
Citat:
All involverad sjukvårdspersonal anger samstämmigt att inget tiopental tillförts under vården på BIVA. Denna period är rimligtvis den enda period där mätbara tiopentalkoncentrationer skulle kunna förekomma efter döden.
BIVA-tiden = 080910 - 080920. Shunten togs bort den 11 sept. 2008 och MR-undersökningen ägde rum dagen innan barnet avled: den 19 sept. (vilket också överensstämmer med moderns noggranna anteckningar i sin blogg betr. flickans vård).
Citera
2011-02-11, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bustopher
Litet mer "sifferexercis" – sorry!

Inga problem

Däremot har du rätt att det är inte lätt att med 'rimlighet' komma fram till hur de 2000mikrogram/ml kan ha uppnåtts enbart på bas av induktion.

Det är rimligt att anta mycket låg elimineringsgrad i flickan givet hennes dåliga leverfunktion.

En induktionsdos bör ha varit i den härad som du beskriver ovan - och utifrån den är det inte lätt att landa i de 2000mikrogam/ml i provet. Det är möjligt men frågan är om det är 'rimligt'. Jag vill dock hävda att det är betydligt rimligare än den groteska engångsdos som hela åtalet vilar på.

Kramphävning är ett annat kapitel dock där ca 35mg skulle ha använts i bolusdos och sedan ytterligare thiopental därefter. Låt oss anta en totaldos på ca 100mg eftersom hennes kramper var dokumenterat mycket svårhävda. Då blir dina siffror ovan 'rimliga' vad gäller fett och kristallkontamination (det skulle ge en blodkoncentration på ca 8mikrogram/ml och en högsta fettkoncentration på 4000mikrogram/ml samt lite kristallutfällning - helt plötsligt 'rimligt' att nå 2000mikrogram/ml).
Senast redigerad av Sikhander 2011-02-11 kl. 12:43.
Citera
2011-02-11, 12:42
Medlem
Citat:
Jag refererar till vad docent KN skriver i sitt utlåtande:BIVA-tiden = 080910 - 080920. Shunten togs bort den 11 sept. 2008 och MR-undersökningen ägde rum dagen innan barnet avled: den 19 sept. (vilket också överensstämmer med moderns noggranna anteckningar i sin blogg betr. flickans vård).

KN har endast tagit del av journalerna samt övrig skriftlig dokumentation. Således ett cirkelresonemang. Nyckeln är förhören med alla de läkare och sjuksystrar som deltagit vid vårdtillfällena ovan. Och de är som sagt sekretessbelagda och kom aldrig KN till del.
Citera
2011-02-11, 12:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Shunten togs bort den 11 sept. 2009; MR: 19 sept. - Var det datorhaveri då också?
Rättelse: Shunten togs bort den 11 sept. 2008.
Citera
2011-02-11, 12:45
Medlem
Citat:
Jag refererar till vad docent KN skriver i sitt utlåtande:

KN skrev detta utlåtande tidigt i den här processen och utgick från det material som då fanns till hands. Man hade då inte förhört den personal som deltog vid shuntrevision och MR-undersökning, alltså fanns det då inga utlåtanden från denna personal. De som uttalat sig var de som var delaktiga vid avdelningen dagen då flickan avled.

Det finns flera uttalanden, både här i tråden och i FUPen, där det klart framgår att alla läkemedel inte journalförs, att det är ett problem men att det trots det inte går att förneka.

Edit: Sikhander var snabbare än mig på att skriva...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in