2010-12-18, 15:17
Medlem
Camoplasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyGaga.
Har haft ett gnisselljud i huvudet under en veckas tid nu . Hur har det gått för dig? Vet du vad orsaken är?

Som jag sa, det kommer bara då och då. Dock har jag min anledning till "inne i huvudet" tinnitus. Självklart finns det allvarligare former men det bör inte ge några som helst men.

Nu har jag inte haft det på länge för att jag har sovit bra, inte överansträngt ögonen.

Ta det bara lugnt, det är inte bara du med tinnitus inne i "hjärnan".
Citera
2010-12-19, 00:37
Medlem
K595s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camoplast
Som jag sa, det kommer bara då och då. Dock har jag min anledning till "inne i huvudet" tinnitus. Självklart finns det allvarligare former men det bör inte ge några som helst men.

Nu har jag inte haft det på länge för att jag har sovit bra, inte överansträngt ögonen.

Ta det bara lugnt, det är inte bara du med tinnitus inne i "hjärnan".

Nej vi är många miljoner! Fast jag har minskat min till nästan noll, genom att göra vissa saker - enligt senaste rönen fr USA har undertryck i bihålor en del med det hela att göra och jag har alltid känt en sorts vagt 'tryck' i skallen också. Det är inte så att ljud är starkare nuförtiden men vi är känsligare - annars skulle ju vareviga människa i bullriga fabriker haft tinnitus förr!

Elektrosmog och tungmetaller i hjärnan är mest ansvariga - stress förvärrar det hela. Att ständigt gå med uppdragna axlar gör att man blockeras. Om ni vill ha tips på hur man kan lindra huvudtinnitus otroligt så PMa mig - jag orkar inte med allt hat från DrTobias och såna som förlöjligar alternativa metoder. Det kostade mig nästan ingenting...jag såg den revolutionerande forskningen från USA, och gick på ett råd från en kristen kärring som var lite synsk. Och bara att man slipper ligga och lyssna på detta evinnerliga susande på nätterna...
Citera
2011-01-06, 04:36
Medlem
Anka:Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-norrland
Jag har tinnitus, hyfsat mycket men jag känner att jag har börjat höra ''bättre'' ju mer tinitus jag har.
Jag hör sånna här småsaker som ingen annan hör.. konstigt tkr ja.

Om jag gapar rejält, alltså riktigt mycket då känns det mycket skönare rent tryckmässigt och känns som att tinitusen minskar också.

Jag med, hade ganska lätt tinnitus till nyligen, eller ja runt efter jultiden så ökade tinnitusen på höger och där har den stannat, inte så väldrigt kraftig tack o lov, men jag har samma sak, jag har också börjat få känsligare hörsel, kör på typ lägsta ljudet på stereon kan tycka tal är för högt osv.
Någon som vet varför det blir så?
Och jag tror min tinnitus beror på något med spänningar i nacken och käken, för när jag tränar så blir den mindre, men nu när jag har varit kraftigt förkyld ett tag så har inte träning varit en möjlighet.
Citera
2011-01-15, 17:59
Medlem
Plötsligt känns en räddning betydligt mer inom räckhåll: forskare har lyckats eliminera tinnitus på möss!

http://svt.se/2.108068/1.2294542/tinnitus_gata_nara_losning?lid=puff_2294553&lpos=r ubrik
http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature09656.html

"- Nyckeln i detta är, till skillnad från tidigare behandlingsmetoder, att vi inte bara försöker att dölja ljuden för patienterna. Vi återställer hjärnan från ett tillstånd där den utvecklar tinnutus till ett tillstånd där den inte gör det. Vi eliminerar källan till sjukdomen, säger Kilgard."
Citera
2011-01-16, 10:34
Medlem
linuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nordhem
Plötsligt känns en räddning betydligt mer inom räckhåll: forskare har lyckats eliminera tinnitus på möss!

http://svt.se/2.108068/1.2294542/tinnitus_gata_nara_losning?lid=puff_2294553&lpos=r ubrik
http://www.nature.com/nature/journal/vaop/ncurrent/full/nature09656.html

"- Nyckeln i detta är, till skillnad från tidigare behandlingsmetoder, att vi inte bara försöker att dölja ljuden för patienterna. Vi återställer hjärnan från ett tillstånd där den utvecklar tinnutus till ett tillstånd där den inte gör det. Vi eliminerar källan till sjukdomen, säger Kilgard."

Kommer bara till första sidan på dom sidorna när jag följer dina länkar.

Men det låter bra.
Citera
2011-01-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linux
Kommer bara till första sidan på dom sidorna när jag följer dina länkar.

Men det låter bra.

http://svt.se/2.108068/1.2294542/tin...ageArt527895=0

Fixade ena länken.
Citera
2011-01-19, 13:36
Medlem
Jonas_105s avatar
http://www.lockergnome.com/news/2011...-brain-reboot/
Citera
2011-01-22, 14:56
Medlem
linuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muto_kenji
http://svt.se/2.108068/1.2294542/tin...ageArt527895=0

Fixade ena länken.

