Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
Hur länge ska denna lögn fortgå? Jag fick 19/20 på LÄS, jag fick MVG i Svenska A och B och jag har läst ett tredjespråk till och med steg 7 och jag läser på högskola idag och har aldrig haft problem eller varit på gränsen till att misslyckas (med misslyckas menar jag nära IG, behöva avbryta utbildningen osv). Och ändå fick jag bara 13/40 på ORD-delen. Så nej, den språkliga delen av hjärnan behövs inte nödvändigtvis för att tillgodogöra sig högre undervisning. I alla fall inte i så stor omfattning som vissa menar.
Kanske för den som vill bli författare, tillhöra kultureliten eller liknande, men det finns många utbildningar där ett så avancerat ordförråd som HP:s är helt eller näst intill helt irrelevant. Punkt.
Men Klarto bara lägg ner för fan, högskoleprovet är inte perfekt. Det är helt omöjligt att skapa något sorts perfekt prov.
Vad sägs om att börja läsa mera och förbättra ditt ordförråd istället för att lipa? 13/40 är ju nästan kriminellt dåligt. Tror till och med en invandrare med halvtaskig svenska skulle kunna få mer än det.