Det här var helt klart det mest hoppingivande man hört i tinnitusforskningen!
Tänk om det lyckas fullt ut...
Själv har jag haft ganska svår tinnitus i fem år nu och ett tag var jag så påverkad av eländet att jag
kände att det fick vara nog, jag övervägde helt enkelt att ta bort mig själv.
Ingen behandling hjälpte. Inga mediciner fungerade riktigt. Benzodiazepiner har lindrat i viss mån.
men det går inte att använda hur länge som helst.
Min tinnitus uppkom till följd av en mycket svår influensa, vilket jag aldrig hade kunnat föreställa mig.
Det började med konstig yrsel, övergick efterhand i alltmer susningar, och när jag uppsökte
primärvården för mina besvär upptäckte läkaren undertryck i båda öronen, vilket fick honom utan
vidare undersökningar att diagnostisera det som inflammation i örontrumpeten.
Han ville alltså inte alls tänka i termer av tinnitus utan var säker på sin sak och sa att det här blir
du kvitt med självhjälp, vilket skulle bestå i att jag utförde blåsövningar med stängd näsa och mun.
Följde hans råd och höll på med detta i någon månad. Allt som hände var att jag blev ännu mer yr
och fick ännu mer susningar. Vid nästa läkarbesök fick jag efter mycket tjat honom att skriva en
remiss till öronkliniken, vilket han borde ha gjort redan första gången.
Antagligen har hans råd gjort min tinnitus svårare än den behövt vara, eftersom jag ansträngde mig
mycket vid dessa idiotiska blåsövningar. Han bagatelliserade mina symptom helt enkelt.
Nåväl, vid besöket på öronkliniken fick jag mina farhågor omgående bekräftade:
Tinnitus
och det fanns ingenting att göra åt saken! Bara ta det lugna och försöka stå ut. Ville jag så
kunde den nonchalanta och rätt kylige läkaren skriva ut SSRI-preparat, det skulle visst kunna ha lite
effekt.
Det tackade jag emellertid nej till, har provat en liten tid med sån skit och aldrig mera. Väldigt lång
inkörningstid på dessa antidepressiva mediciner och en förskräcklig massa otäcka biverkningar.
Nu har det gått fem år som sagt och jag har lärt mig leva med detta ständigt pågående oljud.
Hjärnan och kroppen har lyckats slappna av i relation till det onda som stör.
Vetenskapliga undersökningar på området visar också att efter några år brukar det inträda någon
slags förbättring eller att man i vart fall själv kan uppleva det så.
Nu får vi alltså sätta vår tilltro till de nya lovande rönen och hoppas att de kan bli det som en gång
för alla rår bot på denna gäckande åkomma vid namn tinnitus!