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas_105
http://www.lockergnome.com/news/2011...-brain-reboot/

Tackar.
Citera
2011-01-23, 05:14
Medlem
Grandiosos avatar
Det här var helt klart det mest hoppingivande man hört i tinnitusforskningen!

Tänk om det lyckas fullt ut...

Själv har jag haft ganska svår tinnitus i fem år nu och ett tag var jag så påverkad av eländet att jag
kände att det fick vara nog, jag övervägde helt enkelt att ta bort mig själv.

Ingen behandling hjälpte. Inga mediciner fungerade riktigt. Benzodiazepiner har lindrat i viss mån.
men det går inte att använda hur länge som helst.

Min tinnitus uppkom till följd av en mycket svår influensa, vilket jag aldrig hade kunnat föreställa mig.
Det började med konstig yrsel, övergick efterhand i alltmer susningar, och när jag uppsökte
primärvården för mina besvär upptäckte läkaren undertryck i båda öronen, vilket fick honom utan
vidare undersökningar att diagnostisera det som inflammation i örontrumpeten.
Han ville alltså inte alls tänka i termer av tinnitus utan var säker på sin sak och sa att det här blir
du kvitt med självhjälp, vilket skulle bestå i att jag utförde blåsövningar med stängd näsa och mun.

Följde hans råd och höll på med detta i någon månad. Allt som hände var att jag blev ännu mer yr
och fick ännu mer susningar. Vid nästa läkarbesök fick jag efter mycket tjat honom att skriva en
remiss till öronkliniken, vilket han borde ha gjort redan första gången.

Antagligen har hans råd gjort min tinnitus svårare än den behövt vara, eftersom jag ansträngde mig
mycket vid dessa idiotiska blåsövningar. Han bagatelliserade mina symptom helt enkelt.

Nåväl, vid besöket på öronkliniken fick jag mina farhågor omgående bekräftade: Tinnitus
och det fanns ingenting att göra åt saken! Bara ta det lugna och försöka stå ut. Ville jag så
kunde den nonchalanta och rätt kylige läkaren skriva ut SSRI-preparat, det skulle visst kunna ha lite
effekt.

Det tackade jag emellertid nej till, har provat en liten tid med sån skit och aldrig mera. Väldigt lång
inkörningstid på dessa antidepressiva mediciner och en förskräcklig massa otäcka biverkningar.

Nu har det gått fem år som sagt och jag har lärt mig leva med detta ständigt pågående oljud.
Hjärnan och kroppen har lyckats slappna av i relation till det onda som stör.
Vetenskapliga undersökningar på området visar också att efter några år brukar det inträda någon
slags förbättring eller att man i vart fall själv kan uppleva det så.

Nu får vi alltså sätta vår tilltro till de nya lovande rönen och hoppas att de kan bli det som en gång
för alla rår bot på denna gäckande åkomma vid namn tinnitus!

Citera
2011-01-26, 14:31
Medlem
jag har haft tinnitus i ungefär 10år.
varit hos doktorn och ficksvaret "går inte att bota!". han kollade inte äns i mina öron trots att jag bad honom!

senaste månaderna har jag börjat bli "öm" i öronen till och från. senaste 2vecorna har jag haft problem med huvudvärk varje dag. det riktigt galltjuter i öronen såpass att man blir "döv"n från omvärlden.. har varit så de gånger jag haft huvudvärk tidigare också.

har problem med yrsel sedan länge. ibland när jag går börjar jag gå snett "fyllegång", och ibland när jag provar stå på ett ben så känns det nästan omöjligt efter 3-5sek.. då åker hela jag snett...
blodtrycket är normalt. jag motionerar flera gånger i veckan och upplever då ofta denna yrsel också.

min tinnitus är såpass så att den hörs jämt, såvid jag inte har hög musik eller koncentrerar mig extremt. har ibland svårt att hänga med i konversationer om det är bakgrundsljud/flera som pratar för jag måste koncentrera mig på vad folk säger.
brukar prata ganska högt också de dagar min tinnitus är sämre, för att överrösta pipet, vilket min omgivning kan bli ganska irriterad på..
Citera
2011-01-26, 17:11
Medlem
Resolutios avatar
Märkligt det här med tinitus, vet man fortfarande inte vad det e? Jag har haft det sen kanske jag va 17-18, men det har alltid legat på en sån låg nivå att jag bara hör det när det är totalt tyst, jag kan fortfarande höra mina egna hjärtslag samtidigt. Jag har själv gått omkring o funtat om det är ngt fysisk som påverkar eller om det bara är en felprogramering i hjärnan.
Citera
2011-01-26, 17:30
Medlem
Cincinnatis avatar
Det har börjat susa/svagt vissla i mitt vänstra öra sedan cirka tre dagar tillbaka. Hoppas på att det ska gå över men än så länge verkar det inte vilja ge sig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in